Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.

  • 21 Vastauksia
  • 3989 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Tervehdys hyvät foorumilaiset!

Talvella vaihdettiin Volvoon  tiellejättämisen takia uusi bensapumppu auton alle, sekä bensansuodatin siihen viereen.  Alkoi toimimaan. Uusi pumppu pitää kuitenkin aika voimakasta kitisevää tai vinkuvaa ääntä.  Vaihdoin tankin sisällä olevan siirtopumpun, uusi Valeon tarvikeosa, mutta pääbensapumpun ääni ei tällä hiljentynyt.  Tankkausaukosta ei myöskään kuulu mitään ääntä moottorin käydessä.  Pitäisi varmaan jotain kuulua?

Onko molempien bensapumppujen virransyöttö saman releen kautta, sen joka on tuhkakupin takana?  Vai mistähän pitäisi vikaa etsiä?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Tervehdys hyvät foorumilaiset!

Talvella vaihdettiin Volvoon  tiellejättämisen takia uusi bensapumppu auton alle, sekä bensansuodatin siihen viereen.  Alkoi toimimaan. Uusi pumppu pitää kuitenkin aika voimakasta kitisevää tai vinkuvaa ääntä.  Vaihdoin tankin sisällä olevan siirtopumpun, uusi Valeon tarvikeosa, mutta pääbensapumpun ääni ei tällä hiljentynyt.  Tankkausaukosta ei myöskään kuulu mitään ääntä moottorin käydessä.  Pitäisi varmaan jotain kuulua?

Onko molempien bensapumppujen virransyöttö saman releen kautta, sen joka on tuhkakupin takana?  Vai mistähän pitäisi vikaa etsiä?
ainakin niillä eri sulake,toimiko se esipumppu tankissa kun laitoit sen?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Hyvä pointti. En sitä vanhaa kokeillut. Täytyy huomenna kokeilla. Sehän selvittäisi jo asiaa. Ja samalla tarkistaa sulakkeet.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Kiitokset neuvosta!

Kokeilin vanhaa pumppua, ja kyllä se pyöri. Tarkistin myös sulakkeet, mittasinkin ne varmuuden saamiseksi.  Sitten vaihdoin polttoainepumpun releen, tuhkakupin takana olevan, ja tällä ilmeisesti korjaantui koska alkoi tankista surina kuulua.  Näköjään voi rele kytkeä virran toiselle pumpulle, mutta ei toiselle jos on viallinen.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2018, 14:31:15 kirjoittanut joosua »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Kiitokset neuvosta!

Kokeilin vanhaa pumppua, ja kyllä se pyöri. Tarkistin myös sulakkeet, mittasinkin ne varmuuden saamiseksi.  Sitten vaihdoin polttoainepumpun releen, tuhkakupin takana olevan, ja tällä ilmeisesti korjaantui koska alkoi tankista surina kuulua.  Näköjään voi rele kytkeä virran toiselle pumpulle, mutta ei toiselle jos on viallinen.
Samalla sulakkeella ja samalta pinniltä releeltä virrat joten..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Slerbahuuli

  • Vieras
Samalla sulakkeella ja samalta pinniltä releeltä virrat joten..
Kyllä minulla ainakin on kaksi sulaketta polttoainepumpuille? ???
Toinen siirtopumpulle, toinen painepumpulle.

B230FB -91 siis täälläkin.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
On tuossa omassakin kaksi sulaketta pumpuille. Sulakerasian kannessa olevassa kaaviossa ne on merkitty. Muistaakseni no.1 fuel pump tjsp ja no.11 fuel pump in tank tai jotain sinnepäin.
Mutta se mikä jäi vaivaamaan on auton alla olevan pumpun, talvella vaihdettu Motonetin tarvikepumppu, varsin kova ääni.  Tyhjäkäynnillä pitää aika voimakasta vinkunaa, eikä ääni muuttunut vaikka siirtopumppu tankin sisällä alkoi toimia. Kuuluuko pitää sellaista parkua? Vai onko vain heikkolaatuisen pumpun vika?

Slerbahuuli

  • Vieras
Ei ne ihan hiljaisia ole laadukkaatkaan, mutta mikäli kyseessä ei ole mikään "viriviri" -pumppu, niin heikkolaatuisuuden piikkiin laittaisin.

Ääntävä painepumppu voi sitten kestää pitkään tai hajota äkkiä. Minulla orginal 490tkm ajettu edelleen paikallaan ja ulvoo välillä niin maan vimmatusti, mutta niin on ulvonut jo ainakin 50tkm.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Ihan Motonetista viime talvena ostettu, Professional Parts Sweden-merkkinen, tarvikepumppu.  Mutta jos se sinunkin auton pumppu vinkuu ajoittain, niin enpä taida sitten enempää siitä välittää.  Nyt on noin neljännestankin verran bensaa, kokeilen jos ääni vähenee kun tankkaa täyteen. Jos se vähentää vinkunaa niin hyvä.

Tankkasin tankin aivan täyteen, ja sillä loppui vinkuminen.  Mielenkiintoista seurata missä vaiheessa alkaa taas ääntää. 

Slerbahuuli, kun sinullakin on -91 B230FB ja olen aikeissa vaihtaa myös ilmamassamittarin, niin jos autossasi on alkuperäinen mittari, siis Bosch, niin mikähän sen numero on? Minulla on paikallaan 0 280 212 016 ja sen ei pitäisi ainakaan Motonetin sivujen mukaan sopia, vaikka auto on sillä toiminutkin.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2018, 09:12:49 kirjoittanut joosua »

Poissa tinde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Itsellä on -92 ja kävin katsomassa niin samalla numerolla on siinäkin ja pitäisi tietojeni mukaan olla alkuperäinen.
M-B E 220 cdi 4matic ajossa, S60 t3 -14 ajossa, 940 2.3 -92 "ajossa"
vanhat: V90 d3 awd -18, XC60 D5 -12, V60 D3 -11, 940 2.3 -92, V70 2.5 D -99, S60 2.4-02, S80 D5 -07, V70 2.4 -04, S60 2.4 t -01, 740 GLE 2.0 -89, 240 -85 voimakeula

Slerbahuuli

  • Vieras
Tuota omaa -91:stä kun tutkittiin reipas vuosi sitten parin foorumilaisen voimin etanolisoinnin aikana, huomattiin semmoinen jännä juttu ettei sähköjärjestelmä vastaa suoraan 940:n sähköjä eikä 740:n sähköjä.

Pääpiirteittään on samanlainen kuin 940/FL740, mutta hieman löytyy semmoisia "sekasoppia", joissa osaan kaaviosta tasmää 740 osaan 940.

Minulla tosiaan kaksi sulaketta pumpuille ja tämän takia on jäänyt tekemättä painepumpun siirto tankkiin (haluan orkkis sulakkeen taakse painepumpun, eli johtoja täytyy jatkaa paljon).

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Kiitokset tiedoista. Eli voi jättää Motonetin tiedon huomioimatta, ja ostaa saman numeroisen ilmamassamittarin niinkuin vanhakin.  Tuttu autoasentaja nimittäin sanoi että ilmamassamittarissa on myös lämpömittari, ja jomman kumman sekoilu voisi selittää nykimisen ja sammumisen erittäin kostealla säällä, joka tapahtui kun keväällä lähdin sateella parkissa päivän seisoneella autolla liikkeelle.  Samoin ei käynnistynyt kun muutama viikko sitten kävin autopesussa ja piti ajaa sieltä pois. Kun starttailin, lupaili kyllä muttei käynnistynyt ennenkuin pidin akun miinusnapaa irti pari minuuttia.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Minulla on paikallaan 0 280 212 016 ja sen ei pitäisi ainakaan Motonetin sivujen mukaan sopia, vaikka auto on sillä toiminutkin.
Voin vahvistaa, että B230FB on juuri tuolla IMM alunperin. Kyseinen IMM toimi myös -96 B230FK kaverina ilman mitään ongelmia, vaikka ”sisuskalut” ovatkin eri näköiset.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Eipä vielä jääty ilman autoteknisiä harjoitteluja.  Tuon tankissa olevan polttoainepumpun ja bensapumpun releen vaihdon jälkeen alkoi tosiaan auto toimia.
Täydellä tankilla ja 3/4 toimi hyvin, mutta kun alettiin lähestyä puolta tankkia, alkoi auton alla oleva pumppu vinkua selvästi.  Sitten 1/4 tankin kohdalla, kun lähdin liikkeelle, tuntui kiihdyttäessä pientä nykimistä.  Nykiminen paheni ja noin 10km jälkeen moottori sammui nykien. Startatessa pari kertaa jäi hetkeksi käymään ehkä kahdella sylinterillä. Mutta ei sitten käyntiin millään. Kun saatiin n. 12 litraa bensaa, noin puolen tankin verran mittarin mukaan, lähti parin köhäisyn jälkeen käyntiin, ja toimi sitten normaalisti.

Viittaisi vähän siihen että saa jostain ilmaa kun tankki on noin 1/4, tai karvan alle.
Tässä herää epäilys Motonetin halpaa siirtopumppua kohtaan. Voisiko se vuotaa ilmaa?  Tankin sisällä olevaa letkua en uusinut kun ei päällepäin näyttänyt huonolta. Onkohan alkuperäisen letkun kanssa ollut ongelmia?

Slerbahuuli

  • Vieras
Oireet täsmäävät 100% vialliseen tankkipumppuun.

Mutta toki kannattaisi tarkistaa samalla se tankkipumpulta tankkilaitteen kanteen menevä letku.

 

Futurez  Kulkukoira