KL-varaosat  Race.fi

D5 ei käynnisty kovalla pakkasella

  • 124 Vastauksia
  • 67695 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #75 : 03.04.2013, 20:13:47 »
Okei, kiitos. Miten se ilmenee, että ne on jumissa? Vuotaako se sillon takasin päin?

Jumissa tarkoittaa sitä, että se suutin on siellä kolossaan ihan oikeasti jumissa, kun sitä koittaa sieltä irroittaa sen tiivisteen vaihtoa varten, joka siellä vuotaa palokaasuja sylinteristä ulos.
Pahimmillaan jumi voi olla niin jumi, että sylinterikansi hajoaa, mutta ei niin pahoja jumeja volvoissa oo ollu

Poissa Hiiripäällikkö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #76 : 03.04.2013, 20:45:28 »
Jumissa tarkoittaa sitä, että se suutin on siellä kolossaan ihan oikeasti jumissa, kun sitä koittaa sieltä irroittaa sen tiivisteen vaihtoa varten, joka siellä vuotaa palokaasuja sylinteristä ulos.
Pahimmillaan jumi voi olla niin jumi, että sylinterikansi hajoaa, mutta ei niin pahoja jumeja volvoissa oo ollu
Okei, kiitos taas. Jumi tarkoitti siis ihan perinteistä jumia :)

Poissa Hiiripäällikkö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #77 : 07.04.2013, 15:19:34 »
Tein äsken ton letkutestin ja annoin käydä 30 sekuntia tyhjäkäynnillä. Letku oli 9mm sisähalkaisijaltaan.
Kaikista oli vuoto kutakuinkin samanlaista, suurta heittoa ei ollut missään.

1. 10,5cm
2. 8cm
3. 10cm
4. 9,7cm
5. 8cm

Eli nopeesti laskettuna vuodot olis ohjearvon sisällä. (1.cyl 6,6ml/30sek eli minuutissa 13,2ml)
Ainoa mikä nyt hämmästytti oli toi kolmosen letku, johon kertynyt tavara oli huomattavasti sakeampaa kuin muissa. Nyt tarvitsee sit ottaa selvää vuotaako se sinne palopuolelle (?) päin, jonka sai sit selvitettyä sillä että kostuuko hehkut vai?
Olenko ymmärtänyt oikein?  :)

« Viimeksi muokattu: 07.04.2013, 15:28:49 kirjoittanut Hiiripäällikkö »

Poissa Hiiripäällikkö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #78 : 08.04.2013, 12:38:51 »
Tossa vielä kuva siitä kolmosen sakeammasta tavarasta, mikäköhän siellä on meininki?

E: Tossa linkki kuvaan: https://www.dropbox.com/s/ehsivv403qm1s3s/20130407_142137.jpg

« Viimeksi muokattu: 08.04.2013, 14:48:34 kirjoittanut Hiiripäällikkö »

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #79 : 08.04.2013, 14:32:05 »
Ei näy kuva ollenkaan...

"Error (403)
It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home."

Poissa Hiiripäällikkö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #80 : 08.04.2013, 14:49:17 »
Ei näy kuva ollenkaan...

"Error (403)
It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home."
Joo, linkitin sen jotenkin päin persettä dropboxista. Laitoin nyt sit suoran linkin kuvaan tohon ylempään postiin.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #81 : 08.04.2013, 17:06:48 »
Näyttääkin oudolta tuo keskimmäinen. Jos siihen laittaisi letkun uudelleen, niin tuleeko sieltä edelleen sameaa nestettä? Jos sama toistuu, voisi väri tulla palotilasta esim katkenneen suutinrungon kautta.

Poissa Hiiripäällikkö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #82 : 08.04.2013, 22:20:09 »
Näyttääkin oudolta tuo keskimmäinen. Jos siihen laittaisi letkun uudelleen, niin tuleeko sieltä edelleen sameaa nestettä? Jos sama toistuu, voisi väri tulla palotilasta esim katkenneen suutinrungon kautta.
Teen tuon letkutestin sille uudelleen, niin katsotaan oliko kyseessä vaan poikkeus vai onko väri koko ajan sameaa.

Olenko muuten ymmärtänyt tuon palotilaan vuotamisen tarkistamisen oikein, eli sen näkee noista hehkuista, onko ne siis märät?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #83 : 08.04.2013, 23:11:25 »
Riippuu kyllä paljonko sitä sylinteriin vuotaa. Erilaisesti nokinen yksittäinen hehkutulppa voi olla kuin muut tai märkäkin. En tuollaista pidä ihan 100% mittarina. Haittaa sylinteriin vuotavasta suuttimesta on ehkä eniten siinä että polttoaineseoksen syttyminen tulee ennen aikojaan. Se kuormittaa moottoria ja kuuluu usein nakutuksena isommassa kuormituksessa.

Poissa Hiiripäällikkö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #84 : 09.04.2013, 08:53:43 »
Riippuu kyllä paljonko sitä sylinteriin vuotaa. Erilaisesti nokinen yksittäinen hehkutulppa voi olla kuin muut tai märkäkin. En tuollaista pidä ihan 100% mittarina. Haittaa sylinteriin vuotavasta suuttimesta on ehkä eniten siinä että polttoaineseoksen syttyminen tulee ennen aikojaan. Se kuormittaa moottoria ja kuuluu usein nakutuksena isommassa kuormituksessa.
Okei, kiitos taas. Kyllähän toi vedätyksessä tuntuu nakuttavan, matkaa sillä on taitettu jo 338tkm. Pitäisi päästä kuuntelemaan "tervettä" moottoria ja verrata sitä tuohon omaan. Nyt kun ei oikein ole vertailupohjaa tuolle nakutukselle.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5125
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #85 : 09.04.2013, 09:57:05 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa ppk

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #86 : 20.04.2013, 19:58:16 »
0445 1100 78
Itse itselleni vastaten: Tammer Diesel sanoo, ettei korjaa lainkaan. Myyvät korvaavaa uutta, hintaan 391,50e/kpl. Kertoivat lisäksi, että korjatut vuotavat usein.
Dieselasennus Vantaalla myy hyllystä vaihtosuuttimia, jotka on korjattu ja takuu. maksavat 250e/kpl

No päädyin tilaamaan kolme suutinta Ruotsista (XC70 vain 4,3 MIL ajettu) vajaaseen 150e /kpl ja yhden pohjanmaalta 158e /bussipaketilla. Olen vaihtanut yhden aiemmin.

Minun mahdoillisesti herkkä ;) korvani kuuluu lievää nakutusta kun konetta kuormittaa.  Tyhjäkäynti ei ole tasaista. Mittarissa 303tkm, S60 D5 '02.

Yritin hehkutulpista päätellä jos joku ruikkii. Käytin konetta minuutin verran (kylmästä). Se hehku, jonka pyttyyn olin vaihtanut suuttimen joku kuukausi sitten, oli aivan puhdas ja hehku tuli ulos ilman mitään ongelmaa. Kaikissa muissa sylintereissä hehku avautui hyvin vaikeasti ja piti hirveää narinaa kun käänsi aukipäin. Sain hehkut pois 1. 4. 5. cyl, mutta 2 & 3 oli liian tiukat.
Hehkua ei meinannut saada pois vaikka olin saanut sitä jo niin paljon sitä ulos että kierteet oli loppunut. Epäilen, että suuttimet ruikkii ja varressa on likaa.

Olen vaihtanut hehkut alle vuosi sitten (Bosch) ja kaikki toimivat.


Kyllä noihin suuttimiin voi kotonakin korjaussarjan laittaa (itse olen laittanut)..maksaa 3-7e kpl. Mutta volvon suuttimen yleensä joutuu käyttää säätämässä.mutta vie vaan liikkeeseen joka näitä huoltaa. maksaa liikkeestä riippuen n.125e kpl tähän sisältyy jo uudet tiivisteet sisälle+kuula ja kuulapesän koneistus,testaus ja säätö(kärki ei sis.tähän hintaan mutta harvoin tarvii edes vaihtaa)...ja suutin taas uuden veroinen

ja se tirinä mikä tulee, niin se kuuluu suuttimesta koska säätö arvot ei ole kodallaan ( ei lopu välttämättä vaikka olis vaihtanut uudet hilut sisälle,ennen kuin säädetään suutin)

jos joku haluaa tilata suuttimen osia niin voin antaa tuotenumerot

tässä räjäytys kuva suuttimesta 0445 1100 78


Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #87 : 22.10.2014, 19:15:37 »
Laitatetaanpa tänne vähän kysymystä aiheeseen liittyen vielä varmistukseksi.
Ihmettelin eilen kun lähti töistä hieman vaivalloisesti auto kylmänä käyntiin (S60, d5, -05, 276tkm). Mittasin kotona hehkut ja löysin yhden pimeän. Kävin hakemassa uuden ja vaihdoin sen. Hehkun pää oli märkä. Tarkistin loput hehkut ja ne oli kuivat, mutta hieman kuluneen näköiset. käytin autoa hetken tyhjäkäynnillä ja katsoin uutta hehkua, joka oli hieman kostea kärjestä.

Arvelin että vitossylinterin suutin vuotaa palotilaan. Tänään pienten sekoilujen jälkeen pääsin tutkimaan asiaa ohivuotomittauksella. Katosin myös heti eilen kosteana ollutta hehkua uudelleen ja se oli aivan kuiva. Jouduin kesken kaiken ajamaan hieman autolla ja katsoin hehkua myös heti kevyen ajon jälkeen ja hehku oli yhä kuiva.


http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220215.JPG

No vihdoin pääsin pimeyden jo laskeutuessa mittaamaan paluupuolen ohivuotoa:


http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220220.JPG


http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220219.JPG
http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/20141022_181824.jpg

Piemeys pääsi tulemaan ja mitta jäi sisälle, niin jouduin tekemään arvion ohivuodosta ja laskemaan sen sisällä. 40 sekunnissa tuli ykkösellä 11ml -> ~17ml/min, joka nyt on nähtävästi vielä nippanappa ok, koska muissa ei ollut enempää ohivuotoa.
Mutta mitäs helkkaria. Vitoseltakaan ei tule enempää tavaraa ohi mutta se on hieman sameaa.

Aamulla tein kylmäkäynnistyken -4 asteessa ja auto käynnistyi mielestäni oikein hyvin ehkä maks kahden sekunnin starttauksella. Edellisenä päivänä asteen pakkasella päivän seisoneena ainakin sekuntin pitempään startata ja yksi sylenteri lähti mukaan kierrosta myöhemmin.

Pitäiskö tuo vitosen suutin nyt vaihtaa vai ottaa asia uudelleen käsittelyyn, kun auto seuraavan kerran starttaa heikosti pakkasella? Ihmetyttää kun hehku oli ensin kostea ja nyt ei ja vuototestissä tavara oli sameaa. Voin kyllä koittaa tehdä testi uusiksi viikonloppuna paremmalla valolla ja ajalla.

edit. niin ja vitosen hehku ei ollut missään nimessä tiukasti paikoillaan. Lähti ihan kevyesti auki ja tuli nätisti pois. Kuvaa en tullut silloin ottaneeksi hehkusta, mutta nyt sitä tässä hieman tutkin. Hehkukärki oli yhä vielä vähän kostea, kosteus on hieman öljymäinen, mutta ei missään nimessä haise pielle tai naftalle. Ennemminkin mieleen tulee joku rasva (haju on tuttu, muttei tule nyt mieleen että mistä). Mielestäni suuttimen varskin oli hieman märkä, nyt sitä on enää mahdoton sanoa.

Enkä myöskään ole huomannut että moottori nakuttaisi (jos sitä nyt amatöörinä osaisin huomatakaan) tai pitäis muutankaan epämääräistä käyntiääntä korvalla kuunnellen. Vedotkin tuntuu olevan kohdallaan, eikä tule valkoista savua kuin ihan kylmällä pienen hetken ennen kuin kone lämpiää.

Kakkossylinterin suutin on vaihdettu 110tkm sitten käytettyyn/peruskorjattuun ja vuotaa näemmä selkeästi vähemmän, muut suuttimet alkuperäiset ja vuotoa kaikissa likipitäen samanverran
« Viimeksi muokattu: 22.10.2014, 19:41:22 kirjoittanut Itsok »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #88 : 22.10.2014, 20:05:56 »
Mielestäni oleellisempaa on kaikkien suuttimien yhteenlaskettu ohivuoto. Tässäkin tapauksessa vuodot ovat suht tasaisia, mutta kuitenkin vuotoa on jonkin verran, niin yhteensä sitä on jo melko reilusti. Tämä vaikuttaa railin paineen nousuun ja sitä myötä käynnistyvyyteen ihan samalla tavalla, kuin yksi enemmän vuotava suutin.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #89 : 22.10.2014, 21:10:48 »
Totta muuten tuokin kokonaisohivuoto. Käynnistyvyys ei minua niinkään huoleta, mutta tuo vitosen sameus ja kosteus aiemmin hehkussa.
Taidan vielä viikonloppuna tehdä kylmäkäynnistyksen ja katsoa kastuuko hehku silloin. Samalla toistaa vuototestauksen ja katsoa kirkastuuko paluuvuoto. Sen jälkeen sitten päätöksiä vaihdanko tuon vitosen suuttimen. Ihan huvin vuoksi nyt en viitsisi kuitenkaan alkaa suutinta metsästämään ja vaihtamaan. Mutta jos vielä esiintyy nuo ilmiöt, niin tarvitsee miettiä vaihtoa jo ihan vakavasti, jos vaikka suutin vuotaa palotilaan omiaan.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo