Futurez  Kulkukoira

Automaailman outoudet

  • 109 Vastauksia
  • 48286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #60 : 05.06.2013, 20:56:36 »
VAG:n VR6 käy kyllä aika tasaisesti vai lasketaanko sitä V koneeksi ?

Nii en tiedä sitte, taitaa jakaa V kone missä yhtenäine kansi aika hyvin porukkaa. Tostahan on tehty VR5:nenki, onkohan se kuinka tasapainonen konstruktio kun vertaa ihan rivivitosee.. ???
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Timmeeni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #61 : 05.06.2013, 20:59:38 »
Nii en tiedä sitte, taitaa jakaa V kone missä yhtenäine kansi aika hyvin porukkaa. Tostahan on tehty VR5:nenki, onkohan se kuinka tasapainonen konstruktio kun vertaa ihan rivivitosee.. ???

Kyllä se VR5:n käy tosi nätisti ja on mukavan ääninen kone melkein voi kyllä verrata volvon vitoseen äänimaailmassa
Volvo V90 D5 AWD inscription -17
Volvo V70 D4 Summum -13 Ex: Volvo V70 D5 AWD R-Desing -12 Ex: Volvo 940 2.3 turbo classic -97 Ex: Volvo S80 V8 AWD -07  Ex: Volvo S60 R AWD Man. -04Ex: Volvo 740 GLE A B200E -86

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #62 : 05.06.2013, 21:08:02 »
Kaveriki sano että VR5 vedättäessä mukavan kuulonen, ja harva osaa sanoa äänestä monta mukia. Ei kovin yleinen kone taida olla, liekkö kaikki Suomessa olevat uitettuja?
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Hemalainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #63 : 25.06.2013, 10:48:15 »
Eikös nuo vr-koneet oo toiminnaltaan ihan samanlaisia kuin suoratkin koneet. Eli periaatteessa suora kone josta tehty vaan kompaktimpi laittamalla sylinterit hiukan limittäin. :P
960 B6304F -95, Ex: 850 B5234T4 STW -96, Ex: V70 D5244T STW -03, Ex: 850 D5252T STW -96, Ex: 740 B230FT -91, Ex: 850 B5244  -96

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #64 : 25.06.2013, 18:02:15 »
Eikös nuo vr-koneet oo toiminnaltaan ihan samanlaisia kuin suoratkin koneet. Eli periaatteessa suora kone josta tehty vaan kompaktimpi laittamalla sylinterit hiukan limittäin. :P
Näin olen itsekkin käsittänyt.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #65 : 08.02.2015, 12:27:20 »
Jogiin löyti hämmentäviä kuvia VAG 2.3l neljäsylinterisestä dieselistä 80-90 luvulta



Kuka haluaa porata sylinterit ylikoon männille alakerta remontoinnin yhteydessä? ;D
« Viimeksi muokattu: 08.02.2015, 12:32:54 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #66 : 08.02.2015, 12:31:31 »
Ja minunkin golfin kytkin jossa vauhtipyörä on vasta kytkimen jälkeen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #67 : 08.02.2015, 16:48:12 »
Jogiin löyti hämmentäviä kuvia VAG 2.3l neljäsylinterisestä dieselistä 80-90 luvulta
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kuka haluaa porata sylinterit ylikoon männille alakerta remontoinnin yhteydessä? ;D
Tuohan muistuttaa vähän 1.9 litraista 1Y moottoria...

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #68 : 20.02.2015, 08:37:50 »

VAG:n VR6 käy kyllä aika tasaisesti vai lasketaanko sitä V koneeksi ?
vanha, mutta kommentoidaan silti.
VW:n vr koneet ovat pienellä kulmalla olevia v-koneita yhdellä lohkolla ja kannella. Näin on vissiin säästetty sekä kustannuksissa että painossa vähän kun esim nokka-akseleita tarvii vain kaksi(imu ja pako), kansia ja lohkoja vain yhdet kun taas perinteiset v koneet tarvii kaikkia tuplat sekä enemmän tilaa konehuoneeseen.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #69 : 25.04.2016, 20:05:36 »
Ilmastoinnin esi-isä  :2funny:



http://m.tori.fi/vi/24515458.htm

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #70 : 25.04.2016, 21:08:47 »
Vanhassa BX Citroenissa on kojelauda päällä kolmitoiminen keinukytkin ajamassa vilkkukytkimen virkaa :facepalm:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #71 : 21.08.2017, 10:06:35 »
Renaultin 21-mallia (joka muuten taitaa olla melkoisen harvinainen näinä päivinä) on valmistettu hämmentävän monella akselivälillä.

Pienet koneet ovat poikittain, isommat pitkittäin. Voimamallit tunnistaa siitä, että etupyörät ovat liki kiinni ovissa:





Eikä tarina siihen pääty - farmareissa on tietty pitemmät akselivälit, ja kaiken lisäksi nelivetoversiot tuovat omat muutoksensa. Sitten kun aletaan laskea kaikkien em. yhdistelmiä niin meneekin jännäksi (?) - miten lie noita ollut saatavana. Luulisi, että tuotannonohjauksellisesti tuo malli on ollut melkoinen katastrofi :idiot2:

Toinen merkin erikoisuus eli tipparellun (Renault 4) eri akseliväli vasemmalla ja oikealla puolella on tuohon 21-mallin akselivälisekoiluun pelkkää lasten leikkiä ja poikain puuhastelua  :P

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1877
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #72 : 21.08.2017, 11:38:42 »
Ainakin 75 alfassa, jageissa ja muistaakseni jossain rangeissa laikat on ihan perämurikan kupeessa.

Yks kummajaisuushan on vanhan rangen käsijarru joka on yhdellä levyllä ja sijoitettu kardaanin varteen. Eipä ainakaan käsärissä ole suuria heittoja puolelta toiselle. 

edit. näköjään myös land-rovereissa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuo kardaanikässäri oli aikanaan melko yleinen erityisesti raskaammissa ajoneuvoissa. Siinä on se etu että käsijarru tarvitsee voimaa peravälityksen verran vähemmän, mutta huono puoli on juurikin suuret voima erot renkaiden välillä. Jos sen pysäköi mäkeen jossa toinen rengas on jäällä ja toinen asfaltilla, niin se lähtee välittömästi liikkeelle, pitävä renags pyörii, ja liukkaalla oleva sutii takaperin. Mekaaninen tasauspyörästön lukko tietysti korjaa tuon.

Mulla on melkein 60 vuotta vanha kuorma-auto jossa on paineilmajarrut ja kardaanikässäri. Tuon käsijarrun teho ei oikein riitä mihinkään, niin että paikallaanpysymisen haluaa varmistaa jättämällä vaihde päälle.

Siinä on tosin pari negatiivista seikkaa.
1. Jos se kuitenkin liikahtaa, niin moottori käynnistyy, ja se vaihde on päällä. Vanha mekaanisella rivipumpulla toteutettu diesel moottori sammutetaan vetämällä sammutinta joka vaan katkaiseen polttoaineen syötön. Kun se on sammutettu ja sammuttiemsta päästetään irti, syöttö palautuu, ja on heti valmiina kun kone liikkuu. Tietysti sammuttimen voisi kiilata päällekin, mutta käytännössä se saattaa jumiutua päälle jos niin tekee. Ei suositeltavaa.
2. Jos sen jättää kuitenkin vaihteen varaan sammutin päällä, niin kun paineilmajärjestelmän ilma on kadonnut (minkä se väistämättä jossain kohtaa tekee), auton jarrupolkimella ei ole enää mitään vaikutusta jarruihin. Ja jos kytkimen painaminen saa auton välittömästi valumaan liikkeelle, ollaan taas ongelmissa. Pitää olla siis varma kun sen pysäköi, että se on sellaisessa paikassa että se varmasti pysyy paikallaan pelkän onnettoman tehoisen käsijarrun varassa.

Sinänsä nuo ei ole varsinaisia outouksia, vaan silloisen tekniikan rajoituksia joita on pyritty parhaan taidon mukaan ratkaisemaan.

Yhden ainakin melko erikoisen ratkaisun olen tuosta kuorkistani löytänyt. Imuventtiilien varsissa on hahlo joka pakottaa venttiilin tietyyn asentoon (eli se ei voi pyöriä seetiä vasten), ja venttiililautasessa on yläpuolella pieni kieleke jonkinlaisen ilmavirran ohjaimena.

Bx sitikalla tultiin Kuusankoski Elimäki väli ilman jousitusta ja jarruja... Tai no käppäri oli ja sekin tais viel eteen ottaa  :idiot2:

Kyllähän se liikkuvassa autossa on parempi että jarrut ovat vain etuakselilla, kuin että ne olisivat vain takana, jos nelipyöräjarrutus ei ole vaihtoehto.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #73 : 23.08.2017, 20:16:05 »
BMW:llä on ilmeisesti jossain välissä ollut moottorikummajainen jossa käyntiä ohjattiin venttiilien aukeamista säätämällä perinteisen annostelun sijasta. Näinkin moisen moottorin hylättynä taivasalla muttei ollut mahdollisuutta tutkailla. Taisi olla ihan V8. Kuulemma varsinainen murheenkryyni. Onko kukaan perehtynyt? Bullshittiä koko juttu?
« Viimeksi muokattu: 23.08.2017, 20:18:12 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #74 : 23.08.2017, 20:25:43 »
Oliko kuorma-autoissa muka alipaineella toimivia? Kuullostaa vaan tyhmältä jos paineilma-systeemi olemassa niin kehitetään vielä erikseen negatiivinen ilma pyyhkijöille. :idiot2:

Samalla systeemillä saa alipaineenkin tarvittaessa. Ei tarvi erillistä alipainepumppua
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo