Autoracing  KL-varaosat

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145121 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« : 06.05.2018, 19:23:53 »
Näin siinä vaan pääsi käymään. Vielä joskus junnuna pidin Volvoja hiukan tylsinä perhevankkureina mutta tässä sitä ollaan ja yritetään räpiköidä ylös tästä suosta. Tämähän on siis ensimmäinen autoprojektini, joten mentiinpä kerralla tässäkin niin sanotusti syvään päätyyn. Tyhmiä kysymyksiä varmasti tulee sitä mukaa kun tätä edistää.

Projektiksi muodostui Volvo 960 -97 farmari johon istutetaan T6 vuoden -99 S80:sta. Moottori muutetaan myös tuplaturboilta yhdelle turbolle. Pitkään arvoin seiskasedanin ja 960 farkun välillä mutta kyl sen farkku täytyy olla. Seiskan perä on parhaan näkönen Volvon tekemistä sedaneista mutta jotenkin nuo farmarit ovat aina omaan mieleen jollain kierolla tavalla vedonneet.

Tutkin melko pitkään kotimaan ja ruotsin automarkkinoita hyvien aihioiden löytämiseksi ja lopulta sopiva S80 löytyi Pohjanmaalta ja 960 farkku Tukholmasta. Hieman arvoin kun Tukholmaan lähdin aamuisella lennolla että mitäköhän tästäkin tulee, mutta prosessi oli yllättävän jouheva  :) tähän jouheuteen vaikutti kyllä suuresti paikallisen myyjän tietotaito ulkomaille myymisestä. Mutta jos mietitte Volvon hakua Ruotsista niin hyvän myyjän löytyessä prosessi on yllättävän helppo!

Aihio on siis aqua pearl -sininen farmari 960 manuaali 2,5 -litrasella myllyllä ja G80 lukolla. Ajettu 275 tkm, nahat, puurattia ja listaa yms. Alkuperäinen tekniikka on nyt myyty pois. Auton kuntoon olin hyvin tyytyväinen, mitä nyt kuskin penkki oli jumissa jne ja jarrut täristivät. Pikkufikseillä autosta saatiin kuitenkin varsin hyvä ja soveltuva tekniikanvaihtoprojektiksi.

Päivittelen projektia sekä tänne että kuvien muodossa instagramin puolelle. Insta: henkka__j






Auton tuleva tekniikka:

- Lohko B6284T, N-sarjalainen eli hydraulisilla nostimilla ja 139,5 millin kangilla. Kansi hydraulinen B6294s.
- H-profiilit, T6 männät, rakotulkit ja uudet laakerit

- Holset HX42 62,45/64 #18
- Eaton M62 magneettikytkimellä, kytkeytyy päälle kun rpm < 2000 tai rpm < 4000 ja TPS% > 10%
- Ilman kulku: Eaton - Holset - välijäähdytin - imusarja

- MS3X
- 1200 Bosch EV14
- Pakosarja mallia itsetehty, yksi Bilteman hukkaportti ja screamer pipe.
- T6 vakio imusarjasta laajennettu plenum. 960 kaasuläppä.
- ZF GS6-53DZ hitsattuna Lensulta
- SRE 765, jousittamaton sintteri ja PO-metallin vauhtipyörä. 960 M90 pääsylinteri ja ZF työsylinteri.
- AEM 400 l/h painepumppu, Bilteman walbro-kopio siirtopumppuna ja 3 litran kerääjäsäiliö.
- Itsetehty polttoainekisko sovitettuna T6 imusarjaan
- TXR performance vaihdekeppi
- 3 tuuman putkisto
- 3,5 tuuman rosterinen dp ja paineohjattu ohitusventtiili

- Edessä BC Racing BR -tolpat
- Tulossa: taakse Rally Racen tolpat + lehtijousi

- BMW Typ 210 3,45-välityksinen tasauspyörästö
- Multilink 1 vetoakselit

« Viimeksi muokattu: 02.08.2022, 07:18:48 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #1 : 07.05.2018, 08:23:45 »
Itellä lähelle samanlainen tekniikka paketti rakenteilla joten kuittaillaan seurantaan. :D
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #2 : 07.05.2018, 15:04:33 »
noniin, teekkarit rakentaa partxxx. Olen kyllä vähän siinä uskossa, ettei T6 kone kelpaa leimalle? Joten pidä 2,5 ja lyö tavarat siihen, kun kerran rakennat koneen kuitenkin.

Perä tuossa on lienee 3,91, joka auttamatta on liian tiuha IMHO. Varmaan se typ210 bimmeri murikka olis "paras" heti kättelyssä? Tai edes 1165 3.31 välityksineen ja g80 lukolla?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #3 : 07.05.2018, 16:20:52 »
Eiks tossa 6v ZF:ssä ole suora vitonen ja kutonen jotain 0.8x? Luulis ton 3.91:n kanssa olevan ihan hyvä  ???

Ja ite lähtisin tollasen tekniikan jatkeeksi ennemmin sovittamaan Bemarin perää tjsp. kunhan on kunnon lukolla eikä millään G80 liikkeellelähtö-avustimella  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #4 : 07.05.2018, 17:19:22 »
Aika liki tuo bemarin 6., mitä m90 5., aika paljon kiekkoja jo 100kmh. Hieman ärsyttävää matka-ajossa :D Minä noita laskeskelin, kun pohdin vaihtoehtoja omaani. M90H2/L2 ja 1165 olis 100kmh n.2200rpm vs M90 ja 1065 3.91 2800rpm tjs

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #5 : 07.05.2018, 18:44:51 »
noniin, teekkarit rakentaa partxxx. Olen kyllä vähän siinä uskossa, ettei T6 kone kelpaa leimalle? Joten pidä 2,5 ja lyö tavarat siihen, kun kerran rakennat koneen kuitenkin.

Perä tuossa on lienee 3,91, joka auttamatta on liian tiuha IMHO. Varmaan se typ210 bimmeri murikka olis "paras" heti kättelyssä? Tai edes 1165 3.31 välityksineen ja g80 lukolla?

Hmm, miksei T6 (2,8) kävis leimalle? Iskutilavuuksista ei voi jäädä kiinni koska 960 on saanut isommallakin (2,9) koneella. Penkkilaputhan tuohon toki tarvitsee koska koneen vakiotehot (272 hp) ovat yli 120% vaparin 2,9 204 hp. Mutta mielestäni tuohon riittää penkkilappu jossa on alle 244,8 hp (1,20 x 204).

Välityksiä olen itekin pohtinut mutta ne eivät ehkä vielä ole ensimmäisenä tehtävien asioiden listalla. Jos murikan vaihtoon aletaan niin sitten ehtii miettiä.  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #6 : 07.05.2018, 18:54:57 »
Täällä olevien keskustelujen pohjalta on tuo kuva muodostunut :)

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #7 : 07.05.2018, 19:11:08 »
Joo  :) täysin vakiokoneenahan tuo ei kyllä mene, koska tehot ovat juurikin liian isot. Mutta omavalmisteena kyllä. Omavalmisteesta ''saa'' penkittää alle sen minkä moottori on alkuperäisenä tuottanut, ja omavalmisteeksi leimaamisen en näkisi olevan vaikeaa kun imusarja, pakosarja, ahdin ja moottorin sisuskalut kuitenkin kaikki muuttuvat enemmän tai vähemmän. (tämä siis omaa tietoa eikä faktaa  :D) Huomenna kun rimpautan konttorille niin tämäkin selviää.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2018, 19:15:13 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #9 : 07.05.2018, 20:16:41 »
Joo  :) täysin vakiokoneenahan tuo ei kyllä mene, koska tehot ovat juurikin liian isot. Mutta omavalmisteena kyllä. Omavalmisteesta ''saa'' penkittää alle sen minkä moottori on alkuperäisenä tuottanut, ja omavalmisteeksi leimaamisen en näkisi olevan vaikeaa kun imusarja, pakosarja, ahdin ja moottorin sisuskalut kuitenkin kaikki muuttuvat enemmän tai vähemmän. (tämä siis omaa tietoa eikä faktaa  :D) Huomenna kun rimpautan konttorille niin tämäkin selviää.

Juu kuten aikasemmin todettu niin ei mene, voit penkittää mitä haluat mutta jos alkuperäinen moottori (=lue sylinterikansi) tuottaa tehoa x-määrän, sen katsotaan penkityslapuista huolimatta tuottavan sen verrantehoa.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #10 : 07.05.2018, 21:23:27 »
Eli penkityslapuillako ei ole mitään merkitystä jos sylinterinkantta ei vaihda?  ??? Tämähän kuulostaa mielenkiintoselta  :D
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #11 : 07.05.2018, 21:27:19 »
Lainaus
Juu kuten aikasemmin todettu niin ei mene, voit penkittää mitä haluat mutta jos alkuperäinen moottori (=lue sylinterikansi) tuottaa tehoa x-määrän, sen katsotaan penkityslapuista huolimatta tuottavan sen verrantehoa.
Tämän saman vastauksen sain toissa viikolla itsekkin.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #12 : 07.05.2018, 21:28:15 »
Ja linkissä lukee, että vaikka vaihtaa sylinterinkannen, niin ei vaikuta, kun pysyy ahdettuna. Mutta helppohan nuo tavarat on heittää siihen 2,5:seen, kun käyt kuitenkin koneen läpi?

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #13 : 07.05.2018, 21:51:21 »
Mysteeri senkun syvenee. Eli käytännössäkö ei ole mitään tapaa saada oikeaa T6 laillisesti takavetoasennukseen?  :o Ja joo, voisin toki heittää rojut kakspuolikkaaseen mutta haluan kyllä nyt kääntää jokaisen kiven tässä ennenkun sitä alan tekemään.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #14 : 07.05.2018, 22:36:04 »
Jos muutat vapariksi, niin sitten kyllä. Ahdettuna se ei onnistu virallisesti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

KL-varaosat  Race.fi