Oli sopivaa aikaa niin otin ja purin tankkilaitteen pois vian selvittämiseksi. Ja kävihän se tällä kertaa helpommin. Varsin selvä syykin löytyi, että miksi bensan kuluessa alle neljännestankkiin, alkoi nykiä ja lopulta sammui.
Tankin sisäinen bensapumppu on painettu n. 35mm pituisen holkkimaisen muoviosan sisään, joka puolestaan on n. sentin levyisellä ja ehkä puoli milliä paksulla mutkaisella levymäisellä teräsjousella kiinnitetty bensamittarin kohoputken kylkeen. Jousi oli irronnut kohoputkesta luultavimmin asennuksen yhteydessä, vaikka koetin varovaisesti sovitella. Ei kyllä mikään luotettavan tuntuinen rakenne.
Paransin asennusta kiinnittämällä jousen kolmella klemmarilla kohoputkeen, jolloin tuntui tukevalta. Pitää varovasti kiristää klemmareita että koho ei ala takerrella. Samalla vaihdoin uuden Valeon pumpun, sekä tarkistin kumiletkun huolellisesti. Letku vaikutti erittäin hyvältä, ilmeisen hyvälaatuista materiaalia. Aiemmin asennettu pumppukin oli kyllä luultavasti ihan kunnossa, joten vähän niinkuin varmuudeksi vaihdoin. Osat paikoilleen ja n. 7 litraa bensaa tankkiin. Hyvin nousi bensa kirkasta letkua pitkin kun kokeilin. Letkut kiinni, ja hyvin käynnistyi vaikka oli reilusti alle 1/4 tankin. Ei myöskään kuulunut mitään vinkunaa auton alla olevasta pumpusta, joten vaikuttaisi ettei kavitoi ja toimii ok. Täytyy vielä koeajaa kunnolla.
Kun uutta Valeon pumppua hyvässä valossa tutki, niin löytyihän siitä - ja + merkinnät sellaisista koloista. Ei kovin helppo huomata.
Kiitokset neuvoista.