Elekma  Autoracing

b230f ei käynnisty kuumana

  • 13 Vastauksia
  • 3654 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa safarivoovo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
b230f ei käynnisty kuumana
« : 07.10.2015, 18:50:39 »
Nyt loppu iteltäkin ideat..
elikkäs kyseessä on -89 740 gl, tekniikkana b230f monipisteruiskulla. koneen lämmettyä ei lähde käyntiin omin avuin, ekalla starttauksella saattaa vähän hörähtää mutta sen jälkeen saa sahata tyhjää. eetterillä koneen saa tulille aina, ja startattuaan käy täysin moitteettomasti. kylmänä käynnistyy aina ilman mitään mukinaa..
Vian korjaamiseksi on tullu vaihdettua bensansuodatin ja moottorin lämpöanturi ---> tuloksetta. toimivasta pelistä on lainattu immua eikä myöskään vaikutusta asiaan. lambdan liittimen irrotus ei myöskään vaikuta. lamda valo palaa kojetaulussa ja onkin minun aikanani palanut aina. vikakoodit katottu ja antaa ainoastaan lamdaan liittyvän "rikas/laiha seos osakuormalla". autolla ajettu ~450tkm.

kellään vinkkejä mitä alkaisi katteleen seuraavaksi?

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #1 : 07.10.2015, 19:23:56 »

Laitan tähän taas vakiovastaukseni : auton alla olevan bensapumpun takaiskuventtiili? Toisaalta sen pitäisi kyllä lähteä lopulta käyntiin shaamisen jälkeen jos tuo on
viallinen.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #2 : 07.10.2015, 21:57:35 »
Kokeileppa jos saat jostain toimivan pa-pumpun releen lainaan, että oisko sillä vaikutusta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #3 : 07.10.2015, 22:04:08 »
Suutinreleelle ääni.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa safarivoovo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #4 : 08.10.2015, 16:48:26 »
pumpulta kyllä tulee polttoainetta vian ilmetessä, joten tuskin hyödyttää kokeilla toisella pumpun releellä..? en tiedä mitä tuolla sitten tarkoitettiin että suutinreleelle ääni?  :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #5 : 08.10.2015, 18:22:00 »
Sitten se ei ole pa-pumpun rele, koska jos se ei toimi, niin ei pumppaa bensaa.

Suutinrele ohjaa suuttimille tulevan virran, ja jos se on rikki, niin suuttimet eivät saa ruiskutuskomentoa ohjausboksilta.

Suutinrele on musta, pitkä rele ja sijaitsee jäähdyttimen paisuntasäiliön vieressä.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #6 : 09.10.2015, 16:15:27 »
Sitten tietysti jos ei ole mikään edellä mainituista niin vika voi olla myös asentotunnistimissa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #7 : 09.10.2015, 16:24:31 »
Sitten tietysti jos ei ole mikään edellä mainituista niin vika voi olla myös asentotunnistimissa.

YKK-anturi voi tosiaan aiheuttaa myös tälläistä vaivaa.
Yleensä viallisella YKK-anturilla tekee pidempiä startteja etenkin lämpimänä,
mutta mitään vikaa ei tosiaan kannata sulkea pois ennen kuin on tutkittu.

Poissa safarivoovo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #8 : 09.10.2015, 18:47:10 »
suutinrele vaihdettu, toistaseks ei oo vikaa ilmennyt mutta en mene vielä takuuseen että ois korjaantunut sillä :D onko  tuon ykk anturin tarkistamiseen muuta kikkaa kuin vaihtaa toinen toimiva tilalle?

The moose

  • Vieras
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #9 : 09.10.2015, 19:42:09 »
suutinrele vaihdettu, toistaseks ei oo vikaa ilmennyt mutta en mene vielä takuuseen että ois korjaantunut sillä :D onko  tuon ykk anturin tarkistamiseen muuta kikkaa kuin vaihtaa toinen toimiva tilalle?

Voi sen ainaki puhdistaa. Monesti metallipölyä tai on niitä jopa päästään kuluneita nähty. Toimiva ykk pomputtaa kiekkamittari enemmän ja vähemmän. Rikkinäinen ei ollenkaan.

Niko_S

  • Vieras
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #10 : 09.10.2015, 19:47:07 »
suutinrele vaihdettu, toistaseks ei oo vikaa ilmennyt mutta en mene vielä takuuseen että ois korjaantunut sillä :D onko  tuon ykk anturin tarkistamiseen muuta kikkaa kuin vaihtaa toinen toimiva tilalle?

Sen pystyy mitata yleismittarin Ohmialueella.

3 johtoa on anturissa, ja liittimessä sitten 3 napaa.
Liittimessä lukee 1 2 3, ja mitataan 1. ja 2. navan väliltä.

Ehjän anturin pitäisi näyttää ainakin oman kokemuksen mukaan vähintään 190 Ohmia.
Arvon tulee olla tasaista, eli jos se vaihtelee, niin anturissa tai sen johdoissa saattaa olla vikaa.

Sitten varoituksen sana, että näitä antureita on erilaisia.
Toiset tarvikkeet antavat jo uutena luvattoman huonoa signaalia.

Justiinsa 6 päivää sitten vaihdoin tuohon omaan B230F:ään YKK-anturin, kun siinä on ollut niiden kanssa ongelmaa ja nyt on 3. anturi kokeilussa.

- Auton alkuperäinen anturi ei enää jaksanut, ja siitä oli johdon suojakuori rikki lähes koko matkalta. Ohmeja noin 180.
- Vaihdoin varastossa olleen Volvon alkuperäisen YKK-anturin paikalleen, ja se ehti olla noin 6kk kunnes alkoi temppuilemaan,
  ja kuumalla koneella pidempiä starttauksia. Näytti arvo väliltä 191 - 210 Ohmia, eli ei ollut ollenkaan hyvä, kun arvot heittelivät.
- Vaihdoin FAE -merkkisen anturin, joka näytti 218 Ohmia, ja sen jälkeen on toiminut hyvin.

Luultavasti myös Boschin anturi olisi kelpo valinta jos haluaa kunnollisen anturin.

Voi sen ainaki puhdistaa. Monesti metallipölyä tai on niitä jopa päästään kuluneita nähty. Toimiva ykk pomputtaa kiekkamittari enemmän ja vähemmän. Rikkinäinen ei ollenkaan.

Kannattaa tämäkin kokeilla ennen kuin ostaa uutta.

 


Poissa late2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #11 : 09.10.2015, 20:04:14 »
Kun minulla oli YKK-ongelma, oireet oli samat. mutta ei tuota "eetterillä koneen saa tulille aina"
miten eetterikäynnistys liittyy ykk-signaaliin, ykk ohjaa sytytystä
« Viimeksi muokattu: 09.10.2015, 20:30:10 kirjoittanut late2 »

Niko_S

  • Vieras
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #12 : 09.10.2015, 20:42:02 »
YKK-anturin /  kampiakselin signaali liittyy sytytykseen.

Kyseinen anturi kertoo virranjakajalle, että kuinka paljon kipinää pitää antaa, ja missä vaiheessa.
Ottaa tiedon vauhtipyörältä.




Poissa safarivoovo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f ei käynnisty kuumana
« Vastaus #13 : 21.10.2015, 18:01:13 »
melkeen alan uskoa että vika oli suutinreleessä. kohta 2 viikkoa ajeltu ongelmitta kyseisen poksin vaihdon jälkeen  :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy