Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 ääni taka-akselin seutuvilta

  • 31 Vastauksia
  • 14630 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
940 ääni taka-akselin seutuvilta
« : 18.02.2011, 12:37:45 »
Syksyn / talven mittaan taka-akselin seutuvilta alkanut hiih-hiih-ääni on nyt pakkasten myötä alkanut kuulumaan selvemmin. Ehkä muuttunut sävyltään jo "romisevaksi", mutta tahti kuiten liki sama. Ihan hirvittää jo!
Parhaiten/pahinten kuuluu autoa kääntäessä kaupunkiajossa ( <55 km/h) oikealle. Kuuluu takaa. Ehkä enemmän oikealta. Rytmi ei sovi kardaanin, eikä renkaiden pyörimistahtiin.

Mittarissa vasta 567 tkm. Kyseessä volvon liikkeellelähtölukolla varustettu B230 FD+M47II. Ei siis mikään voimanpesä!

Taka-akselin öljyt olen tunnolliseti vaihdellut, enkä ole öljyn laadussa koskaan pihistellyt. Siis synteettisiä käyttänyt. Nyt siellä Redlinen öljyt.

Mikähän voisi äänen lähde olla? Kokemuksia?

En oikein jaksa/halua uskoa poskilaakerivikaan. Perä ei vongu, eikä äännä normaalivauhdissa. Ainakaan niin, että sen kuulisi sisälle autoon.
Mietin, josko akseli liikahtaisi ulospäin kaarroksen sisäpuolella...  :idiot2:



EVO8

  • Vieras
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #1 : 18.02.2011, 13:07:24 »
Ja nimenomaan Red Linen LS-lisäaineellinen öljy?

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #2 : 18.02.2011, 13:59:45 »
Mielestäni näin on!

Punaviivan LS-öljy:
"75W90 Hypoidiöljy sopii sekä lukollisiin (LS) että lukottomiin katuperiin (GL-5+). Ei suositella synkronoituihin vaihteistoihin äärimmäisen liukkauden takia. API GL-5, GL-6, MT-1, MIL-L-2105E ja SAE J2360."

LS:ää ei tuo lukko mielestäni kaipaa.  Vai kaipaako? Eikös siinä ole enempi mekaaninen lukitus. On päällä vain tuonne 40 km/h seutuville. Näin muistelen...
On toki pelastanut monesta tiukasta paikasta... Eli en sitä pois antaisi...

En toki näistä mitään ymmärrä. Lukoista. Pitäisikö alkaa tähänkin perehtymään.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #3 : 22.02.2011, 14:48:23 »
Ja homma etenee...

vkl:na sulattelin vollen ja käytin takajarrut kaikkineen auki.

ainut havainto oli, jotta n. 120 tkm sitten vaihdetussa takapyörän motonet-laakerissa oli aksiaalivälystä oikealla  n. 1 mm. Siis akseli ulostuu tuon verran...

tuli mieleen, jotta josko tuo jotenkin liittyisi ääneen... jos vaikka vetari ulostuu niin paljon, että laahaa jarruikeeseen... en tosi jälkiä moisesta huomannut...

jännää on se, että ääni tulee vain kylmällä autolla ajettaessa. kun lämpiää paikat, ääni häviää...

en siis usko perävaurioon -- ainakaan vielä.

nyt kun lämpötila nousi 14 miinusasteeseen, ääntä ei enään kuulunut.

eilen kuului. pakkasta oli päälle 20 miinusastetta.


EVO8

  • Vieras
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #4 : 22.02.2011, 17:39:03 »
On siellä perässä kitkalevyt. Millin parin päittäisvälys on ok.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #5 : 22.02.2011, 18:45:19 »
Veikkaan että tuo ääni voi tulla perän kitkoista kylmänä, jos muuten on ok. En tiiä.. :sundaydriver:

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #6 : 22.02.2011, 19:34:51 »
Ja homma etenee...

vkl:na sulattelin vollen ja käytin takajarrut kaikkineen auki.

ainut havainto oli, jotta n. 120 tkm sitten vaihdetussa takapyörän motonet-laakerissa oli aksiaalivälystä oikealla  n. 1 mm. Siis akseli ulostuu tuon verran...

tuli mieleen, jotta josko tuo jotenkin liittyisi ääneen... jos vaikka vetari ulostuu niin paljon, että laahaa jarruikeeseen... en tosi jälkiä moisesta huomannut...

jännää on se, että ääni tulee vain kylmällä autolla ajettaessa. kun lämpiää paikat, ääni häviää...

en siis usko perävaurioon -- ainakaan vielä.

nyt kun lämpötila nousi 14 miinusasteeseen, ääntä ei enään kuulunut.

eilen kuului. pakkasta oli päälle 20 miinusastetta.

Mistään en mitään tiedä mutta onko tuollainen välys ihan normaalia? Eikö tuo laakeri ole kartiorulla-laakeri? Eli jos välystä on edes hiukan (no jonkinlainen välys täytyy olla kun osat turpoaa lämmetessään) niin kuulat/neulat ei ota oikein kiinni ulkokooliin? Jos näin pääsee käymään, luulis että stefakin rupeis pikkuhiljaa antautuun...
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #7 : 22.02.2011, 21:18:35 »
Tuo millin luokkaa oleva välys on kyllä liikaa. Perustuu havaintoihin jolloin lähes kaikki autot olivat takavetoisia ja joku ameriikalainen auto salli vielä tuon millin luokkaa olevan välyksen. Jostain syystä noissa Motonetin laakereissa esiintyy noita ylisuuria välyksiä. Joskus vanhan foorumin aikaan kokeilin shimmausta, mutta en enää muista mihin väliin se ohut levy laitettiin. Päättelin sen kuitenkin Volvon taka-akselikuvasta ja päittäisvälys pieneni. Oli ainakin hankala valmistaa :D. Kylmä ilma pyrkii lisäämään välystä,  mutta on vaikea sanoa missä se syntyy :-\.

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #8 : 22.02.2011, 22:13:12 »
No omassa orkkis laakerit aj.295Tkm ja molemmissa akseleissa +1mm päittäisvälys. Vaihtokunnossa? Enpä usko. Ei myöskään kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Hyllyssä on myös uusi "SKF" Timken laakeri (ei Motonetistä) jossa myös noin 1mm välys.

Ps. Volvon perä muuten on amerikkalainen :pomo:

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #9 : 23.02.2011, 07:58:24 »
Eikös kartiorullalaakerissa se täsmäyslevy laiteta ulkokoolin alle? Silloin se ulkokooli siirtyy laakerirullia kohti... ja välys niinku pienenee...
 ::)
Pakko on kait mielenrauhan vuoksi (eihän ääntä ennen ole kuulunut!) vetari irti käyttää ja vähä vilasta sitä Timkeniä.
Sitäkin olen pohtinut, että miten tuo tupalastefattu laakeri saa kunnon voitelun...
Sikäli, kun rakennetta muistan.
Sinällään taka-akselin ulommat laakerit on helppo vaihtaa.

Tuntuu hyvältä tietää, että tuo Volle on oikeesti kasattu Ruåtsissa ja siinä on perä Valloista! Siinä on jotain sellaista, joka saa ajajan virneeseen! 8)

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #10 : 23.02.2011, 08:09:48 »
Kyllä se USA:n suunnittelua tosiaan on. Tosin GLT:ssä vasen puoli oli 0,6 milliä ja shimmasin tuon oikean puolen samaan kun vaihdoin sen, koska olin laakeritkin hankkinut. Vasen puoli jäikin vaihtamatta, vaikka oli itse asiassa huonompi puoli kun välys oli "parempi". Hyvin lievää "pintarikkoa" sinne taisi jäädä toiseen reuna-alueeseen. Tämä "millin välys" jäi mieleen eräästä katsastusepisodista 60-luvulta :D.

Yön yli nukuttuani tuntui siltä että shimmilevy tulisi sisemmän laakerin ja "peräpuolen" väliin - tuntuisi jotenkin todennäkoiseltä, mutta ihan satavarma en uskalla olla ;). Laakeri on käsiteltävä laakerirasvalla, eikä muuta voitelua tule. Jos tulee, sisempi stefa vuotaa.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011, 08:18:13 kirjoittanut pikatraktori »

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #11 : 23.02.2011, 08:27:14 »
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää miten tuo "shimmaaminen" on toteutettu.... ::)
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011, 08:34:32 kirjoittanut EVO8 »

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #12 : 23.02.2011, 10:15:05 »
Puoli tuntia selaamalla kuva-arkistoa (Volvo 740) vastaus löytyi :D.  Kun laakeri on kaikin puolin asennusvalmis, jää ainoaksi vaihtoehdoksi panna shimmilevy sen ulomman ulkokehän ja taka-akselirakenteen väliin. Silloin laakerikehä siirtyy ulospäin ja välys pienenee. Shimmilevyn ulkomitan saa ulkokehän läpimitasta ja saman laakeriosan sisäläpimitta määrittää sisäläpimitan - on itseasiassa tosin hiukan suurempi jos tarkkoja ollaan. Ilmeisesti sfrhkki tarkoitti juuri samaa kohtaa.

Kuva löytyy jostain Volvo- korjausoppaasta: 9.2 Tvärsnitt av halvaksel, lager och tätningar (ehkä 200-sarjaa?).
Itse jouduin hieman retusoimaan kuvaa, jotta tiivisteleikkaukset selvenivät :). Kuvassa on kaksi katkoviivaa, jotka saattavat olla tuohon käyntivälyksee liittyviä - jäi arvaukseksi, koska sisäkooli on kyllä pohjassa oikein asennettuna. Sinänsä laakerin asennus on ihan vanhan kansan pajahommaa - ahjot ja kaikki :D

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #13 : 23.02.2011, 10:24:28 »
Sitäkin olen pohtinut, että miten tuo tupalastefattu laakeri saa kunnon voitelun...
Sehän ui vain omassa liemessään... :o

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 ääni taka-akselin seutuvilta
« Vastaus #14 : 23.02.2011, 12:03:16 »
Jos laakeripesä on ympärysmitaltaan pahasti kulunut väljäksi niin shimmaalla asiaa voisi korjata siirtämällä laakeria akselin ehjään kohtaan mikäli pesässä on tilaa ja tässä tapauksessa stefojen vastinpinnoilla pelivaraa, mutta ulkokoolin ulospäin säätäminen ei voi pitkittäisvälystä poistaa. Ulkokoolin tuominen ulospäin tuo koko vetaria laakereineen kunnes vastaan tulee mikä...?

 

RallyBaron  Samppasport