Kulkukoira  Proturbo

Karvanaama ja rusina, 850T5-96

  • 40 Vastauksia
  • 11166 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #30 : 21.10.2022, 18:52:02 »
Tuo aiemmin mainittu ABS - valon väärä toiminta on ratkaistu.
Vaihdoin paikalleen -96 mallin vaparin mittariston ja nyt ABS -valo toimii oikein.

Toki jouduin ottamaan turbon mittaristosta viisaripanelin ja ahtopainemittarin.
Siirsin myös matkamittarin, koska tiesin siinä olevan uuden hammasrattaan ja myös ajomäärän takia

Myöhemmin huomasin nopeusmittarin jäävän näyttämään n.87 km/h vaikka todellinen nopeus nousi tuon yli.
Epäilykset kohdistuivat vaihteiston nopeusanturiin, liitintä käpistelemällä mittari tuntui toimivan välillä oikein.
Vaan sattumaahan se taisi olla, lämpimällä kelillä tuntui toimivan useammin, kuitenkin vaan 2-3 kertaa kymmenestä.
Huohotinremontin yhteydessä päämonttööri kytki koemielessä liittimen muutamia kertoja auki-kiinni, jotta pinnit puhdistuisivat.. Eipä muutosta.

Tässä yhteydessä mieleen tuli että ongelmahan saattoi alkaa jo edellisen mittariston vaihdon jälkeen. Vaihto tapahtui talvella, eikä yli 90 nopeuksia tullut ajeltua ennen kevättä.
Varastossahan oli toinenkin -96 vaparin mittaristo, josta otin piirilevyosan. Autossa paikallaan olleesta matka - nopeus ja ahtopainemittarit, sekä itse mittaripanelin jossa numerot ja viisarit ovat.
Ongelma ratkesi sillä.
Tällä hetkellä näyttää siltä että piirilevyosassa olisi kontaktivika, on toki mahdollista että pinnien kontakti mittarin ja piirilevyn välillä VOI olla syy.
Itse nopeusmittari on kuitenkin sama, joka takkuili ja nyt toimii. Kunnes toisin todistetaan...
vkonalle kiitokset osaltaan saman ongelman ratkaisusta ja sen ilmoittamisesta toisessa topikissa.

Edellisessä viestissä haikailtu vahaus on suoritettu.
Lampunpesimet pistin paikalleen ja nekin toimivat, mitä en todellakaan odottanut.
Takalasin pyyhkimen (ja verhoilun) irrotuksen yhteydessä oikaisin..tai no..pienentelin luukussa ollutta terävähköä lommoa kun sisäpuolelta siihen ylettyi.
Seuraavana odottelua, että liotuksessa oleva pyyhkijämekanismin holkki alkaa liikkumaan.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #31 : 06.11.2022, 14:26:35 »
Takalasin pyyhkijän läpivienti pehmeni öljyvatissa useamman päivän, silti sai koputella päättäväisesti akselia.
Irtosihan se lopulta, santapaperilla akselista rupulit pois, samoin puslaholkista, vaseliinia väliin.
Eipä ole takalasinsuti vispannut nuin vikkelään minun omistukseni aikana.

Kulahtaneen ja mattaantuneen muoviratin kunnostelin myös.
Tallista löytyi joskus ostamani black satin vinyylispray puteli, en edes muista miksi olen tuommosen hankkinut.
Santapaperia kehälle, karheaksi ja useita kerroksia maalia päälle, johtoajatuksena ettei siitä niin huonoa voi tulla etteikö sitä voisi roskiin heittää. On se nyt ainakin kädelle mukavampi eikä niin rumakaan.

Takaluukun sisäkahvan haljenneen muovipulikan tilalle ei uutta käytettyä tuntunut löytyvän, joten liimailin sen kasaan, kun osatkin oli tallessa.
2- komponentti epoksia ja vahvikkeiksi pätkiä popniitin ..öö..vetovarsista?
Katotaan nyt miten kestää, eipä tuota sisäkahvaa ikinä käytetä.
On jo paikallaankin ja kaksi testiavausta kesti ainakin. Peräluukun ylempiä verhoilukiinnikkeitä on vain 2 ehjää, ei taida olla kestävän kehtyksen ratkaisu.
Joku oli jo ne metalliset korjauslevyt laittanut, mutta loput 2 muovinastaa on kadonneet.

Talvirenkaat laitoin alle, enpä muistanut kuinka ärsyttävästi ravistavat. Kesällä olisi ollut hyvää aikaa käydä tasapainottamassa nuo.. no ehkä ensi kesänä sitten.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #32 : 18.12.2022, 11:02:22 »
Moottorinlämmitysdilemma on mennyt melko pitkän kaavan kautta.
Ostaessani auton, oli paikallaan ollut defan letkulämmitin kuollut.
Ensimmäisen talven sinnittelin ilman, akku täytyi ladata välillä kovimpien pakkasten aikaan. Pärjäsihän niinkin mutta ostin sitten Calixin letkulämmittimen.
Asennus venyi ja venyi.. kunnes tänä syksynä kaveri laittoi sen huohotinrempan yhteydessä paikalleen, se kesti yhden lämmityksen.
Hänellä oli jouten Defa, joka meni tilalle. Paloi sekin rikki ensimmäisellä yrityksellä.

Ilmaus oli kyllä tehty huolella ja ensimmäinen lämmitys tapahtui vasta useiden ajokertojen jälkeen.
Vastukset meni vanhalle lämmittimelle tehtyyn sovitukseen, joka lienee väärin valittu. Vesi ei vaan kiertänyt kunnolla.
Tietenkään ei Calixin asennussarjaa hankittu, joten en kehdannut vinkua takuuna uutta.

Hommasin sitten kokeeksi käytetyn säteilylämmittimen, sen asennuksessa kyllä oli oma ohjelmansa.
Ei riittänyt defan ohjeessakin (vapari) mainittu pakosarjan tuen irrottaminen. Turbon paluuputki aiheutti päänvaivaa, löysääminen ei tietenkään riittänyt. Päädyin veistelemään nurkkia pienemmiksi sieltätäältä. Viimein kun elementti luiskahti paikoilleen, älysin, että olisihan putken voinut katkaista ja liittää letkulla ja klemmareilla. ;D
No.. se on nyt siellä ja lämmittääkin, tiedänhän minä että se ei ole letkulämmittimen veroinen, mutta tällä mennään nyt.



gif images free download

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #33 : 06.01.2023, 13:20:21 »
Pari päivää sitten hoksasin käynnistyksen jälkeen ettei mittaristossa viisarit liikkuneet mihinkään.
Kone oli vielä lämmin edellisen ajon jäljiltä ja tällöin mittarit vielä toimivat.
Lienee sama tilanne kuin tässäkin: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84437.0

Eli nopeus - kierros - matka - lämpö - polttoainemittarit, ajotietokone (kello toimii) eivät liiku. Myöskin service - valo lakkasi toimimasta.
Muut valot tuntuvat toimivan normaalisti.
Löysin tällaisen kytkentäkuvan:



Tästä voisi päätellä että mittaristossa olisi prosessori, joka hoitaa viisarimittarit sekä service - ja opiskelijavalon polttoaineelle.

Taitaa olla paras viskata varaosamittaristo paikalleen, vai onko jotain muuta mitä kannattaa kokeilla?
Lataa kyllä mittauksieni mukaan riittävästi.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #34 : 08.01.2023, 12:20:57 »
Kokeilin vielä buutata systeemin irrottamalla akun pariksi tunniksi. Eipä siitä apua ollut.
Vaparin varaosamittaristolla testasin sitten pikaisesti, jopa heräsivät viisarit. Eli lienee piirilevyltä prosessori varmaankin kuollut.

Hyvä että tuli hamstrattua mittaristoja, nyt jouduin laittamaan jo aikaisemmin paikalla olleen piirilevyn, jossa nopeusmittari ei yleensä nouse yli yhdeksänkympin.
Tarkistelin suurennuslasin avulla jos levyllä näkyisi huonoja tinauksia, sekä pinnien kontakteja.
En tiedä vielä muutuiko tuo yhdeksäänkymppiin jäätyminen, mutta muuten on taas toimiva mittaristo.
Tähän piti tietysti sitten naittaa omasta matkamittari ja viisaripaneli.
Alkaa jo mittariston vaihto ja purku onnistumaan melko livakasti.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #35 : 21.05.2023, 17:49:27 »
Täältäkin iloisia uutisia:
Vaunu on jälleen katsastettu, suullisena muistutuksena oikean ulomman vetarin kumen klemmari lie jäänyt löysälle kun vaseliinia näkyi tulleen hieman ulos.
Itsehän minä semmosen liimattavan sinne viime vuonna laitoin.

Kesärenkaiden virkaa toimittavat ikivanhat Romanialaiset pinnoitetut Radburg - merkkiset 195-65-15 kumit peltivanteilla.
460GLE:n varastosta löytyi näille orkkis pölärit, nyt mennään pappalookilla toistaiseksi.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #36 : 06.07.2023, 17:54:46 »
Onpa tähänkin katiskaan saatu jotain päivitettävää.
Löytyi jälleen uusi (käytetty) vaparimittaristo, jonka ensin heitin sellaisenaan paikoilleen.
Nopeusmittari nousi normaalisti yli 90 kuten odottaa sopikin, jopa matkamittarikin toimi.

Testin jälkeen teurastin paikalla olleen ja uuden mittariston vierekkäin pöydälle.
Uuteen kokooonpanoon tuli turbon viisaripaneli mittareineen, ajotietokone, sekä matkamittari ajokilometrien takia ja kaikki merkkilamput, jotka tiesin ehjiksi.
Vasta hankitusta taas piirilevy runkomuovinsa kanssa, sekä lähes naarmuton lasi ja trippimittarin nollaustappi.

Mittaristo paikalleen, testiajolle ja niinpä vain nopeusmittari nousi kuten pitääkin.
Tästä kiitokset seiskakymppitdi:lle.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #37 : 31.07.2023, 13:48:05 »
Mittaristo toimii yhä, hyvä niin.

Lasinpyyhkijöiden väljä vivusto on vaivannut koko omistusaikani, lomalla sain viimeinkin aikaiseksi vaihtaa koko vivuston.
Varaosan olin hankkinut jo pari vuotta sitten. ???
Jokatapauksessa oikean puolen vivustossa akseli heilui holtittomana pesässänsä, väljää useita millejä.
Nyt on melko hyvä, ehkä kuskin puolen pyyhkijän kulmaa pitää vähän nitkauttaa. Kumi hyppii tihkusateella hieman.

Seuraavaksi ilmastoinnin kimppuun.
Koko omistusaikanani ei kylmää ole tullut, venttiilistä kokeillessa melko reipas tuhaus kuului. Ainakin jonkin verran ainetta on siis.
Päädyin kokeilemaan samaa temppua, jonka tein edelliselle 124 mersulle. Lisäänpä kylmäainetta itse.

Näillä tarvikkeilla:
Crc kylmäspray, 2 mm. terä(+porakone), kiinasta ostettu r134 liitin korkkeineen


Kylmäspray sisältää käsittääkseni lähes kokonaan Tetrafluorieteeniä, (r134)
Tällä jopa mersun r12 ilmastointi alkoi toimia, muutamaksi viikoksi tosin vaan. Pikku vuoto oli olemassa.

Poralla korkkiin 2mm. reikä, vähän kerrallaan hoonaamalla isommaksi, kunnes pilli menee läpi.
Korkin sisälle jäävä pillin pää pitää levittää hieman vaikkapa naulalla ja mattopuukolla vähän halki päästä.
Siksi että aine pääsee ulos pillin kautta, vaikka pää painaa täyttöventtiiliin neulaan.
Tässä voisi periaatteessa käyttää alkuperäistäkin korkkia, mutta en viitsinyt pilata sitä reijällä.





Pillin levitetty pää sisäpuolelta tasalle. Korkki ruuvaten täyttöliittimeen, spraypullo pilliin kiini. Kone käyntiin, ilmastointi päälle.
Sitten työntäen pilliä korkista läpi sisäänpäin, jolloin pillin pää painaa neulaventtiilin auki. Jos poraus on tiukka, ainetta ei karkaa yhtään.
Ainakin kasipätkässä on just hyvä tila pullolle. Pikkuhiljaa putelista ainetta järjestelmään.
Irtoliittimellä on hyvä kokeilla miten neulaventtiili aukeaa, tussimerkkikin oli, mutta kului pian pois.
Melko pian alkoi kompressori naksahtelemaan päälle, ensin toki lyhyeksi ajaksi vaan.
Pullo (250ml) tyhjeni melko nopeasti, mutta hyttiin tuli jo selvästi jäähtynyttä ilmaa.

Hain seuraavana päivänä toisen pullon, siitä laitoin noin puolet. Olisi pitänyt punnita täysi ja tyhjä pullo, mutta ei siihen ollut välineitä.
Ei ollut myöskään kunnon lämpömittaria, mutta ihan selvästi kylmää suuttimista puhalsi.

Tämähän ei tietenkään korjaa vuotavaa ilmastointia, mutta halusin kokeilla kauanko paineet pysyy järjestelmässä.
Toistaiseksi toimii.


Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #38 : 29.10.2023, 10:31:35 »
Ilmastointi toimi loppukesän, joskin viimeisillä lämpimillä keleillä sisääntuleva ilma ei ollut enää kovin kylmää.
Oletuksena on että järjestelmä vuotaa hieman.

Öljyt ja suodatin vaihdettu, Castrol Magnatec 5w40, 4285 km vuoden ajot. Vaihdan kuitenkin kerran vuodessa vähäisistä lukemista huolimatta.

Ikivanhat talvirenkaat meni taas alle, eihän ne noilla ajoilla juurikaan kulu.

Ravistuksen syy taitaa olla vetareissa, vasemmalla puolella tuntui vetaria riuhtoessani välystä sisemmässä nivelessä.
Saas nähdä milloin ostamani uudet vetarit löytävät tiensä paikalleen.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #39 : 14.04.2024, 12:08:00 »
..Eihän siinä mennyt kuin kuutisen kuukautta.
Uudet vetarit nivelineen viimein vaihdettiin kaverin tallissa.
Vasen alapallo ei meinannut irrota suosiolla, joten asia kierrettiin irrottamalla napa iskarista.
Tällä saatiin nipinnapin riittävä tila vetarin ulostautumiselle, jarruletku oli kyllä jo melko suorana, mutta ei repeämiä ainakaan näkyviin tullut.
Oikea puoli toteutettiin samalla tavalla.
Etukäteen arvelutti kuinka paljon väkivaltaa vaaditaan, mutta molemmat irtosivat laatikosta varsin helposti.
Vasemmalla sisempi nivel väljä ja ulomman kumi oli päästänyt rasvaa ulos löysän klemmarin takia.
Oikeallakin joku kumeista oli roiskinut rasvaa ja välystäkin löytyi, eipä muista mikä niistä.

Muistutuksena mainittakoon että vetarin boorien lukumäärä on 26 tässä ainakin.
Vasen vetari oli Metelli merkkinen ja mutteri navan päässä oli paljon pienempi ja eri kierteellä kuin alkuperäinen.
Oikealle tuli Stark merkkinen, siinä mutteri oli lähempänä alkuperäistä, mutta sekin pienempi.

Samalla löytyi syksystä alkanut klopina, linnunluu oikealla väljä.

Eipä vaan operaatio tutinoihin vaikuttanut.

Pari viikkoa aiemmin piti herkistellä vasen takajarru, joka kiljui ja laahasi jo ärsyttävän paljon. Uudet palat laitoin, vaikka ei vanhatkaan juuri uusia ohuemmat olleetkaan.

Tässä ei ollut lainkaan sisäilmalle suodatinta, eikä edes koteloa. Sellaisen ostin purkuautosta (V70), sekä nahkaratin ja bägin.
Suodatin on paikallaan, ratti ei.

Lämmityslaitteen kenno taitaa vuotaa, matto märkänä ja alla vihreää nestettä. On ruvettava hankkimaan uutta, jotain kalliimpaa ja parempaa varmaankin, Behr, Hella?

Edit: Behrin tilasin Skruvatilta, saas nähdä mitä tulee.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2024, 20:08:51 kirjoittanut Karvanaama »

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #40 : tänään kello 15:14:30 »
Lämmityslaitteen kenno taitaa vuotaa, matto märkänä ja alla vihreää nestettä. On ruvettava hankkimaan uutta, jotain kalliimpaa ja parempaa varmaankin, Behr, Hella?

Edit: Behrin tilasin Skruvatilta, saas nähdä mitä tulee.

Niinniin, lähettivät NRF-merkkisen. Kyselin miksi siellä sitten lukee "Valmistaja rajaus Behr" ja mitä se tarkoittaa.
Vastauksena on: "Tarkoittaa että se koskee tai on tarkoitettu yrityksen Behr valmistamille tuotteille/tavaroille". Sama teksti luki myös Aeromotorsin sivuilla.

Kai tästä voisi päätellä että NRF on Behrin omistama halpamerkki, samapa tuo, en jaksanut alkaa rähjäämään. Kokeilen tätä.

 

Futurez  Kulkukoira