Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: 850 TDI - 19.02.2012, 21:57:04
-
Onko kenelläkään tietoa että millaisia voimia tuo laatikko kestää? ::)
-
Eikö kukaan tiedä? :o No kai se on sitten kokeiltava! 8) Jos ei kestä niin heitetään manuaalia tilalle! ;)
-
diisselin automaatista en osaa kommentoida.
Mutta ainakin bensan automaatti ei tykkää liiallisesta väännöstä.
Ja jos meinaat virittää niin siniseltä saat karavaanareille tarkoitetun automaatin lisäjäähdyttimen.
Myös laatikkoöljyjen vaihto& huuhtelu on suositeltavaa ennkun virität.
Bensakoneille on erilliset automaattilastut. jossa sama huippu hv. mutta eri vääntökäyrä.
Muistaakseni bensakoneiden lastut (t-5) on 280 hv ja 400nm vääntöä parhaimillaan.
katso mitä lastuja "isoilta" virifirmoilta tuolla yhdistelmälle saa.
Sieltä selviää kuinka paljon tuo laatikko voisi kestää.
-
Kukaan ole viittinyt vaan vastata. saman se diiselin tomaatti kestää kun bensankin. kun pysyy alle 500Nm väännöissä niin pitäs kestää jonkun aikaa... näin muistelen museon puolelta lukeneeni... sen voi viedä sen tomaatin siekkiselle "vahvistettavaksi" lisää sinne vissiin jotain kitkalevyjä tai jotain... mutta eipä lie välttämättä maksa vaivaa tuo temppu...
-
Bensoissa ja dieseleissä on pohjimmiltaan sama aw 50-42 laatikko, vaikkakin niissä joitain eroja on. Kiinnitykset koneeseen ovat tietysti erilaiset, välityksissäkin lienee eroja.
Millaisista tehonlisäyksistä nyt puhutaan?
-
Noin aluksi olisi tarkoitus ottaa kaikki mitä vakio ahtimella ja suuttimilla saa! Mistähän noita lastuja tohon laatikkoon on ollut saatavilla??
-
Noin aluksi olisi tarkoitus ottaa kaikki mitä vakio ahtimella ja suuttimilla saa! Mistähän noita lastuja tohon laatikkoon on ollut saatavilla??
Automaatin kestosta tuskin on huolta, jos muutokset ovat lähinnä softatasolla.
Moottorinohjauksen uudelleenohjelmointeja näihin tekee suunnilleen kaikki jotka yleensäkin dieselautoja softaavat. Mitään erillistä "laatikon lastua" ei yleensä tehdä vaan moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnissa rajoitetaan huippuvääntöjä hieman alemmaksi, jotta automaatti kestää paremmin.
Tuskin näillä pikkuvireillä vielä mitään laatikon tuhoa saat aikaiseksi, mutta vuodet ja kilometrit ovat saattaneet tehdä tehtävänsä jo laatikolle. Tässä puhutaan kuitenkin reilun 15 vuotta vanhasta autosta.
-
Noin aluksi olisi tarkoitus ottaa kaikki mitä vakio ahtimella ja suuttimilla saa! Mistähän noita lastuja tohon laatikkoon on ollut saatavilla??
Kyllä se tuon kestää. Lastuillahan saa jonkun 170hp.
Muistelisin että n. 200hp koneinenkin ollu vakio laatikolla.
Ja kestäähän se laatikko vaikka enemmänkin kun käyttää järkee miten sitä polkee. ::)
Laatikon kunto merkkaa jo aika paljon. Viallinen laatikko hajoo nopeemmin. ;)
Kuten ZuluR jo mainitsi niin öljyt vaihtoon pikimmiten.
Edit: Taavilla näimmä samaa asiaa. :)
-
Selvä! Kiitoksia näistä! :) laatikkoon on kuittien mukaan vaihdettu vuosi takaperin kaikki osat ja öljyt olen juuri itse vaihtanut.. Pitänee vielä suorittaa samalla tuo huuhtelu kun laittaa askille reilumman lauhduttimen! ;)
-
Selvä! Kiitoksia näistä! :) laatikkoon on kuittien mukaan vaihdettu vuosi takaperin kaikki osat ja öljyt olen juuri itse vaihtanut.. Pitänee vielä suorittaa samalla tuo huuhtelu kun laittaa askille reilumman lauhduttimen! ;)
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitkä kaikki osat?
-
Enpäs nyt ulko muista kun en kuttien luokse nyt pääse, mutta jotakin noin 3000€ oli maksanut...
-
Enpäs nyt ulko muista kun en kuttien luokse nyt pääse, mutta jotakin noin 3000€ oli maksanut...
On sinne sitten aika paljon laitettu.
Kerro sitten kun jaksat. :)
-
Jeps kertoilen kun täältä intistä pääsen auton luo! ;)
-
... sen voi viedä sen tomaatin siekkiselle "vahvistettavaksi" lisää sinne vissiin jotain kitkalevyjä tai jotain... mutta eipä lie välttämättä maksa vaivaa tuo temppu...
Onko joku foorumilainen vahvistuttanut 850/V70 TDi:n automaattivaihteistoja? Tai vaikka bensamoottorisenkin, jos kerran ovat lähellä toisiaan. Paljonko kustannukset about, ja paljonko väännönkestoa tuli lisää?
-
Olikohan niin että bensan laatikkoon lisätään yks levy vahvistaessa.Dieselin laatikossa alkujaan yks enemmän,loput muutokset enemmän tai vähemmän salaisuuksia.Näistä levyistä kertoi yks laatikontekijä.Kunnossa olevalla venttiilikoneistolla lisää kans kestoa ku vaihtee vaihtuu napakasti eikä luistamalla.luistohan sen laatikon aika usein tuhoaa.
-
Kokemusta olisi 200hp 850 tdi automaatti oli itsellä, ja laatikko kestää sen kyllä kun järjellä ajaa. Mut jättäisin tänä päivänä tällä järjellä vakioksi, koska automaatin vetolevy, johon turbiini tulee 6 pultilla, ei kestä väännön lisääntymistä.. Se kun korkkaa on laatikko remontti edessä ja taas tonni tai pari menee remonttiin.. olen nähnyt monta automaatti tdi volvoa joista on vetolevy hajonnut kun on tehoja lisätty! Eli varoituksena tällainen tieto, mut jokainen itse päättää mitä tekee.. 8)