Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Opel Calibra -92 Turbo 4x4

  • 54 Vastauksia
  • 16208 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #15 : 17.03.2019, 01:24:54 »
Haluatko ostaa tietokoneen? Minulta saisi talliin sopivan vekottimen edullisesti! ;)

Mutta hyvältä näyttää niin kuvat kuin Opelin pohja...
Turbolla on jo tallikone, sinäkin olet ollut sen teossa mukana :juhau:

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #16 : 17.03.2019, 09:50:22 »
Monesti on Opeleista juttua ollut tällä foorumilla, ei aina niin kovin hyvässä mielessä ;)

Nyt pitää vaan todeta että tämän näkemistä olen jonkun vuoden odotellut, enkä turhaan. Hieno projekti ja niin kuin joku totesikin, ei näitä enää oikein missään näe.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #17 : 17.03.2019, 14:52:42 »
Tänään purettu autoa hieman lisää. Pakoputki ja ahdin tiputettiin alas. Kolmospytyn pakokanava oli kauttaaltaan märkä öljystä. Ei ihme, kun auto saattoi hieman savuttaa ja kuluttaa öljyä.  :2funny:

Kardaani piti ottaa alas, mutta se ei sitten mennytkään niin kuin piti. Kardaani on jakolaatikossa kiinni kuusiokolopulteilla. Ne on aika syvällä ja ilmeisen lujaa kiinni. Tallista löytynyt pitkä kuusiokolohylsy otti ja meni poikki. Täytyy huomenna käydä kaupassa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #18 : 14.04.2020, 21:21:48 »
Tänään purettu autoa hieman lisää. Pakoputki ja ahdin tiputettiin alas. Kolmospytyn pakokanava oli kauttaaltaan märkä öljystä. Ei ihme, kun auto saattoi hieman savuttaa ja kuluttaa öljyä.  :2funny:

Kardaani piti ottaa alas, mutta se ei sitten mennytkään niin kuin piti. Kardaani on jakolaatikossa kiinni kuusiokolopulteilla. Ne on aika syvällä ja ilmeisen lujaa kiinni. Tallista löytynyt pitkä kuusiokolohylsy otti ja meni poikki. Täytyy huomenna käydä kaupassa.

Reilu vuosi on vierähtänyt edellisestä päivityksestä. :o

Työkalupuutteet laitettiin kuntoon ja kardaanikin saatiin alas. Myös moottori on tiputettu lattialle. Apukuskin etu iskaritolpassa näkyi epäilyttävä kohta. Pikkusen koputellessa paljastui pakkelilla peitetty reikä. Noin kämmenen kokoinen pala on tänään hitsattu paikoilleen.

Agan suojakaasupullon sopimus loppui jo viimesyksynä. Tilalle hommattiin viikko sitten 11 litran suojakaasupullot, seoskaasu migille ja puhdas argon tigille, Motonetin valikoimista. Pulloille täytyy tehdä teline kärryyn, etteivät kaadu. Tig täytyisi ylipäätään hommata, pelkällä pullolla ei paljon tehdä mitään. :D

Konehuoneessa on jonkun verran tekemistä, lähinnä putsaamista. Isomman coolerin ja öljynjäähdyttimen sovittaminen on edessä ennen moottorin nostamista paikoilleen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #19 : 23.07.2020, 11:42:49 »
Tallissa on tapahtunut...

AC/DC TIG tuli hommattua talliin. Nyt saa, hitsaajan taitojen rajoissa, kaikki tarvittavat metallinkappaleet toisiinsa kiinni.

Calibrasta löytyi myös toisesta etuiskaritolpasta reikä, vastaavasta paikasta kuin apukuskin puolella. Se hitsattiin umpeen. Sen jälkeen autoon on tiensä löytänyt moottori-vaihteisto-jakolaatikko-paketti ja apurunko. Kardaanikin on jo paikoillaan. Johtosarja on liitetty moottoriin niiltä osin, mitä on mahdollista.

Seuraavaksi olisi vuorossa ohjaustehostimen öljynjäähdytysputkiston asentaminen nokalle. Sen jälkeen saa sovittaa välijäähdytintä ja syyläriä. Downpipekin täytyy tehdä hieman isommasta putkesta. Alkuperäinen on 60mm. Samalla katti vaihtuu 76 milliseksi. Ahtoputkisto on vielä kysymysmerkki kun välijäähdytin on vielä irrallaan. Kauheita heittoja ei pitäisi olla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13388
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #20 : 23.07.2020, 12:40:18 »
Meinaatko että voit koekäyttää tänä "kesänä"
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #21 : 23.07.2020, 12:53:52 »
Meinaatko että voit koekäyttää tänä "kesänä"

Ajatus olisi jopa leimata, mutta aika näyttää. Paljon on vielä tekemistä... :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #22 : 29.12.2020, 15:33:15 »
Ajatus olisi jopa leimata, mutta aika näyttää. Paljon on vielä tekemistä... :P

Kesä tuli ja meni.  :D Hiljalleen se siitä valmistuu.


"Hieman" isompi välijäähdytin.




Niin puhdasta... :P Kuvasta puuttuu vielä öljynjäähdyttimen letkut ja ahtoputki. Sitten sitä tilaa ei enään olekkaan.


Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #23 : 04.04.2021, 19:18:39 »
Tämä auto on edennyt hurjasti. Konehuone alkaa olemaan pientä silausta vaille valmis.

Nyt oli vuorossa pakoputkisto. Uusiksi meni downpipe, katti ja pätkä putkea katilta taaksepäin. Putkikoko ei kasvanut kuin 3,5mm. Materiaalina perus pakoputkiaihio. Katin etupuolelle tuli V-panta liitos. Osa putkistosta on jo hitsattu, DP on heftailtu kasaan, huomenna vedän saumat ympäri asti. Laajakaistalambdalle hitsataan natsa. Moottorinohjauksen lambda on ahtimessa.









On se mukava hitsata sahalla katkottuja putkia, ei tarvitse täyttää rakoja. S* Lisäksi kipinöinti jää pois. Tulipa tämän pakoputken yhteydessä koeponnistettua Lidlistä ostettu Parksiden sähkövinku. Maksoi kokonaiset 25€ ja on kyllä loistava. Kevyt ja varustettu nopeudensäädöllä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #24 : 05.04.2021, 11:49:44 »
Ai juupeli semmoinen saha olis kyllä tarpeen, kesällä voi rälläköidä pihalla mutta talvella pakkasella on melkeimpä tehtävä sekin tuolla pajan ahtaudessa ja toivottava ettei kovin montaa kipinää menisi autonkylkeen tai muuhun arkaan matskuun.
Ja ne rälläkällä päin prinkkalaa katkotut putket...  S*

Siistinnäköinen putki syntynyt.  -H-
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #25 : 05.04.2021, 13:05:41 »
Ai juupeli semmoinen saha olis kyllä tarpeen, kesällä voi rälläköidä pihalla mutta talvella pakkasella on melkeimpä tehtävä sekin tuolla pajan ahtaudessa ja toivottava ettei kovin montaa kipinää menisi autonkylkeen tai muuhun arkaan matskuun.
Ja ne rälläkällä päin prinkkalaa katkotut putket...  S*

Siistinnäköinen putki syntynyt.  -H-

Noissa pöytämallin sahoissa on kohtuu hyvä valikoima. Tuolla Bilteman sahalla pärjää näissä harrastehommissa ja sen hintalappu oli harrastajaystävällinen 299€.

Kiitos. -H- Tosin kaikki kunnia ei mene minulle, iskä teki DP:n osat valmiiksi. Minä vain hitsaan ne kasaan. :D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #26 : 08.04.2021, 09:52:47 »
Minkälainen saha on kyseessä? Minä oon päästelly puukkosahalla, joka on kyllä nopea, mutta välillä huonolla terällä saattaa vedellä ärsyttävästi :(
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #27 : 08.04.2021, 14:01:18 »
Minkälainen saha on kyseessä? Minä oon päästelly puukkosahalla, joka on kyllä nopea, mutta välillä huonolla terällä saattaa vedellä ärsyttävästi :(

https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkotyokalut/sahkosahat/poyta--ja-yhdistelmasahat/metallivannesaha-mbs-1435-2000036460

Tuollainen. Ei kyllä häpeä puukkosahalle nopeudessa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #28 : 08.04.2021, 14:18:09 »
https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkotyokalut/sahkosahat/poyta--ja-yhdistelmasahat/metallivannesaha-mbs-1435-2000036460

Tuollainen. Ei kyllä häpeä puukkosahalle nopeudessa.

Hitaampi leikkaus ei sinänsä haittaa jos tietää, että leikkaus on suora O0

Hassu tuo bilteman sivusto, kun koitin ettiä joka väliköstä niin ei vaan löydy, tai sitten se ei näytä puhelimella kaikkea. Kiitos linkistä
 -H-
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
« Vastaus #29 : 17.07.2021, 18:08:10 »
Taas on tapahtunut...

Auto alkaisi olemaan teknisesti kunnossa. Jäähdytysneste jäi pari litraa vajaaksi. Ohjaustehostimen ilmausta aloitettiin sen mitä voi ilman moottorin käyttämistä. Ohjaustehostimen ilmaaminen tässä nelivetoisessa ei käy ihan vain lisäämällä öljyä säiliöön...

Kun jäähdytysnestettä saadaan maanantaina lisää, pääsee kokeilemaan lähteekö moottori käyntiin. :o
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron