Proturbo  Autodiagnoosi

400 -sarja tyhjäkäynti

  • 1 Vastauksia
  • 23957 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13499
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
400 -sarja tyhjäkäynti
« : 28.10.2010, 10:48:08 »
Koskee ruiskumoottoreita. ja enimmäkseen heijjaamista ja sammuilua... sekä huonoa starttausta

1. lue vikakoodit jos on lukulaite autossa, siinä ilmanputsarin ja tolpanvälissä.
2. tutki vikakoodien ehdottamat kohdat, hyvä aloitus on aina puhdistaa kyseisen laitteen liitin kontaktisprayllä.
3. puhdista moottorin ja imuilman lämpötila-anturin liittimet, sininen ja punainen liitin.
4. tarkista tulpat, pyörijä ja jakajan kansi sekä johdotukset, sekä puhdista puolan liittimet.
5. jos tyhjäkäyntiventtiili ei anna vikaa puhdista liitin ja venttiili varmuuden vuoksi.

Nämä olivat hätä apuja ja ilmaisia toimenpiteitä ja monesti voivat viedä vian kokonaan.
Seuraavaksi vähän rahaa kehiin niin olo on parempi.
1. uusi tulpat, johdot, pyörijä ja kansi. Huomioi myös että uusit puolellemenevän johdon myös.
2. kipinänvahvistusyksikkö, puola ja kondensaattori. nämä ovat yleisesti yhtäpakettia vähän mallista riippuen, motonet hyvä ja halpa ~180 egee remontti ei kannata nuukailla näissä...

Lisäksi jos autossa on isompia sähköhuolia kannattaa sulakerasian pohjaan tutustua ja varmistaa etteivät liittimet ja johdot ole hapettuneita.

Kuten huomaatte 400-sarjan ruiskut ovat sähköautoja joten yleensä ensin iskee sähkövika kuin mekaaninen vika, joten jos näillä mitättömillä säätö hommilla ei auto ala pelaamaan pitää käyttää enemmän omaa päätä ja tutkia muita osia....

Vakio tarkistuskohteita tyhjäkäynnin heijjaamiseen, edellä mainitun ohjeen täydentäväksi ja toistavaksikin....

-Lämpötila-anturit, moottorin ja imuilman, liittimien putsaus, mittaus.
-Tyhjäkäyntiventtiili, liitos ja toiminta, molemmille puhdistusta. tämä monipisteruiskut.
-Tyhjäkäyntimoottori puhdistus, mittaus ja uuden ostaminen, tämä yksipisteruisku.
-Ilmavuodot imusarjan tiivisteissä, tarkistus esim starttipilotilla suihkuttamalla saumaan... tai muu palava suihke.
-Ilmavuoto huohottimen letkuissa, letku sämppääntynyt ja valskaa... sama voi olla myös tyhjäkäyntiventtiilin letkuissa.
-MAP anturi vapareissa on siellä tulipellissä puhaltimen ilmanoton vieressä, liittimen puhdistus ja imusarjalla olevan liitosputken kumiletkun uusinta ilmavuodon takia.
-MAF anturi turbokoneessa ilmanputsarin ja turbon välisessä imuputkessa, liittimen puhdistus uuden hankinta... BILTEMA:sta saa osan
-Kaasuläpänasentoanturi, liittimen puhdistus ja koko anturin puhdistus. Anturin sisään pääsee kaasuläpän akselilta öljyistä sontaa joka sotkee arvoa... kunnon liuotin puhdistus auttaa asiassa... uusi anturi maksaa noin 50€

yleiseen huonokäyntisyyteen virranjakajan kansi ja pyörijä, tulpanjohdot. nuo saa mistä vaan. Tulpat vaikuttaa muuten tohon heijaukseenkin ja siinätapauksessa volvon omat tulpat korjaavat tilanteen suositellaan käytettäväksi juuri volvon tulppia...


Suuria sähköhuolia esim ajovalot ja sähkölaitteet mykkinä.

-Päävirtarele rikki tai johdot hapettuneet poikki tai liittimet hapettuneet. Sijainti konehuoneen sulakerasia, sulakerasian irroitus vaatii hermoa ja näppäryyttä mutta vaiva palkitaan. liittimien kannat ovat voineet sulaa huonon kontakstin antamasta lämmöstä ja liittimiä voi olla jopa irti, johdot hapettuneet koppuraksi senttien matkalta... uusimalla liittimet ja laittamalla uutta johtoa kutistesukan ja tinaamisen kanssa korjaa tilanteen ja pitkäksi aikaa kun tekee oikein. Päävirta rele on perus sulkkeva rele jonka nasta järjestys on hieman eri kuin ihan perus releessä.
-Toinen päävirtarele rikki tai sen sulake palanut, sijaitsee hanskalokeron alla bensapumpun releen vieressä. molemmille releille on omat sulakkeet.
-Virtalukon pohja rikki, uusi maksaa muutamia kymppejä.


Starttaus huolia, ei starttaa.

-uusi virtalukonpohja ensin ja kokeile miten toimii, vika voi olla siinä.
-Startti on rikki ja uuden asennus on ajankohtaista, vanha alle -92 hankalampi startissa ei alennusvaihdetta ahdas paikka, uudemmassa alennusvaihde hieman väljempi paikka vaihtaa...

Ei lähe käyntiin, starttaa kylläkin.

-Päävirtarele hanskalokeron alla.
-Bensapumpun rele hanskalokeron alla. Pumpun surinan kyllä yleensä kuulee takapenkin alta...
-Puola ja kipinänvahvistus yksikkö, voi mitata ja uuden saa motonetistö alle 80€ hintaan
-Virranjakajan kansi ja pyöriä muutaman kympin mistä vaan...
-tulpanjohdot tulpat...
-Viallinen bensapumppu ei painetta... vois tukilta napata letkun irti ja kattoo miten tulee bensaa tähänkin saa arvot jostain...

Kertokaa muutkin lisää tehään kerrankin kunnon FAQ-topici.

Sähkökaaviot: Kuvina

Rutikuiva hiilisäiliö on 400-sarjassa eräs tyhjäkäyntitongelmien aiheuttaja.

Hommahan toimii näin: bensahuurut kerätään tankista puskurin alla olevaan kahvipannun näköiseen säiliöön. Kun moottorin lämpötila nousee arvoon 40C ja kuormitus on sopiva, evap-venttiili avautuu ja alkaa annostella "ylimääräistä" bensahuurua säiliöstä moottoriin, kaasuläpän taakse suoraan sisään koneeseen. Kun lämpö nousee noin 50 asteeseen venttiili sulkeutuu ja "pytty" on taas puhdas.

Jos letkussa on vuoto säiliön ja tankin välissä, hiilipyttyyn ei mene mitään, samoin, jos letku on irti. Kun venttiili avautuu, koneeseen menee bensahuurun sijaan rutikuivan säiliön puhdasta ilmaa. Seos sekoaa, kierrokset putoavat heti, jolloin lastu lyö lisää kierroksia estääkeen sammumisen. Käynti alkaa pomppia, paitsi, jos jos ajetaan moottoritieajoa tms, jossa lisäilman vaikutusta ei huomaa.

Jos letku vuotaa venttiiilin ja koneen välissä, ilmaa menee koko ajan. Varsinkin tyhjäkäynti moottorijarrutuksen jälkeen takkuilee.

Jos venttiili toimii letkun ollessa ehjä, mutta säiliö on kuiva, kone käynnistyy hyvin (<40), käy lämpimänä hyvin (>50) mutta nikottelee pahasti, juuri siinä vaiheessa, kun lämpömittari nousee asteikon alarajan kohdalle. Lämmön noustessa asteikon puoliväliin käynti taas tasaantuu.

Venttiili ja hiilisäiliö ovat puskurin alla:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Letkujen vaihto ja tarkistus tapahtuu avaamalla kolme ruuvia:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tämän jälkeen säiliön saa otetua alas. Huomaa, että letkut ovat eri paksuiset ja hommaan pitää varata 4 letkunkiristintä.

Tässä 400-sarjaisessa tyhjäkäyntihäiriöiden syy oli hajonnut ylempi letku. Hapertumisen jälkeen liitin irtosi ja hiilisäiliö kuivui.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Letkujen vaihdon jälkeen kokoaminen tapahtuu laittamalla säiliö ja ruuvit paikoilleen.


« Viimeksi muokattu: 28.10.2010, 11:18:33 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Miekunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Volvamies
Vs: 400 -sarja tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 02.10.2011, 19:51:34 »
Pientä koontia volvolandiasta:


Omia kommentteja,
Tarkistakaa jakohinnan ajoituksen yhteydessä myös hihnan kireys.. Itselläni oli jakohihna sekä rullat ok kunnossa, mutta hihna oli erittäin löysällä. Kone käy hitusen nätimmin taas :)
« Viimeksi muokattu: 29.07.2012, 10:31:25 kirjoittanut Miekunen »
Volvo 460 2.0i -95
Exät:
VW jetta 1.6 kasari -89, Toyota Celica 2.0 GTI -91, Mazda 323F 1.8 GTI -91 & Mazda 323 "HOT" 1.5 kasari -89

 

Futurez  Kulkukoira