Elekma  Autoracing

Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.

  • 16 Vastauksia
  • 3070 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kantti

  • Vieras
Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« : 15.08.2011, 16:29:40 »
Kilahdus/kolahdus kuuluu kun vähän töyssyisellä ajaa. Vanteesta heiluttamalla tuntuu aavistuksen klappia.
En oo ikinä noita laakereita vaihtanut mutta käsitys on että vittumainen homma?
Minkälainen laakeri se edes on. Saako sitä kiristettyä? Onko ne kartiorullat vai minkämoiset keksinnöt sielä on.

Autona siis 91 vuoden 940 sedan.

hevonen

  • Vieras
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #1 : 15.08.2011, 17:42:56 »
Ei niitä kiristämään pysty. Aavistuksen välys noissa on normaali.
Väittäisin että ääni kuuluu muualta.

Vaihtohan etenee siten että purat käsijarruhilppeet pois ja otat 4 vetarinmutteria auki ja nyppäät vaikka pyörää apuna käyttäen vetarin ulos.(jos ei kätösillä lähde)
Sitten vaikka rälläkällä krymppirengas paskaksi, se joka pitelee laakeria akselilla.(hienot ohjeet käskee poraamaan reiän siihen ja lyömään taltalla poikki, ajan tuhlausta sanon minä)
Sitten vanha laakeri särkemällä pois ellet muuten saa.

Uusi laakeri naputellaan akselille ja kutisterengas kuumitettuna lähes punahehkuun pudotetaan laakerin päälle. Asennusta helpottaa akselin jäähdytys.
Kannattaa varata sopivan kokoinen ja tarpeeksi pitkä putki ja iso moska jos kutisterengasta silti joutuu lyömään että menee pohjaan asti.

Näin oon tehnyt ja on toiminut. Huomaa osien oikea järjestys.(vetarin kiinnityslaippa...)

Täydennystä ohjeeseen seuraa... ;)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #2 : 15.08.2011, 20:53:34 »
Itselle tilasin tapani mukaan varastoon FTP Grotonilta OPTIMAL-laakerisarjat 39 dollarin lähtöhinnalla/sarja. Onko kokemusta Optimal-tuotteista? Saksalaista (pakkaus)alkuperää näyttävät olevan.
Itse vaihtohan ei ole kummoinen toimenpide. :)

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #3 : 16.08.2011, 06:50:26 »
Onhan takaiskarit varmasti kiinni ettei oo välystä iskari/auton runko. Itellä oli 940 toisen puolen yläpään kiinnitysruuvi löysällä loppui kun kiristi ruuvin ja ollut siitä lähtien hiljaa.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Kantti

  • Vieras
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #4 : 16.08.2011, 21:26:19 »
Koitin iskaria pikapikaa heilutella ja kiinni tuntu olevan. Pitää vielä koittaa ruuvit kiristää. Ääni on semmoinen kilisevä, aluksi luulin että vanne olisi tosi löysällä ja spaceri kilisisi sielä välissä muttei se kyllä siitä ollut, vanne oli tiukassa. Väljää taas ei tuntunut laakerissa kun pyörä oli irti ja koitin navasta  nitkuttaa. Vanteesta heiluttaen kyllä tuntuu. Pitää vielä tutkailla tarkemmin kun tein vasta semmoista hätäistä tutkimista kun autolla piti päästä nopeasti takaisin ajoon.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #5 : 17.08.2011, 08:18:53 »
Päittäisvälyksen saat mittakellolla laakerista. Tulisi olla jotain 0,6 milliä, mutta ei mielellään yli 10 milliä  ;D. Näissä on tosiaan tuota välystä sanotaanko reilusti jo ihan uutenakin.

Kantti

  • Vieras
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #6 : 17.08.2011, 18:54:44 »
Äää hemmetti sielä mikää laakeri kiluuttanut. niinku minä ja joku muukin jo arveli. >:(
Jarrulevy sielä kolisi. Spacerin reijissä ei ollut tarpeeksi isot viisteet, joten spaceri otti pyöränpulttien kierteettömään paksumpaan osaan, eikä siis mennyt perille asti. Jarrulevy jäi siis löysälle kolisemaan. Vähä vinkua reikiin ja avot. Kummakyllä toisellapuolen ei kilise. Mahtanut alumiini antaa sielä niin periksi että spaceri on mennyt pohjalle asti.

Laakerissa toki on väljää mutta ei niin että kiinnostaisi sille mitään tehä. Ens talven vielä luisuttaa noilla laakereilla nii vaihtaa sitten...

Nojoo case closed, vika korjattu. Jatketaan silti vaan laakereista asiaa tässä topikissa..... 8)



Vildimir

  • Vieras
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #7 : 03.04.2020, 18:36:29 »
Kysytäämpäs tähän ketjuun takapyöränlaakereiden vaihdosta yhtä juttua. Elikkäs kun vetäsi seiskasatkusta sen vetarin pois laakerineen, niin sinne akselin banjoon jäi se laakerin ulkokooli. Se liikkuu ja pyörii siellä vapaasti käsin muutaman millin ulospäin mutta ei tule kokonaan ulos. Onko tähän joku konsti vai vaatiiko se vain voimaa ja jonkun sopivan työkalun millä kiskasta ulos ? Onko hyviä kokemuksia jakaa ennenkö on jotain rikki?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #8 : 03.04.2020, 18:41:11 »
Ettei se taka-akseli olisi jo pilalla jos ulkokooli on noin väljästi että pyörii :-\?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Vildimir

  • Vieras
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #9 : 03.04.2020, 20:16:41 »
Ettei se taka-akseli olisi jo pilalla jos ulkokooli on noin väljästi että pyörii :-\?

No sitte kyllä harmittaa, mutta millä sen sieltä muka pois saisi jos olisi pohjassa asti "tiukasti kiinni" ?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #10 : 03.04.2020, 20:23:38 »
Mig hitsillä hitsaa pitkän sauman sinne ulkokehän sisäpuolelle. Jäähtyessään se vetää koolin pienemmäksi ja lähtee helposti. Voi jatkojalostaa hitsaamalla koukun tai mutterin siihen ja massavasaralla nykäisee.

Tai sitten vingulla tmv halkaisee sen ja vasaralla & taltalla työstää pois.

Jos työkalut on mallia jakoavain, putkipihdit ja vasara niin hankalaa on.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Vildimir

  • Vieras
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #11 : 03.04.2020, 20:52:18 »
Mig hitsillä hitsaa pitkän sauman sinne ulkokehän sisäpuolelle. Jäähtyessään se vetää koolin pienemmäksi ja lähtee helposti. Voi jatkojalostaa hitsaamalla koukun tai mutterin siihen ja massavasaralla nykäisee.

Tai sitten vingulla tmv halkaisee sen ja vasaralla & taltalla työstää pois.

Jos työkalut on mallia jakoavain, putkipihdit ja vasara niin hankalaa on.

Okei täytyy kokeilla jotain edellämainittua konstia. Tosiaan se kooli liikkui siellä pesässä mutta ei tuntunut välystä olevan. Kartiorulla oli itsessään aika vempulan oloinen joka suuntaan että toivotaan että välys oli kuitenkin sillä puolella ja uusi laakeri rullaa oikeasta välistä. Ei välttämättä pari tippaa lukiteliimaa olis huono sinne ulkokehälle ainakin jos kuvittelee, että oli viimeinen laakeriremontti kyseiseen akseliin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #12 : 03.04.2020, 21:05:36 »
Kandee hakee joku muutaman euron heittoleka missä on pikku mutka päässä. Ei ne lujaa oo siellä akselissa kiinni.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2385
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #13 : 03.04.2020, 21:57:47 »
Tosiaan se ulkokooli todennäköisesti ei tiukassa ole, eniten kiusaa tekee se että pitäis suht suorassa se saada nyvittyä sieltä pihalle. Ne ulkokoolit pyörii enemmän ja vähemmän kaikki jos ei nyt ihan vapaasti niin hyvinkin herkästi siellä pesässä. Laakerin irroitus riippuu pitkälti siitä että meneekö sama laakeri vielä takaisin vaiko ei. Sopivalla vääntöraudalla olen tainnut kaikki puolen kymmentä ulkokoolia saanut nyvittyä pikkuhiljaa sieltä ulos. Koukkupäinen rauta on hyvä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
Vs: Jäykkäperäisen takapyöränlaakerit.
« Vastaus #14 : 03.04.2020, 21:58:11 »
Moi!

Mie just tänään tein laakeri jumppaa, laakerin ulkokooli lähti ihan käsin akselista.
Motonetissa oli halvin laakeri (FAG) 39.90€ mitä netistä löysin


 

Autoracing  KL-varaosat