Autodiagnoosi  Carcom Oy

-91 740 b200f sähkövikaa. +päästöistä sivulla 2

  • 51 Vastauksia
  • 8647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Eli volvo 740 b200f koneella ja lh jetronic 2.4 ruiskulla on nyt parin päivän aikana jättänyt viisi kertaa tielle työmatkalla  ;D. Onneksi on aina lopulta päästy töihin/ kotiin 2h myöhässä. Toissapäivänä vavahduin siihen että radio meni mykäksi muutama sekunti siitä kojetaulu kuoli ja vielä pari sekuntia siitä moottori sammui. Sain auton rullattua bussipysäkille ja koetin käyntiin mutta ei jaksanut pyörittää, Radio kyllä meni päälle ja bensa/ lämpömittarissa oli jotain elämää mutta näyttivät aivan omiaan aivan kuin akku olisi lähes tyhjä. Avasin konepellin käytin miinus napaa irti ja laiton takasin ja avot! volvo lähti käyntiin mutta kävi aika karkeata tyhjäkäyntiä. Ajoin muutaman kilometrin kunnes muuralan liikennevaloissa volle hyytyi juuri kun valo vaihtui vihreäksi. Onneksi oli pieni alamäki niin sain auton rullattua risteyksen läpi bussipysäkille. Otin molemmat akun navat irti ja puhdistin ne katkoteräveitsellä isommista hapettumista ja taas matka jatkui ja pääsin kun pääsinkin kotiin asti joskin auto meinasi pari kertaa hyytyä kun kierrokset laskivat alle 1500rpm. Vaihdoin molemmat akunkengät sekä kolmen + navalta lähtevän ohuemman piuhan kaapelikengät uusiin ja auto tuntui pelaavan sen jälkeen hyvin. Hieno homma kun oli sellanen pikkuvika vaan. Tänä aamuna taas töihin ja Volvo tuntui pelaavan hyvin... Kunnes Kehä kolmosella taas radio lakkasi toimimasta, mittaristo pimeni ja auto jäi tien poskeen  >:(. Poistin eilen vaihtamani kaapelikengät ja liitin kolme + navalta lähtevää ohkasempaa piuhaa saman klemmarin alle missä laturin kaapeli on että ei ainakaan mistään kosketuksesta ole kiinni. Ei jaksanut oikein pyörittää kunnolla mutta pienen odottelun jälkeen pyöritti oikein iloisesti käyntiin ja matka jatkui...500 metriä.. Broidi kävi nakkaamassa toisen akun ja taas päästiin baanalle ja auto toimi melkein perille asti kunnes kierrokset tippuivat alle sen 1500 ja auto hyytyi. Pyöritti iloisesti mutta ei noussut pystyyn, bensa haisi. Revin muovipanelit Ecun tieltä pois je heiluttelin johtosarjaa-> lähti käyntiin ja sain ajettua parkkiruutuun ja siihen se sammu itsestään. Kotiin pääsin taas johtosarjaa heiluttelemalla jonka jälkeen pidin kierrokset kokoajan yli 1500 ja auto hyytyi vasta kotona parkkiruutuun. Vikakoodeja yritin saada ulos mutta purkki oli täysin mykkä (ennen toimi).  Purin ecun pois ja avasin liittimen. kaikki näytti olevan ok ei hapettumia. mittailin resistanssin pinnin 5 (signal ground) ja maan väliltä ja kosketus on ok. pinniltä 5 lähtevä ruskea piuha menee sillattuun liittimeen johon tulee myös musta piuha pinniltä 19 (niinikään maapiuha) smasta liittimestä ruskea piuha jatkaa toiseen liittimeen johon tulee musta/ruskea piuha pinniltä 29(internal signal ground). Tämä liitin ei ollut sillattu mutta ecun kehikon päältä löytyi siihen sopiva vastakappale jolla saa piuhat sillattua. Jotenkin sellanen fiilis että toi jälkimmäinen liitin ei minun aikana ole ollut ikinä sillattuna ja auto toiminut kuitenkin. Eikai tuo mitään voi rikkoakkaan vaikka sen siltaisi? Putsailin vielä ecun takana olevat + imusarjan maadoitukset vaikka ne hyvältä näyttivätkin. Huomenna ecu paikalleen ja katotaan mitä sanoo, veikkaan kyllä että vika edelleen päällä. Seuraavaksi varmaan sulaketaulun takaa etsimään vikaa.. Jotain muita veikkauksia missä vika voisi olla? ???
« Viimeksi muokattu: 19.03.2016, 12:24:09 kirjoittanut Rasse »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #1 : 09.03.2016, 21:31:56 »
Olet ensimmäisestä ongelmasta alkaen diagnosoinut tasaisen selkeää latauksen puutosta, miksi vaihtelet muita osia jos syy on aina akun tyhjeneminen? Jännite mitaten ja laturin/sen piuhojen kimppuun.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Rasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #2 : 09.03.2016, 21:59:10 »
Täytyy huomenna mittailla latausjännite. Voihan se vika olla tuo. Vaikuttaa vaan oudolta että ajossa sähköt häviävät kokonaan mutta 15 min jälkeen jaksaa jo starttia pyörittää.

Poissa Rasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #3 : 10.03.2016, 18:19:48 »
Laturilta mitattuna 12V antaa moottori käynnissä joten eihän se lataa :). Mistähän johtuu se että latauksen merkkivalo ei ole palanut ajaessa? Ruuvasin latauksen säätimen irti ja se näyttää paikoin hapettuneelta / ruosteiselta sisältä. Voiko sen kuntoa mitata jotenkin?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #4 : 10.03.2016, 18:23:36 »
ei sytytä latausvaloa aina,onko ne hiilet siinä säätimessä hyvät,tarvike säädin maksaa muutaman euron . ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #5 : 10.03.2016, 18:28:35 »
Voiko sen kuntoa mitata jotenkin?

Juurihan sen kunnon mittasit :)

Ota sitten 14,4V säädin, ei niitä leluja!

Poissa Rasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #6 : 10.03.2016, 19:08:31 »
kyllä noi hiilet aika nysiltä näyttää kun vertaa uuden säätimeen motonetin sivuilla. Motonet tarjoaa kahta boshin säädintä josta halvempi 9.90€ "Jänn säädin Bosch vastuksella" näyttää väriä myöten ihan samalta kun nykyinen unipointin säädin paitsi että motonetin säätimessä on joku vastus. Kalliimpi 34,90€ "aito bosh tuote" näyttää muuten samalta mutta se on valkoinen ja hiilten oikealla puolella yläviistossa oleva nasta näyttäis olevan taivutettu eri kohtaan kun nykysessä on. Kaippa se kuitenkin toimii  :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #7 : 10.03.2016, 22:23:42 »
Niitä pennin lataussäätimiä ei kannata laittaa, pari on todettu toimivan mitensattuu ja yksi pilasi akun kun latasi noin 17-18V.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #8 : 10.03.2016, 22:31:10 »
Se "ylimääräinen" vastus on siinä säätimessä juuri siksi, että se osaisi sytyttää latausvalon myös silloin, kun lataus loppuu kesken kaiken. Ilman sitä saatat ajaa tosiaan akun tyhjäksi ilman minkäänlaista merkkivalon syttymistä. Kokemusta on tuosta asiasta...  :-[
Nii, ja ainakin omassa mobiilissa se halvempikin motonetin vaihtoehto on pelittänyt ilman ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2016, 22:34:13 kirjoittanut Kuoma »
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa Rasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #9 : 11.03.2016, 18:39:48 »
Noniin uutta jännitteensäädintä kokeiltu -> ei auttanut. Purin laturin pois ja ainakin liukurenkaissa selkeää pykälää ja uraa. Testasin vielä Makitan akkukoneella pyörittää laturia hihnapyörästä molempiin suuntiin ja samalla mitata jännitteen plussa kaapelin paikan ja laturin rungon välistä. nollaa näytti.

EDIT: Kaivoin varastosta esiin entiseen Lanciaani ostamani uuden laturin joka jäikin ylimääräiseksi ja tein saman akkukone-testin siihen ja tulos on sama joten mittaustapa ei toimi. Kattelin jospa tuo laturin sais volvoon kiinni mutta vaatis kyllä patentteja jota en käyttöpeliin viitsi tehdä. Muutenkin turhan tehokas tuollainen 120A laturi Volvoon ilman sähköherkkuja taikka hirveitä poppivehkeitä.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2016, 20:18:37 kirjoittanut Rasse »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #10 : 11.03.2016, 20:34:36 »
Muutenkin turhan tehokas tuollainen 120A laturi Volvoon

Turhan tehokasta laturia ei olekkaan. Tiedän erään henkilön kellä on käyttöautossaan 190A laturi -kyllä on foorumilainen

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #11 : 11.03.2016, 20:49:51 »
EDIT: Kaivoin varastosta esiin entiseen Lanciaani ostamani uuden laturin joka jäikin ylimääräiseksi ja tein saman akkukone-testin siihen ja tulos on sama joten mittaustapa ei toimi. Kattelin jospa tuo laturin sais volvoon kiinni mutta vaatis kyllä patentteja jota en käyttöpeliin viitsi tehdä. Muutenkin turhan tehokas tuollainen 120A laturi Volvoon ilman sähköherkkuja taikka hirveitä poppivehkeitä.
Eihän se laturi ala ladata, jos ei tule herätettä.

Poissa Rasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #12 : 11.03.2016, 21:41:10 »
Ei ole ennen missään autossani ollut vikaa latauksessa niin en tiennyt tuosta herätevirrasta ja eihän tuohon sellaista tullutkaan kun kävin just mittaamassa  :D. Nyt kun täällä mainittiin latauksen heräte kaivoin koneelta kytkentäkaavion esiin ja kappas, Heräte tulee latauksen merkkivalon kautta laturin pinniin D. Viime viikonloppuna korjasin jäähdytysnesteen lämpötilamittarin joka satunnaisesti näytti optimilämpöä kylmällä koneellakin. Mittaristo oli tietysti irti. Kasausvaiheessa se isoin liitin oli jäänyt painamatta ihan pohjaan asti toisesta kulmasta mutta mittaristo toimi täysin silloin kun tarkastin mittariston toiminnan. Eilen ihmettelin miksi mikään merkkivalo paitsi käsijarru ja turvavyön muistutin ei pala mittaristossa kun laittaa virrat päälle mutta luulin että se johtuu suht tyhjästä akusta. Vedin mittariston ulos ja tarkastin liittimet ja nyt tulee herätevirta laturille. Huomenna Volvo kasaan :). Ei onneksi turhaan tullut uutta jännitteensäädinta ostettua kun vanhassa hiilet menossa.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2016, 22:26:39 kirjoittanut Rasse »

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #13 : 12.03.2016, 22:25:46 »
Olin jo sanomassa että latausvalon kautta tulee heräte. Itsel kävi samoin kun roplasin mittaristoa että meni yksi liitin "ohi" no kyllä siinä tuli mietittyä että mikäs nyt on. Tein herätteen silloin vetämällä akulta suoraan piuhan laturin perään.  :P

Poissa Rasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 740 b200f sähkövikaa.
« Vastaus #14 : 13.03.2016, 20:36:29 »
Taas se jätti prkl.... >:(. Kävin vanhemmilla pesemässä Volvon. Pesun jälkeen joutu sahaamaan käyntiin mutta muutaman sekunnin päästä sammu sen jälkeen startti pyöritti hyvin mutta vasta kun avaimesta päästi irti moottori hörähti mutta ei lähtent käyntiin. Merkkivalot mittaristossa paloi ensin ihan niinkun pitikin mutta kiekkamittari ja bensamittari ei toiminut ja mittariston irroitettuani merkkivalotkin lakkasivat toimimasta. Kaikki liittimet kyllä pohjassa ja johtojen heiluttaminen ei auttanut. puolalle tuli 1-2 volttia virrat päällä  sitten kun auton sattui saamaan käyntiin puolalle tuli 4 volttia, eikö puolalle pitäisi tulla 12V?. Laturi näytti toimivan niinkuin pitikin. Lopulta lähti käyntiin vaikka mittaristo oli pimeänä ja sain auton siirrettyä sivuun ja laina-autolla kotiin. Jos kävis vaikka mittariston juotokset läpi tässä joku päivä.

 

Futurez  Kulkukoira