Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Turbo 242 - 31.01.2011, 07:18:57

Otsikko: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Turbo 242 - 31.01.2011, 07:18:57
Tulipa tuossa mieleen ajovalojen releytys kun poliisit käskivät xenonit poistamaan. Sitten tuli ilmi tämä ihana polttimonrikko-merkkivalo joka tulee syttymään jos tuommosen relepaketin kasailee. Vai täytyykö tyytyä 100W polttimoihin?  ::)

-Onko kellään helppoa huijauskeinoa tälle merkkivalolle?
-Jos täytyy päätyä merkkivalon poistoon, onko se kivuton ottaa pois, eli pääseekö siihen käsiksi kun mittaristo on paikallaan? 242:ssa pääsee mutta tästä ei ole tietoa.

Kiitän vastanneita jo etukäteen. -H-
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: pikatraktori - 31.01.2011, 09:46:23
Taitaa vaatia mustekalan käpäliä? :D. Sanoisin että on helpompaa irrottaa mittaristo jos haluaa tuon lampun pois. Kaipa siihen muitakin keinoja tuohon ongelmaan saattaisi löytyä ::) - toimii ns "parivertailuperiaatteella".
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Justus - 31.01.2011, 16:28:42
Kaipa siihen muitakin keinoja tuohon ongelmaan saattaisi löytyä ::) - toimii ns "parivertailuperiaatteella".

Omat johdot ja releytykset akulta, silloin ei tuo vikarele havahdu, kun se vaan mittaa rinnakkaisten piirien virtaa, mutta kun ohittaa koko paskan, niin eihän se sitä tajua.
Näin siis ainakin 240 sarjassa on ja oletan, että vielä 900 sarjassakin.
Tuo on helppo kokeilla, kun ottaa molemmilta päävalopolttimoilta johdon auki, niin vikavalo ei todennäköisesti syty.

Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Laakeririkko - 31.01.2011, 17:25:21
940:ssä saa polttimon mittariston takaa helposti irti. Torxit auki ratin alta ja muovi sivuun. ja valon palaessa on helppo käsikopelolla sieltä se oikea nyppästä. Poltin on kiinni käännettävällä liitoksella. Itse nykäsin SRS.n valon ratin vaihdon yhteydessä pois, oli 2 minuutin homma.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: EVO8 - 31.01.2011, 18:16:46
Ei mulla mitään herjaa vaikka releet asennettu.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: TVS - 31.01.2011, 20:51:32
Laita relesetti vaan, ei sitä merkkivaloa ahista.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: 740 GLE - 31.01.2011, 23:28:58
Releiden ohjaus symmetrisesti kummaltakin lampulta eikä tule herjaa.

Valovahti mittaa ainoastaan eri puolina pareina olevien polttimoiden ottamaa virtaa, joten kaksi yhtä paljon "väärän" tehoista kuormaa kompensoivat toisensa eikä hälytystä tule.

Jos 100W polttimot laitat, niin laitat sitten relekytkennän niille myös, koska sähköpääkeskuksen johdotus ja liittimet ovat vähän kevyenlaiset ja saattavat kärvähtää ylikuormassa. Arvaas mistä tiedän...
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.02.2011, 06:15:32
Releiden ohjaus symmetrisesti kummaltakin lampulta eikä tule herjaa.

Valovahti mittaa ainoastaan eri puolina pareina olevien polttimoiden ottamaa virtaa, joten kaksi yhtä paljon "väärän" tehoista kuormaa kompensoivat toisensa eikä hälytystä tule.

Jos 100W polttimot laitat, niin laitat sitten relekytkennän niille myös, koska sähköpääkeskuksen johdotus ja liittimet ovat vähän kevyenlaiset ja saattavat kärvähtää ylikuormassa. Arvaas mistä tiedän...

Onko rele niin iso kuorma että tuo sen tunnistaisi? Ei se kyllä ole ongelma vetää molemmilta lampuilta releille ohjausta.

Ok, tämä oli hyvä tieto.

Juu, jos 100W päädyn niin todellakin silloin on uudet releet ja paksummat johdot. Ilmeisesti kokemus on osoittanut?  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Justus - 01.02.2011, 08:13:54
Onko rele niin iso kuorma että tuo sen tunnistaisi? Ei se kyllä ole ongelma vetää molemmilta lampuilta releille ohjausta.

Ok, tämä oli hyvä tieto.

Juu, jos 100W päädyn niin todellakin silloin on uudet releet ja paksummat johdot. Ilmeisesti kokemus on osoittanut?  ;D

Ei ainakaan 240:ssä tunnistanut relekuormaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: TVS - 01.02.2011, 09:41:31
Ne vakiot releenkannat tuppaa kyrvähtelemään jo vakiopolttimoillakin, ja sitten kun vanhassa 740:ssä ei ole erikseen vaihtorelettä vaan kova virta kulkee viiksen kautta nin vot ::). Niin ja ei 240, 740 eikä 940 ole tähän asti tunnistanut toispuoleista relekuormaa kun olen tuota releistyssettiä kokeillut eri autoissa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: 740 GLE - 02.02.2011, 22:37:22
ei 240, 740 eikä 940 ole tähän asti tunnistanut toispuoleista relekuormaa kun olen tuota releistyssettiä kokeillut eri autoissa.
Asia selvä. En ole itse edes kokeillut tuota milloinkaan, koska kuvittelin valvonnan tarkaksi koska se valovahtipurkki vaikuttaisi olevan kasa valvottavista lamppupareista samalle reed-releelle käämittyjä zydeemejä ja tuollainen reed-rele vetää aika herkästi.

Mutta hyvä tietää jatkoa varten, vaikkei juuri nyt olekaan tarkoitusta enää Seiskaan lisävaloja asentaa. Päinvastoin, kaikki omat viritykset on jo poistettu ja vain alkuperäiset tai niiden kaltaiset varusteet ovat enää paikallaan.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: mikan - 08.02.2011, 23:26:48
Sitten tuli ilmi tämä ihana polttimonrikko-merkkivalo joka tulee syttymään jos tuommosen relepaketin kasailee. Vai täytyykö tyytyä 100W polttimoihin?  ::)

-Onko kellään helppoa huijauskeinoa tälle merkkivalolle?
-Jos täytyy päätyä merkkivalon poistoon, onko se kivuton ottaa pois, eli pääseekö siihen käsiksi kun mittaristo on paikallaan? 242:ssa pääsee mutta tästä ei ole tietoa.

En muista syttyykö ajovaloista polttimonrikkosysteemin varoitusvalo, kun olen pruukannut vaihtaa ajovalot heti, kun silmä havaitsee värilämpötilan muutoksen valoissa. Tai viimeistään parin vuoden välein.

Jos haluaisi "huijata" systeemiä, niin ottaisi transistorilla ohjauksen valoilta releille, niin alle 1mA virralla saisi ohjailtua tai sitten heittäisi suoraan sopivat fetit kehiin, niin nano-ampeerien (0,000 000 001) virralla saisi ohjattua toisia valoja.   :juhau:

Tai jos tehdään ns. "paksusähkö"-huijaus, niin vedetään molempien umpioiden lyhyet yhdistetään johdolla ja pitkät  samalla tavalla ja otetaan releiden ohjaus vasta sitten. Tällöin ei pääse muodostumaan eroa eri puolien välille, joten indikaattori ei silloin havaitse mitään epäsymmentriaa releen käyttämillä maksimissaan muutaman sadan milliampeerin virroilla.  *kahvia->

Merkkivaloa en poistaisi, koska se on muiden valojen osalta hyödyllinen.

Ja 100W polttimoilla et kummoista hyötyä saa, koska se lisää valon intensiteettiä vain 3db, jolla ei ole hevon kukkasen merkitystä kuin psykologisesti.

Suuremman hyödyn saat, kun puhdistat umpioiden lasit (sisältä) ja umpioiden heijastimet huolellisesti. Ja jos heijastimet ovat hitusenkin heikossa hapessa, niin vaihtoon ja tulos on selvästi tehokkaammat valot kuin työntämällä 100W polttimot.  :juhau:

Tarkista lisäksi se, että maksimi jännitehäviö valoille on alle 0,1 volttia, jos teet johdotuksen uusiksi (akun ja polttimoiden väliltä), niin tällöin saat irti sen, mitä H4 halogeenista pitää saada ja voi saada.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.02.2011, 23:42:48
En muista syttyykö ajovaloista polttimonrikkosysteemin varoitusvalo, kun olen pruukannut vaihtaa ajovalot heti, kun silmä havaitsee värilämpötilan muutoksen valoissa. Tai viimeistään parin vuoden välein.

Jos haluaisi "huijata" systeemiä, niin ottaisi transistorilla ohjauksen valoilta releille, niin alle 1mA virralla saisi ohjailtua tai sitten heittäisi suoraan sopivat fetit kehiin, niin nano-ampeerien (0,000 000 001) virralla saisi ohjattua toisia valoja.   :juhau:

Tai jos tehdään ns. "paksusähkö"-huijaus, niin vedetään molempien umpioiden lyhyet yhdistetään johdolla ja pitkät  samalla tavalla ja otetaan releiden ohjaus vasta sitten. Tällöin ei pääse muodostumaan eroa eri puolien välille, joten indikaattori ei silloin havaitse mitään epäsymmentriaa releen käyttämillä maksimissaan muutaman sadan milliampeerin virroilla.  *kahvia->

Merkkivaloa en poistaisi, koska se on muiden valojen osalta hyödyllinen.

Ja 100W polttimoilla et kummoista hyötyä saa, koska se lisää valon intensiteettiä vain 3db, jolla ei ole hevon kukkasen merkitystä kuin psykologisesti.

Suuremman hyödyn saat, kun puhdistat umpioiden lasit (sisältä) ja umpioiden heijastimet huolellisesti. Ja jos heijastimet ovat hitusenkin heikossa hapessa, niin vaihtoon ja tulos on selvästi tehokkaammat valot kuin työntämällä 100W polttimot.  :juhau:

Tarkista lisäksi se, että maksimi jännitehäviö valoille on alle 0,1 volttia, jos teet johdotuksen uusiksi (akun ja polttimoiden väliltä), niin tällöin saat irti sen, mitä H4 halogeenista pitää saada ja voi saada.

Jos toinen ajovalo menee rikki niin polttimonrikko-merkkivalo syttyy.

Se on totta että kyseinen merkkivalo on hyödyllinen muiden polttimoiden osalta.

Millä noita heijastimia uskaltaa lääppiä? Apukuskin puoleinen lasi on vaihdettu jo uuteen, kuskinpuoleinen odottaa tallissa.

Kyllä olis tarkotus tehdä johdotus uusiksi. Nythän jännite-ero lampun kannan ja akun välillä oli yli 1,2V ja se täytyy jo näkyä. Aika näyttää paljonko tulee valoa lisää. Tuleeko yhtään.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Justus - 09.02.2011, 12:40:24
Jos haluaisi "huijata" systeemiä, niin ottaisi transistorilla ohjauksen valoilta releille, niin alle 1mA virralla saisi ohjailtua tai sitten heittäisi suoraan sopivat fetit kehiin, niin nano-ampeerien (0,000 000 001) virralla saisi ohjattua toisia valoja.   :juhau:

Tai jos tehdään ns. "paksusähkö"-huijaus, niin vedetään molempien umpioiden lyhyet yhdistetään johdolla ja pitkät  samalla tavalla ja otetaan releiden ohjaus vasta sitten. Tällöin ei pääse muodostumaan eroa eri puolien välille, joten indikaattori ei silloin havaitse mitään epäsymmentriaa releen käyttämillä maksimissaan muutaman sadan milliampeerin virroilla.  *kahvia->

Ei tuota ole tarvetta huijata, kun se ei muutenkaan mistään pienistä lisävaloreleen ohjausvirroista havahdu.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: skebazu - 09.02.2011, 12:53:09
itselläni on 55w kiina xenonit normaalisti asennettuna, ne eivät sytytä "polttimorikko valoa"
(nyt kyllä pamahti ballasti paskaksi, kyseessä siis kiina xenonit http://skebazu.1g.fi/kuvat/Videot/20101221_003.mp4 (http://skebazu.1g.fi/kuvat/Videot/20101221_003.mp4)) mutta puolisen vuotta toimi hyvin, seuraavaksi laadukkaammat vehkeet  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Justus - 09.02.2011, 16:14:04
itselläni on 55w kiina xenonit normaalisti asennettuna, ne eivät sytytä "polttimorikko valoa"
(nyt kyllä pamahti ballasti paskaksi, kyseessä siis kiina xenonit http://skebazu.1g.fi/kuvat/Videot/20101221_003.mp4 (http://skebazu.1g.fi/kuvat/Videot/20101221_003.mp4)) mutta puolisen vuotta toimi hyvin, seuraavaksi laadukkaammat vehkeet  :)

Kyse kai olikin siitä, että jos laitetaan lisävalot omilla releillä ja ohjaus otetaan toiselta ajovalon johdosta, niin sytyttääkö se vikavalon, koska rele ottaa pienen virran joten systeemi ei olekaan enää tasapainossa. Mutta ei tuo vikarele niin herkkä ole, joten ei sytytä.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: skebazu - 09.02.2011, 20:20:25
Kyse kai olikin siitä, että jos laitetaan lisävalot omilla releillä ja ohjaus otetaan toiselta ajovalon johdosta, niin sytyttääkö se vikavalon, koska rele ottaa pienen virran joten systeemi ei olekaan enää tasapainossa. Mutta ei tuo vikarele niin herkkä ole, joten ei sytytä.

kunhan sanoin, helpoin ratkaisu ostaa 55w xenonit ;) onpahan samalla kirkkaammatkin. säästyy kaikelta ylimääräiseltä säätämiseltä. mutta tämä toki olisi kannattanut ottaa huomioon jo xenoneita ostaessa  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Justus - 09.02.2011, 20:54:54
kunhan sanoin, helpoin ratkaisu ostaa 55w xenonit ;) onpahan samalla kirkkaammatkin. säästyy kaikelta ylimääräiseltä säätämiseltä. mutta tämä toki olisi kannattanut ottaa huomioon jo xenoneita ostaessa  :)

helpoin laiton tapa...  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: skebazu - 09.02.2011, 20:58:34
helpoin laiton tapa...  ;D

laiton ? ei kai sillä väliä että onko ne 35w vai 55w
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Justus - 09.02.2011, 21:08:52
laiton ? ei kai sillä väliä että onko ne 35w vai 55w

No ei ole väliä, mutta et sä mihinkään H4 umpioon xenoneita laillisesti saa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: skebazu - 09.02.2011, 21:28:18
No ei ole väliä, mutta et sä mihinkään H4 umpioon xenoneita laillisesti saa.

niin mutta meinasin että jos siellä jo kerta 35W xenonit laittomana on niin ei ne 55W tee siitä viritelmästä enään yhtään laittomampia
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Justus - 09.02.2011, 21:46:28
On muuten ihan persiistä tuollaiset väärin suunnattuna. Just tuossa ajelin kolmostiellä, kun joku peijooni ajoi perässä, jollain riisikupilla, jossa oli teinitev*tuiksmänxenonit, ihan kuin ois pitkillä siellä suhannut ja häiki sitten niin maan perusteellisesti jo tosi kaukaa ja sit se vielä jäi siihen eteen kupeksiin, kun toinen lampuista otti ja sammui.   :knuppel2:  :tickedoff:
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.02.2011, 22:16:57
kunhan sanoin, helpoin ratkaisu ostaa 55w xenonit ;) onpahan samalla kirkkaammatkin. säästyy kaikelta ylimääräiseltä säätämiseltä. mutta tämä toki olisi kannattanut ottaa huomioon jo xenoneita ostaessa  :)

Mutta kun ne on kertaalleen jo käsketty ottamaan pois ja asiasta on maininta rekisteriotteessa niin ei paljon xenoneita laitella. Ja kyllä mulle ne 35W riittää ihan täysin.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Justus - 09.02.2011, 22:30:27
Mutta kun ne on kertaalleen jo käsketty ottamaan pois ja asiasta on maininta rekisteriotteessa niin ei paljon xenoneita laitella. Ja kyllä mulle ne 35W riittää ihan täysin.

oho, kun saattu rekkariote hukkumaan... eiku uutta hakemaan ja sit ei oo tuota mainintaa... näin jotkut rahtarit ennen teki.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.02.2011, 22:58:33
oho, kun saattu rekkariote hukkumaan... eiku uutta hakemaan ja sit ei oo tuota mainintaa... näin jotkut rahtarit ennen teki.

On kyllä käyny mielessä. Odotetaan nyt kesän yli, syksyllä kun alkaa märät kelit uudestaan niin sitten tehdään temput, tosin on se vuosikatsastuskin edessä syksyllä että uusi ote tulee joka tapauksessa.  :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: TVS - 10.02.2011, 09:16:49
oho, kun saattu rekkariote hukkumaan... eiku uutta hakemaan ja sit ei oo tuota mainintaa... näin jotkut rahtarit ennen teki.
Kokeilepas nyt tehdä. Jos teet netissä, se opetus maksaa vain 6.70e, konttorilla tehden 12.70e.

Spoilataan nyt sitten: ne kirjottaavat tuon ihan järjestelmäänkin, jotenka kun hukkaat otteen saat ne ihan koneella kirjotettuna siihen uuteen otteeseen.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.02.2011, 13:33:48
Kokeilepas nyt tehdä. Jos teet netissä, se opetus maksaa vain 6.70e, konttorilla tehden 12.70e.

Spoilataan nyt sitten: ne kirjottaavat tuon ihan järjestelmäänkin, jotenka kun hukkaat otteen saat ne ihan koneella kirjotettuna siihen uuteen otteeseen.

Vaikka merkinnät tulis tietokantaankin niin ne täytyy poistua rekisteriotteesta viimestään seuraavalla leimalla kun homma on kunnossa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: TVS - 10.02.2011, 21:15:57
Vaikka merkinnät tulis tietokantaankin niin ne täytyy poistua rekisteriotteesta viimestään seuraavalla leimalla kun homma on kunnossa.
Ja tämä liittyy "otteen hukkaamiseen" siten että?
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: mikan - 11.02.2011, 01:32:30
Jos toinen ajovalo menee rikki niin polttimonrikko-merkkivalo syttyy.
Ok, hyvä tietää...
Parkkipolttimoita tuo ei ikävä kyllä valvo. (tarkennetaan etuparkkeja siis).
Se on totta että kyseinen merkkivalo on hyödyllinen muiden polttimoiden osalta.

Millä noita heijastimia uskaltaa lääppiä? Apukuskin puoleinen lasi on vaihdettu jo uuteen, kuskinpuoleinen odottaa tallissa.
Siksipä minäkään en lähtenyt sitä ohittelemaan ja lämppärin kennoa vaihtaessani tutkin samalla sähkökeskuksen liittimet ja totesin niiden olevan kunnossa.

Umpiot voi puhdistaa varovasti ensimmäisellä pyyhkäisyllä mekaanisesti pehmeällä ja nukkaamattomalla liinalla. Myös optisiin tarkoituksiin tarkoitetut puhdistusaineet toimivat. Puhalla paineilmalla suurimmat partikkelit pois ennen pyyhkimistä, niin ei tule naarmuja.

Suurin ongelma on erittäin hienojakoinen pöly, jota umpioiden väistämättömän "hengityksen" seurauksena menee umpion sisälle aina ja väistämättä, koska autoa ei käytetä puhdastiloissa.

Kyllä olis tarkotus tehdä johdotus uusiksi. Nythän jännite-ero lampun kannan ja akun välillä oli yli 1,2V ja se täytyy jo näkyä. Aika näyttää paljonko tulee valoa lisää. Tuleeko yhtään.

Voi hitsin pimpula!

Ihan liikaa, kertoen, että jossain on huono liitos tai vastaava vika! Koska 55W polttimolla tuo tarkoittaa jo yli 5W ylimääräistä lämmön kehittymistä jossakin muualla kuin polttimossa.
Se taasen tarkoittaa, että polttimon valotehosta on kadoksissa yli 20%, heijastimista ja umpioista puhumattakaan.

100W polttimoilla on sekin ongelma, että merikontin umpiot ovat muovia. Se taasen aiheuttaa likaisten heijastimien kohdalla sen, että kromaus tai mikä heijastinmateriaali siellä sitten onkaan, voi irrota itse umpiosta, koska sonta absorboi lämpöä (ja halogeenin säteilystä yli 90% on termisen infrapunan aallonpituuksilla). Eikä se sonta ole välttämättä yhtään läpinäkyvää infrapunan aallonpituuksilla, jolloin absorbaatio lisääntyy entisestään. Se taasen tuhoaa valaisimen valokuvion ja intensiteetin sironnan ja absorbaation kautta.

Sanotaan näin, että olen pärjännyt kaikkien kotteroideni vakiovaloilla kirkkauden puolesta, kunhan jännitteet polttimoilla ovat olleet oikeat ja umpiot+lasit puhtaat.
Lisävaloja olen käyttänyt vain sopimattoman valokuvion (liian kapea keila) parantamiseen mm. vanhassa opelixiessani, joissa orkkisumpiot olivat 27,5 referenssiluvulla. Tupla H4:set olivat sitten 12,5 referenssillä ja kurvissakin alkoi näkemään sisäkurviin.   :juhau:

Rekat muuten vaihtoivat pitkät valot jo huomattavan hyvissä ajoin, vaikka polttimot olivat täysin tavalliset 12V osram bi-luxit, eivätkä mitkään 100W "rallisudet".   ;)
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Kantti - 28.02.2011, 22:44:22
Itellä kans palanut tuo valo siitä asti kun auto ollut. Kaikki lamput on ehjiä mutta palaa vaan. En tiiä joutuuko kans repimään tuon polttimon irti.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.02.2011, 23:38:23
Ja tämä liittyy "otteen hukkaamiseen" siten että?

Että jos "hukatun" otteen tilalle haetaan uusi ja siinä on koneella kirjoitettuna samat asiat kuin "hukatussa" oli mustekynällä. Eli jos näin on niin nämä aiheettomaksi todetut asiat pitää poistua otteesta ja tietokannasta katsastuksen jälkeen. Olipas sekavasti selitetty.  :2funny: Tuliko jo selväksi?  ;)

Ok, hyvä tietää...
Parkkipolttimoita tuo ei ikävä kyllä valvo. (tarkennetaan etuparkkeja siis).Siksipä minäkään en lähtenyt sitä ohittelemaan ja lämppärin kennoa vaihtaessani tutkin samalla sähkökeskuksen liittimet ja totesin niiden olevan kunnossa.

Juu, etuparkkeja tuo ei tunnu valvovan ja tästä omakohtanen kokemus on kun edestä löytyy LED:it.  ::)

Umpiot voi puhdistaa varovasti ensimmäisellä pyyhkäisyllä mekaanisesti pehmeällä ja nukkaamattomalla liinalla. Myös optisiin tarkoituksiin tarkoitetut puhdistusaineet toimivat. Puhalla paineilmalla suurimmat partikkelit pois ennen pyyhkimistä, niin ei tule naarmuja.

Suurin ongelma on erittäin hienojakoinen pöly, jota umpioiden väistämättömän "hengityksen" seurauksena menee umpion sisälle aina ja väistämättä, koska autoa ei käytetä puhdastiloissa.

Täytyy katsoa jos on tarvetta noita heijastinpintoja lääppiä. Sinänsä tuo ei ole paha homma tarkistaa kun nuo umpiot on niin helppo käyttää irti. Tosin kesällä täytyy toiseen umpioon vaihtaa lasi kun se on jo ostettuna. Toinenhan tuli vaihdettua viimekesänä kun siihen oli tullut reikä jostain syystä.  :o

Voi kun kaiken voisi tehdä puhdastilassa, pysyisi vehkeet uudenveroisina.  S*

Voi hitsin pimpula!

Ihan liikaa, kertoen, että jossain on huono liitos tai vastaava vika! Koska 55W polttimolla tuo tarkoittaa jo yli 5W ylimääräistä lämmön kehittymistä jossakin muualla kuin polttimossa.
Se taasen tarkoittaa, että polttimon valotehosta on kadoksissa yli 20%, heijastimista ja umpioista puhumattakaan.

100W polttimoilla on sekin ongelma, että merikontin umpiot ovat muovia. Se taasen aiheuttaa likaisten heijastimien kohdalla sen, että kromaus tai mikä heijastinmateriaali siellä sitten onkaan, voi irrota itse umpiosta, koska sonta absorboi lämpöä (ja halogeenin säteilystä yli 90% on termisen infrapunan aallonpituuksilla). Eikä se sonta ole välttämättä yhtään läpinäkyvää infrapunan aallonpituuksilla, jolloin absorbaatio lisääntyy entisestään. Se taasen tuhoaa valaisimen valokuvion ja intensiteetin sironnan ja absorbaation kautta.

Omat ajatukset oli hieman samansuuntaiset kun mittasin tuon jännite-eron.  :idiot2: Tosin asialle ei ole tullut tehtyä nyt mitään.  :-[

Itse veikkaan että tuo jännite hukkuu releeseen ja heikkoihin johtimiin. Täytyy askarrella uudet releet jossainvaiheessa niin näkee eron, sekä kirkkaudessa että jännitteessä. Tuo 20% on kyllä aika paljon, nyt kun sitä ajattelee oikeen uudemman kerran.  :o

Taitaa kyllä olla parempi jättää ne 100W kaupan hyllylle kun vielä on ehjät heijastimet.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: TVS - 28.02.2011, 23:53:41
Että jos "hukatun" otteen tilalle haetaan uusi ja siinä on koneella kirjoitettuna samat asiat kuin "hukatussa" oli mustekynällä. Eli jos näin on niin nämä aiheettomaksi todetut asiat pitää poistua otteesta ja tietokannasta katsastuksen jälkeen. Olipas sekavasti selitetty.  :2funny: Tuliko jo selväksi?  ;)
No samaa me ajettiin takaa, ei se otteesta katoa kuin katsastamalla nykyään.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.02.2011, 23:56:06
No samaa me ajettiin takaa, ei se otteesta katoa kuin katsastamalla nykyään.

Mutta jos jokin asia tienpäällä kirjoitetaan mustekynällä otteeseen, meneekö se samalla poliisien toimesta myös tietokantaan?

EDIT: No lukihan se tuolla aikasemmin jo.  :juhau: