Samppasport  Futurez

V60 D5 AWD R-Design -14

  • 209 Vastauksia
  • 63245 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #195 : 01.02.2020, 15:45:21 »
Pistetään nyt sen verran ylös että tuli Björk Motorsportilta Silver Projectin säädettävät yläpäät ja vähän kuin varmuudeksi uudet Powerflexit alatukivarsiin. Etummaiset puslat näytti tulleen BlackSeriesiä mutta ei haittaa. Pitää tässä lähiaikoina laitattaa.
Katsotaan jeesaako nämä ajettavuuteen vai missä tuolla joku antaa periksi, nyt myös talvirenkaissa vasen etupyörä on kulunut enemmän sisäreunasta. Tietysti myös paskamainen ajettava kun jatkuvasti saa painaa vasemmalle vastaan ja tarttuu urissa ties mihin suuntaan  >:(




Viimeisin säätöraportti kulmista, itse en ainakaan löydä niin suurta heittoa että pitäisi olla reilua oikealle vetämistä vaikka vasurissa camber onkin hieman isompi:



Nahkein (ja kallein) vaihtoehto on tietysti että hammastangossa on väljää.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2020, 15:58:04 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 896
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #196 : 01.02.2020, 20:44:35 »
Jos mikään paikka ei ole rikki tai muuten anna periksi normaalia enemmän, niin nuo yläpään säädöt varmasti auttaa.

Oma V70 R-D alustalla säädettiin muutamia kertoja, mutta aina veteli jonkinverran oikealle vähän renkaista riippuen.
Jouset vaihtui Eibachiin ja samalla eteen ja taakse muokattiin säädöt.
Vetely loppui täysin. Renkaat on nyt silmin nähden pystyssä niinkuin perhemallin alustalla ja kumit kuluu tasaisesti.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #197 : 02.02.2020, 10:12:43 »
Miettinyt että pitäisi tehdä omaan autoon 4 pyörä suuntaus tai siis mitata kulmat. Auto menee suoraan kuin juna. Näkisi mitkä on arvot. Miettinyt että voihan jossain olla sen verta väljää ettei tunnu kun auto ilmassa mutta ajossa sitten tekee että kulmat elää.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #198 : 10.05.2020, 16:36:05 »
Alkuviikosta oli hieman huoltohommeleita, Debilissä tuli käytettyä. Edellinen öljynvaihto oli n. 20300km sitten, nyt perus moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin, lisäksi polttoainesuodatin ja raitisilmasuodatin. Apulaitehihnat ja kiristin laitettiin myös, näiden vaihtoväli periaatteessa hieman venähti, 87tkm/4 vuotta. Ilmastoinnista oli tullut 490g tavaraa pihalle, täytetty 720g. Kas kummaa ei oikein kylmää pukannut, onkohan aiemmin edes tsekattu tämän historiassa. Lähiaikoina vois vielä vaihtaa ohjaustehostimeen ja jarruihin nesteet.

Ajettavuusongelman selvitystä varten oli tosiaan valmiina uudet Powerflexit ja SilverProjectin yläpäät, kuitenkin vika löytyi taas kerran pettäneestä kääntölaakerista joka oli apparin puolella selvä ja myös vasuri oli uusittu. Onkohan nyt kolmas vai neljäs kierros noita menossa... :idiot2: Puslista ei löytynyt sanottavaa ja ne jätettiin vaihtamatta. En ollut myöskään tajunnut että tuo yläpään rakenne on sellainen ettei cambereita/castereita pysty säätämään paikallaan kun tornin reikä on niin pirun pieni. Että tosi hyödyllinen ostos, mutta ovatpahan paikallaan ja kulmat taas säädetty... Eli vika kuitenkin korjattu, mutta silti omasta mielestä ohjauksessa on keskialueella sellainen ärsyttävä "aakee laakee" kohta, ei siis väljää mutta alue jossa ei tapahdu ns. mitään. Tuli mieleen ex-Octavia joka lähti vaihtoon osittain saman ominaisuuden takia, voihan siis olla ettei tämäkään vaan istu mun näppiin ja sillä selvä. Kumma vaan kun pienehköillä muutoksilla sai V70N pappamallista mun mielestä jämptimmän ajettavan.

Renkaatkin tykkää näköjään ravistella tuolla 90-100km/h välillä kun kesäpyörät vaihtaessa heitin etuset taakse jne, taitaa Linglongit olla mustat muttei aivan pyöreät. Pitää käyttää vielä painotuksessa tai jos budjetti antaa myöten hommata jotain muuta alle.

Laitetaan nyt yks kuvakin tähän lätinän sekaan vaikkei tämä miksikään ole muuttunut viime kesästä:







V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #199 : 10.05.2020, 18:38:21 »
Hyvä jos löytyi vikaa alustasta. Tuo tunnottomuus on kyllä outoa. Omasta mielestä nykyinen S60 paras volvo tähän mennessä. Okei en ehtinyt ajaa S80 kesärenkailla niin että alustassa olisi ollut uudet osat. mk1 S60 oli kanssa hyvä, siinä oli säätyvä ohjaus ja kesävanteet 38 ET:llä. Varmasti vielä alustan säädöillä voisi tuohon tuntumaan vaikuttaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #200 : 10.05.2020, 21:32:48 »
Komppailen Ribbeä, mitä näitä mulla on huoltoringissä niin ei oo yhessäkään tollasta ominaisuutta ohjauksessa. Tosi hyviä ajaa vakionakin ja paranee vaan alustasarjalla.
Sillon kun Ford tuli alustaan mukaan kuvioihin niin Volvo muuttui ajettavaks, vähän kuin vertais traktoria ja mikroautoa.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #201 : 11.05.2020, 15:23:56 »
Just sellaisen mikroautomaisen mä haluaisinkin, että menis tasan sinne minne ratti näyttää. Ford-pohjaisista on aiemmin ollut S40 T5 aikanaan ja se oli kyllä pirun hyvä ajettava, KW:n alustalla muuttui vielä paremmaksi.
Vähän nyt epäilyttää että missä kunnossa noi etutukivarsien puslat oikeasti on kun esim. valoissa seistessä D:llä jarrua vasten rattia heiluttaessa on sellainen +/- 10-15mm "löysää" aluetta. Ei siis väljää mutta tunnotonta josta tuntee ettei liike mene renkaille asti. Sama tietenkin uraisella tiellä, aina saa kammeta johonkin suuntaan vastaan.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2020, 18:59:08 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #202 : 16.10.2020, 14:48:09 »
Tätä ajettavuusongelmaa yritettiin ratkoa myös Nurmijärvellä Cössillä, tulos sama kuin Debilissäkin ettei mitään väljää löydy ja kulmat taas säädettiin. Aivan yhtä "hyvä" lopputulos siis. Nyt joku päivä toimiston pihasta lähtiessä jäin venttaamaan vuoroani Petikontielle auto hieman nurkittain, eli painoa eniten vasemman eturenkaan ja oikean takarenkaan päällä. Ratti käytännössä tapissa oikealla niin väljää olikin yht`äkkiä monta senttiä!
Tänään muistin ottaa videon pätkän himapihaan tullessa, aivan yhtä radikaalia en saanut aikaiseksi mutta joku kuka ymmärtää tällaisen auton ohjausvaihteen jne. sielunelämästä enemmän voisi vinkata että mitä tuossa pääsee tapahtumaan:

https://jremes.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista.../VID_20201016_122732.mp4

Ja tuo on tosiaan täysin väljää, muutaman sentin siirto että painopiste muuttuu ja tuo väljä on takaisin siinä aiemmin mainitsemassani 10-15mm.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #203 : 12.05.2021, 15:18:11 »
Tämäkin laitos on vielä elossa...

Joskus alkutalvesta ostin vituralleen kuluneiden Nangakangien tilalle Hankookin i*cept (tjsp.) kitkat samassa 225/45-18 koossa ja autosta tuli taas ajettavampi. Pientä oikealle vetämistä mikä on ollut läsnä koko omistusajan mutta renkaat olivat talven jälkeen kuitenkin tasaisesti kuluneet. Muutenkin sellaiset fillarit että tuollaiset voi ostaa toistekin, hyvä tasainen pito kaikilla pinnoilla eikä yllättäviä ominaisuuksia.

Edelliset 235/35-19 Linglongit olivat myös kuluneet sisäreunoista kaljuiksi joten otin Nurmijärven Monitoimirenkaasta Nangkangin NS-20:t tilalle, nyt koossa 225/40-19, josko tuo hieman säälisi liikkuvia etupäässä. Kesäpyörät alle ja perushomma; vetää oikealle reilusti, vasen etunurkka kolisee ja kulutus nousi varmaan 1,5 litralla. Eilen heitin Debiliin ja tehtiin normihuolto: Koneeseen öljyt, suodattimet, raitisilmasuodatin ja jarrunesteet vaihtoon. Lisäksi muuta peruskauraa eli eteen iskareiden yläpäät uusiksi, keulaa säädettiin 15mm ylös päin ja säädettiin tietenkin kulmat. Ei kovasti vakuuta myöskään Silver Projectin uniball-yläpäät kun vuosi arkiajoa (n. 25tkm) ja uniball väljä. Sekä tietenkin kääntölakru entinen joten laitettiin vakioilla molemmat uusiksi  ::) Muutenhan tämä kulkee taas suurin piirtein kuten kuuluu, seuraavaksi alettava tekemään kunnon sisäpesut ja pientä muuta fixausta niin voi laittaa myyntiin/antaa vaihdossa. Mittariin heilahti tänään Debilistä pois ajaessa tasan 300000km.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa hakkesi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #204 : 12.05.2021, 20:39:30 »
Itellä varmaa kans menny tolpan laakeri ku kääntäessä rutisee... Onko suositella mitä sinne laittais? Kattelin Bilsteinin osia oisko vähä parempi ku orkkis?
Nykyinen S60 T6 AWD Black R -12
Entinen S80 D5 AWD -07
Entinen S80 D5 -03
Entinen V40 1.6

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #205 : 13.05.2021, 02:06:43 »
Itellä varmaa kans menny tolpan laakeri ku kääntäessä rutisee... Onko suositella mitä sinne laittais? Kattelin Bilsteinin osia oisko vähä parempi ku orkkis?
Mulla on tainnut käydä useampaa merkkiä noista uniballeista lähtien mutta mikään ei tunnu kestävän. Ei pysty ymmärtämään miksi BC:n BR:ää ei saa suoraan kunnon säädettävillä yläpäillä ja perus coilijousilla tähän koppaan. Tuo alustasarjakin on ollut aikamoinen pettymys verrattuna V70 MK2 BR:ään, se toimi kuten pitääkin mutta tämä on ollut perusasetuksillakin sellainen puolivetelän halpissarjan oloinen.

Edit: Ja täytyy vielä kehua Debilin palvelua; Oli huoltokirjan merkintä unohtunut niin kävivät mun himassa täyttämässä leimat kirjaan  O0
« Viimeksi muokattu: 13.05.2021, 20:03:20 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa hakkesi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #206 : 14.05.2021, 13:29:57 »
Minkälaista tunti hintaa ne pitää tos Debilil itekki ku sattuu asumaan Espoossa ni jos joskus käyttäis siellä ku tarvetta tulee? Tähä mennes aina tullu käytettyy luottopaikassa keski-suomes aina ku jottai isompaa on ollu mitä eio ite pystyny mut kai se on täältäpäinki etittävä joku paja  8)
Nykyinen S60 T6 AWD Black R -12
Entinen S80 D5 AWD -07
Entinen S80 D5 -03
Entinen V40 1.6

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #207 : 14.05.2021, 16:00:16 »
Minkälaista tunti hintaa ne pitää tos Debilil itekki ku sattuu asumaan Espoossa ni jos joskus käyttäis siellä ku tarvetta tulee? Tähä mennes aina tullu käytettyy luottopaikassa keski-suomes aina ku jottai isompaa on ollu mitä eio ite pystyny mut kai se on täältäpäinki etittävä joku paja  8)
Olisko ollut 80€ paikkeilla, ei ole halvin mutta ei sinisenkään hinnoissa. Mä kysyn yleensä kustannusarvion s-postilla tai soittamalla niin ei tuu yllätyksiä. Myös se että saa kulmien säädöt (kunnolla tehtynä) samalla on jees, ei kiinnostaisi erikseen aina lähteä säädättämään alustahommien jälkeen. Mä suosittelen kyllä  :)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa hakkesi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #208 : 14.05.2021, 20:54:35 »
Joo no ei paha ollenkaan mun mielestä ja kyllähä hyväst työstä mielellään maksaa 8) Täytyypi tuolla käyttää sitte suuntauksessa ku saan vaihettua nuo iskarin yläpäät tuoho omaa kikkareesee  O0
Nykyinen S60 T6 AWD Black R -12
Entinen S80 D5 AWD -07
Entinen S80 D5 -03
Entinen V40 1.6

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V60 D5 AWD R-Design -14
« Vastaus #209 : 08.06.2021, 14:35:13 »
Melkein 4,5 vuotta ja n. 112tkm oli meidän yhteinen taival. Viime viikolla käytin leimalla ja revin etulaseista kalvot pois. Nyt aamulla vikat pesut ja vaihtoon, eli tämän voi lukottaa.

V40 T2 -17
Kuvat

 

Carcom Oy  Ateho