Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: 940joni - 29.08.2023, 09:12:17
-
Elikkä tarvitsisi muutoskatsastaa holsetti vinokkaan kylkeen :) ongelmaksi muodostunut katsureiden vaatimat alustavertailu laput. Täällä lahdessapäin viideltä konttorilta käynyt kyselemässä ja osasta neuvottu seuraavalta asemalta kyselemään ja lopuilta vaadittu hankkimaan volvon maahantuojalta laput, mutta niitähän näihin 9 satkuihin ei vissiinkään ikinä ole saatu tai ei ainakaan enään niin mitenkäs nytten toimisitte?
-
gt-katsastus vantaalla ei tarvittu kun penkkilappu.auto 940 ft koneella.
-
Mutta kyseessä fk moottori joka mallisarjan toisiksi tehokkain joten katsastussetien mielestä pitäisi verrata mallisarjan tehokkaimpaan alustanpuolesta
-
Jos teho kasvaa alkuperäiseen verrattuna enintään 20% ei tarvitse vertailua. Jos vapari ahdetaan, katsotaan tehon nousevan vähintään 20% jolloin pitää olla vertailu tehokkaimpaan(ellei kyseinen auto ole jo tehokkain). Luulisi että turboa vaihtaessa kelpaa enintään 20% tehonlisäys.
Ainakin jotkut Volvon jälleenmyyjät tekevät verteilulappuja vaikkei suoraan Volvolta saa.
-
Jos teho kavaa alkuperäiseen verrattuna enintään 20% ei tarvitse vertailua. Jos vapari ahdetaan, katsotaan tehon nousevan vähintään 20% jolloin pitää olla vertailu tehokkaimpaan(ellei kyseinen auto ole jo tehokkain). Luulisi että turboa vaihtaessa kelpaa enintään 20% tehonlisäys.
Ainakin jotkut Volvon jälleenmyyjät tekevät verteilulappuja vaikkei suoraan Volvolta saa.
Tämä tulkinta minua ihmetyttää kun siinä nykysäädöksessä ei ole mainintaa tuosta että pitäsi verrata mallisarjan tehokkaimpaan ? Ilmeisesti katsureiden tulkinta kuitenkin näin on ?
Siellä on se pykälä jossa sanotaan että " tai jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona..." ja silloin mentäisiin niiden tehopainosuhteiden mukaan .
En siis ole käynyt konttorilla mutta aika tarkkaan tavannut sittä uusinta määräystä.
Siiellä on siisn näin : Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen
mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Asennettaessa tiettyyn moottoriin tarkoitettu tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi,
vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän. Tapauksissa, joissa
muutossarjan valmistaja ei ole yleisesti tunnettu kaupallinen valmistaja tai muissa
epäselvissä tapauksissa katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus.
Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se
pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
-
No onko fk-ft joka olis tehokkain niin mitään eroa alustassa.
Tarviiko tuo nyt mitään lappuja, korkeintaan penkkilappu?
Pitää kysyä katsurilta, paan tähän kun vastaa postiin.
-
No onko fk-ft joka olis tehokkain niin mitään eroa alustassa.
Tarviiko tuo nyt mitään lappuja, korkeintaan penkkilappu?
Pitää kysyä katsurilta, paan tähän kun vastaa postiin.
Ei kai sitä eroa ole, mutta jos vaatimus on vertailu mallisarjan tehokkaimpaan niin sillon se on kai FT ja lappu siis olla että " Ei eroa, terveisin Göran Volvo" ?
Juu, yhen katsurin kanssa tingattu asiasta " Pitää olla vertailu mallisarjan tehokkaimpaan" " - Ei ole määräyksissä sellaista vaatimusta " " Niiin. Niin , mutta vertailu mallisarjan tehokkaimpaan !" Ei edenny mihinkään, tinka siis vapaalla, ei konttorilla.
-
Monet ei oo tehny läksyjään ja silti saavat tehä tuota hommaa.
Trafin tekemissä pistokokeissa tämmöset ei tuu esille, ehkä sitten jos joku antaa palautetta ja asia selvitetään.
Toimintahan pitäis olla kaikille sama mitä se ei nyt ole.
-
Katsuri vastas.
Taitaa mennä holsetilla yli sen 20% niin vaatinee vertailulaput. Jos jäis alle niin ei.
Täytyy tehonmittauksessa panna säädöt niin että jää alle 20%. ;D Sehän nyt ei oo konsti eikä mikään...
Eli fk:ssa sais olla 162hp.
-
Katsuri vastas.
Taitaa mennä holsetilla yli sen 20% niin vaatinee vertailulaput. Jos jäis alle niin ei.
Täytyy tehonmittauksessa panna säädöt niin että jää alle 20%. ;D Sehän nyt ei oo konsti eikä mikään...
Eli fk:ssa sais olla 162hp.
Missään kyn ei lue että mallisarjan tehokkaimpaan pitäisi verrata Ja kun siellä sitten lukee myös että jos verrokkina käytetään muutettavaa ajoneuvoa niin maksimi tehopainosuhde...
-
Tämä tulkinta minua ihmetyttää kun siinä nykysäädöksessä ei ole mainintaa tuosta että pitäsi verrata mallisarjan tehokkaimpaan ?
Totta. Mutta yleensä tehoa nostaessa on suoraviivaisinta tehdä vertailu tehokkaimpaan, koska sen verran tulee lisäystä. Lisänä voi toki olla Trafilta saatuja ohjeistuksia joita ei ole edes julkisesti mainittu, mutta niitä on "suositeltavaa" noudattaa :D
-
Vertailee FT ja FK koneisten jarru/alustaosat vaan toisiinsa, jolloin voi sanoa että FT ja FK vastaa alustaltaan toisiaan ja vertaa sitten suosiolla siihen FT malliin, problem solved ja homma muutenkin fiksumpaa
-
itse kävin volvon varaosatiskillä pyytämässä että tulostaisivat paperit fk ja ft malleista. alustan ja voimansiirron osaltahan niissä ei eroa ole.
helpottaa toki että etsit sopivan verrokin rekisterinumeron mukaan tiskille.
-
Missään kyn ei lue että mallisarjan tehokkaimpaan pitäisi verrata Ja kun siellä sitten lukee myös että jos verrokkina käytetään muutettavaa ajoneuvoa niin maksimi tehopainosuhde...
Tästä on kuulemma tullut äskettäin uusi tulkinta Trafin suunnalta ja nyt voit käyttää vertailumallina muutettavaa ajoneuvoa.
-
Eli joku lukutaitoinen on tavannut sen dokumentin... kovin oudolta se tuntuukin että päivänselvää ohjetta tulkitaan tavalla josta ei ole sanaakaan koko dokumentissa.
-
Mitenkä tulkitsette tällaisen skenaarion, minulla on siis 1998 Volvo 940 Classic, 165hp.
https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf
Sivu 15 alkaen:
3.8 Moottori ja pakoputkisto
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:
Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
Vertailuajoneuvo = Classic on 1525kg / 121kW = 12,6
Joten sovelletaan kohtaa 3 ylläolevassa taulukossa.
Jos muutetaan yhtälön tulos 12,6 arvoon 7 kg/kW, saadaan maksimitehoksi 217,9 kW
Joten, jos arvoisa katsastushenkilö alkaa epäilemään, että tähän on tehty radikaaleja muutoksia, ja antaa hylsyn, niin kannattaisiko sitten soveltaa tuota ylläolevaa? Eli penkittäisi sen 215kw (joka onkin 290 hp), lopputulema olisi 7,09 kg/kW.
Jos tuolle arvolle saisi leiman, niin jatko olisi paljon helpompaa.
Mitä laskin pieleen?
-
FK-moottorin kanssa todellakin on katsastuksessa haasteita, autoni on 945 1995 B230FK ja autoon tehty muutoksia ahtimeen ja välijäähdyttimeen, sekä pakoputkistoon.
Kun FK-moottori on mallisarjan toisiksi tehokkain, ahtimesta irtoava lisäteho on oltava alle 20% alkuperäistehosta jotta muutoskatsastusta ei tarvitsisi tehdä. Tämä harvemmin toteutuu kikkailematta isommilla ahdintyypeillä.
Oma tarkoitukseni on löytää jonkinlainen todistus 940 FT:n ja 940 FK:n alustojen vastaavuudesta maahantuojalta.
Onko muilla ollut onnistumisia tällaisten paperien saamisessa?
-
Ei kai tuossa muutoskatsastuksessa mitään erikoisempia ongelmia pitäisi olla?
Tästä on jo sen verran aikaa, että oli vanhemmat rakentelusäädökset voimassa, mutta oma fk volvo piti muutoskatsastaa E85:sen ja korkeampien tehojen / isomman kuulerin vuoksi. Dynolappu jossa maksimiteho alle silloisen sallitun 142 kW ja volvon vidasta katsotut varaosanumerot alustan osille FK vs FT kelpasivat katsurille ongelmitta.
-
Itsekkin tein exelin, jossa oli ft ja fk osanumerot rinnakkain ja sillä selvä. Tietysti teholappu oli kanssa.
Kannattaa vaihtaa konttoria, jos eivät tiedä miten hoitaa katsastukset.
-
Maahantuojalle soiteltu ja kahden viikon odottelun jälkeen ilmoittivat, että eihän ne mitään vertailulappuja sieltä anna vaikka vertailuajoneuvon VIN oli tiedossa.
Yritän nyt tehdä juurikin FT:n ja FK:n alustanumeroiden perusteella excelin.
Onko vinkkejä mitkä kaikki alustan komponentit kannattaa laittaa vertailussa näkyviin? Jarrut, tukivarret, akselisto?