Onhan tota v70.stä myös jakajalla ja vaijerikaasulla, ainakin 97-98.. Ite ottaisin semmosen. Sähkökaasu tuli vm-99.
V70 98 / 99 mallien välillä on tosiaan mielenkiintoinen valintatilanne.
Vanhemman version puolesta puhuu tässä hintaluokassa perinteisempi tekniikka vailla kaasuläppämurheita. Vastaan mielestäni se, että oma kokemus vahvistaa tehtaan ilmoituksen uutta mallia selvästi suuremman kulutuksen (1.4 litraa sadalle) eikä vanhakaan ole bittivapaa vyöhyke. Se on vain kasattu vanhemmalla elektroniikalla ilman väylärakenteita. Mistäs tälle kunnon testeri joka katsoo muutakin kuin OBD:n?
Uuden mallin puolesta puhuu se toista litraa sadalle pienempi kulutus ja toimiessaan pirteämmän tuntuinen ja paremmin reagoiva moottori (hinnat-alkaen vaparien osalta). Tässä pyörillä rullaavassa paikallisverkossa on mukana jo elektroniikan uusi väylärakenne, minkä vuoksi kaikki yli 8600 auton eri alijärjestelmien tunnistamaa vikakoodia on BSR:n testerillä katsottavissa kotikonstein ja silloin kun vikakoodi osuu haaviin, se tekee korjaamisesta todella helppoa. Tämän tosin päättelin vaimon uutena ostettuun S80 ilmaantuneiden parin vikakoodin debuggauksesta, kun tuossa vanhemmassa V70:ssa "ei oo koskaan mitää ollu".
Uuden mallin rasite on Pendolino-maassa valmistettu sähköinen kaasuläppä, jonka vaihto ei ole ihan halpaa hommaa sekä tietenkin se, että sitten kun jossain sattuu outo sähköhäikäle, saattaa tuloksena olla vikakoodia sivukaupalla eikä siitä enää ota kotikonstein selvää saunassakaan.
Valinta näiden välillä ei ole aivan yksikäsitteinen, vaan riippuu painotuksista ja odotettavissa olevasta ajomäärästä.