Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK

  • 44 Vastauksia
  • 29289 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #15 : 14.02.2011, 18:14:48 »
En minäkään halua... Mutta ei yhdestäkään ole avaustavasta johtuen mennyt kiilaa ja niitä avauksia on aika monta. Eikö se nyt saatina ole se ja sama millä sen vääntää auki? Jos ratas pyörii mukana, vika on jossain muualla. Pyörisköhän se sittenkin vaikka vääntäis puhtaasti sillä avaimella?(niinkuin tuo starttiavauskin tekee)

Toki saatte vääntää vaikka lenkillä jos haluatte ja pystytte.
Vääntää saa ja pitää. :)

Jatkakaa.

Kertokaa muuten onko tuo starttiavaus tehnyt jollekin noita rikkoja?
Myös onnistuneet jutut ovat erittäin mielenkiintoisia... O0
« Viimeksi muokattu: 14.02.2011, 18:22:38 kirjoittanut hevonen »

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #16 : 14.02.2011, 19:34:17 »
Avaamiseen ja kiristämiseen on olemassa vasta-avain, jolla tartutaan hihnapyorässä oleviin kolosiin. Avaus tehdää sitten yhdessä tuon vasta-avaimen kanssa pitkällä varrella olevalla hylsyllä. Oikein näppärä asentaja voi tehdä tuollaisen itsekin. En muista oliko tuo jo kuvana tuolla "erikoistyökaluissa". Avauksessa ei periaattessa tule noita "hammasvaurioita" ja momentit saa pilkuntarkasti paikalleen. Näin, jos se oikein tehdään :). Näissä "hätätyökaluissa" voi syntyä juuri noita yllättäviä vaurioita. Onneksi se ei ole yhtä tiukassa kuin Audin vitosissa ;D.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #17 : 14.02.2011, 23:37:55 »
 :'(  No voi ihme. tällaista se on kun yksin? joutuu touhuamaan . Niitä osia kyllä on itsellä ylimääräisiä ehjiä. Se pulttipyssyllä kiinnitys/ irroitus on tarkka siitä että painesäätö pitää olla löysällä kiristettäessä ja täysillä avattaessa jolloin iskuvaikutus avaa juuttuneenkin useinmiten.

Tuo edellä esitetty keino on hyvä, mutta korjaamolla on yleensä kiire joten ei noita käytetä vain raaka voima ja sitten on muovit hajalla kopassa kun samaa käytetään pieniin ja isoihin ruuveihin. >:(

Se huono puoli näissä voima iskuissa on juuri se että voidaan aiheuttaa säröjä jotka sitten piilevänä viimein rikkovat osan eli useinmiten tämän alarattaan, kun se on valua niin se ei kestä kovia iskumaisia rasituksia .

On näitä auottu onnistuneesti maailman sivu ja sitten tulee se kerta kun avatessa putoavat osat palasina pois. Eli osa on rikottu jo aiemmin, mutta pettää lopullisesti vasta myöhemmin.

minänyt en juuri näitä ole harrastanut kun on ollut hyvät opettajat ja sitten omakohtaisesti, viisas kun on rikkonut käsiin.kolmessakymmenessä reilussa vuodessa kuitenkin hieman tasaantuu ja turhat liikkeet jää pois.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

hevonen

  • Vieras
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #18 : 15.02.2011, 12:56:55 »
Avaamiseen ja kiristämiseen on olemassa vasta-avain, jolla tartutaan hihnapyorässä oleviin kolosiin. Avaus tehdää sitten yhdessä tuon vasta-avaimen kanssa pitkällä varrella olevalla hylsyllä.
Juu, niinhän niitä on, ei vaan oo tullut tehtyä kun on muutenkin onnistunut. ;) Yhden rattaankiilan oon tosiaan omaa syytä rikkonut, sen takia että jätin kiristämättä kunnolla ja aukes ajossa. Sain silti ajettua auton "piiloon", ettei jäänyt keskelle kylää ;D. Meno hyytyi pikkuhiljaa kun ratas siirtyi ja siirtyi...
Mitään muutahan ei särkynyt, kun oli turbokone.

Käytetyn rattaan otin romukoneesta, uuttakin taisin kysellä, olis volvolla ollut tilaustavaraa ja hinta oli joku ihan tolkuton.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #19 : 16.02.2011, 07:05:51 »
Käytetyn rattaan otin romukoneesta, uuttakin taisin kysellä, olis volvolla ollut tilaustavaraa ja hinta oli joku ihan tolkuton.

16v kampuran hihnapyörä Sinisellä maksoi jonkin aikaa sitten ~50€. En pidä pahana hintana. Tämän päivän hinnasta ei ole tietoa. Luulis että 8v pyöris samoissa hinnoissa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

hevonen

  • Vieras
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #20 : 16.02.2011, 11:56:53 »
16v kampuran hihnapyörä Sinisellä maksoi jonkin aikaa sitten ~50€. En pidä pahana hintana. Tämän päivän hinnasta ei ole tietoa. Luulis että 8v pyöris samoissa hinnoissa.
Jep, tuo ratas maksaa 45€ ja se on tilaustavaraa, mun mielestäni toi on silti ryöväystä kun noita käytettyjä löytyy vaikka mistä peltoromusta :sundaydriver:, kun ei ne tuosta materiaalista valmistettuna edes kulu mitenkään merkittävästi.
Toista oli kymppisarjan koneessa jossa tuo ratas oli jotain patarautaa, hirveä kulumaura vanhoissa. Remmi söi ratasta niin että hihnan hammas lopulta alkaa kulua.

Näin mulla oli yhdessä 200 sarjalaisessa tehnyt, tais olla vm-80.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2011, 12:11:40 kirjoittanut hevonen »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8938
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #21 : 16.02.2011, 13:16:17 »
Kertokaa muuten onko tuo starttiavaus tehnyt jollekin noita rikkoja?
Myös onnistuneet jutut ovat erittäin mielenkiintoisia... O0

Onnistuneesti -91 lankun B230F:stä avasin startilla. Mulla oli vänkärinpuolen runkoaisaa vasten räikässä jatkovartena putkenpätkä. Näpäys vaan ja auki oli. Työkaluilla vääntämällä ensin koetin, ei inahtanutkaan.

Autolla ajettu tuon jakopäärempan jälkeen kymppitonni, käy ku kello. Mentiin myös lentokentällä lujaa kerran...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #22 : 16.02.2011, 15:22:05 »
Meillä avattu samalla kikalla monta kertaa ja aina toiminu. Mutta jos pulttipyssy on käytettävissä niin sitä on käytetty.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

hevonen

  • Vieras
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #23 : 16.02.2011, 15:31:43 »
Onnistuneesti -91 lankun B230F:stä avasin startilla. Mulla oli vänkärinpuolen runkoaisaa vasten räikässä jatkovartena putkenpätkä. Näpäys vaan ja auki oli.
Vänkärinpuolen...? Luulis että hakee vauhtia sen 1/2 kierrosta..? En tiiä... Paitti jos se varsi on runkopalkin alapuolella.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8938
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #24 : 16.02.2011, 15:48:10 »
Vänkärinpuolen...? Luulis että hakee vauhtia sen 1/2 kierrosta..? En tiiä... Paitti jos se varsi on runkopalkin alapuolella.

Alapuolella nimenomaan. Joku syy mulla oli miksi ei voinut laittaa kuskinpuolelle runkopalkin päälle... Sain kiilattua sen jatkovarren sopivan naftisti siihen että pysyi sen aikaa kun meni räpsäyttämään avaimella starttia.

hevonen

  • Vieras
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #25 : 16.02.2011, 21:32:57 »
Meillä avattu samalla kikalla monta kertaa ja aina toiminu. Mutta jos pulttipyssy on käytettävissä niin sitä on käytetty.
Jes, ei vaan turboihin moni pyssy mahdu, ellei ota kennoja ylös.

Bymark

  • Vieras
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #26 : 16.02.2011, 22:54:50 »
:idiot2: Kasausvaiheessa laitettiin sinistä Loctiteä pulttiin ja samalla menettelyllä kiristys.

Jaa että sinistä Loctiteä, hyvä että et laittanut punaista, miten helskutissa meinaat saada irti ensi kerralla?
Kiristys ritänee...

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #27 : 17.02.2011, 05:09:47 »
Jaa että sinistä Loctiteä, hyvä että et laittanut punaista, miten helskutissa meinaat saada irti ensi kerralla?
Kiristys ritänee...

Eihän se lukite avaamista estä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

hevonen

  • Vieras
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #28 : 17.02.2011, 08:02:00 »
Eihän se lukite avaamista estä.
Ei nii. On mullakin tuolla sinistä ollut eikä se nyt mitä vähän vaan jarruttaa ettei itekseen aukee... ELK

Poissa Hesma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
« Vastaus #29 : 17.02.2011, 17:21:16 »
Yhden rattaankiilan oon tosiaan omaa syytä rikkonut, sen takia että jätin kiristämättä kunnolla ja aukes ajossa.

Sama täällä, tämän jälkeen olen kasannut lukitteen kanssa nuo ja hyvin on toiminut.
Starilla myös avattu jokunen pultti ja ei ole ongelmia ollut.
Volvo V90 -98
Volvo 142 -71
Volvo Amazon -71

 

RallyBaron  Samppasport