Elekma  Autoracing

Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK

  • 44 Vastauksia
  • 29323 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« : 09.02.2011, 18:17:47 »
Onko ohjetta B230FK moottorille 940 -95 jakopäänremmin vaihtoon? Mitä kannattaa vaihtaa samalla aukasulla? Onko mitään erikoista niksiä? Ajoitus merkit? Tarviiko kuinka paljon purkaa ja onko vasuri kierteitä? Ja mitä on joita ei kannata irroittaa? Onko jotain varotuksia  :nohnoh ? (esim seat kuningas pulttia ei kannata irroittaa) Tähän en ole koskaan vaihtanut remmiä. 460 2.0l ja 1.7l , seattiin d ja wv d olen (ei tarvi hirveän pikkutarkasti kertoa).
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

hevonen

  • Vieras
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #1 : 09.02.2011, 20:17:03 »
Voivoi, hankalaa näin neuvoa mutta tuon linkin ohjeet ovat yleispätevät.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0

Itse vaihtaisin samalla nokka-akselin ja väliakselin stefat, vaikka eivät olisi vuotaneetkaan. Kampuran stefa myös jos on vuotanut.
Se alumiinilaippa joka paljastuu muovien poiston jälkeen, sieltä alakerrasta, kannattaa kiristää ne pultit(m10 avainkoko) ettei vuoda sen takia. Tiiviste on ehjä mutta tuo väli löystyy.

Mitään vasuria ei ole, on ihan selkee homma. Sulla on jo niin tuore tapaus ja jakaja on kannen takapäässä niin noista väliakselin ajoitusmerkeistä ei tarvii välittää tuon taivaallista, se käyttää vain öljypumppua. Kunhan saat hihnan niin, että se on kireällä ja kampuran ja nokan merkit ovat kohdillaan. 8)

Asennuksen jälkeen voit pyörittää konetta avaimella kierroksen tai pari varmistaaksesi jakomerkkien olevan kohdallaan, nää turbokoneet vakiona on ns. vapaastipyöriviä. Ei siis hajoa mitään vaikka remmi katkeaisi.

On melko helppo harjotella verrattuna näihin sa*t*nan etuvetoihin. P>


edit. Sytytystulppia en ite oo irroittanut tuohon hommaan, toki se helpottaa koneen pyörittämistä mutta ei sitä tosiasiassa paljoa tarvitse pyöritellä...
Kampiakselin hihnapyörän pultin saat kätevästi auki kun laitat hylsyn ja vääntimen, tarvittaessa putki jatkovarreksi nojaamaan kuljettajan puolen runkopalkkiin ja startilla napautat niin pultti löystyy.
Startilla napautuksen ajaksi vaikka puolanjohto irti. ;)
« Viimeksi muokattu: 10.02.2011, 08:07:44 kirjoittanut hevonen »

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #2 : 10.02.2011, 20:15:46 »
Kiitos.

Kuulostaa suht simppelille, ajattelin että jos siihen on keksitty jotain niksejä/konsteja, mukavampi kuin tietää jo etukäteen mitä sieltä on odotettavissa. Sehän tässä autossa on hankala kun alfamer:kin tekee vain tukholman murteella korjauskirjan. Ois mukavampi kuin tekis ensimmäisellä kotimaisella kielellä.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa MaZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #3 : 11.02.2011, 12:57:18 »
helppo on vinokoneeseen hihna vaihtaa tosiaan :D itsellä viime talvena meni remmi poikki ja pakkohan se oli vaihtaa ulkona pakkasessa :-\ no eipä mennyt kuin puolituntia  :)

volvo s80 2,5t

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #4 : 13.02.2011, 07:26:49 »
En päässyt puoleentuntiin. Meni kampiakselin hihnarattaasta "kiila" poikki (olematon nypykkä). Nyt kuuluu kysymys onko kiila ura lähes yläasennossa kun muut merkit on kohdallaan, jos näin on niin toivoa pienemmästä remontista jos alhaalla ura niin teettää enenmpi työtä ajoituksen suhteen? Startilla aukaisin ja kiila särky siinä ja kampiakseli pyörähti ennenkuin asian huomas. Ratas meni tilaukseen. Millä/mistä jumitatte koneen että kuningaspultin saa tarpeeksi tiukkaan? Kiristimen jousen viritys viellä arpapeliä.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #5 : 13.02.2011, 10:49:33 »
Kiristetty siten että kaveri sisälle, vaihdepäälle ja polkee jarrua kovaa.

Kiristin pitäisi saada pohjaan ja lukittua sinne jollain tapilla tangossa olevasta reiästä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa MaZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #6 : 13.02.2011, 10:53:08 »
itse ammuin pulttipyssyllä kiinni ::) kiristin on helppo esim ruuvipenkissä painaa kasaan ja lukita vaikka poran terällä. kiilauran kohdasta en 100% varma ole, mutta eikös sen pysty päättelemään siitä missä kohtaa kampiakselin pyörässä on kolo? :idiot2:

volvo s80 2,5t

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #7 : 13.02.2011, 11:10:07 »
kiilaura osoittaa ykk:ssa sen hihnansuojamuovin 0 kohtaan
ajatuskatkos. Ei pitäs kirjoittaa mitään kuumeessa :-[
« Viimeksi muokattu: 13.02.2011, 23:20:39 kirjoittanut Ari E »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #8 : 13.02.2011, 13:06:33 »
kiilaura osoittaa ykk:ssa sen hihnansuojamuovin 0 kohtaan

Ei ainakaan B230F:ssä.

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #9 : 13.02.2011, 15:18:36 »
Ei ainakaan B230F:ssä.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kiitos tiedosta hyvä tietää ettei oo 1/2 kierrosta hihnaratas pyörähtänyt suhteessa kampiakseliin. Eli merkit saa kohdalleen.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #10 : 13.02.2011, 17:02:34 »
Tulihan ne tärkeimmät jo. Siitä halusin vain muistuttaa että tässä alasiivan  kiinnityksessä pitää olla tarkka. Jos sen ampuu pulttipyssyllä kiinni eikä se olekaan linjassa, tulee nämä edellä olleet ongelmat tuon kiilan ja siivan asennon kanssa. mieluimmin huolellinen puhdistus ja käsin momenttiin oliko senyt 160nm ja sitten se kulmatiukkaus 60 ast metrisellä varrella.

Sitten nämä hajoaakin ajan kanssa jolloin merkit eivät ole linjassa. Lukkoliiman käyttö ei ole välttämätöntä mutta ei siitä haittaakaan ole. kiristin tarkastaa tai uusia ja se vesipumppu on tärkeä. Meillä hajosi laakereistaan vähän jälkeen hihnahomman , onneksi pihalle, mutta on parempi vaihtaa se suosiolla kun on helppo homma, kun tilaa on enemmän. Ja alkup. pumppua valusiivalla suosittelen, peltiset on..... ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

hevonen

  • Vieras
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #11 : 13.02.2011, 19:10:29 »
Tossa kuva turbossa pettäneestä rattaasta. Näkee vissiin aika hyvin? Kiila ja "nypy" on vastakkain.
Hampaat pystyy tuosta kuvasta laskemaan.
Oli oma vika, en vetänyt momenttiin... :tickedoff:


Kiristettyä sen tosiaan manuaalissa saa siten, että nelonen päälle ja kaveri polkee jarrua.
Tomaatissa aiheuttaa erinäisiä toimenpiteitä, esim. startin irroitus.

Tuon kuvan pitäisi selventää asiaa, jos siitä jotain ymmärtää. Jos ei ymmärrä, kysykää. Sitä varten me täällä ilman korvausta vapaaehtoisesti päivystetään. *taavih->

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #12 : 13.02.2011, 20:39:26 »
olin eilen vaihtamassa nokkaa omaan 9 satkuun b230ft koneeseen,tuli pieni yllätys eteen kun otin
 sen suojakotelon pois niin nokkapyörä oli hampaan verran myöhäisellä :o
 onko hihna voinu hypätä hampaan yli...vaihdoin sen viime kesänä ja yritin olla mahdollisimman huolellinen,pyöritin konetta räikällä useamman kierroksen välillä tarkastaen ajoituksen.
olen vaihtanu kaikkiin autoihini hihnat itse mutta tämmöistä ei ole koskaan käyny.
ihmeellisintä oli että koneen toiminnassa en huomannu mitään omituista.
 autossa on isompi turbo joka ahtaa kunnolla vasta 3 tuhannen jälkeen, nyt on t-nokan tilalla v
minkäänlaista väännön häviämistä alhaalta en huomannu mutta tehoja ei päässy kokeilemaan kun kytkin luistaa  >:((sre asetelma tilattu) ja  nyt on ajoitus varmasti oikein.

 se kampiakselin pultti vedetään 60nm + 60 astetta.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #13 : 13.02.2011, 22:59:41 »
Hyvä kun korjasit momentin tuli väsyneellä muistilla, itse kun yleensä alun vedän mopolla. ;) En usko että hihna on hypännyt on vaan venynyt ja muutenkin niissä on se n.hammas toleranssia merkeissä, eli kun kiristin vapautetaan se siirtää hihnaa vähän. :)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #14 : 14.02.2011, 16:41:50 »
En päässyt puoleentuntiin. Meni kampiakselin hihnarattaasta "kiila" poikki (olematon nypykkä). Nyt kuuluu kysymys onko kiila ura lähes yläasennossa kun muut merkit on kohdallaan, jos näin on niin toivoa pienemmästä remontista jos alhaalla ura niin teettää enenmpi työtä ajoituksen suhteen? Startilla aukaisin ja kiila särky siinä ja kampiakseli pyörähti ennenkuin asian huomas. Ratas meni tilaukseen. Millä/mistä jumitatte koneen että kuningaspultin saa tarpeeksi tiukkaan? Kiristimen jousen viritys viellä arpapeliä.

En halua mitenkään v*ttuilla mutta museon puolella oli vääntöä tästä pultin avaamisesta startilla. Itse olen sillä linjalla että starttia käytetään auton käynnistämiseen, ei mihinkään muuhun ja yllä oleva esimerkki vain korostaa sitä.  ::)

Me tehtiin tuon pultin irroitus ja kiristys seuraavasti; vanhat kiilahihnat irti. Huonoin hihna kiedotaan kampuran hihnapyörän ympäri ja vedetään vesipumpun (tai jonkun vastaavan) yli ja vedetään esim. laturin jalan taakse vaikka ruuvarilla tai jollain kammella. Näin me saimme riittävästi kitkaa aikaseksi jotta toinen sai väännettyä tuon hihnapyörän pultin auki reilulla metrisellä varrella.  :idiot2: Kasausvaiheessa laitettiin sinistä Loctiteä pulttiin ja samalla menettelyllä kiristys. Kun ei taas varmaksi muista että koska tuo hihnanvaihto tehtiin niin ei voi varmaksi sanoa, mutta on se sielä pysyny jos joku epäilee tuota kireyttä. On siitä reilu puolivuotta ainakin ja kilometrejäkin on tullut toistakymmentätuhatta.

Ei muuta, jatkakaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Samppasport  Futurez