Carcom Oy  Ateho

Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo

  • 32 Vastauksia
  • 14567 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« : 31.01.2011, 07:18:57 »
Tulipa tuossa mieleen ajovalojen releytys kun poliisit käskivät xenonit poistamaan. Sitten tuli ilmi tämä ihana polttimonrikko-merkkivalo joka tulee syttymään jos tuommosen relepaketin kasailee. Vai täytyykö tyytyä 100W polttimoihin?  ::)

-Onko kellään helppoa huijauskeinoa tälle merkkivalolle?
-Jos täytyy päätyä merkkivalon poistoon, onko se kivuton ottaa pois, eli pääseekö siihen käsiksi kun mittaristo on paikallaan? 242:ssa pääsee mutta tästä ei ole tietoa.

Kiitän vastanneita jo etukäteen. -H-
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #1 : 31.01.2011, 09:46:23 »
Taitaa vaatia mustekalan käpäliä? :D. Sanoisin että on helpompaa irrottaa mittaristo jos haluaa tuon lampun pois. Kaipa siihen muitakin keinoja tuohon ongelmaan saattaisi löytyä ::) - toimii ns "parivertailuperiaatteella".

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #2 : 31.01.2011, 16:28:42 »
Kaipa siihen muitakin keinoja tuohon ongelmaan saattaisi löytyä ::) - toimii ns "parivertailuperiaatteella".

Omat johdot ja releytykset akulta, silloin ei tuo vikarele havahdu, kun se vaan mittaa rinnakkaisten piirien virtaa, mutta kun ohittaa koko paskan, niin eihän se sitä tajua.
Näin siis ainakin 240 sarjassa on ja oletan, että vielä 900 sarjassakin.
Tuo on helppo kokeilla, kun ottaa molemmilta päävalopolttimoilta johdon auki, niin vikavalo ei todennäköisesti syty.


Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #3 : 31.01.2011, 17:25:21 »
940:ssä saa polttimon mittariston takaa helposti irti. Torxit auki ratin alta ja muovi sivuun. ja valon palaessa on helppo käsikopelolla sieltä se oikea nyppästä. Poltin on kiinni käännettävällä liitoksella. Itse nykäsin SRS.n valon ratin vaihdon yhteydessä pois, oli 2 minuutin homma.

EVO8

  • Vieras
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #4 : 31.01.2011, 18:16:46 »
Ei mulla mitään herjaa vaikka releet asennettu.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #5 : 31.01.2011, 20:51:32 »
Laita relesetti vaan, ei sitä merkkivaloa ahista.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #6 : 31.01.2011, 23:28:58 »
Releiden ohjaus symmetrisesti kummaltakin lampulta eikä tule herjaa.

Valovahti mittaa ainoastaan eri puolina pareina olevien polttimoiden ottamaa virtaa, joten kaksi yhtä paljon "väärän" tehoista kuormaa kompensoivat toisensa eikä hälytystä tule.

Jos 100W polttimot laitat, niin laitat sitten relekytkennän niille myös, koska sähköpääkeskuksen johdotus ja liittimet ovat vähän kevyenlaiset ja saattavat kärvähtää ylikuormassa. Arvaas mistä tiedän...
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #7 : 01.02.2011, 06:15:32 »
Releiden ohjaus symmetrisesti kummaltakin lampulta eikä tule herjaa.

Valovahti mittaa ainoastaan eri puolina pareina olevien polttimoiden ottamaa virtaa, joten kaksi yhtä paljon "väärän" tehoista kuormaa kompensoivat toisensa eikä hälytystä tule.

Jos 100W polttimot laitat, niin laitat sitten relekytkennän niille myös, koska sähköpääkeskuksen johdotus ja liittimet ovat vähän kevyenlaiset ja saattavat kärvähtää ylikuormassa. Arvaas mistä tiedän...

Onko rele niin iso kuorma että tuo sen tunnistaisi? Ei se kyllä ole ongelma vetää molemmilta lampuilta releille ohjausta.

Ok, tämä oli hyvä tieto.

Juu, jos 100W päädyn niin todellakin silloin on uudet releet ja paksummat johdot. Ilmeisesti kokemus on osoittanut?  ;D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #8 : 01.02.2011, 08:13:54 »
Onko rele niin iso kuorma että tuo sen tunnistaisi? Ei se kyllä ole ongelma vetää molemmilta lampuilta releille ohjausta.

Ok, tämä oli hyvä tieto.

Juu, jos 100W päädyn niin todellakin silloin on uudet releet ja paksummat johdot. Ilmeisesti kokemus on osoittanut?  ;D

Ei ainakaan 240:ssä tunnistanut relekuormaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #9 : 01.02.2011, 09:41:31 »
Ne vakiot releenkannat tuppaa kyrvähtelemään jo vakiopolttimoillakin, ja sitten kun vanhassa 740:ssä ei ole erikseen vaihtorelettä vaan kova virta kulkee viiksen kautta nin vot ::). Niin ja ei 240, 740 eikä 940 ole tähän asti tunnistanut toispuoleista relekuormaa kun olen tuota releistyssettiä kokeillut eri autoissa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #10 : 02.02.2011, 22:37:22 »
ei 240, 740 eikä 940 ole tähän asti tunnistanut toispuoleista relekuormaa kun olen tuota releistyssettiä kokeillut eri autoissa.
Asia selvä. En ole itse edes kokeillut tuota milloinkaan, koska kuvittelin valvonnan tarkaksi koska se valovahtipurkki vaikuttaisi olevan kasa valvottavista lamppupareista samalle reed-releelle käämittyjä zydeemejä ja tuollainen reed-rele vetää aika herkästi.

Mutta hyvä tietää jatkoa varten, vaikkei juuri nyt olekaan tarkoitusta enää Seiskaan lisävaloja asentaa. Päinvastoin, kaikki omat viritykset on jo poistettu ja vain alkuperäiset tai niiden kaltaiset varusteet ovat enää paikallaan.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #11 : 08.02.2011, 23:26:48 »
Sitten tuli ilmi tämä ihana polttimonrikko-merkkivalo joka tulee syttymään jos tuommosen relepaketin kasailee. Vai täytyykö tyytyä 100W polttimoihin?  ::)

-Onko kellään helppoa huijauskeinoa tälle merkkivalolle?
-Jos täytyy päätyä merkkivalon poistoon, onko se kivuton ottaa pois, eli pääseekö siihen käsiksi kun mittaristo on paikallaan? 242:ssa pääsee mutta tästä ei ole tietoa.

En muista syttyykö ajovaloista polttimonrikkosysteemin varoitusvalo, kun olen pruukannut vaihtaa ajovalot heti, kun silmä havaitsee värilämpötilan muutoksen valoissa. Tai viimeistään parin vuoden välein.

Jos haluaisi "huijata" systeemiä, niin ottaisi transistorilla ohjauksen valoilta releille, niin alle 1mA virralla saisi ohjailtua tai sitten heittäisi suoraan sopivat fetit kehiin, niin nano-ampeerien (0,000 000 001) virralla saisi ohjattua toisia valoja.   :juhau:

Tai jos tehdään ns. "paksusähkö"-huijaus, niin vedetään molempien umpioiden lyhyet yhdistetään johdolla ja pitkät  samalla tavalla ja otetaan releiden ohjaus vasta sitten. Tällöin ei pääse muodostumaan eroa eri puolien välille, joten indikaattori ei silloin havaitse mitään epäsymmentriaa releen käyttämillä maksimissaan muutaman sadan milliampeerin virroilla.  *kahvia->

Merkkivaloa en poistaisi, koska se on muiden valojen osalta hyödyllinen.

Ja 100W polttimoilla et kummoista hyötyä saa, koska se lisää valon intensiteettiä vain 3db, jolla ei ole hevon kukkasen merkitystä kuin psykologisesti.

Suuremman hyödyn saat, kun puhdistat umpioiden lasit (sisältä) ja umpioiden heijastimet huolellisesti. Ja jos heijastimet ovat hitusenkin heikossa hapessa, niin vaihtoon ja tulos on selvästi tehokkaammat valot kuin työntämällä 100W polttimot.  :juhau:

Tarkista lisäksi se, että maksimi jännitehäviö valoille on alle 0,1 volttia, jos teet johdotuksen uusiksi (akun ja polttimoiden väliltä), niin tällöin saat irti sen, mitä H4 halogeenista pitää saada ja voi saada.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #12 : 08.02.2011, 23:42:48 »
En muista syttyykö ajovaloista polttimonrikkosysteemin varoitusvalo, kun olen pruukannut vaihtaa ajovalot heti, kun silmä havaitsee värilämpötilan muutoksen valoissa. Tai viimeistään parin vuoden välein.

Jos haluaisi "huijata" systeemiä, niin ottaisi transistorilla ohjauksen valoilta releille, niin alle 1mA virralla saisi ohjailtua tai sitten heittäisi suoraan sopivat fetit kehiin, niin nano-ampeerien (0,000 000 001) virralla saisi ohjattua toisia valoja.   :juhau:

Tai jos tehdään ns. "paksusähkö"-huijaus, niin vedetään molempien umpioiden lyhyet yhdistetään johdolla ja pitkät  samalla tavalla ja otetaan releiden ohjaus vasta sitten. Tällöin ei pääse muodostumaan eroa eri puolien välille, joten indikaattori ei silloin havaitse mitään epäsymmentriaa releen käyttämillä maksimissaan muutaman sadan milliampeerin virroilla.  *kahvia->

Merkkivaloa en poistaisi, koska se on muiden valojen osalta hyödyllinen.

Ja 100W polttimoilla et kummoista hyötyä saa, koska se lisää valon intensiteettiä vain 3db, jolla ei ole hevon kukkasen merkitystä kuin psykologisesti.

Suuremman hyödyn saat, kun puhdistat umpioiden lasit (sisältä) ja umpioiden heijastimet huolellisesti. Ja jos heijastimet ovat hitusenkin heikossa hapessa, niin vaihtoon ja tulos on selvästi tehokkaammat valot kuin työntämällä 100W polttimot.  :juhau:

Tarkista lisäksi se, että maksimi jännitehäviö valoille on alle 0,1 volttia, jos teet johdotuksen uusiksi (akun ja polttimoiden väliltä), niin tällöin saat irti sen, mitä H4 halogeenista pitää saada ja voi saada.

Jos toinen ajovalo menee rikki niin polttimonrikko-merkkivalo syttyy.

Se on totta että kyseinen merkkivalo on hyödyllinen muiden polttimoiden osalta.

Millä noita heijastimia uskaltaa lääppiä? Apukuskin puoleinen lasi on vaihdettu jo uuteen, kuskinpuoleinen odottaa tallissa.

Kyllä olis tarkotus tehdä johdotus uusiksi. Nythän jännite-ero lampun kannan ja akun välillä oli yli 1,2V ja se täytyy jo näkyä. Aika näyttää paljonko tulee valoa lisää. Tuleeko yhtään.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #13 : 09.02.2011, 12:40:24 »
Jos haluaisi "huijata" systeemiä, niin ottaisi transistorilla ohjauksen valoilta releille, niin alle 1mA virralla saisi ohjailtua tai sitten heittäisi suoraan sopivat fetit kehiin, niin nano-ampeerien (0,000 000 001) virralla saisi ohjattua toisia valoja.   :juhau:

Tai jos tehdään ns. "paksusähkö"-huijaus, niin vedetään molempien umpioiden lyhyet yhdistetään johdolla ja pitkät  samalla tavalla ja otetaan releiden ohjaus vasta sitten. Tällöin ei pääse muodostumaan eroa eri puolien välille, joten indikaattori ei silloin havaitse mitään epäsymmentriaa releen käyttämillä maksimissaan muutaman sadan milliampeerin virroilla.  *kahvia->

Ei tuota ole tarvetta huijata, kun se ei muutenkaan mistään pienistä lisävaloreleen ohjausvirroista havahdu.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Volvo 940 -98, polttimonrikko-merkkivalo
« Vastaus #14 : 09.02.2011, 12:53:09 »
itselläni on 55w kiina xenonit normaalisti asennettuna, ne eivät sytytä "polttimorikko valoa"
(nyt kyllä pamahti ballasti paskaksi, kyseessä siis kiina xenonit http://skebazu.1g.fi/kuvat/Videot/20101221_003.mp4) mutta puolisen vuotta toimi hyvin, seuraavaksi laadukkaammat vehkeet  :)

 

KL-varaosat  Race.fi