Race.fi  Puotilan autokorjaamo

740 B230F venttiilinvälysten tarkistus ja säätö

  • 4 Vastauksia
  • 3503 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Oliskos jossain manuaalia kuin tuo tehdään? Ainakin siis tuo tarkistus.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 B230F venttiilinvälysten tarkistus ja säätö
« Vastaus #1 : 29.04.2012, 15:59:25 »
Venakoppa irti, pyörität konetta niin että tarkistettavasta sylinteristä nokat osoittavat yläviistoon ( on siis suurin mahdollinen rako nokasta venttiilin säätöpalaan) Rakomittaa väliin ja kun mitta liikkuu välissä havaittavalla vastuksella niin välys on se rakomitan vahvuus. Siinäpä se. 0.45mm välyksellä alkaa jo rapsuttelemaan... Tuollainen 0.4 on ihan passeli, olen ajellut reilulla 0.3mm välykselläkin pitkään, ei ala kantamaan.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F venttiilinvälysten tarkistus ja säätö
« Vastaus #2 : 29.04.2012, 16:17:36 »
Ok, tuo kuulostaa helpolle. Mites sitten se säätö? Jakopään rempan yhteydessä ajattelin ostaa tuota Hylomarin tiivisteainetta, joten laitanko sitä sitten venttiilikopan tiivisteen etu- ja takapäihin vai pitääkö olla jotain muuta tiivisteliimaa? Siinä näky käyttölämpötila olevan max 250 astetta, joten piisaako se?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 B230F venttiilinvälysten tarkistus ja säätö
« Vastaus #3 : 29.04.2012, 16:37:42 »
Ite oon sipaissut silikonitiivistettä niihin tiivisteen jyrkkiin mutkakohtiin, ei ole vuotanut.

Säätöhän tapahtuu säätöpaloja vaihtamalla. Tarviit vaikka jonkin kotikutoisen työkalun millä saat paininkupin painumaan tai niinkuin olen joskus tehnyt, sellaisen raudan minkä laitat kupin reunan ja nokka-akselin väliin kun nokka on painanut venttiilin auki ja sitten vaan pyörität konetta sen verran että nokka lakkaa painamasta venttiiliä ja se rauta pitää venttiilin auki. Palan saa kammettua siitä paininkupin reunassa olevasta kolosta vaikka pienellä terävällä meisselillä. Se kolo kannattaa ennen kyseistä operaatiota kääntää vaikka sinne imusarjan puolelle niin helpottaa hommaa.

Jotkut on kammenneet kuppia isoilla meisseleilläkin mutta tuolloin hommaa kyllä helpottaa kaveri että kädet riittää... :D

Niitä säätöpalojahan pitäis sitten olla jemmassa, joskus saa hyvän kun vaihtaa niitä eri paikkoihin. Jos siis mitattu välys on vaikka 0.3 mm ja halutaan välykseksi 0.4 mm ja vanha säätöpala on vaikka esim. 3.65 mm niin tarvitset sinne 3.55 mm palan. Paloissa on mitta näkyvissä uutena mutta usein se on vanhoista kulunut pois joten mikrometri on kova sana noita mitatessa.


Ps. Ei se mitään säätöä tarviikaan... 8)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F venttiilinvälysten tarkistus ja säätö
« Vastaus #4 : 29.04.2012, 21:14:42 »
Mulla >590 tkm ajettu B230FD. Kertaakaan ei ole taervinnut säätöpaloja vaihtaa. Reipasta ajoa vaan... :)

 

Ateho  Elekma