Futurez  Kulkukoira

S40 T4 tehohäviö.

  • 13 Vastauksia
  • 1920 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jerppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
S40 T4 tehohäviö.
« : 11.11.2019, 19:17:14 »
Hei.

Ongelma-autona siis Volvo S40 T4 1998.

Vikana tehonpuute korkeilla kierroksilla. Vika ilmenee vasta kun kone on normilämpöisenä, eli n. 90°C. Kun kone on lämmin, muttei vielä tuolla normitasolla, auto vetää todella nätisti ilman ongelmaa.

Koneen lämmittyä kiihdytyksessä tuntuu kuin tulisi rajoitin vastaan n. 3,5-4k paikkeilla, kun kunnon tehot vasta alkaisi. Autossa palaa lambdan vikavalo ja koodilukijalla katotiin että olisi etummainen lambda, mutta senkään vaihto ei auttanut. Ilmamassamittari on putsattu ja silmämääräisesti tarkistettu. Kulutus vaikuttaisi olevan normaalitasolla. Autoon on asennettu seosmittari mikä näyttää kokoajan että olisi niin rikkaalla kun vain voi, vanha omistaja sanoi mittarin olevan rikki. Tulpat oli vaaleamman väriset mihin olen tottunut, tuttu volvokonkari sanoi että olisi normaalia. Autossa myöskin Turbosmart Boost Tee ahtopaineensäädin ja ahtopainemittari. Normaalissa, rauhallisessa ajossa auto toimii moittetta. Vähän aikaa sitten auto tuntui nykivän kovassa kiihdytyksessä saman ongelman kera, mutta nykiminen on taitanut hävitä, ainakin vähentynyt.

Samantyyppisistä viosta olen jo paljon lueskellut, mutta auton ostohinta oli sen verta alhainen ettei kovin kovia summia viittis remppaan laittaa, ja mahdollisesti saada kerralla auto kuntoon joten kysyn täältä.

Autojen laittelu on minulle vielä suhteellisen uutta hommaa, joten arvostan kaikkea apua. Pahoittelut jos teksti oli sekavaa. :D
« Viimeksi muokattu: 11.11.2019, 19:20:54 kirjoittanut Chall »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #1 : 11.11.2019, 20:07:13 »
Puolat kannattaa katsoa ettei kumitutin alta ole halkeillut ( pääsee lyömään läpi) ja tulpat kannattaa varmuudeksi uusia mikäli ei vaihtoajasta tietoa. Puolien liittimissä ollut myös ongelmia niin nekin kannattaa tutkia ettei liittimen sisällä pinnit löysällä tai johdot juuresta puoliksi murtuneet. Puolista orkkis lisäksi mm ngk ja bilteman pelittää näissä.

Imm jos menee vain vdo/ siemens on toiminnolta varma valinta.

Lambdana toimii vain alkuperäinen ntk/ ngk kunnolla, muilla ei kovin hyvää eikä pitkäikäistä oikein pelittämistä saa.

Onko vakio muuten vai pelkkä t- boost viritys?
Pakopesät näissä halkeilee, jos ahdot t-boostilla vedetty tappiin ilman ecun softausta riski jatkossa konerikkoonkin muutenkin kasvaa merkittävästi.  Ilman bensakarttojen muutoksia  ecu pystyy jonkun verran nostettua ahtopainetta kompensoimaan mutta yli sen menee seos aihalle.
Mm 2.0T kuten mulla ymmärtää ecu korjata vakio 0.5> 0.70-.0.80bar tasoille ahtojen noston vielä orkkis bensakarttojen suhteen mutta tuon  tason jälkeen ei pysty korjaamaan seosta enää kunnolla.

Myös 3" downpipe jos laitettu pitäs muutos softata, pakopaine muuttuu aikasen paljon vakioon nähden.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2019, 20:22:26 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa jerppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #2 : 11.11.2019, 20:30:03 »
Puolia ja tulppia olen itsekkin jonkinverran epäillyt, lähteet tutkintaan/vaihtoon.

Lambdaksi vaihdoin juuri NTK:n.

Autossa on myös vapari ja 2,5" downpipestä taaksepäin. Kuuluu ihan dumpin tapainen suhaus kaasun päästäessä, en ole varma onko dumppia vai vaan vaparin tuoma ääni. Ahdot näyttäis aina käyvän 0,75-0,85bar täyskaasu kiihdytyksessä.

Autollahan ajettu se 323tkm.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #3 : 11.11.2019, 21:19:31 »
Nuo vapari/ catback takia ei ecuun mitään muutoksia tarvia.
Tuo sun mittarin näyttämä 0.75-.0,85 bar on vähän alhainen max ahto, vakiona taisi olla t4 0.9-1bar kieppeillä. Mittarit etenkin halvimmat yleensä näyttää pieleen 0,1-0,3bar .omissa molemmissa autoissa mittarin virhe 0,1bar, yhden 0,3bar virheellä heitin pois.

Bypass tai ahtopuolen vuoto voi myös sujahtaa mikäli ei dumppimallinen ahtopainesäädin se mekaaninen joka sulla löytyy. Noita säätimiä on säädettäviä kierrättäviä dumppi tai pelkkää ahtoa säätäviä rajaventtiilin tyyppisiä. Mulla pelkkä säätävä t- boost tuossa omassa.

Vaparia en itselle laita, mitään todellista tehohyötyä ei siitä alle 400hv ainakaan löydy. Likaa vaan imm langat, jos suodatin huonolaatuinen ja etenkin jos öljyttävä version sitä nopeammin imm kosahtaa.

Ps. Yleensä mulla nykimiset ja pätkimiset vedättäessä on ollut kyllä sytytyspuolelta. Ahtopuolen häikät enemmin yläpäässä hiipumista , ahtojen humppaamista tai ei kunnolla edes nosta paineita.
Imm hajoaminen emännän S60  kyllä loppuvaiheessa nyki etenkin pintakaasulla,  raskas tyhjäkäynti, vähän voimaton ylhäällä ja polttoaineen kulutus nousi selvästi. Vikavalo siinä syttyi vasta kun imm hajosi kokonaan eikä silloin enää pysynyt edes käynnissä..


« Viimeksi muokattu: 11.11.2019, 21:50:24 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #4 : 11.11.2019, 21:40:54 »
Kannattaisi bensapaineetkin mitata. Saattaa olla joko pumppu tai bensapainesäädin hajoamassa. Muistaakseni pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2.5bar luokkaa ja kierroksilla 3bar.

Poissa jerppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #5 : 11.11.2019, 22:18:59 »
https://www.ebay.com/p/25016994638
https://www.race.fi/fi/product/44949a/turbosmart-bc-boostee

Siinä linkit autossa oleviin osiin. Ilmeisesti ei mikään laaduikkain tuo mittari.

Autossa on tuo vapari ja kaikki muutkin vitkuttimet asennettu ennen omistustani, en tiedä kuinka hyvin tehty. Seos mittarikin ois kiva saada toimimaan, sen vian kanssa saattais olla jotain tekemistä lambdan vikavalon kanssa. Nyt on tullut jo hyvin kuitenkin ideoita ja tutkimisen kohteita, kiitos asiallisista vastauksista tähän asti. :)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #6 : 11.11.2019, 23:22:03 »
Samanlainen linkin t- boost malli on itselläkin eli ei ole dumppiversio.
Noitten bensapaineiden mittaukseen bensatukin päästä löytyy venttiili sitä varten.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa jerppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #7 : 12.11.2019, 08:49:05 »
Itse kun olen tuota boost teetä säädellyt, niin ei ole oikeen eroa ollut. En ole ikinä saanut ahtoja 1bar. Aina maxinit on siinä 0.85bar. En sitten tiedä toimiiko tuo oikein/säädänkö väärin?

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #8 : 12.11.2019, 18:07:55 »
Hukkiksen kellon jousi menee näissä löysäksi. Tanko pitäs  kiinni ollessa olla hiukan vetämässä niin ok, jos ei niin voi varoen kiertää tiukemmalle mikäli jenkaa vielä jäljellä.  Tankoa kiinni laitettaessa kun joutuu tankoa hiukan noin 5-6mm vetämään että menee akselille on säätö kohdalla, eli esijännitys tuon termi.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa JoniM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #9 : 12.11.2019, 18:29:15 »
Ei varmaankaan ole tuolla hukkaportin tangolla tekemistä asian kanssa, jos ei ahdot nouse vaikka kuinka boost teetä säätää. Ei silloin pitäisi paljoa pihinää keltaisessa letkussa kulkea kellolle sitä avaamaan. Ahtovuotoa voi olla, jos ei paineet nouse tai sitten hukkaportissa vikaa tai vaikkapa pakopesä halki. 
S60 T5 2001
V40 2.0t 2004
Ex V70 2.4 125kw 2004, Ex S40 1.8 1997

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #10 : 12.11.2019, 18:50:46 »
Se on aika yleistä 14T mitsun turbossa, että pakopesä menee halki hukkaportin läpän luota. Kyllä näissä normaalisti ahtopaine karkaa liiaksi, jos menee liikaa tankoa kiristämään. Siinä onkin sitten vaara että kiertokanget solmuun yli 1bar ahtopaineilla.

Poissa jerppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #11 : 12.11.2019, 21:48:15 »
Ahdot nousee kyllä sinne 0,8bar paikkeille silloinkin kun vika ilmenee. Boost teellä saa kyllä paineet rajoitettua mutta 1bar ei pääse. Eipä kyllä ole tarvekkaan ja mittarissa voi olla heittoa. Omat epäilykset tähän alkuperäiseen vikaan olis sytytyksessä kun vika ilmenee lämmettyä. Aiheuttaakohan sytytysviat usein tälläistä korkeitten kierrosten tehopuutetta, nykimisistä oon ainakin kuullut?

Poissa JoniM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #12 : 12.11.2019, 22:17:28 »
Jollain hyytyi meno 180km/h kohdalle. Ei mennyt yhtään kovempaa. Sillä auttoi tulppien vaihto. Joten voi sytytysongelma oirehtia noinkin.
S60 T5 2001
V40 2.0t 2004
Ex V70 2.4 125kw 2004, Ex S40 1.8 1997

Poissa jerppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T4 tehohäviö.
« Vastaus #13 : 21.11.2019, 16:07:09 »
Tulpat vaihdettu, ei toimi vieläkään.  :(

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy