Autoracing  KL-varaosat

Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo

  • 45 Vastauksia
  • 6668 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #15 : 07.11.2023, 19:14:08 »
Purin uuden lohkon luovuttaja moottrin. En jaksanu sen tarkemmi alkaa kuvaamaa. Kaikinpuolin oli paremmassa kunnossa kuin edeltäjänsä.. Seuraavaksi putsaus sisältä sekä ulkoa (taas..) ja paikalliselle moottorivelholle poraukseen ja dekkitason plaanaukseen.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2024, 12:05:23 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #16 : 12.12.2023, 18:54:06 »
Lomat starttasi koulun puolesta, joten kerkee tätäkin taas tehdä. Päätin aloittaa loman vieton johtosarjan niputuksella. Tämä on muistaakseni -85 vuoden johtosarja alunperin, eli biohajoavat kuoret johdoissa.. Olivat aika rapeassa kunnossa. Aikalailla kaikki johdot piti uusia.

Muutama kuva loppusyksyltä millainen oli kun purin..





..ja siinä tälläviikolla entisöitynä. Paksu akunjohto lähtee vielä vaihtoon.



Lohko ja kansi kotiutuu huomenna koneistamolta. Kellarin niputuksen vuoro loppuviikosta.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2023, 17:01:31 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #17 : 14.12.2023, 23:45:37 »
Unohtu laittaa eilen kuvat noista kotiutuneista osista, joten tässä muutama. Lohko onkin jo uudessa maalissa. Venttiilejä läpätessä huomattiin että monessa seetipinnassa oli pahaa kulumaa. Tultiin tulokseen että vedetään kaikki pinnat samalla uusiksi. Nyt pitäisi pysyä paineet. Männät ja kiertokanget kävivät myös osapesurin kautta.



| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #18 : 18.12.2023, 23:16:12 »
Alakerta aikalailla nipussa. Enään puuttuu loput.  ;D

| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #19 : 19.12.2023, 09:46:36 »
Tuleeks öljynpaluu ö-pohjaan vai lohkoon?
Eikös se oikeessa r-sportissa oo pohjassa.

Tossa putsarin jalassa on vissiin ö-jäähyn liitokset vai hä? :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #20 : 19.12.2023, 11:28:34 »
Juu. Putsarin jalan limpusta lähtee lauhduttimelle putket. Öljynpaluu tässä on pohjassa. Paluuputki jää muuten tuos edellisessä kuvassa juuri suodattimen taa piiloon.  :P
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #21 : 19.12.2023, 14:06:23 »
Juu. Putsarin jalan limpusta lähtee lauhduttimelle putket. Öljynpaluu tässä on pohjassa. Paluuputki jää muuten tuos edellisessä kuvassa juuri suodattimen taa piiloon.  :P

R-Sport turbo sarjassa tuli uusi öljypohja paluuliitoksella silloin aikanaan kun kaikki muukin oli paljon parempaa. Mukava kun joku puuhastelee näiden R-Sport viriosien kanssa, eikä aina tungeta jotain mahdotonta jättiturboa konehuoneeseen. Ite elänyt sen ajan kun nämä visarjat oli uusia 80-luvulla  8)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #22 : 20.12.2023, 22:57:54 »
Tänään asensin kannen paikalleen. Oli myös pakko fiilistellä tuon turbon kanssa..  S*



Pitää varmaan kehitellä tuolle turbolle ja pakosatsille joku tukirauta, ettei "roiku" vain kansipulttien varassa. Osien mukana tuli B200 lohkoon sopiva tukipala, mutta tuossa vanhanmallisessa (B19) ei ole lähelläkään pultin reikiä sille.

Mukava myös huomata että tästäkin projektista on kiinnostuneita. ;)
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #23 : 29.12.2023, 22:04:43 »
Tämän päivän aiheena oli tutustuminen juuttuvakurkkuisten kaasareiden maailmaan. Kaasari kävi atomeina ja korjaussarjan hilppeet vaihdettiin. Säädöt on nyt alkuun jotenkin ohjekirjan mukaiset. Katsotaan miten käy kun pääsee ajelemaan..

« Viimeksi muokattu: 01.04.2024, 19:27:09 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #24 : 29.12.2023, 22:31:07 »
Nostalgisia muistoja tuosta halkosarjasta...
Kyllä sillä garretin sai punottaan. :) oli vaan ruiskukone.

On se ahdin/sarja pysyny ilman tukeakin. Ainakin niin kauan kuin mulla oli.
Onhan se ny ihme jos kiinnitys pettää kun sen sarjan pulteilla kanteen vetää kiinni. Kestäähän se koneenkin sarjasta nostaa.
Tuon kampuran pultin kiristystä ei voi liikaa painottaa, vedä se kunnolla kiinni ettei ala vituttaan.
Ei pysy millään räikällä vähän vetäsen ja nyrkkiä päälle metodilla.

Jos tuen haluut niin siitä sit tekeen rautavenkuraa vaikka motin kiinnitysjalan pulttiin. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #25 : 10.03.2024, 20:10:06 »
Taas ollu hetken hiljasta tämän puolesta kun en ole kerennyt oikeen rassaamaan. Tehdääs taas nopea recappi mitä talven aikana touhuttu viikonloppusin. Halkosarja otti kiinni kannen kulmassa olevaan pattin siitä sipastiin rälläkällä siivu pois. Kaasarin heitin kiinni imusarjoineen. Yksi R-sportin kaasarin ja imusarjan välinen tiiviste oli hieman erilainen kun vaparin. Laturitelineen kanssa oli pientä jumppaa, kun en älynnyt eroja kymppi ja sata sarjan telineissä ja latureissa. Vesipumpulta lähtevän lämppäriputken kanssa saa vielä nikkaroida kun ottaa pakosarjaan kiinni.

Näiden lisäksi kaikkee muutta pientä nysväystä ja osan vaihtoja kun tämä kone tehty varmaan 5 eri roskalavakoneen rojuista niin ollut omalainen palapeli. Moottori on nyt muuten valmis asennukseen lukuunottamatta öljyjäähyä ja remmejä. Tod.näk tän kuun aikana saa satkun nosturille työnalle, kun faija saa jenkkinsä siitä sivuun.  :D

Käytin tälviikolla venakopan jauhemaalauksessa. Vielä kahen vaiheilla hioisko ton Volvo tekstin esiin. Otetaan koneesta sitten edustavampaa kuvaa kun viimesetkin romut paikallaan.. ;)



Tänään alkoi myös öljyjäähyn telineen meikkaus operaatio. Vähän päässyt rapeaksi, mutta kannattaa korjaa kun löytyy valmiit asennuspaikat autosta tälle. Pitkänsivun pelti tulee uusi. Muut palat käy puhalluskaapin kautta.




| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #26 : 29.03.2024, 20:36:59 »
Herättelin tänään satkun talviunilta, jos nyt lomalla kerkeis vie ottamaan talliin työn alle.  :D



Öljyjäähyn pellit kävi puhalluskaapissa. Pitkä sivu uudesta palasta. Vanhasta ei olis jäänyt mitään jäljelle puhalluksessa.



Niputin myös tylsyyttäni tuon b200 moottorin jossa turbohilppeet oli mukana. Vähä mysteeri kone kun oli rakennettu k, et ja at koneen osista. Kaikki oleellinen siirrettykkin jo tuohon kymppisarjalaiseen. Tuo saa nyt jäädä odottamaan parempia päiviä..  :2funny:

« Viimeksi muokattu: 07.04.2024, 12:03:16 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #27 : 31.03.2024, 23:45:33 »
Tänään tuli vihdoin nosturipaikka vapaaksi ja Volovo joutaa työn alle. ;D



Illan saldo purkamisen suhteen..

« Viimeksi muokattu: 07.04.2024, 00:35:05 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #28 : 07.04.2024, 00:34:00 »
Taas viikonloppu urakoitu ja selvää edistystä tapahtuu.  :))

Aloitin purkamalla keulan loput romppeet ja vaihdekepin..



Seuraavaksi päädyin auton alle irroittelemaan vaihteiston tukea ja kardaania. Sit oli aika nypätä kone irti ja hyvin mahtui tulemaan..





Löysi uudelle paikalleen..



Väliin vähä voimansiirrosta. Laatikoksi ajattelin alkuun käyttää tota puolimiljoonaa rullattua m46. Kytkimenä ja asetelmana LUK:in 215mm tarvike, joilla rullattu n. 1500km. Vauhtipyörä on kevyempi littupyörä. Saa nähdä alkaako heti luistamaan. Kokemuksia saa kertoa miten tuommoinen yhdistelmä on toiminut.





Irrottelin äänieristeen konepellistä. Välillä haissut hiirenkusi konetilas ja syypää löytyi. Tuo eriste ei kyllä tule takaisin.



Konetilaa siivotessa ajattelin nypätä ilmastoinnista jääneet letkut mäkeen. Ei isäukolla ja häntä edeltävällä pysynyt kylmäaineet sisässä ja syypää löytyi. Eräs legendaarinen korjaamo tehnyt asianmukaisen oem laatuisen korjauksen butyylimassalla vuotaviin liitoksiin... ;D



Kaikki liittokset ja letkut vuorattu tulipellistä lämppärille ettei vaan vuoda.. :idiot2:

« Viimeksi muokattu: 08.04.2024, 17:06:23 kirjoittanut M.P »
| V70 -02 | 244 -83 "R-Sport" Turbo| 242 -83 | + väärän merkkisiä |

Poissa Ziis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #29 : 07.04.2024, 11:42:09 »
Mielenkiintoinen projekti! Eipä kaasariturboja hirveesti ole liikenteessä. Laitetaan seurantaan
ehkä ajoin ehkä en
Ajossa: 240 B19A -82 , S60 D4 -13
Exät: 855 T5 -94, 960 2.5 -95, V70 tdi -97, 360, 940 b23fb -90, V70 2.4 20v -00

 

Elekma  Autoracing