Autoracing  KL-varaosat

740 B230F automaatti - käynnistysongelma

  • 7 Vastauksia
  • 2093 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
740 B230F automaatti - käynnistysongelma
« : 03.02.2012, 22:10:31 »
Nyt tuo paska otti ja jätti minut (ja vaimon ja nuorimman lapsen) parkkihalliin. Auto on siis vuosimallin 1990 740 B230F ja automaattilootalla. Startatessa mikään muu kuin valojen rele ei naksahda tuolla konehuoneessa. Ihan niinkun olis vaihde päällä (ei oo, tarkistin ja rämpytin kepukkaakin eessun taassun) toi käytös. Oli sen verran vähän aikaa poistua hallista, etten jääny sen kummemmin ihmettelemään. Samanlaista ongelmaa on ollu aiemminkin, mutta on lähteny uudella yrittämällä. Ny ei lähe. Oma veikkaukseni ongelman aiheuttajaksi on kosteus jossain, kun -17 asteesta ajoi halliin sen. Huomenissa koluan tuon startin (moukarilla vaikka), mutta missähän on se kytkin, joka kertoo, että loota on parkkiasennossa? Virtabootin sille tein jo, eli käytin akun kengän irti, josko siinä olisi jotain hienompaa vikaa. No, ei sekään auttanu.
Ja tietty kaikki muutkin vinkit tähän ongelmaan otetaan vastaan. Jotain muutakin noissa sähköissä lienee, koska taannoin läksin kostealla kelillä tankilta ja jäin vaan ihmettelemään, kun ABS-valo jäi palamaan, kunnes huomasin, että auto oli kyllä käynnissä, mutta mikään ajovalo ei palanu...
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F automaatti - käynnistysongelma
« Vastaus #1 : 03.02.2012, 22:46:10 »
Se vaihdekepin juuressa oleva kytkin on nimeltään pnp-kytkin, haulla löytyy paljon lisää. Hetki sitten saman ongelman kanssa painin. Sen pystyy ohittamaan jos haluat kokeilla, sininen ja pinkki johto yhteen sieltä liittimestä.
Mutta tuo että jää pelkkä abs-valo palamaan eikä muut sähkölaitteet toimi viittaa virtalukon pohjaan. Meillä on isän 940:ssä ollut jo usean vuoden ajan niin että avainta pitää hieman kääntää takaisinpäin että syttyy valot yms. sähkölaitteet alkaa toimimaan. Ja se ABS valo sammuu.
Tarkasta se virtalukon pohja myös
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 B230F automaatti - käynnistysongelma
« Vastaus #2 : 03.02.2012, 22:52:20 »
Vaihteen asennon tunnistin eli PNP-kytkin on kepin tyvessä.

Jos automaattia käynnistäessä kuuluu vain "naks", vika on usein PNP:ssä. Voi olla myös virtalukonpohjassa tai startissa tai sitten missään ei ole varsinaista irtipoikkivikaa, mutta virtapiirissä on yhteensä sen verran vastuksia että solenoidi ei vaan jaksa. Siihen auttaa solenoidin herätteen releistäminen.

Viimemainittu ajovalojen palamattomuus voi johtua virtalukonpohjasta. Itsellä yhdessä seiskan virtalukonpohjassa sellainen vika, että ajovalot syttyy kun kääntää nollasta virrat päälle, mutta startilta kun avain palaa kakkoseen jää valot sammuksiin.

740 on vielä sen sukupolven laite että näistä harvoin pystyy mitään vikaa korjaamaan akunkengän irrotuksella.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 B230F automaatti - käynnistysongelma
« Vastaus #3 : 03.02.2012, 23:47:22 »
jossain täällä on mun oman auton murhe pnp kytkimestä, ja siitä kun meinas palaa koko auto. siinä on kuvaa ja ohjetta mikä johto laitetaan niin ohittuu se pnp kytkin.

enää ei jaksa alkaa kaivaan mut jos joku muu jaksais ?

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F automaatti - käynnistysongelma
« Vastaus #4 : 04.02.2012, 00:15:13 »
Noni, näillä eväillä huomiseen sitte. Kiitos. Hyvä puoli on se, että auto on lämmitetyssä parkkihallissa :)
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

The moose

  • Vieras
Vs: 740 B230F automaatti - käynnistysongelma
« Vastaus #5 : 04.02.2012, 10:43:55 »

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F automaatti - käynnistysongelma
« Vastaus #6 : 04.02.2012, 12:57:01 »
Jep, vielä ei ole savua noussu. No, auto kuitenkin lähti mukisematta käyntiin, kun menin sitä hakemaan. Alan epäillä, että tuolle laitteelle on kehittymässä tietoisuus ja se halusi vaan olla lämpimässä parkkihallissa yön. Pitää purkaa tuo jossain vaiheessa ja kattoa mitä se on syöny - luultavasti jotain törkyä. Pitää tunkee sinne tota hapettumien poistajaa ja putsailla ne pinnat kunnolla sieltä liittimestä. Sitä en tullu kokeilleeksi eilen, että lähteekö N:llä käyntiin, kun olen ollut siinä uskossa, että ainoostaan P:llä starttaa. Eilen luin kuitenkin jotain 850 ketjua ja siellä oli P/N juttua ja pitihän se kokeilla, lähtee se N:llä. Silloinhan tuo kytkin on eri asennossa, joten sillä olettaisi olevan jotain vaikutusta, mikäli se kontaktipinnoista kiinni. Nyt tuon Moosen jutun luettuani veikkaan, että kondensoituva kosteus aiheuttaa virtavuodon jonnekin ja homma ei siksi spelaa. Onko muuten olemassa jotain kosteuden poistamiseen tarkoitettua sprayta?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

twin

  • Vieras
Vs: 740 B230F automaatti - käynnistysongelma
« Vastaus #7 : 04.03.2012, 11:09:57 »
Mulla on sama juttu 760:sessä eikä auttanut pnp:en ohitus. järki loppu niin laitoin nappistartin siks aikaa et keksii sen oikean vian...
Mistähän sitä uuden virtalukon pohjan löytäis kun ei mätänetti ainakaan tunne?
« Viimeksi muokattu: 07.03.2012, 20:48:07 kirjoittanut twin »

 

Elekma  Autoracing