Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen

  • 9 Vastauksia
  • 3659 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Keijogg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Hei!

Eli ongelma on sen suuntainen, että kovan pakkasyön jälkeen auto kiihtyy todella aneemisesti kylmänä. Moottori kun alkaa lämpenemään, niin ongelma häviää noin kilometrin jälkeen. Turbo pitää myös ujellusta kylmänä (taitaa olla ominaisuus). Turbolla on huristeltu varmaan se 325 tkm.

Mutulla voisi tuntua, että aneeminen kiihtyvyys voisi myös johtua turbosta tai siihen liittyvistä osista. Onkohan jollain muulla ollut tälläistä ongelmaa? Lisäksi kiinnostaisi, että ennakoikohan tämä "ominaisuus" jonkun osan olevan menossa vaihtoon?

Niin ja lohkolämmittimen käyttö ei tunnu vaikuttavan tähän, joten sekin voisi vähän vihjata ongelmaan turbossa.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2012, 20:49:05 kirjoittanut Keijogg »
Nyt: Volvo 940 Classic Blackberry
Vanha: Volvo 740 GLE

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen
« Vastaus #1 : 18.12.2012, 21:23:36 »
Välijäähy tai ahtoputki jäässä?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen
« Vastaus #2 : 18.12.2012, 22:55:02 »
Tulis mieleen joo mutta näissä sitä ei kyllä voi pitää ongelmana niinkuin vanhemmissa 850 T-5 malleissa... :P

Eikä se kyllä kilometrissä sulais, päinvastoin.
En osaa mitään varmaa tuohon sanoa mutta onko bensansuodatin vaihdettu milloin?
« Viimeksi muokattu: 18.12.2012, 22:57:52 kirjoittanut hevonen »

Poissa Keijogg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen
« Vastaus #3 : 18.12.2012, 23:06:45 »
Tulis mieleen joo mutta näissä sitä ei kyllä voi pitää ongelmana niinkuin vanhemmissa 850 T-5 malleissa... :P

Eikä se kyllä kilometrissä sulais, päinvastoin.
En osaa mitään varmaa tuohon sanoa mutta onko bensansuodatin vaihdettu milloin?

Perimätiedon mukaan bensasuodatin ois vaihdettu 25 tkm sitten.

Nopealla googletuksella "tehot kateissa kylmänä" -hakulauseella näyttäisi olevan juuri turbo-autojen piinana moinen. Pitää varmaan turbon "kilkkeisiin" alkaa rajaamaan tätä.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2012, 23:09:30 kirjoittanut Keijogg »
Nyt: Volvo 940 Classic Blackberry
Vanha: Volvo 740 GLE

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen
« Vastaus #4 : 18.12.2012, 23:45:14 »
öljyn jäykkyys tulee mieleen. vaihteisto ja peräöljytkin kankeita  ??? ja seoskin kohtuu rikkaalla kun kylmä kone tykkää aineesta.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2012, 23:50:03 kirjoittanut tommi m »

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: 940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen
« Vastaus #5 : 20.12.2012, 15:10:41 »
Hmmmmm.....tuota tuota.....

Pakopuolen ylipaineventtiili eli hukkaportti saa kylmänä jonkun jääpalan väliin ja jää auki, kunnes lämpee ja sulaa pois.
Taas toisaalta jos öljy jäykkää, eikä se kierrä turbossakaan vasta kun lämpiää, niin tämä rikkoo sen aika äkkiä.

Imupuolen viat on yleensä vuotoja ja nekun ei lämpiä ollenkaan.
Olikos turboissa sitä imupulen ilman lämmitys systeemiä ollenkaan, kun paremmin ahtaa, mitä kylmempää se ilma on.
Turbon imupuolen siivet kun lämpiää hitaammin kuin pakopuolen siivet ja muut härpäkkeet.

OT: vw merkkisissä bensa ja risseli turbo malleissa on ollut sellaista vikaa, että kerää kondensiovettä välijäähdyttimeen, mikä sijaitsee oikean eturenkaan tienoilla ja rikkoo moottorin joskus suurellakin vesimäärällä.
Tällaista vikaa ei ole koskaan Volvoissa todettu.

Anna auton käydä vähintään sen 10min. ennen liikeelle lähtöä pakkasilla, onko muutoksia??
Eikä heti täysillä lämmittämättä.

940 -98 Classikissani ei ole edes oirinut....vielä.....350tuh pian rikki.
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa Keijogg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen
« Vastaus #6 : 20.12.2012, 21:56:04 »
Kiitos osaanotostanne! Lohkolämmitintä käytän joka aamu, joten todennäkösesti ei tarvitse jäykkää öljyä pelätä.

Jos autoa käyttää tyhjäkäynnillä vähäsen ennen ajoon lähtöä, niin se on kyllä ihan normaaliin silloin.

Nyt kun tarkemmin miettii, niin se taisi tehdä tätä jo kerran tai pari joskus alkusyksystä noin viiden asteen pakkasilla. Eli vika voisi löytyä jostain sähköpuolelta tai antureista. Pienillä pakkasillä tuskin pääsee mitään massiivisia imuputkien jäätymisiä tapahtumaan.
Nyt: Volvo 940 Classic Blackberry
Vanha: Volvo 740 GLE

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen
« Vastaus #7 : 21.12.2012, 12:27:38 »
Varmaankin. Sitä öljyn jäykkyyttä ei kyllä lohkolämmitin helpota, ei se lämmitä öljypohjaa jossa öljyt lymyilevät pakkasella...
Veikkaus menee kanssa tuonne anturiosastolle, sehän on vaan hyvä suojakeino ettei joku **** polje heti kylmää konetta. :)

Ps. Jos se urpo ujeltaa niin kyllä se alkaa oleen aika valmista kauraa.

Poissa Keijogg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen
« Vastaus #8 : 22.12.2012, 07:30:08 »
Aijaa, minä kun olen kuvitellut, että ne tuppaa vähän viheltämään kylmiltään. Tälläkin foorumilla on ollut puhetta, että vihellystä esiintyy vähän yli 100 tkm ajetuissa autoissa.
Nyt: Volvo 940 Classic Blackberry
Vanha: Volvo 740 GLE

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: 940 Turbo: tehot hukassa kovan pakkasyön jälkeen
« Vastaus #9 : 22.12.2012, 10:16:27 »
Kyllähän se vähä voi viheltää, mutta sitten kun ääni muistuttaa lähellä olevaa hälytysajoneuvoa (nousee ja laskee tasaisesti, alkaa heti kun paineet vähänkään nousee) niin alkaa oleen tiensä päässä.. Nimim.kokemusta on.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

 

Kulkukoira  Proturbo