suutinrele vaihdettu, toistaseks ei oo vikaa ilmennyt mutta en mene vielä takuuseen että ois korjaantunut sillä onko tuon ykk anturin tarkistamiseen muuta kikkaa kuin vaihtaa toinen toimiva tilalle?
Sen pystyy mitata yleismittarin Ohmialueella.
3 johtoa on anturissa, ja liittimessä sitten 3 napaa.
Liittimessä lukee 1 2 3, ja mitataan 1. ja 2. navan väliltä.
Ehjän anturin pitäisi näyttää ainakin oman kokemuksen mukaan vähintään 190 Ohmia.
Arvon tulee olla tasaista, eli jos se vaihtelee, niin anturissa tai sen johdoissa saattaa olla vikaa.
Sitten varoituksen sana, että näitä antureita on erilaisia.
Toiset tarvikkeet antavat jo uutena luvattoman huonoa signaalia.
Justiinsa 6 päivää sitten vaihdoin tuohon omaan B230F:ään YKK-anturin, kun siinä on ollut niiden kanssa ongelmaa ja nyt on 3. anturi kokeilussa.
- Auton alkuperäinen anturi ei enää jaksanut, ja siitä oli johdon suojakuori rikki lähes koko matkalta. Ohmeja noin 180.
- Vaihdoin varastossa olleen Volvon alkuperäisen YKK-anturin paikalleen, ja se ehti olla noin 6kk kunnes alkoi temppuilemaan,
ja kuumalla koneella pidempiä starttauksia. Näytti arvo väliltä 191 - 210 Ohmia, eli ei ollut ollenkaan hyvä, kun arvot heittelivät.
- Vaihdoin FAE -merkkisen anturin, joka näytti 218 Ohmia, ja sen jälkeen on toiminut hyvin.
Luultavasti myös Boschin anturi olisi kelpo valinta jos haluaa kunnollisen anturin.
Voi sen ainaki puhdistaa. Monesti metallipölyä tai on niitä jopa päästään kuluneita nähty. Toimiva ykk pomputtaa kiekkamittari enemmän ja vähemmän. Rikkinäinen ei ollenkaan.
Kannattaa tämäkin kokeilla ennen kuin ostaa uutta.