Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.

  • 21 Vastauksia
  • 3990 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Oireet täsmäävät 100% vialliseen tankkipumppuun.

Mutta toki kannattaisi tarkistaa samalla se tankkipumpulta tankkilaitteen kanteen menevä letku.
Sekä itse tankkipumpun virransaanti (ihan sinnne pumpulle saakka)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa j.kottenberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Yksi asia, joka noissa tankkipumpuissa vähän myös hämmästyttää, on se että sen paremmin vanhassa alkuperäisessä kuin uudessakaan, Valeon valmistamassa, ei ole mitään merkintöjä, numeroita tai - tai + symboleja virtanavoissa. Ja tietty niihin ruuveihinhan voi yhdistää johdot ihan kumminpäin tahansa. Mutta eikö tasavirtamoottorissa, sellainenhan varmaan pumppua pyörittää, ole aika tarkkaa miten päin kytkennät on?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Yksi asia, joka noissa tankkipumpuissa vähän myös hämmästyttää, on se että sen paremmin vanhassa alkuperäisessä kuin uudessakaan, Valeon valmistamassa, ei ole mitään merkintöjä, numeroita tai - tai + symboleja virtanavoissa. Ja tietty niihin ruuveihinhan voi yhdistää johdot ihan kumminpäin tahansa. Mutta eikö tasavirtamoottorissa, sellainenhan varmaan pumppua pyörittää, ole aika tarkkaa miten päin kytkennät on?
Järjestään kyllä, pyörii se väärinki päin mutta ei se ainetta anna pumpulle ainankaan  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Oli sopivaa aikaa niin otin ja purin tankkilaitteen pois vian selvittämiseksi.  Ja kävihän se tällä kertaa helpommin.  Varsin selvä syykin löytyi, että miksi bensan kuluessa alle neljännestankkiin, alkoi nykiä ja lopulta sammui.
Tankin sisäinen bensapumppu on painettu n. 35mm pituisen holkkimaisen muoviosan sisään, joka puolestaan on n. sentin levyisellä ja ehkä puoli milliä paksulla mutkaisella levymäisellä teräsjousella kiinnitetty bensamittarin kohoputken kylkeen.  Jousi oli irronnut kohoputkesta luultavimmin asennuksen yhteydessä, vaikka koetin varovaisesti sovitella. Ei kyllä mikään luotettavan tuntuinen rakenne.
Paransin asennusta kiinnittämällä jousen kolmella klemmarilla kohoputkeen, jolloin tuntui tukevalta. Pitää varovasti kiristää klemmareita että koho ei ala takerrella. Samalla vaihdoin uuden Valeon pumpun, sekä tarkistin kumiletkun huolellisesti. Letku vaikutti erittäin hyvältä, ilmeisen hyvälaatuista materiaalia. Aiemmin asennettu pumppukin oli kyllä luultavasti ihan kunnossa, joten vähän niinkuin varmuudeksi vaihdoin.  Osat paikoilleen ja n. 7 litraa bensaa tankkiin. Hyvin nousi bensa kirkasta letkua pitkin kun kokeilin. Letkut kiinni, ja hyvin käynnistyi vaikka oli reilusti alle 1/4 tankin.  Ei myöskään kuulunut mitään vinkunaa auton alla olevasta pumpusta, joten vaikuttaisi ettei kavitoi ja toimii ok. Täytyy vielä koeajaa kunnolla.
Kun uutta Valeon pumppua hyvässä valossa tutki, niin löytyihän siitä - ja + merkinnät sellaisista koloista. Ei kovin helppo huomata.

Kiitokset neuvoista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Se on kieltämättä vähän rimpula se pumpun pitojousi. Jos jää vähääkään "huulille" päästään, voi ja varmasti lähtee irti.


Mutta hyvä juttu jos korjaantui! Ja hienoa kun kerroit tänne mikä oli vikana. O0

s73

  • Vieras
Narun ja tikun avustuksella pumppu asennetaan paikalleen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Narun ja tikun avustuksella pumppu asennetaan paikalleen.
Kertoisitko miten? Minä ainakin ihan vain asensin tankkilaitteen uudella pumpulla ilman naruja tai tikkua.

 

RallyBaron  Samppasport