Kulkukoira  Proturbo

D5 ei käynnisty kovalla pakkasella

  • 124 Vastauksia
  • 65013 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #105 : 23.11.2015, 09:30:14 »
Nyt näyttäisi pelaavan, lähti ainakin kylmemmässä asiallisesti käyntiin.

Kokonaiskustannus kahden suuttimen vaihtorempassa oli vähän yli 300 euroa ja kaikki kuitilla. Sinisellä tiskillä tuskin olisi tonni riittänyt...

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #106 : 13.02.2016, 17:58:12 »
Miten herkästi nämä D5 ruukaa kunnossa ollessaan käynnistyä? Itsellä pyörittää noin 4 "iskua" mikäli oikein kuulen ennenkuin käynnistyy. Parkkiksilla kun kuuntelee vag, mb jne käynnistyksiä niin kuulostaa että hörähtävät samantien "ihi-rrrrrrrrr..." :)
« Viimeksi muokattu: 13.02.2016, 18:00:15 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #107 : 13.02.2016, 19:49:48 »
Mulla on D5 aina käynnistynyt kaksi sekunttia kesät talvet. Kylmillä ilmoilla esilämmitettynä ardicilla. Eli siis jotakuinkin vou-vou-vou-prum. Kuukausi sitten kovilla pakkasilla en ollut käyttäny ardicia kuin puoli tuntia, niin käynnistyminen oli sitten aika paljon kankeampaa. Starttasi viisi-kuusi sekunttia ennen kuin jäi käymään. Startatessa yritti jäädä käymään kahdesti vajailla.
Nyt kilometrejä takana 298tkm ja mustakoppanen.

Reilun 130tkm lähteny aina samallalailla käyntiin.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #108 : 14.02.2016, 03:52:43 »
Mulla on D5 aina käynnistynyt kaksi sekunttia kesät talvet. Kylmillä ilmoilla esilämmitettynä ardicilla. Eli siis jotakuinkin vou-vou-vou-prum. Kuukausi sitten kovilla pakkasilla en ollut käyttäny ardicia kuin puoli tuntia, niin käynnistyminen oli sitten aika paljon kankeampaa. Starttasi viisi-kuusi sekunttia ennen kuin jäi käymään. Startatessa yritti jäädä käymään kahdesti vajailla.
Nyt kilometrejä takana 298tkm ja mustakoppanen.

Reilun 130tkm lähteny aina samallalailla käyntiin.

Puolen tunnin Ardic lämmittää moottorin jo selvästi plussan puolelle kovallakin pakkasella. Pyörittikö startti kunnolla, se nimittäin hyytyy kovalla pakkasella aika lailla vaikka olisi kunnossakin ja ardic vielä ottanut omansa puolen tunnin ajan. 

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #109 : 14.02.2016, 09:57:47 »
Tämä pitkä starttaus kävi kaksi kertaa tammikuussa. Molempina päivinä oli -29. Ekalla kerralla auto oli akkulaturissa yön yli (varmuuden vuoksi, kun ajo on ollut ~lyhkästä nytten). Auto lämmityksessä ~30 minuuttia. Käynnistäessä hehkutti täyden ajan, mitä ei kyllä yleensä tee jos on ollut lämmityksessä kohtuullisen ajan. Sitten kuvaamani käynnistys. Lämpömittari ei noussut asteikolle vielä käynnistyksen yhteydessä.
Seuraavana aamuna pari astetta vähemmän pakkasta, mutta 50 minuuttia lämmityksessä, käynnistys kaksi sekunttia ja kuin palmun alta.
Tammikuun vika kova pakkaspäivä, ei laturissa ja käynniystys kuten postauksen alussa.

Kummallakaan vaivalloisella käynistyksellä en huomannut että startti pyörittäisi erityisen laimeasti. Suuttimissa epäilen kyllä olevan jo ohivuotoa jonkin verran. Hehkut olen tarkistanut kylläkin varmaan yli 20tkm sitten, mutta -8 asteessa lähtee nöyrästi ominvoimin käyntiin

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #110 : 06.03.2018, 09:59:01 »
Tehdäänkö tuo paluuvuodon mittaus siis niin, että suuttimen päältä klipsi irti, jolloin paluuletku lähtee irti? Ja siihen kiinni 6mm letku? Itse huomasin omassa xc90:ssä, että moottorin ääni muuttuu yli 3000rpm vedätettäessä selvästi ja ajattelin selvittää, ettei suuttimissa ole vikaa. Jos suutin vuotaa palotilaan, sen voi selvittää irroittamalla hehkut? Voiko hehkut irroittaa ja laittaa paikoilleen uudestaan, eli ei tarvitse tiivisteiyä uusia ja mikähän on hehkujen kiristysmomentti?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #111 : 06.03.2018, 10:50:25 »
Tehdäänkö tuo paluuvuodon mittaus siis niin, että suuttimen päältä klipsi irti, jolloin paluuletku lähtee irti? Ja siihen kiinni 6mm letku? Itse huomasin omassa xc90:ssä, että moottorin ääni muuttuu yli 3000rpm vedätettäessä selvästi ja ajattelin selvittää, ettei suuttimissa ole vikaa. Jos suutin vuotaa palotilaan, sen voi selvittää irroittamalla hehkut? Voiko hehkut irroittaa ja laittaa paikoilleen uudestaan, eli ei tarvitse tiivisteiyä uusia ja mikähän on hehkujen kiristysmomentti?

Hehkut voi irrottaa ja laittaa takaisin. Ne on joskus tiukassa ja kierteet on voinut pikeentyä. Ei kannata väkisin vääntää pelkästää aukisuuntaan vaan edestakaisin ja kierteisiin jotain liuotinta/CRC jos tekee tiukkaa.

Päältä klipsit irti. Ohessa omasta mittauksestani kuva

http://photobucket.com/gallery/user/Miikan_photos/media/bWVkaWFJZDo0OTM3Nzc0NQ==/?ref=

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #112 : 06.03.2018, 11:05:40 »
Hehkut voi irrottaa ja laittaa takaisin. Ne on joskus tiukassa ja kierteet on voinut pikeentyä. Ei kannata väkisin vääntää pelkästää aukisuuntaan vaan edestakaisin ja kierteisiin jotain liuotinta/CRC jos tekee tiukkaa.

Päältä klipsit irti. Ohessa omasta mittauksestani kuva

http://photobucket.com/gallery/user/Miikan_photos/media/bWVkaWFJZDo0OTM3Nzc0NQ==/?ref=
Pitää yrittää tällä viikolla tehdä tuo paluupuolen testi. Kuuluiko sinun autostasi samanlainen ääni, kuin tässä videossa alkaen kohdasta noin 16s: https://m.youtube.com/watch?v=v6hAQFF1Ils#fauxfullscreen

Mistähän suuttimia saisi tilattua tällä hetkellä kaikkein halvimmin? Brittien Ebayssä näytti olevan kunnostettuja myynnissä hintaan noin 100€ ja päälle vielä vanhojen suuttimien postikulut.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2018, 11:30:25 kirjoittanut mh82 »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #113 : 06.03.2018, 13:51:04 »
Saahan noita huollettua dieselhuolloissa, omassa 1viallinen, oli suuttimessa sisällä tiiviste loppu.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa ÖÖ.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • XC70 D5 -03
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #114 : 07.03.2018, 12:32:45 »
Onkos sellainen tuttu ongelma että varsinkin kylmällä kelillä lopettaa starttaamisen kesken tai vaan naksahtaa eikä pyöritä? Eli saattaa pyöräyttää normaalisti 1 - 2 kierrosta ja sitten vaan starttaaminen loppuu, avainta yks pykälä taakseppäin ja uudestaan niin saattaa tehdä uudelleen saman tai lähteä käymään.

Akussa on virtaa ja kylmäkäynnistysvirtakin testerin mukaan ok. Hehkuttaa normaalisti. Suuttimet VIDAn mukaan ok.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #115 : 08.03.2018, 20:29:57 »
Onkos sellainen tuttu ongelma että varsinkin kylmällä kelillä lopettaa starttaamisen kesken tai vaan naksahtaa eikä pyöritä? Eli saattaa pyöräyttää normaalisti 1 - 2 kierrosta ja sitten vaan starttaaminen loppuu, avainta yks pykälä taakseppäin ja uudestaan niin saattaa tehdä uudelleen saman tai lähteä käymään.

Akussa on virtaa ja kylmäkäynnistysvirtakin testerin mukaan ok. Hehkuttaa normaalisti. Suuttimet VIDAn mukaan ok.

Tarkista maadoituskaapeli. Se menee siihen startin lähelle moottorin kylkeen. Itsellä oli mennyt poikki liittimen sisältä ja lakkasi kokonaan starttaamasta. Kuvaamasi ilmiö on mahdollista jos liittimessä on jokin vialla tai huono kontakti.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #116 : 31.07.2018, 10:23:47 »
Onkos sellainen tuttu ongelma että varsinkin kylmällä kelillä lopettaa starttaamisen kesken tai vaan naksahtaa eikä pyöritä? Eli saattaa pyöräyttää normaalisti 1 - 2 kierrosta ja sitten vaan starttaaminen loppuu, avainta yks pykälä taakseppäin ja uudestaan niin saattaa tehdä uudelleen saman tai lähteä käymään.

Akussa on virtaa ja kylmäkäynnistysvirtakin testerin mukaan ok. Hehkuttaa normaalisti. Suuttimet VIDAn mukaan ok.

Vanhaan ketjuun:

Mitä kaikkea Vidalla voi nähdä suuttimista ja mikä on ko. mittausparametri? Bemu foorumilla kerrottiin, että bemarin softista voi nähdä jotain korjauskertoimia.
Omassa (412tkm) ei ohivuoto ole ongelma, käynnistyy talvella kuin palmun alta, mutta sitä tirinää kuuluu kiihdytettäessä, erityisesti hitaassa kiihdytyksessä. Ohivuoto ei ymmärtääkseni ole sama kuin suuttimen vuotaminen palotilaan ilman ohjausjärjestelmän käskyä.
Monissa artikkeleissa puhutaan suuttimen säätämisestä tiivisteiden vaihdon jälkeen. Tietääkö kukaan tarkemmin miten suutinta säädetään?

Poissa ÖÖ.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • XC70 D5 -03
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #117 : 31.07.2018, 11:58:15 »
Tässä kuvankaappaus vidan suutin ja puristustestistä. Kyseessä V50 D5 josta lopulta paikallinen Bosch korjaamo totesi että kaikki suuttimet vaihtoon.


Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #118 : 31.07.2018, 12:12:41 »
Tässä kuvankaappaus vidan suutin ja puristustestistä. Kyseessä V50 D5 josta lopulta paikallinen Bosch korjaamo totesi että kaikki suuttimet vaihtoon.


Kiitos, täytyypä katsoa miltä mulla nuo näyttää.

Poissa Tdmaxx

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #119 : 13.04.2024, 17:33:19 »
Mitäs mieltä porukka on omista mittaustuloksista n. 30 sekunnin aikana
1. 11ml 2. 11,6ml 3. 12,4ml 4. 13,5ml 5. 12.1ml.
N.4mm letkussa ero 1 ja 4 välillä 17,5cm(77 ja 94,5)
Pakkaskeleillä tosiaan saa pyörittää kauemmin jos ardicci ei ole pöhissyt, starttasi myös talven kovimmilla pakkasilla.  Uutta osaa startti, hehkut, pa suodatin.

Pitäisköhän alkaa suuttimia vaihteleen alkaen tuosta huonoimmasta vai mitä raati tuumaa?

 

Carcom Oy  Ateho