Samppasport  Futurez

Työharjoittelijat

  • 51 Vastauksia
  • 8037 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sportvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Työharjoittelijat
« : 01.05.2020, 10:10:04 »
 Tilasin omamekaanikolta huollon. Ammattiopiston työharjoittelija työparina. Onko tälläinen käytäntö yleistä.

« Viimeksi muokattu: 01.05.2020, 12:23:57 kirjoittanut Chall »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #1 : 01.05.2020, 10:20:25 »
On.
Aika monella korjaamolla ammattikoululta työssäoppimaan tullut työskentelee ko. korjaamon jonkun mekaanikon työparina.

Ei niiden 'yksinkään' voi antaa siellä pyöriä. Kyllä se valvojana toimiva pitää huolen, että työnlaatu on riittävällä tasolla.
Ja välttämättä ei anna kaikkea harjoittelijan tehdäkkään.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa sportvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #2 : 01.05.2020, 10:31:57 »
 Tällä kertaa laatu oli huonontunut. Omat säädöt oli sotkettu. Ennen olleet ennallaan.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #3 : 01.05.2020, 11:14:12 »
Outoa kyllä muuten, että tällaisena aikana on työharjottelijoita jossain korjaamoilla, mutta muuten ihan normaali käytäntö.

Ekamilla ainakin sellainen käytäntö ollut että työharjottelussa olevat käy työharjottelun loppuun, itellä loppui työharjottelu vähän koulujen sulkemisen jälkeen joten tein loput näytöt koululla.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #4 : 01.05.2020, 11:40:50 »
Meillekin tuli tehtaalle 2 työssäoppijaa ammattikoululta toissaviikolla. Sen sanon että mua huolestuttaa opetuksen taso tällä hetkellä ammattikouluissa. Ei se enää päätähuimaavaa ollut omanakaan aikana...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #5 : 01.05.2020, 11:56:08 »
Meillekin tuli tehtaalle 2 työssäoppijaa ammattikoululta toissaviikolla. Sen sanon että mua huolestuttaa opetuksen taso tällä hetkellä ammattikouluissa. Ei se enää päätähuimaavaa ollut omanakaan aikana...

Taso laskee kuin lehmän häntä, tästä ei voi suoraan syyttää opiskelijoita vaikka onhan näitä ns. "väärän alan valinneita" aina joukossa. Ite kun olen omassa toimessa vanhaa kaartia niin jonkun verran opiskelijoita ollut opastettavana, valitettavan paljon on porukkaa jolle ei ole alan perusasiat ollenkaan hallussa. Nämä pitäisi olla ainakin teoriatasolla jotenkin hanskassa kun tullaan työharjoitteluun.
Eräs entinen pomoni, nykyään toisessa firmassa manasi samaa kun käyvät rekrytoimassa kouluista/road show tyylisesti nuoria palkalliseen työhön mutta harjoittelija-statuksella. Sanoi vaan korrektisti että taso on ns. vaihtelevaa... erityisesti silmiinpistävänä seikkana se että nykyinen kännykkäsukupolvi on pelottavasti vieraantunut mekaanisesta hommasta.

Paras aines tulee pääkaupunkiseudun ulkopuolelta jossa on vielä niitä "maatilan poikia ja tyttöjä".
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #6 : 01.05.2020, 12:07:51 »
Jos laatuun ei omasta mielestä ollut tyytyväinen, niin kohtelias rakentava palaute kannattaa antaa. Niitä siellä työelämässä ollaan keräämässä.

Opetuksen taso on mennyt niin alas, että esimerkiksi eräs keskisuomalainen autoliike hakee "osaavia tekijöitä" ilman koulutusta töihin, kouluttavat mielummin itse.


Ja onhan tuo myönnettävä. Itellä autoasentajan paperit enkä oppinut kyseisessä koulutuksessa yhtään mitään. Esimerkiksi mitään vaihdelaatikko/moottoriremontteja ei voinut tehdä edes pyytämällä. Ite kun tuon koulun kävin oppisopimuksessa, niin oli ns. näyttötutkinto. No olin vuoden ajan kerännyt portfoliota kuvineen selityksineen ym.
Sitten tuli viimeisen näytön ja portfolion tarkastuksen aika. Näyttö meni putkeen, mutta moottorin huolto/korjaustoimen näyttö ei kelvannut (portfolio).

Kysyin toki "miksi?".
Tekemäni kannentiivisteen vaihtotyö sisältäen moottorin yläpään läpikäymisen (venttiilien hionta, välyksien mittaus ja niin edespäin) ovat kriteerien yli ja täten AMK -tason opintoihin sopivia. Eivät kelvanneet ammattikoulun näyttöön. No hätäpäissäni tein sitten näyttönä yhteen Saabiin sytkäkasetin vaihdon periaatteella vikakoodi=syt häiriöitä ja kasetti sulanut yhden puolan kohdalta. Vaihto, koodien nollaus, koeajo, päästöt ja näyttö läpi. :idiot2:

Jotain opetuksen tasosta sanoo se, että automaattivaihteiston toimintaperiaatetta ei opiskeltu, koska "erikoistyö". Moottorin perusteissa kävimme yhden viikon (!) sitä, mitkä ovat nelitahtimoottorin tahdit ja miksi. MITÄÄN moottoriteknisiin ratkaisuihin liittyvää ei käyty, kuten esimerkiksi kuinka mitata kiertokangen laakerin välys, mihin tulpan kärkiväli vaikuttaa, mihin moottoriöljyn luokitukset perustuvat, mitkä on eri pakkasnesteiden eroavaisuudet ym...

Sähkötyönäyttökin piti muuten tehdä kahdesti. Minulla oli vuoden 1999 Fiat, mihin olin rakentanut käytännössä konehuoneen sähköt paremmin (valot kaikki releille ja uudet johdot, startti/laturi samaten). "Liian monialainen, ei kelpaa". Kelpasi sitten kun vaihdoin yhteen autoon vetokoukun pistokkeen. :facepalm:


Uskokaa pois, nuo "opetuksen säännöt ja tavoitteet" vituttaa opettajiakin aika raskaasti. Heillä menee vain maine.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #7 : 01.05.2020, 12:20:11 »
Koneistusalalla kun halusi oppia monimutkaisempia juttuja niin opettaja vastasi "mene ammattikorkeaan".

Kuukaudessa oikeassa työpaikassa oppii enemmän kuin vuodessa ammattikoulussa jos menee opetussuunnitelman mukaan. Itse en mennyt vaan juoksin kokoajan muuta luokkaa edellä ja lopulta olin apuopettajana. Ja opetin opettajiakin välillä :D.

Autoalalle en mennyt kun ei kiinnostanut "tämä on mutteri ja tämä on pultti".
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #8 : 01.05.2020, 12:38:12 »
Mulle tuli kerran korjaamolle "alaiseksi" harjoittelija likka. Viimesen päälle oli meikit ja kaek aina.

Kun siinä sitten parin viikon seisoskelun jälkeen laitoin hänet tekemään jakopääremonttia (simppeli eikä riskiä tuhosta) niin oli aivan hukassa. Siinä sitten käytiin tunnissa oppimäärä, mikä on ajoitus, mikä on momenttiavain, mitä tarkoittaa momentti jne... Ensin arasteli ja harmitti kun sotkeentui paikat jne. Totesin ettei meillä ole sihteerille töitä.

Sai se sen tehtyä ja seuraavassa hommassa oli omatoimisempi. Kuukauden jälkeen totesi, että homma on kivaa ja ettei koulussa saa ikinä tehä tämmösiä (perus huoltoja).

Ja tarkennuksena: vaikka jakopää oli helppo niin kyttäsin kuin haukka ja tarkastin joka työvaiheen. Kyseisellä likalla oli otetta hommaan, mutta ei pätkääkään rutiinia (koulussa ei tehä).
Lopulta se suoritti koulun loppuun meidän korjaamolla viimeisen puoli vuotta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #9 : 01.05.2020, 12:46:24 »
Ja vielä tuli tarina mieleen.

Eräs toinen harjoittelija poika tuli kans tuolle pidemmälle (2-3kk?) harjoittelujaksolle. Sitä kiinnosti autot ja harrastelikin niitä jollain tasolla, mutta eipä se saanut muuta aikaiseksi kuin ottaa selfietä itsestään joku työkalu kädessä auton alla. #sikanaduunii tjsp. oli ainakin yksi mikälie tviitti. Jos jarrupalojen vaihdossa menee aikaa kolme tuntia eikä ole vielä edes kasassa, niin ei sitä työnteoksi voi kutsua...

Asia otettiin pariin otteeseen puheeksi ja kerran tehtiin selväksi, että jos ei työnteko maistu niin voi jättää tulematta. Tähän luonnollisesti vastattiin "HAH!" ja juputtamisella.

Asiaa monimutkaisti vain se, että ko. pentu oli jonkun isokenkäisen poika/veljenpoika tai jotain. En tiedä, ei kiinnosta, mutta pois potkiminen oli vähän vaikeampaa.


Lopulta laitettiin se istumaan koko päiväksi aina laputtamaan varaosia eikä enään ikinä otettu sitä harjoitteluun tai kesätöihin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #10 : 01.05.2020, 13:48:51 »
Suomessa ei osata hyödyntää A.) Nuoria eikä B.) Vanhoja

Nuoria pitäisi saada enemmän noihin harjoitteluihin ja kisällimeininki äkkiä takas. Mutta kun valtaapitävillä on sokea usko siihen että asia kuin asia opitaan koulussa :facepalm: Työntekijät ovat valitettavasti itsekin osaksi syypäitä tähän homman lässähtämiseen. Moniko on nähnyt isänsä/äitinsä lahkeessa roikkuvia TET nuoria? Minä olen nähnyt aivan tarpeeksi ja siksi olen omille muksuille sanonut että te ette tule mun työpaikalle vaan johon ihan muualle, opitte kysymään ja toimimaan vieraiden ihmisten kanssa, tekemään jotain ihan uutta ja selviämään. Muuten koko työelämään tutustuminen lähtee väärille raiteille.

No vanhat sitten..eli voi elämän kevät kuinka paljon tietotaitoa menee hukkaan eläköitymisen myötä. Terveitä ukkoja/akkoja jotka voisivat opastaa ja konsultoida pikkukorvausta vastaan vaikka vain pari tuntia viikossa. Jotkut voisivat tehdä sitä ihan ilmaiseksi rakkaudesta lajiin ja ajankuluksi. Moni ukonkäppänä antaisi paljon parempia neuvoja kuin joku ylihintainen englantia ja suomea sekoittava sloganeita kuin transsissa hokeva konsulttipelle.

Kiitos ja anteeksi :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #11 : 01.05.2020, 13:59:49 »
Noita motivaation puutteessa olevia/väärän alan valinneita löytyy, etenkin sieltä ammattikoulun hallista. Meillä kiellettin (yritettiin kieltää) puhelimien käyttö hallissa vedoten työturvallisuuteen, sen takia kun porukka somettaa puhelimilla hallissa. Siitä ei tullut siis mitään ne puhelimet kuljetettiin halliin ja salaa käytettiin niitä jossain hallin nurkassa. Täytyy myöntää että itelläkin mennyt tässä kolmannen vuoden aikana motivaation puuttessa melko laiskotteluksi toi auton asennus, mutta viimisillä motivaatioilla saatu näytöt tehtyä ja näyttää siltä että saatan jopa valmistua kesällä.

Voihan sitä siis laittaa instagrammiin selfietä "Remppa reiska #sikanaduunii" jos käyttää koko päivän jarru remppaan.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #12 : 01.05.2020, 14:50:33 »
Yhtä harjoittelijaa lukuunottamatta kaikki mitä omana aikana ollut pyörimässä korjaamolla, on olleet aika tiukasti naama puhelimen ruudussa kiinni. Valvoja saa aika monesti huomauttaa että pitäiskö töitä tehdä.
Ite en (onneksi) ole joutunut pidemmäksi aikaa harjoittelijan valvojaksi/opastajaksi.. vastahan sitä itekkin on ollu harjoittelija.

Myös työaikojen noudatus tuntuu joillekkin olevan vaikeaa. Tullaan miten sattuu ja lähdetään miten sattuu.
Ei sentään kovin yleistä.

Koulussa ei opi juuri mitään. Opetuksen taso on luultavasti jokaisella alalla ainakin täällä päin niin romutettu, ettei päteviä ammattilaisia valmistu kuin muutama kappale jotka on itse opiskelleet omatoimisesti ja hankkineet sen osaamisen muuta kautta.

Asenne ratkaisee paljon.
Jostain syystä niitä on valitettavan paljon, joilla asenne on tasoa "osaan jo kaiken" ja ihan vakavissaan yritetään sitten päteä omilla tiedoillaan/osaamisellaan mikä on todellisuudessa sellaisella tasolla ettei kyllä pitäisi olla mitään syytä kehuskeluun.

Muutaman kerran oon kuitenkin tuurannu valvojana toimivaa asentajaa, ja oonkin laittanu harjoittelijan tekemään omasta mielestä hyvin yksinkertaisia hommia mut mitä ko. valvoja ei ole antanut tehdä.
Kyllä siinä näköjään saa hetkeksi ainakin luulot pois, kun toinen höseltää opastuksesta huolimatta 15min saman työvaiheen parissa missä itellä menee rutiinilla n. 30 sekuntia. :D
 Mutta näin sen pitäisikin mennä. Luulot pois ja ite vaa kattoo että työ tehdään varmasti oikein.
Vastuu on jokatapauksessa valvojalla, ei sillä harjoittelijalla.

Siinä mielessä on hyvä, että opetus on siirtynyt enemmän työpaikoille että saa edes jotain oikeata opetusta oppilaat.
Ja todellisen kuvan työelämästä.
Vaikka väärin se onkin, ettei koulussa opeteta enään mitään järkevää kuten joskus vielä on ollut..

Lainaus
Tällä kertaa laatu oli huonontunut. Omat säädöt oli sotkettu. Ennen olleet ennallaan.
Se on silti sen valvojana toimivan mekaanikon vastuulla, eli omamekaanikkoon yhteys jos/kun on jotain pielessä.
Voi olla esim. ihan puhdas unohdus tai vahinko, että jäänyt tallentamatta kustomoinnit ennen ohjelmistopäivitystä tms.

Harjoittelijan piikkiin ei oikeastaan mitään voi laittaa, tai pitäisi.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2020, 15:04:14 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #13 : 01.05.2020, 14:54:34 »
Koneistusalalla kun halusi oppia monimutkaisempia juttuja niin opettaja vastasi "mene ammattikorkeaan".

Kumma kun ei sanonu että monimutkaisemmat hommat tehdään ulkomailla. No kohtapa ne tehdään yksinkertaisemmatkin hommat ja kotimaata kovemmilla hinnoilla >:(
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Työharjoittelijat
« Vastaus #14 : 01.05.2020, 15:04:14 »
Yhtä harjoittelijaa lukuunottamatta kaikki mitä omana aikana ollut pyörimässä korjaamolla, on olleet aika tiukasti naama puhelimen ruudussa kiinni. Valvoja saa aika monesti huomauttaa että pitäiskö töitä tehdä.
Ite en (onneksi) ole joutunut pidemmäksi aikaa harjoittelijan valvojaksi/opastajaksi.. vastahan sitä itekkin on ollu harjoittelija.

Myös työaikojen noudatus tuntuu joillekkin olevan vaikeaa. Tullaan miten sattuu ja lähdetään miten sattuu.
Ei sentään kovin yleistä.

Koulussa ei opi juuri mitään. Opetuksen taso on luultavasti jokaisella alalla ainakin täällä päin niin romutettu, ettei päteviä ammattilaisia valmistu kuin muutama kappale jotka on itse opiskelleet omatoimisesti ja hankkineet sen osaamisen muuta kautta.

Asenne ratkaisee paljon.
Jostain syystä niitä on valitettavan paljon, joilla asenne on tasoa "osaan jo kaiken" ja ihan vakavissaan yritetään sitten päteä omilla tiedoillaan/osaamisellaan mikä on todellisuudessa sellaisella tasolla ettei kyllä pitäisi olla mitään syytä kehuskeluun.

Muutaman kerran oon kuitenkin tuurannu valvojana toimivaa asentajaa, ja oonkin laittanu harjoittelijan tekemään omasta mielestä hyvin yksinkertaisia hommia mut mitä ko. valvoja ei ole antanut tehdä.
Kyllä siinä näköjään saa hetkeksi ainakin luulot pois, kun toinen höseltää opastuksesta huolimatta 15min saman työvaiheen parissa missä itellä menee rutiinilla n. 30 sekuntia. :D
 Mutta näin sen pitäisikin mennä. Luulot pois ja ite vaa kattoo että työ tehdään varmasti oikein.
Vastuu on jokatapauksessa valvojalla, ei sillä harjoittelijalla.

Siinä mielessä on hyvä, että opetus on siirtynyt enemmän työpaikoille että saa edes jotain oikeata opetusta oppilaat.
Ja todellisen kuvan työelämästä.
Vaikka väärin se onkin, ettei koulussa opeteta enään mitään järkevää kuten joskus vielä on ollut..

Minä itseasiassa tykkään opastaa nuoria. Olen sohlannut niin monta kertaa että omille pojille mukava tarinoida millä kaikilla tavoilla tullut kierteet korkattua, männäntapin sokka mopon kampikammioon jne ;D Pyrin aina selittämään esimerkkien avulla (ja tiettyn rajaan asti teoriaakin) miksi jotain tehdään jollain tietyllä tavalla. No vissiin olen ollut liiankin innostava kun vanhin poika näyttää konetekniikka lähtevän opiskelemaan ??? Hieman tuli nieleskeltyä kun asia selvis. Mahtaakohan riittää innostusta kuinka pitkälle. No pitää koettaa olla kannustava
« Viimeksi muokattu: 01.05.2020, 15:06:16 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Proturbo  Autodiagnoosi