Ateho  Elekma

95 tai 98

  • 31 Vastauksia
  • 22384 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa trokari62

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • Beef eaters are better lovers!!
95 tai 98
« : 08.02.2013, 18:45:37 »
700 koneena b200e vm -85,olen ajellu 98:lla,aattelin sopiiko 95 suoraan käyttöön,Että tämmösiä ajatuksia perjantai.iltana :hello:

hevonen

  • Vieras
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #1 : 08.02.2013, 19:56:15 »
Lainaus suositustaulukosta: Volvo
E10 soveltuu kaikkiin 1984 jälkeen markkinoille tuotuihin Volvo-malleihin. Nämä ovat:
Volvo 740, 940, 960, 850, 440, 460, 480, S40, S60, S70, S80, S90, V40, V50, V70, V70 XC, V90, XC60, XC70, XC90, C30 ja C70.
Poikkeuksena on S/V40-mallien 1998-2001 moottorivaihtoehto 1.8 GDI johon E10 ei käy. Tätä mallia ei ole maahantuojan kautta tuotu Suomeen.

Itse en kyllä moista lientä käyttäisi tuossa vempaleessä, on melko korkeapuristeinen ja joskus omallani ajelin hetken "wanhalla" -95 litkulla mutta tuppasi olemaan jälkikäyntiä, puristussuhde on kuitenkin kympin luokkaa...

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #2 : 08.02.2013, 20:52:28 »
B200E koneesta en tiedä, mutta B230fb 9,3 puristukset ja ajelin pitkään 95:tosella (n.3tkm).
Nyt pari tankillista taas 98.sia juottanut, erona voisi todeta.
kylmäkäynnistys helpompi (95 5pyöräytystä vs 98 3-4 pyöräytystä) ja jää ekalla startilla käymään, ennen sammui käytyään 5sek.
Kaasuun vastaa herkemmin, ja vääntää 2000rpm kohdilla enempi.
Kulutuksessakin pieni ero 95 12l/100km, 98 12l/110km, ja lukemat siis kehäkolmen sisäpuolella.
Muutoksia autoon ei ole tehty tänä aikana.
Pitäisi kai kokeilla myös v-poweria ja kesällä re85  :)
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #3 : 09.02.2013, 09:13:56 »
V power on ihan sitä E5:sta... Sen taika loppui kuin Shellit myytiin.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #4 : 09.02.2013, 10:28:06 »
Ikinä en ole E10:ä tankannut.
a car you can believe in

Poissa trokari62

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • Beef eaters are better lovers!!
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #5 : 09.02.2013, 10:33:40 »
Kyl vaikuttaa että 98:lla mennään jatkossakin........

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #6 : 09.02.2013, 11:17:53 »
Ite tankkasin ekaan Volvoon 95:sta.

Sen jälkeen on ollut näitä turbovolvoja, ja oon tajunnu, miten mahtavia autoja nää on, et näille ruokitaan vain laatulöpöä.  8)
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

hevonen

  • Vieras
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #7 : 09.02.2013, 13:14:43 »
..nii, eihän se maksa oikeen pa*kaakaan enempää jos käyttää 98:a kun kerta 95E10:ä menee rööristä paljon enempi ja kaikki jälellä olevat konit löytyy turbokoneesta kun bensakin on etes jonkinlaista...

Näissä tuo "säästäminen" aiheuttaa vain käynnistymisongelmia kylmänä ja kulutuksen nousua+ tehon laskemista. Enpä tiiä sitten ketä tuollainen säästö kiinnostaa?

Poissa Liina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #8 : 10.02.2013, 16:54:17 »
Omia kokemuksia B19A moottorista, johon vaihdettu Solex Cisac kaasutin, joten voitaneen puhua siten B19K kokemuksista.

Taitaa olla kertynyt jo vähintään vuoden käyttökokemus 95E10 bensasta, ja eipä tuo juurikaan sen huonompi/parempi ole kuin aiempi 95E5 bensakaan. Ainoat käytönnön havaintona aiemminkin todettu sekunnin parin pidempi starttaus E10:llä. Toinen havainto on ollut se, että tosikovilla pakkasilla kun nostaa kaasun ja samaan aikaan polkee kytkimen, niin moottori helposti sammuu, koska tyhjäkäynti putoaa niin matalaksi ketkellisesti. Muuten kyllä tyhjäkäynti pysyy ihan normaalina. En silti uskalla takuuvarmana sanoa, että sammuminen johtuisi yksinomaan E10:stä. Siinä autossa on tällä hetkellä pienoinen imuvuoto 2-3 sylinterin paikkeilla imusarjassa, joten sekin voi vaikuttaa omalta osaltaan. Myös viimeisen vuoden aikana tankin täyttöputki on alkanut vuotaa tankkaamisen yhteydessä. Siitäkään en uskalla vetää syy-seuraussuhdetta, että olisi nimenomaan E10:n syytä. Kyseinen täyttöletku on tänä vuonna tasan 30 vuotta vanha, joten voi olla muutenkin tullut tiensä päähän riippumatta siitä mitä bensaa on käyttänyt.

Käytännössä en muita eroja ole havainnut. Bensankulutuksesta en uskalla sanoa sen syvällisempää. Kulutukseen kun vaikuttaa niin moni muukin tekijä.

Kantti

  • Vieras
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #9 : 11.03.2013, 22:31:57 »
Ex volvoon tankkasin ihan loogisesti 98 turbon takia.
Nykyseen voortiin oon laittanu vähä kumpaakin, aivan kuinka varakas fiilis on tankille mentäessä. En sillälailla oo seurannut tarkemmin enkä muutenkaan huomannut sen kummempaa eroa käynnistämisessä, kulutuksessa tai tehossa.
Mun ajotapa on muutenkin niin vaihteleva että ei oo mitään hyötyä mitata paljoko tankillisella pääsee eri bensoilla. Joskus huvittaa polkea, joskus ei yhtään.
Ps. Ja se että onko pari litrasen vapari bensan polkemisesta mitää hyötyä. Ei se mihinkään mee muutenkaan, paha mieli vaan tulee  :idiot2:

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #10 : 11.03.2013, 23:08:10 »
700 koneena b200e vm -85,olen ajellu 98:lla,aattelin sopiiko 95 suoraan käyttöön,Että tämmösiä ajatuksia perjantai.iltana :hello:

Tuohan olisi helppo "muuttaa" kokonaan e85 toimivaksi.  ;)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #11 : 12.03.2013, 07:21:11 »
Tämähän on näitä ikuisuus keskusteluja, mut olkoon se sitten sivu seikka.

Ite lykkään tankkiin lähes poikkeuksetta 95:sta eli 99% tankkauksista mennään tuolla.
Omat käyttö kokemukset rajoittuu seuraaviin moottoreihin:
B230FK
B230FT
B234F

Paria viis pyttystä vaparia myös tankkaillu ja sit vielä hollannin ihmeen 2litrnen kone. Missään en ole huomannut mitään ongelmaa ko. aineella, enkä merkittävää eroa kulutuksessa, tai tehoissa.

Pistä sitä 95:sta vaan tankkiin. Tarkkaile hieman kulutusta. Teoriassahan tuota 95:sta kuluu hieman enemmän ku 98:sia.  :-\
Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #12 : 12.03.2013, 07:24:47 »
Se B200E ja kaikki muutkin vaparivinokoneet menee aivan yhtälailla sillä 95:sella en näe syytä miksi pitäisi tankata 98E:tä näihin.

Turbollisissa puhutaan ja suositellaan 98:a, jonkun silmäkulman pilkkeen takia sellaista siihen työntänyt itsekin mutta vakio pannu kyllä menee 95:sellakin.

Näin jos vielä bensalla haluaa läträtä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jonnex

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #13 : 22.03.2013, 15:47:52 »
Laittelen aina joka toinen 98 ja 95 B200E hen on kyllä aina hyvin toiminu mutta 98 on parempi lähtee aina käymään helpomminkin.
Volvo 240 87 gli

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 95 tai 98
« Vastaus #14 : 22.03.2013, 22:44:23 »
Jokaikinen kuka haluaa huomaa kyllä eron 98 ja 95 välillä, sehän nyt on sanommattakin selvä se. Hassua tästä tekee se, että tuskin kukaan osaisi sanoa kumpaa bensaa siellä koneessa on jos sitä sokkona sillon tällöin tankattaisiin jonkun autoon... Jutun idea siis, että 99% tulee varmaankin ihan henkimaailman jutuista ja loput 1% onkin sitten faktaa.

 

Carcom Oy  Ateho