Proturbo  Autodiagnoosi

Jäähdytinnestettä kampikammiossa. B230F, -89 ja viriviri

  • 18 Vastauksia
  • 4002 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnestettä kampikammiossa. B230F, -89 ja viriviri
« Vastaus #15 : 11.10.2011, 17:35:42 »
Olikos sitä sun kantta miten vinguteltu? Ettei olis mennyt jostain kohtaa seinämä vahvuus turhan heikoksi?  ::)

Poravasaralla, lekalla ja kynsiviilalla on siloiteltu, mutta halkeama ei ilmeisesti ole kanavaan, vaan vesitilasta venttiilikoneistoon. Ei tuolta paljoakaan tavaraa oikeasti ole "porttailtu", mutta ihan pikkusen silti :).  Kansi oli ennen ruuvailun aloittamista ääriään myöten täynnä mustaa körnää ja yksi ohjuri oli pintaruosteessa.

Huomenna käyn hakemassa kannen pois pajalta ja saan audienssin syistä ja seurauksista ja halkeamien tarkemmasta lokaatiosta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnestettä kampikammiossa. B230F, -89 ja viriviri
« Vastaus #16 : 11.10.2011, 17:38:02 »
Joskus noinkin käy. Hyvin harvinaista että vinokoneen kansi halkeaa mutta sitäkin tapahtuu. Onneksi volvon kansia saa alkaen 20€ 8)

Onhan tuossa pöydällä heti toinen uhri tarjolla, mutta jotenkin houkuttaisi hommata 531 tuon tilalle. Pitäähän sitä nyt 200 heppaa olla tavoitteena eikä 131,2 :).

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnestettä kampikammiossa. B230F, -89 ja viriviri
« Vastaus #17 : 12.10.2011, 09:25:44 »
Kansi haettu ja tutkailtu. Halkeamia ainakin kaksi kappaletta. Keskimmäisten pyttyjen pakopesän vieressä. Öljy valuu tuosta päältä takaisin lohkoon ja siinä on aika vähän tavaraa. Halkeamat on valumuotin sauman vieressä ja jäätymistä epäilivät syyksi halkeamiselle.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Murphyn_laki

---
Parit kuvat halkeamista:




« Viimeksi muokattu: 12.10.2011, 17:40:58 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnestettä kampikammiossa. B230F, -89 ja viriviri
« Vastaus #18 : 08.11.2011, 18:17:24 »
Nostin koneen ylös ja aloitin purkuhommat.

Kiertokankien lakrut näyttää tältä:


Purin öljypumpun ja hupsista keikkaa sisältä näyttää tältä:


Nappasin yhden runkolaakeripukin irti ja alapuoli näyttää tältä:



Amatöörinä arvaan, että laakereiden kuluminen johtuu voitelun vähyydestä ja tuon pumpun ihmeellinen kuluminen johtuu jonkinlaisesta asennusvirheestä. Pumppu on jauhanut seinämästä ja pohjasta alumiinia öljynkiertoon ja siitä möykyt ovat kulkeutuneet laakereihin ja hiljaksiin niitä ja laakereita on jauhettu alumiinipölyksi öljyn sekaan? Lakruissa on siellä täällä kynnellä tuntuvia metallin palasia.

Kaikki laakerit ja öljypumppu menee näillä näkymin vaihtoon. Mistä johtuu tuon runkolaakerin reunan kuluminen? Kampura pyörii ihan kevyesti eikä alkuperäisissä laakereissa ollut mitään merkkejä kieroidesta.

---
Uutta orkkis tai Melling öljypumppua voi tarjota YV:llä ja halavalla ;D.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2011, 18:23:07 kirjoittanut googe 2.0 »

 

Ateho  Elekma