Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Slerbahuuli - 21.01.2016, 06:37:49

Otsikko: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.01.2016, 06:37:49
Tulin tuossa miettineeksi, että tekeeköhän enään kukaan moottoriöljyjen vertailutestejä, kuten TM joskus muinoin?

Minua on nimittäin alkanut epäilyttämään. Olen ajanut aina 10w40 öljyillä, milloin Mobil, milloin Valvoline, nyt Total.
Jotenkin minusta tuntuu että tuo Total on ylivoimaisesti jäykintä öljyä alle -25°C lämpötiloissa. Asiasta kertoo jotain jo se, että kaksi autoa (isän ja minun fiatit) joissa ko. tavaraa on, eivät noin kylmissä olosuhteissa jaksaa ensimmäisellä jäädä käymään (käy öljyjä vasten). Sama "öljyjä vasten käynti" -ilmiö on minulle tuttu vuodelta 2006, kun peltoauto ei jaksanut kuukauden -30°C pakkasessa seisomisen jälkeen käydä (vaikka yritti), öljyt oli 20w50:set....

Yritin googletella, mutta ilmeisesti TM:kin on lopettanut öljyvertailut. Mikähän tuossakin on pointtina??

Tein uuden topickin kun en vastaavanlaista vanhaa löytänyt, eikä viitsi tuota "mitä öljyä volvoon faq" -topicia sotkea.


Mielipiteitä?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.01.2016, 07:44:16
Eroja tosiaan on samassa viskositeetissakin pakkasessa. Eli hyvinkin tuo Total voi olla huomattavasti jäykempi -25°C.
Tosin 10W alkaa varmaan olemaan merkillä kuin merkillä aika vaseliinia sielä päin kovilla pakkasilla :pomo:

Videoita kylmässä.
Castrolilla on jostain syystä jähmepiste korkeampi, kuin kilpailijoilla vastaavassa luokassa(0W-30)
https://www.youtube.com/watch?v=zFmJh9l4MXw
https://www.youtube.com/watch?v=J3ZT-heGysg
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Rodion - 21.01.2016, 14:18:55
Tulin tuossa miettineeksi, että tekeeköhän enään kukaan moottoriöljyjen vertailutestejä, kuten TM joskus muinoin?

Minua on nimittäin alkanut epäilyttämään. Olen ajanut aina 10w40 öljyillä, milloin Mobil, milloin Valvoline, nyt Total.
Jotenkin minusta tuntuu että tuo Total on ylivoimaisesti jäykintä öljyä alle -25°C lämpötiloissa. Asiasta kertoo jotain jo se, että kaksi autoa (isän ja minun fiatit) joissa ko. tavaraa on, eivät noin kylmissä olosuhteissa jaksaa ensimmäisellä jäädä käymään (käy öljyjä vasten). Sama "öljyjä vasten käynti" -ilmiö on minulle tuttu vuodelta 2006, kun peltoauto ei jaksanut kuukauden -30°C pakkasessa seisomisen jälkeen käydä (vaikka yritti), öljyt oli 20w50:set....

Yritin googletella, mutta ilmeisesti TM:kin on lopettanut öljyvertailut. Mikähän tuossakin on pointtina??

Tein uuden topickin kun en vastaavanlaista vanhaa löytänyt, eikä viitsi tuota "mitä öljyä volvoon faq" -topicia sotkea.


Mielipiteitä?

Öljyissähän on ne viskositeetit ilmoitettu...

Katsopa missä on 20w:n viskositeetti -25 Celsiuksessa :D Ei ihme ettei toimi:

(http://i68.tinypic.com/sdflme.png)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.01.2016, 14:55:49
Rodionilla tais pointti mennä ohi...

En siis ihmetellyt, miksi 20w50 ei toimi -30 pakkasissa (vaikka käyntiin lähtikin). Pikemminkin ihmettelin, että minkä takia tämä nyt käyttämäni Totalin 10W40 vaikuttaa jäykemmältä kuin mitä muut käyttämäni (mobil, valvoline).

Enkä ole ainoa, pari työkaveria ovat miettineet aivan samaa asiaa. Mitään valumatestiähän en ole tehnyt.

Samaten ihmettelin, mihin ovat hävinneet perinteiset öljyvertailut....
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Rodion - 21.01.2016, 15:32:49
Rodionilla tais pointti mennä ohi...

En siis ihmetellyt, miksi 20w50 ei toimi -30 pakkasissa (vaikka käyntiin lähtikin). Pikemminkin ihmettelin, että minkä takia tämä nyt käyttämäni Totalin 10W40 vaikuttaa jäykemmältä kuin mitä muut käyttämäni (mobil, valvoline).

Enkä ole ainoa, pari työkaveria ovat miettineet aivan samaa asiaa. Mitään valumatestiähän en ole tehnyt.

Samaten ihmettelin, mihin ovat hävinneet perinteiset öljyvertailut....

No kerrotko sen Totalin viskositeetin 40 asteessa ja 100 asteessa ja vaikkapa mobililta samat lukemat?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Itsok - 21.01.2016, 15:36:47
ja viskositeetti-indeksin. Sitä ei kyllä taideta ilmoittaa moottoriöljypurkeissa?

edit. äh eihän sitä edes tarvita jos tiedetään viskositeetti kahdessa eri lämpötilassa...
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.01.2016, 16:08:36
No kerrotko sen Totalin viskositeetin 40 asteessa ja 100 asteessa ja vaikkapa mobililta samat lukemat?
Kertoisin jos osaisin. Auta minua...  :-\
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Huikkoster - 21.01.2016, 16:39:08
Tuli vastaan termi pourpoint (joku muu saa etsiä tietoa millainen kaatotesti se on). Total ja mobil 10w40 oli kummatkin -33c.

Vertailun vuoksi 5w-40 mobil oli -39c
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Rodion - 21.01.2016, 16:53:16
Kertoisin jos osaisin. Auta minua...  :-\

Valmistajan nettisivuilta, tältä sivulta löytyy esimerkiksi Mobil 1:

Mobil Super 2000 X1   
Viskositeetti   10W-40
mm²/s @ 40°C    97
mm²/s @ 100°C   14.4
[/b]


http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_products_mobil-super-2000-10w40.aspx#


Pourpoint = jähmepiste, tuossa Mobilissa se on -30 Celsiusta.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: The moose - 21.01.2016, 16:53:25
Töissä pystyisin testaamaan kahta eri moottoriöljyä.

Teboilin diamond diesel 5w40 ja mobil sae 40 öljyä

Aikomus kaataa kylmässä seissyttä öljyä kylmään rautaan esim  1dl ja se rauta nostetaan pystyyn ja katsotaan kumpi valuu pidemmälle 1min aikana.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.01.2016, 17:34:26
Kiitos Huikkoster ja Rodion, puhelimella netin selailu on annelista...

Mitenkäs jos on juurikin kaksi 10w-40 öljyä. Erimerkkisiä, mutta "samanlaatuisia", mitenkä mahdollinen lisäaineistus vaikuttaa kylmästartteihin?

Hyvä esimerkki, työkaverin BMW 520i. Tuota Totalin 10w-40 öljyä ja jo syksyllä oli kylmäkäynnistyksien jälkeen melkoinen rapina konehuoneessa. Työkaveri hommasi jo vaihtomoottorin varalle, koska ääni oli oikeasti melko paha nostajien naputus.

Nyt sitten tuhlasi suuren tilinsä ja osti ihan BMW:n omassa purkissa olevaa öljyä, myöskin 10w-40:stä. Tarkemmin en purkkia tulkannut (kyrillisiä, en osaa), mutta tuo viskositeettimerkintä siis molemmissa pöntöissä sama.

Nyt, -27,8°C näytti laadukas LIDLin sääasema, kun auto oli seissyt ulkona seitsämän tuntia. Avaimesta käymään ja moottorin laskettua tyhjäkäynnille, kuului vain kutoskoneen hiljainen hurina. Ei naputuksia, ei nakutuksia. Mistä ero tulee?

Myönnän, en ole koskaan öljyjen maailmaan tarkemmin perehtynyt. Koko ikäni tullut pelleiltyä enemmänkin +20-30 vuotiaiden autojen kanssa, jotka eivät öljyistä ihan niin tarkkoja kuin nykyajan autot. Asiakkaiden (= lue uudempien) autojen moottoreihin taas tulee kaadettua valmistajan ohjeistuksen öljyä, tai asiakkaan haluamaa öljyä.

Täten olen hieman ulalla mahdollisista lisäaineista yms. Esimerkiksi Shell Helix:in tiedän tekevän herkemmin kylmälimaa kuin vaikka paljon haukutun Mobilin, Helix myöskin vaahtoaa herkemmin vaikkapa kisakoneessa. Mistä johtuu?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Xuppo - 21.01.2016, 17:52:35
Tässä ns.kaatotesti venäläisittäin ja mukana muummuassa total 10w40 öljy ja aika heikosti menestyi.
https://www.youtube.com/watch?v=wSAPfHnjnNQ (https://www.youtube.com/watch?v=wSAPfHnjnNQ)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: estate - 21.01.2016, 22:10:52
Lisäaineistamalla ne ominaisuudet hienosäädetään. Jotain 10W-40 öljyä saattaa olla monellakin eri luokituksella ja erimerkkien lisäaineistukset eroavat toisistaan, vaikka luokitukset ja viskositeetit olisivat samat.

Noita testejä on ihan kiva tehdä itsekin jos huvittaa. Purkit hankeen ja katsotaan mikä on juoksevinta, öljynpainemittaristakin voi seurailla miten merkin vaihto vaikuttaa paineisiin kylmänä ja kuumana.

Mulla oli joskus hoppa, joka oli tunnettu naputtavista nostimistaan. Siihen ei suositeltu edes mitään ihmeellistä öljyä, oliskohan ollu 5W-30. Ajattelin sitten satsata ja vaihdoin syksyllä 5W-40 öljyt. Voi kiesus mitä mekkalaa se piti ensimmäisillä pakkasilla, neljällä tai viidellä rymistelevä D24:kin kävi siihen verrattuna nätisti ;D Piti sitten hakea jotkut halvat 5W-30 öljyt kun ei jaksanut sitä rouskutusta aamuisin kuunnella.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: TOK - 21.01.2016, 23:16:43
Sitä minä vaan että miksi ei 0W-öljyä kun sitä on saanut kaupasta jo kymmeniä vuosia?

Kyllä varmaan 10W on yhtään talvisemmassa säässä siirappia, miksi ihmeessä kiusata autoaan talviolosuhteissa semmosella.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Orlov - 21.01.2016, 23:38:28
Mitään vikaa ei ole 10w-40 öljyssä näillä keleillä, sieltähän sen valmistajan suosituksen näkee ohjekirjasta. Noudattaa vain niitä, ei niitä huvikseen ole sinne kirjattu :)

Omassa on nyt halvimmat motox 10w-40 ja mitään ongelmaa ei ole. Tosin ne ovat huuhteluöljyinä pahvirempan jäljiltä :)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 22.01.2016, 00:21:12
Mitään vikaa ei ole 10w-40 öljyssä näillä keleillä, sieltähän sen valmistajan suosituksen näkee ohjekirjasta. Noudattaa vain niitä, ei niitä huvikseen ole sinne kirjattu :)

Omassa on nyt halvimmat motox 10w-40 ja mitään ongelmaa ei ole. Tosin ne ovat huuhteluöljyinä pahvirempan jäljiltä :)

Paitsi että öljyt on kehittynyt paljonkin. 80 luvun vehkeen ohjekirjassa ei taida olla edes 10w-40 öljyä...

Päivittyneet öljytiedot näkee vaikka mobilin tai vastaavan sivuilta. Tai vaikka merkkiliikkeestä.
Turha kuluttaa talvella 10w öljyllä kun 5w tai 0w hoitaa paremmin homman ja ei ole montaa euroa kalliimpaa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Orlov - 22.01.2016, 01:21:46
Juu, saattaa olla ennemmin 5w-30, jos puhutaan -80luvun alkupuolesta :)

SL/GF suositukset noissa 740 ainakin oli, bensa vehkeissä se olis välille 5w-30 / 15w-40?. Noista ympärivuotiseen käyttöön(vaihto kerran vuodessa) ottaisin 10w-40 öljyn.

Jos ajelisin viinalla, niin talvella 0-5w-30, kesäksi sitten tarpeen mukaan

Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 22.01.2016, 02:10:28
Eipä sillon taitanut olla mitään 5w alkuista, ja joka tapauksessa mikä tahansa öljyistä on parempaa kun 80 luvulla.

Täällä talvella 0w40 tai 5w40. Kesällä yleensä samaa tai 5w50.
10w aika pirun kankeeta kylmänä ja taas 30 kuuma pää kyllä vinokoneessa aika helvetin lirua...

Eipä taida moni 30 kuumapää edes olla Vinokoneelle suositeltavaa.

Vähän sama kuin BMW LL-98(ja uudemmat) 0W30/5W30 -> ei saa pistää vanhempiin M10, M20, M30, M40, M50 jne moottoreihin.
"Liian matala viskositeettiluokka nykymoottoreita suuremmalle pintapaineelle esim. männänrenkaiden ja sylinteriseinämien välillä." Googlella löytyy juttua. Samoiten BMW:ltä.

Eli tuskin samaa ikäryhmää oleva vinokone tykkää hyvää mistään liruöljyistä mitkä suunniteltu huomattavasti (30v) uudempiin moottoreihin...
Varsinkaan ne öljyt missä on ACEA A1 (tai A5 muistaakseni), ne on tarkotettu bensansäästö moottoreihin mitkä suunniteltu liruöljyille. Kuten esim Fordin Zetec, mikä ei toimi oikeen paksummalla öljyllä.

10w40 motox on semisynteettistä, 5€ panostuksella saa täysisynteettistä 5w-40. Onko se sitten säästöä...  ::)

EDIT: Tosin ideana jos haluaa säästää niin mitä pienempi kylmä ja kuumapään väli on sitä halvemmalla voidaan se tuottaa. Esim. 5W30 vrt 5W50.
Eli kesäautoon tavallaan turha pistää 0w40 koska 15w40 ajaa saman asian kesällä.

Ongelmana vain lisäaineistus, kestääkö miten sitten todellisuudessa halpis 15w40 vrt laatu 0w40.
Tosin sen 15w40 voi vaihtaa vähintään 2x samaan rahaan jolloin halvatkin lisäaineet toimivat (tässä tapauksessa), vaikka yleensä huomattavasti vähemmän aikaa kun laatumerkkien lisäaineiden kesto.

Kylmäkäynnistyksiin/kylmälle mahd pieni 0W40
Kuumana jäykempänä pysymiseen mahdollisimman iso kuumapää 0W40
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: janne81 - 22.01.2016, 08:20:03
Puliukon kans samoilla linjoilla, miksette osta ja vaihda 5W tai 0W täyssynteettisiä niihin romuihinne?
Vaikkapa Teboilin tai Motox:n tuotteissa ei voi olla edes hinta esteenä.
Johtuuko tuo 10W40 öljyn käyttö siitä että työmaalta saa "nääpästyä" sitä ilmaseks? Jos niin sitten tavallaan ymmärrän  ;D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Arponen - 22.01.2016, 08:31:05
Tästä kun on näitä koe videoita katellu ni alko herätä mielenkiinto varsinkii tuoho traktorin koneöljyjen liikkuvuuteen. Pakkasta kun on -25 -> niin seiskastakin huomaa kyllä pyörivyyden jos on ollu vaan ~tunnin-puoltoista lämppärissä, traktorissa taasen huomaa vaikka olis ollu kolme-neljä tuntia lämppärissä, se pien lohkolämppäri ei paljoa öljyille maha kun koneena on 7,4l suora kutonen ja koneöljyä karvan vajaa 20l  :buck2:
Vois melkein katella mitä jämiä tuonne autokatoksen nurkkiin on jääny ja kattoa miten ne liikkuu tässä vajaan kolmenkympin pakkasessa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Orlov - 22.01.2016, 08:31:30
-27c ja hyvin lähti ilman lämmitystä 10w-40:llä :D nopeasti tuo kone lämpenee(960), siinähän on vielä "lämmönvaihdin" öljyille vesikierrossa.

Minulla on huuhteluvaihtoihin hommattu nuo öljyt, siksi otin halvinta sopivaa. Ja onhan tuo hiukan puhdistavaakin, kun on blandista
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Rodion - 22.01.2016, 11:06:48
Kiitos Huikkoster ja Rodion, puhelimella netin selailu on annelista...

Mitenkäs jos on juurikin kaksi 10w-40 öljyä. Erimerkkisiä, mutta "samanlaatuisia", mitenkä mahdollinen lisäaineistus vaikuttaa kylmästartteihin?

Hyvä esimerkki, työkaverin BMW 520i. Tuota Totalin 10w-40 öljyä ja jo syksyllä oli kylmäkäynnistyksien jälkeen melkoinen rapina konehuoneessa. Työkaveri hommasi jo vaihtomoottorin varalle, koska ääni oli oikeasti melko paha nostajien naputus.

Nyt sitten tuhlasi suuren tilinsä ja osti ihan BMW:n omassa purkissa olevaa öljyä, myöskin 10w-40:stä. Tarkemmin en purkkia tulkannut (kyrillisiä, en osaa), mutta tuo viskositeettimerkintä siis molemmissa pöntöissä sama.

Nyt, -27,8°C näytti laadukas LIDLin sääasema, kun auto oli seissyt ulkona seitsämän tuntia. Avaimesta käymään ja moottorin laskettua tyhjäkäynnille, kuului vain kutoskoneen hiljainen hurina. Ei naputuksia, ei nakutuksia. Mistä ero tulee?

Myönnän, en ole koskaan öljyjen maailmaan tarkemmin perehtynyt. Koko ikäni tullut pelleiltyä enemmänkin +20-30 vuotiaiden autojen kanssa, jotka eivät öljyistä ihan niin tarkkoja kuin nykyajan autot. Asiakkaiden (= lue uudempien) autojen moottoreihin taas tulee kaadettua valmistajan ohjeistuksen öljyä, tai asiakkaan haluamaa öljyä.

Täten olen hieman ulalla mahdollisista lisäaineista yms. Esimerkiksi Shell Helix:in tiedän tekevän herkemmin kylmälimaa kuin vaikka paljon haukutun Mobilin, Helix myöskin vaahtoaa herkemmin vaikkapa kisakoneessa. Mistä johtuu?

En osaa sanoa, kun en työskentele öljyalalla, nämä viskositeetithan on ihan laskuharjoituksia, kun tiedetään tarpeeksi asioita.

Tässä on muutama esimerkki.

Öljyt, viskositeetti 110 asteessa / 0 asteessa ja -25 asteessa:

Castrol 0W-30        10,0 /  599,2 / 4787,5
Castrol 0W-40        10,7 /  681,1 / 5624,7
Mobil 0W-40           10,8 / 546,6 / 3826,6
Mobil 5W-40           11,4 / 708,5 /  5651,4
Total 0W-40            11,0  /  598,9 / 4411,7



Castrolit ovat "litkuimpia" kuumana, mutta erot aika pieniä. Yllättäen tuo Mobil on litkuinta kylmänä ja Castrol jähmeintä.


p.s. laskuvirheitä voi olla :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: TOK - 22.01.2016, 11:32:14
En osaa sanoa, kun en työskentele öljyalalla, nämä viskositeetithan on ihan laskuharjoituksia, kun tiedetään tarpeeksi asioita.

Tässä on muutama esimerkki.

Öljyt, viskositeetti 110 asteessa / 0 asteessa ja -25 asteessa:

Castrol 0W-30        10,0 /  599,2 / 4787,5
Castrol 0W-40        10,7 /  681,1 / 5624,7
Mobil 0W-40           10,8 / 546,6 / 3826,6
Mobil 5W-40           11,4 / 708,5 /  5651,4
Total 0W-40            11,0  /  598,9 / 4411,7



Castrolit ovat "litkuimpia" kuumana, mutta erot aika pieniä. Yllättäen tuo Mobil on litkuinta kylmänä ja Castrol jähmeintä.


p.s. laskuvirheitä voi olla :D

Minkäs Castrolin luvut tuossa? Sitä on ainakin kahta erilaista joilla aikapaljon hintaeroa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 22.01.2016, 11:36:32
Jotkut 0-5w-40 voisi olla ihan pätevät volvoon näin talvella. Fiatiin käy 0w30 myös vaikkei ole ohjekirjoissa (ei kuse ulos eikä aiheuta toimintaongelmia)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: völvöxc60 - 22.01.2016, 11:48:17
Minkäs Castrolin luvut tuossa? Sitä on ainakin kahta erilaista joilla aikapaljon hintaeroa.
Tuosaa on spekat Volvoihin suositellusta 0W-30 A5 luokan öljystä
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/48799CEDA66B4B3380257F000023C485/$File/BPXE-9HP83T.pdf
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kaide - 22.01.2016, 11:54:59
Täällä on koneessa 0W-20 öljyt läpi vuoden esmes Neste jossa jähmepiste -45C :  https://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=013045&lang=&type=tt
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: völvöxc60 - 22.01.2016, 12:03:23
Täällä on koneessa 0W-20 öljyt läpi vuoden esmes Neste jossa jähmepiste -45C :  https://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=013045&lang=&type=tt
Jos pakkanen oikein puree, niin tuolla ölpällä jähmepiste hivenen korkeampi.
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/B94B65F8B027BD4280257EB6002D2C17/$File/BPXE-9J6RLV.pdf
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kaide - 22.01.2016, 12:23:52
Jos pakkanen oikein puree, niin tuolla ölpällä jähmepiste hivenen korkeampi.
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/B94B65F8B027BD4280257EB6002D2C17/$File/BPXE-9J6RLV.pdf

Tämahän vaikuttaa hyvältä  ;)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Rodion - 22.01.2016, 13:08:52
Minkäs Castrolin luvut tuossa? Sitä on ainakin kahta erilaista joilla aikapaljon hintaeroa.

Tämän:

LUOTETTAVA VALINTA:

    AUDI
    MERCEDES-BENZ
    NISSAN
    RENAULT
    ŠKODA
    TOYOTA
    BMW
    MINI
    OPEL/VAUXHALL/GM
    SEAT
    SMART
    VOLKSWAGEN


TÄYTTÄÄ TAI YLITTÄÄ ALAN STANDARDEJA:

    SAE 0W-30
    ACEA C3
    API SN
    VW 502 00/ 505 00
    BMW Longlife-04
    MB-hyväksynnät 229.31/ 229.51
    Renault RN0700/0710
    dexos2*

*Soveltuu moottoreille, jotka vaativat GM dexos2 -moottoriöljyn suorituskykyä; tätä tuotetta voidaan myös käyttää tilanteissa, joissa alun perin on suunniteltu käytettävän GM LL-A-025- LL-B-025-tuotteita.


Tuo mitä Volvoon suositellaan, on näköjään eri ja se ei täytä juuri mitään standardeja:

TÄYTTÄÄ TAI YLITTÄÄ ALAN STANDARDEJA:

    SAE 0W-30
    ACEA A1/B1, A5/B5
    API SL
    ILSAC GF-2



Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: TOK - 22.01.2016, 13:45:06
Tämän:

Tarkoitin markkinointinimeä. Oliko se Edge, Edge Sport, Titanium vai mitä niitä onkaan tällä hetkellä myynnissä. Kaikkia saa 0W-40 jäykkyydellä.

Mikä hiton järki että 0W-40 öljyn kehutaan "täyttävän tai ylittävän" 0W-30  :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Rodion - 22.01.2016, 14:03:26
Tarkoitin markkinointinimeä. Oliko se Edge, Edge Sport, Titanium vai mitä niitä onkaan tällä hetkellä myynnissä. Kaikkia saa 0W-40 jäykkyydellä.

Mikä hiton järki että 0W-40 öljyn kehutaan "täyttävän tai ylittävän" 0W-30  :D

Nämä:

CASTROL EDGE 0W-30

CASTROL EDGE 0W-40 A3/B4

Molemmat oli Titanium FST:

TITANIUM FST™ -tekniikalla varustettu Castrol EDGE 0W-40 A3/B4, auttaa saamaan kaiken tehon irti modernien urheilu- ja luksusautojen sekä tehokkaiden ajoneuvojen korkeakiertoisista moottoreista, jotka edellyttävät tehokkaampaa suojaa sekä suorituskykyisempiä alhaisen viskositeetin öljyjä.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: TOK - 22.01.2016, 14:14:52
Nämä:

CASTROL EDGE 0W-30

CASTROL EDGE 0W-40 A3/B4

Molemmat oli Titanium FST:

TITANIUM FST™ -tekniikalla varustettu Castrol EDGE 0W-40 A3/B4, auttaa saamaan kaiken tehon irti modernien urheilu- ja luksusautojen sekä tehokkaiden ajoneuvojen korkeakiertoisista moottoreista, jotka edellyttävät tehokkaampaa suojaa sekä suorituskykyisempiä alhaisen viskositeetin öljyjä.

Kiitos. Onkohan Edge Sportista saatavilla lukuja, ja ovatko mahdollisesti erilaisia?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Orlov - 22.01.2016, 14:18:00
Tuolla hinnalla saa jo vaikka Motul 300V esteripohjaiset, ylittää kaikki luokitukset :)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: völvöxc60 - 22.01.2016, 14:23:37
http://www.castrol.com/fi_fi/finland/products/cars/engine-oils/castrol-edge/product-range.html
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 22.01.2016, 14:55:39
Jos haluaa tutustua moottoriöljyn saloihin niin: tässä (http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/forums/1/1/Passenger_Car_Motor_Oil_(PCMO)).

Periaatteessa mikään (laatu) öljy ei tuhoa autoa (sen verta korkealuokkaisia), ja alapäätä saa laskea suosituksista jos niin haluaa (täällä pohjolassa lähinnä).
Lähinnä tärkein pitää ACEA luokitus ja merkkikohtaiset luokkien ylitykset kohdallaan. Sen jälkeen viskositeetti.

Taas jos ei ole juuri mitään väliä luokituksilla (esim vinokone) tärkeä pitää viskositeetti ja ACEA luokitus pois A1 (ja A5?) öljyistä. Ne kun on tarkoitettu uusiin moottoreihin.

Mineraaliöljyt nyt on aikansa elänyttä, itse käyttäisi missään tikkukoneessakaan mineraalia... Jos se estäisi kulumista jne niin sitä käytettäisiin vieläkin. :)

Periaatteessa virittäessä esim. 5w40 öljy olisi järkevä vaihtaa vaikka 0w30 öljyyn eikä 10w60...
Koska ohut öljy voitelee, paksu nostaa kyllä painetta, mutta ei voitele yhtä hyvin.
Ja 30 -> 60 laskee tehoa, nostaa lämpöä. Koska virivehkeissähän jokainen pitää öljynlämmöt tietenkin kurissa, ei ohuemmasta öljystä ole periaatteessa haittaakaan (tiettyyn pisteeseen asti tottakai).
Tietenkin joku 0w30 vinokoneessa on erittäin kyseenalainen muutenkin. Mutta siirto esim 40 öljystä 60 ei ole perusteltua, jos lämmöt pysyvät kurissa niin mikä muu hyöty 60 öljystä on kuin valmistajien kassan kasvattaminen.

Karkea yleistys, tiedän. Mutta ihan hyvää luettavaa löytyy miksi kukaan siirtyisi esim. 10w60 öljyyn. M-sarjan moottoreissa uhkarohkeat tiputellut sieltä vaatimasta 10w-60 ihan 0w-40 eikä ongelmia.
Olisi kiva nähdä pidemmällä aika välillä estäisikö esim. 0w-40 öljy kuuluisia: e39 M5, e60 M5 alakerranlaakereiden kulumisia n. 100-150tkm kohdalla
Samoiten toinen uhkarohkea ajaa 0W20 öljyllä Lamboa, lämmöt pysyy kurissa, tehoa tuli joku 15hp lisää (en muista tarkkaan) ja väitti voitelevan paremmin kun vakio xW30.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: The moose - 22.01.2016, 15:03:24
Kolmella öljyllä sain tänään tehtyä pakkastestin. Pakkasta vaan 20

Teboil diamond 10w40 Teboil diamond diesel 5w40 ja belco tai delco 10w40 kaikki täys synteettisiä

Kännyllä voi olla vaikee saada tänne kuvia mut sanotaanko näin et tuota delcoa ei meinattu saada tratista läpi pullotettaessa. Sitä myy löytötavaratalot yms.. mobilin tehtaan rinnakkais vastaava tuotteena..

Jos ei muuta nii instagram linkit tähän saan.

https://www.instagram.com/p/BA16ktJoG2w/

https://www.instagram.com/p/BA16p3VoG28/

https://www.instagram.com/p/BA16s0voG3B/

https://www.instagram.com/p/BA165PYIG3b/
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: TPK1980 - 23.02.2016, 16:46:33
https://www.facebook.com/Official.Engine.Porn/videos/1080741565310594/
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: jake74 - 24.02.2016, 12:07:17
https://www.facebook.com/Official.Engine.Porn/videos/1080741565310594/

kui kylmää öljy on tässä testissä?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.11.2016, 18:04:28
Onko kokemuksia/apuja:
Pitäisi vaihtaa öljyt tuohon italianspagaattiin ja kolmen vaihtoehdon välillä pohdin:
Valvoline MaxLife 5w-40 (tällä öljyllä ei ole ollut minulla mitään ongelmia minkään vehkeen kanssa)
Valvoline SynPower 5W-40
Total Quartz 9000 5W-40 (tätä saisin töistä halvalla)

Onko noilla öljyillä käytännön eroa kylmäkäynnistyksissä tms. tilanteissa? Tätä olen pohtinut täällä ennenkin, mutta tuota prkl MaxLifea ei tunnu oikein missään enään olevan, joten aloin taas murehtimaan.

Moottori on 1.2 litrainen bensakone, 16V hydr. säätöiset, valurautalohko ja alumiinikansi kahdella nokka-akselilla. Öljysumut ja suositus kylmiin olosuhteisiin 5W-40.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: The moose - 10.11.2016, 18:08:11
Yhdessä s80 oli totalin quartz 8000 öljyt ja olihan sit kylmänä jäykkää.

Max life oli vanhassa 740 luottoöljy kunnes kerran laitoin teboilit sisään.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.11.2016, 18:22:51
Yhdessä s80 oli totalin quartz 8000 öljyt ja olihan sit kylmänä jäykkää.
Tämän takia asiaa epäilen. Viimetalvena -28°C kylmäkäynnistys ja yritti kyllä lähteä, muttei jaksanut pyöriä öljyjä vasten.

Lopulta hinattiin käymään, kolmen sylinterin venttiilit jäi kantamaan --> yhdellä käymään --> kahdella käymään jne... Lopputuloksena vuotava kannentiiviste.

Nyt en haluaisi enään samaa rääkkiä tehdä. Ko. motti lähtee vielä -30°C käymään, jos kaikki on kunnossa. Nyt on uusi akku, startilla lisämaa ja sähkölaitteet mitattu toimivaksi, muttei se auta jos öljy on pirun jäykkää kylmänä.

Toki -30°C on jo 5W öljylle kylmää. :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: The moose - 10.11.2016, 18:35:25
Tämän takia asiaa epäilen. Viimetalvena -28°C kylmäkäynnistys ja yritti kyllä lähteä, muttei jaksanut pyöriä öljyjä vasten.

Lopulta hinattiin käymään, kolmen sylinterin venttiilit jäi kantamaan --> yhdellä käymään --> kahdella käymään jne... Lopputuloksena vuotava kannentiiviste.

Nyt en haluaisi enään samaa rääkkiä tehdä. Ko. motti lähtee vielä -30°C käymään, jos kaikki on kunnossa. Nyt on uusi akku, startilla lisämaa ja sähkölaitteet mitattu toimivaksi, muttei se auta jos öljy on pirun jäykkää kylmänä.

Toki -30°C on jo 5W öljylle kylmää. :D

Jos tänä talvena tulee 30 pakkasia testaan tuon diamond dieselin 5w40 kuinka notkeeta on.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: sekokupu - 10.11.2016, 18:44:25
Tuota 5W-40 synpoweria tullut käytettyä ysissä ihan ympärivuotisesti, ei pahaa sanottavaa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.11.2016, 19:14:43
Tuota 5W-40 synpoweria tullut käytettyä ysissä ihan ympärivuotisesti, ei pahaa sanottavaa.
Onko minkälaista, jos vertaa muihin, kylmäkäynnistyksissä? Tai onko tullut kokemuksia? Loppuuko kylmän raklatus/kolina nopeammin/hitaammin kuin jollain toisella? Vai onko motti niin hyväkuntoinen, ettei kolise vaikkei olisi öljyäkään. :D

Vinomottiin ainakin Valvolinen sivut suosittelevat MaxLifea, mutta ero Synpoweriin taitaa olla lisäaaineistuksessa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Huikkoster - 10.11.2016, 23:00:15
Mobil Super 3000 5w-40. Ei voi hirveästi mennä pieleen kun sitä laittaa. Ei ainakaan mitään yllätysjäykkää kovemmassakaan pakkasessa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 14.01.2018, 15:26:15
Hmmm, TOTAL QUARTZ 9000 5W-40 on jo -4 lämpötilassa jäykkää.

Lisäsin äitin autoon puolisen litraa öljyä, varmaan viisi minuuttia sai lirutella.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 15.01.2018, 16:37:31
Hmmm, TOTAL QUARTZ 9000 5W-40 on jo -4 lämpötilassa jäykkää.

Lisäsin äitin autoon puolisen litraa öljyä, varmaan viisi minuuttia sai lirutella.

10 tai 15w tuskin tulee pullosta ulos.  :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: The moose - 15.01.2018, 17:53:01
10 tai 15w tuskin tulee pullosta ulos.  :D

On kyllä ihme että tuota öljyä tuodaan tänne ja joissain huolloissa suosittelevat tätä.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.01.2018, 17:56:41
10 tai 15w tuskin tulee pullosta ulos.  :D
No varmasti, mutta tuo kyllä yllätti. Mobilin perinteinen "Mobil 1 5W-40" tjsp. tulee ainakin notkeammin pihalle samoissa lämpötiloissa.

Öljyn valumisesta olisi voinut kuvitella, että on ainakin -10°C
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.01.2018, 17:57:01
Eikös aika monessa raskaammassa dieselkoneessakin ole 10W öljyt moottorissa. Tuollaista 10W öljyä on muistaakseni tuossa traktorissakin ja kyllä tuollainen 3.6 litrainen dieselkone silläkin käynnistyy hyvin pakkasestakin.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 15.01.2018, 18:22:18
Eikös aika monessa raskaammassa dieselkoneessakin ole 10W öljyt moottorissa. Tuollaista 10W öljyä on muistaakseni tuossa traktorissakin ja kyllä tuollainen 3.6 litrainen dieselkone silläkin käynnistyy hyvin pakkasestakin.

Yleisesti rekoissa huudatetaan webastoa aina, ei sillä että ei välttämättä lähtisi käyntiin (kyllä ne aika tahmeita on jos vähänkään heikot akut) mutta paksu puuro kun ei voitele. Ei hyvä pitkässä juoksussa.
Turha väkisin repiä siirapilla käyntiin jos toinenkin mahdollisuus...
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.01.2018, 19:13:52
Tuollakin on ajettu varmasti yli 100h, 10W moottoriöljyllä ja hyvin toimii vieläkin, sekä käy nätisti. On tuossa yleensä yli -10c pakkasessa lohkolämmitin kiinni, mutta tuskin se öljyä öljypohjassa kauheasti lämmittää.

Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: jogiin - 15.01.2018, 19:14:21
Just 2vko sit lisäilin scaniaan öljyä ja muoviämpäri ku se ei menannu suostuu valuu täyttöputkestä siään  :2funny: oli -10 pakkasta
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 15.01.2018, 19:15:04
Tuollakin on ajettu varmasti yli 100h, 10W moottoriöljyllä ja hyvin toimii vieläkin, sekä käy nätisti. On tuossa yleensä yli -10c pakkasessa lohkolämmitin kiinni, mutta tuskin se öljyä öljypohjassa kauheasti lämmittää.

Kyllähän se öljyä lämmittää.  :)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: jogiin - 15.01.2018, 19:17:56
Kyllähän se öljyä lämmittää.  :)
Jep. Vaikka j.nestettä lämmittää niin kyllä se lämpö johtuu muuallekkin  :)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.01.2018, 19:26:43
Voihan se vähän lämmittää, mutta siinä on kuitenkin moottorinlohko kiinni koneen rungossa ja öljypohja vielä erikseen alapuolella rungossa kiinni pulteilla. Kuitenkaan ei tuo ole miksikään mennyt noillakaan öljyillä ja lähtee lämmittämättä max. -10 pakkasesta hyvin käyntiin.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 15.01.2018, 19:33:09
Voihan se vähän lämmittää, mutta siinä on kuitenkin moottorinlohko kiinni koneen rungossa ja öljypohja vielä erikseen alapuolella rungossa kiinni pulteilla. Kuitenkaan ei tuo ole miksikään mennyt noillakaan öljyillä ja lähtee lämmittämättä max. -10 pakkasesta hyvin käyntiin.

Ei sitä öljyä tartte palamaan saada.  :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.01.2018, 19:37:12
Ei sitä öljyä tartte palamaan saada.  :D
Ei se lohkolämmitin niin tehokas ole :P...460 turbo volvossa kun oli vakiona ajotietokoneessa öljynlämpömittari, niin aika hitaasti ne moottoriöljyt lämpenee, vaikka olisi +5 lämmintä ulkona, verrattuna jäähdytin-nesteeseen.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: jogiin - 15.01.2018, 19:42:09
Ei se lohkolämmitin niin tehokas ole :P...460 turbo volvossa kun oli vakiona ajotietokoneessa öljynlämpömittari, niin aika hitaasti ne moottoriöljyt lämpenee, vaikka olisi +5 lämmintä ulkona, verrattuna jäähdytin-nesteeseen.
No lämpee juu... Mutta kyl se vähäkin hohkaava lämpö notkistaa öljyä vs. täysin lämmittämätön
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.01.2018, 19:51:03
Tuossa on videolla vertailtu öljyn juoksevuutta -22c pakkasessa.

https://www.youtube.com/watch?v=cL6uMHqSSJ4
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Jule - 15.01.2018, 19:52:46
Sanoisin että yksi suurimpia syitä käyttää noita 10W30 yms öljyjä raskaissa on se että ne 5w öljyt on kuitenkin luokkaa 4x kalliimpia. 0W öljyjähän ei noissa ACEA E luokan öljyissä tietääkseni edes ole.

5W öljyn pumpattavuusraja on -35°C kun 10W öljyllä se on -30°C. Käytännössä noita koneita raapaistaan aika harvoin alle -30°C lämpötiloissa käyntiin oikeasti kylmiltään. En ole asiaa tutkinut, mutta epäilen että yönyli seisotuksella öljyt ei välttämättä ole vielä samoissa lukemissa ulkolämmön kanssa.

Jep. Vaikka j.nestettä lämmittää niin kyllä se lämpö johtuu muuallekkin  :)

Nojaa.. Edellisessä Sisussa kun yksi pakkasaamu 4h lohkiksen käytön jälkeen kesti 2 minuuttia että öp merkkivalo sammui, niin laitettiin siihen sitten öljylämmitin. Siis öljypohjassa oli ihan roppu johon laitettiin saman näköinen vastus kuin lohkoonkin. Sen jälkeen siirryttiin käyttämään 15w40 öljyä ympäri vuoden, kun sitä tuli vähemmän koneesta muuten läpi.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.01.2018, 19:58:48
Se voi olla jo vähän vaikeaa saada isohko diesel tulille -30 pakkasesta kylmiltään :D...yhdestä 1270 timberjackista oli aikoinaan webasto rikki ja se piti startata aina kylmiltään pakkasesta. Oli kuulema lähtenyt käymään vaikka piti sahata jonkun aikaa, mikäli oli enemmän pakkasta.

tuosta traktorista sammuu öljynpainevalo aika nopeasti, vaikka olisikin kovempi pakkanen ja lämmittänyt lohkolla vain 1h.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Ari E - 15.01.2018, 20:44:39
Se voi olla jo vähän vaikeaa saada isohko diesel tulille -30 pakkasesta kylmiltään :D...yhdestä 1270 timberjackista oli aikoinaan webasto rikki ja se piti startata aina kylmiltään pakkasesta. Oli kuulema lähtenyt käymään vaikka piti sahata jonkun aikaa, mikäli oli enemmän pakkasta.

tuosta traktorista sammuu öljynpainevalo aika nopeasti, vaikka olisikin kovempi pakkanen ja lämmittänyt lohkolla vain 1h.
se öp-anturi taitaa olla vaan usein siinä isoimmassa kanavassa heti pumpun jälkeen, ei kerro noissa oloissa paljoakaan niistä kriittisimmistä paikoista
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: TVS - 15.01.2018, 21:29:58
Mittailin tuota öljyjen lämpiämistä joskus vinokoneesta ja deekusta ihan mielenkiinnosta(lähinnä kun ihmettelin deekun ö-p-valon sammumishitautta kovalla pakkasella startatessa). Ei lohkolämmitin lämmitä öljyjä tasan ollenkaan. Reilun 20 pakkasessa molempia 2h (varmaan lähemmäs kolmekin) roikassa ja öljypohjan kyljessä mittauskohdasta riippuen 0-1 astetta lämpösempää kun mitä oli koripellit. Nyt tein semmosen henkistä hyvinvointia lisäävän virityksen eli kääntelin eberin pakoputken sohottamaan öljypohjan kylkeen, en tiedä kyllä nostaako sekään öljynlämpöjä yhtään, mutta tuleepä hyvä mieli että on edes yritetty  ::)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Jule - 16.01.2018, 18:17:38
se öp-anturi taitaa olla vaan usein siinä isoimmassa kanavassa heti pumpun jälkeen, ei kerro noissa oloissa paljoakaan niistä kriittisimmistä paikoista

Jos lämpötilat on siellä pumpattavuuden rajoilla, niin siellä on öljypohjassa vaan reikä "vaseliinissa" siinä imuputken kohdalla, eikä öljy kierrä.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.01.2018, 18:25:02
Jos lämpötilat on siellä pumpattavuuden rajoilla, niin siellä on öljypohjassa vaan reikä "vaseliinissa" siinä imuputken kohdalla, eikä öljy kierrä.
Jos tuollainen hydraulinen pumppu imee ilmaa, niin sehän alkaa kavitoida ja on romuna sellaisesta hyvin äkkiä, oli se sitten hammaspyöräpumppu tai muuttuvatilavuus mäntäpumppu. Kuten aikaisemmin kirjoitin niin tuolla traktorilla on ajettu yli 100h 10W öljyillä ongelmitta. Pakkasellahan nuo metsäkoneidenkin ja kaivureiden yms.. hydrauliikkaöljytkin on kovemmalla pakkasella, eikä niistäkän osat siitä heti hajoa. En muista että olisi autoissakaan ollut yleensä kuin 10W öljyä ja nekään eivät ole hajonneet tai ollut ongelmia sen kanssa. En havainnut D24TIC koneellakaan tuollaista viiveellä sammuvaa öljynpainevaloa kovemmallakaan pakkasella 10W40 öljynkään kanssa, aina sammui melko nopeasti öljynpainevalo koneen startattua ja ennen starttia lämmitin lohkolämmittimellä vähintään 1h.

Esim. 32 ja 46 hydrauliöljyn juoksevuusraja on vain -25 ja -23 astetta.

(http://qclubricants.com/img18.jpg)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 16.01.2018, 18:51:00
Kyllähän se pumppu sitä öljyä vatkatessaan ja paineeseen rutistaessaan myös lämmittää sitä öljyä. Eriasia, kuinka paljon, mutta väittäisin vastuksen ollessa kova nousee pumpun läpi menneen öljyn lämpötila joitain asteita.

Toki kylmä lohko ja kanavat jäähdyttävät öljyn liki heti.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.01.2018, 19:08:25
Ainakin jäähdytysnesteellä huomaa pakkasessa että se jäähdyttää vähän moottoria, kun lähtee kiertämään järjestelmässä. Esim. moottoria pidetään lohkolämmittimessa ja kun laittaa virrat päälle niin lämpömittari nousee hieman, ja startin jälkeen se saattaa laskea vähän, johtuen kylmästä jäähdytin-nesteestä, joka on lähtenyt kiertoon.

Kyllähän se pumppu sitä öljyä vatkatessaan ja paineeseen rutistaessaan myös lämmittää sitä öljyä. Eriasia, kuinka paljon, mutta väittäisin vastuksen ollessa kova nousee pumpun läpi menneen öljyn lämpötila joitain asteita.

Pakkohan sen pumpunkin on lämmittää, koska eihän hydraulisessa järjestelmässä oikein muuta lämmitintä ole. Hakkuukoneissa on joissakin lämmityskäyttö hydrauliikalle toteutettu, niin että pyöritetään syöttörullia jonkun aikaa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 16.01.2018, 19:10:22
Ainakin jäähdytysnesteellä huomaa pakkasessa että se jäähdyttää vähän moottoria, kun lähtee kiertämään järjestelmässä. Esim. moottoria pidetään lohkolämmittimessa ja kun laittaa virrat päälle niin lämpömittari nousee hieman, ja startin jälkeen se saattaa laske vähän, johtuen kylmästä jäähdytin-nesteestä, joka on lähtenyt kiertoon.
Juu ja joissain (italialaisisa) ajoneuvoissa huomaa termostaatin aukeamisen lämpötilan hetkellisenä romahtamisena...

Pakkohan sen pumpunkin on lämmittää, koska eihän hydraulisessa järjestelmässä oikein muuta lämmitintä ole. Hakkuukoneissa on joissakin lämmityskäyttö hydrauliikalle toteutettu, niin että pyöritetään syöttörullia jonkun aikaa.
Lähinnä tuata auton moottoria nyt tarkoitin.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.01.2018, 19:12:50
Lähinnä tuata auton moottoria nyt tarkoitin.
Auton moottorissakin on ihan hammaspyöräpumppu öljynkierrolle, kuten vaikka tuossa Casessakin on hydrauliikassa ja vaihdelaatikossa oma hammaspyöräpumppu. Että kyllä se autonkin hammaspumppu vähän lämpöä tekee.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Jule - 16.01.2018, 20:09:22
Ainakin jäähdytysnesteellä huomaa pakkasessa että se jäähdyttää vähän moottoria, kun lähtee kiertämään järjestelmässä. Esim. moottoria pidetään lohkolämmittimessa ja kun laittaa virrat päälle niin lämpömittari nousee hieman, ja startin jälkeen se saattaa laskea vähän, johtuen kylmästä jäähdytin-nesteestä, joka on lähtenyt kiertoon.
 

Itseasiassa tuon saman ilmiön tekee myös webastolla lämmitetty auto, vaikka siellä on kiertovesipumppu joka kierrättää sitä jäähdytysnestettä. Kierto lienee vähän erilainen sen webaston pumpun kerrättämänä kuin varsinaisella vesipumpulla. Tosin autossa on myös öljynjäähdytin, joten onhan periaatteessa mahdollista että kylmä öljy jäähdyttää nesteen. Vaikee sanoo.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.01.2018, 21:13:52
Öljynjäähdyttimissähän on yleensä myös termostaatti. Tosin voihan se öljynlämpö tipahtaa silloinkin kun se termostaatti avautuu ja kierto lähtee öljynjäähdyttimelle.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: janne81 - 16.01.2018, 21:20:48
Öljynjäähdyttimissähän on yleensä myös termostaatti. Tosin voihan se öljynlämpö tipahtaa silloinkin kun se termostaatti avautuu ja kierto lähtee öljynjäähdyttimelle.
Aika usein "nykyautoissa" on vaan lämmönvaihdin öljystä jäähdytysnesteeseen eikä siellä mitään erillistä termostaattia tarvi.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.01.2018, 21:24:20
Aika usein "nykyautoissa" on vaan lämmönvaihdin öljystä jäähdytysnesteeseen eikä siellä mitään erillistä termostaattia tarvi.
Eikö tuollainen löytynyt jo vanhoista D24T koneistakin, eli nestekierrolla oleva öljynsuodatinjalka ja -98 S40 T4 on kans öljypohjassa jäähdytin-nestekierrolla oleva öljynjäähdytin. Mutta tuo termostaatti taitaa olla noissa erillään keulassa/jäähdyttimen edessä olevissa öljynjäähdyttimissä yleinen.

Tuossa kuva siitä öljynsuodattimen jalasta vesikierrolla

(https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/P6cAAOSwWxNYvUtK/s-l225.jpg)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 17.01.2018, 16:43:25
Eikö tuollainen löytynyt jo vanhoista D24T koneistakin, eli nestekierrolla oleva öljynsuodatinjalka ja -98 S40 T4 on kans öljypohjassa jäähdytin-nestekierrolla oleva öljynjäähdytin. Mutta tuo termostaatti taitaa olla noissa erillään keulassa/jäähdyttimen edessä olevissa öljynjäähdyttimissä yleinen.

Tuossa kuva siitä öljynsuodattimen jalasta vesikierrolla

(https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/P6cAAOSwWxNYvUtK/s-l225.jpg)

Toi on yks automaailman parhaita keksintöjä, vakio tollanen voittaa kiinalaisen ilmajäähy kennon mennen tullen eikä tartte termaria.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 17.01.2018, 16:53:07
Toi on yks automaailman parhaita keksintöjä
Miksi? Viritetyssä vai vakiossa? Turbossa, vai vaparissa?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 17.01.2018, 17:13:22
Miksi? Viritetyssä vai vakiossa? Turbossa, vai vaparissa?

Kaikissa. Eniten turbossa (jäähdytys) hyötyä, johtuen yllätys yllätys turbosta.  :D

Öljyt lämpeää nopeammin kun jäähdytysneste lämmittää. (Mitä nopeemmin moottoriöljy lämpeää käyttölämpötilaan, sitä vähemmän moottori kuluu)
Öljyt jäähtyy paremmin kun lämpö siirtyy jäähdytysnesteeseen (ilma ei ole niin tehokas).

Mm. vanhemmista SR20DET (ei siis CA, sen tuhoa ei jäähdyttimellä pelasteta) Nissanin koneista kolis alakerran laakereita ilman tuota (uudemmissa ei, ja niissä jäähdytys). (turbo lisää öljynlämpöjä aika miehekkäästi kun polkee kunnolla, ilman "lisä"jäähdytystä) Euromalleissa se on kaikissa, kuten peräöljyn lisäjäähdytys (ikinä toimi) ja sähkömoottori pyyhkijän varressa puristamassa vartta lasiin (+180kmh).  ;D

Itse polttelin kumia puolisen tuntia ysillä (okei vaihdoin yhdet renkaat taakse eli 25min), öljylämmöt kävi parhaimmillaan jotain +110c.
En muista tarkkaan lämpöjä, mutta toi oikeasti toimii. Sen takia se joka laitteesta melkeen löytyykin.
Tietenkin vaatii toimivan jäähdytysjärjestelmän, mutta sellanen löytyy toimivista autoista kyllä.

Surkea viritelmä on pistää hirveä (ilma)jäähdytin ilman termostaattia, se liian kylmä öljy on yhtä pepusta kun liian kuumakin.
Noita vesijäähdytys juttuja saa aftermarkettinakin, paljon pienempiä ja tehokkaampia kuin ilma.

Riittääkö?  :)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 17.01.2018, 18:53:15
Riittääkö?  :)
Riittää ja kertomasi perusteella ainakin osittain mitattua faktaa.

Lähinnä siksi kyselin, kun edelleen tuntuisi aika moni mielummin virittelevän sen "ilmajäähyn" keulille, kuin tuommoisen verrattaen yksinkertaisen keksinnön.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: paku97 - 17.01.2018, 19:17:38
...mutta, ilma jäähdyttää jäähdytysnesteen.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 17.01.2018, 19:24:28
Riittää ja kertomasi perusteella ainakin osittain mitattua faktaa.

Lähinnä siksi kyselin, kun edelleen tuntuisi aika moni mielummin virittelevän sen "ilmajäähyn" keulille, kuin tuommoisen verrattaen yksinkertaisen keksinnön.

No Suomen rakentelu kulttuuri yleisesti on aina ollut nurinkurista verrattuna ulkomaihin. Yleensä se joka modaa ekan jotain (väärin) niin kaikki seuraa sitä 5v perässä, kunnes joku kysyy "miksi helvetissä?" :D

Tämä yksi aftermarket valmistajista:
http://www.laminova.se/

Voihan sen ilmajäähyn pistää lisäksi (termarilla). Laminovakin jos on jättikokoinen niin voipi vaatia termaria. Mutta taitaa karata vähän topikista jo...

...mutta, ilma jäähdyttää jäähdytysnesteen.

Moottoriöljyn lämmön on syytä olla siellä 90c nurkilla, kuten yleensä jäähdytysnesteenkin. Jotenka toimiva idea...  :)

Tietenkin isommat lämmöt johtuu siihen veteen -> flekti huutaa enemmän. Mutta harvassa autossa ongelmia, varsinkaan 940 Volvossa. Siinä rekan syyläri ja aivan järkyttävän kokoinen ja nopeuksinen puhallin.  :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 17.01.2018, 19:25:24
Mutta glykoli-vesiseos taitaa olla muilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin pelkkä öljy. Esim.. lämmön siirtyminen, viskositeetti yms. Aika huono on öljy virtaukseltaan, verrattuna jäähdytin-nesteeseen. Koneissa on hydrauliöljy jäähdytetty ilmajäähdytyksellä ja niissä lämmöt pyörii muistaakseni jossain 100-110c paikkeilla kans. Kesällä tosin rupesi aikoinaan yksi ajokone hälyttämään korkeista hydrauliöljyn lämmöistä kun oli vähän lämpimämpää.

Eikös nuo lämmöt tuppaa autossakin pyörimään moottorissa kesällä helposti 90-100c välissä...ainakin T4 Volvossa oli normaalia, että lämmöt pyöri 95c paikkeilla normaaliajossa..
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 17.01.2018, 19:35:39
Mutta glykoli-vesiseos taitaa olla muilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin pelkkä öljy. Esim.. lämmön siirtyminen, viskositeetti yms. Aika huono on öljy virtaukseltaan, verrattuna jäähdytin-nesteeseen. Koneissa on hydrauliöljy jäähdytetty ilmajäähdytyksellä ja niissä lämmöt pyörii muistaakseni jossain 100-110c paikkeilla kans. Kesällä tosin rupesi aikoinaan yksi ajokone hälyttämään korkeista hydrauliöljyn lämmöistä kun oli vähän lämpimämpää.

Eikös nuo lämmöt tuppaa autossakin pyörimään moottorissa kesällä helposti 90-100c välissä...ainakin T4 Volvossa oli normaalia, että lämmöt pyöri 95c paikkeilla normaaliajossa..

Öljyllä kestää enemmän lämmetä ja jäähtyä, kuin glykolilla. Se on ihan totta.

En ymmärrä miten hydeöljy tähän liittyy, mutta on niitä ilma/öljyjäähdytteisellä lisäkennolla olevia autojakin. Jos nyt Kuplan jättää pois ja vesimoottoreita lähinnä tarkoitin.  :P

85-105c välillä riippuen paljon moottorista "normi lämmöt". Siellä nurkissa ne öljynlämmötkin pyörii. Ei kannata niin asteelleen lukea tuota tekstiä... ;)

Nyt ollaan kyllä niin kaukana jo topicista, että tulee soo soota.  :-[
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.01.2018, 22:46:12
Tänään starttasin tuon traktorin taas kylmänä ilman lohkolämmitintä, noilla 10W40 moottoriöljyillä. Ei ollut mitään vaikeuksia käynnistyä ja kone pyöri nätisti. Viikon oli ainakin ajamatta tuossa välissä.

edit: tänään taas käynnistys tosin 1h lohkolämmityksen jälkeen ja välissä oli pakkasta -24, katsoin tikusta öljyt ja ihan hyvin juoksevalta näytti edelleen, eikä yhtään liisteriltä.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 24.01.2018, 16:57:09
Tänään starttasin tuon traktorin taas kylmänä ilman lohkolämmitintä, noilla 10W40 moottoriöljyillä. Ei ollut mitään vaikeuksia käynnistyä ja kone pyöri nätisti. Viikon oli ainakin ajamatta tuossa välissä.

edit: tänään taas käynnistys tosin 1h lohkolämmityksen jälkeen ja välissä oli pakkasta -24, katsoin tikusta öljyt ja ihan hyvin juoksevalta näytti edelleen, eikä yhtään liisteriltä.

Väität siis edelleen, että 10W öljy ei kuluta moottoria kylmäkäynnistyksessä enempää kuin 5W tai 0W?  :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.01.2018, 17:47:50
Tuolla koneella on ajettu luultavasti reippaasti yli 5000h (ohjaamo vaihdettu niin tunneista ei 100% varmuutta), ja en usko että tuossa on aikaisemminkaan ollut mitään 5W öljyjä moottorissa. Moottori käy hyvin ja ei hävitä öljyäkään pahemmin, tai savuta sinistä. Kyllähän se kylmäkäynnistys moottoria kuluttaa vaikka olisi 0W tai 5W öljyt koneessa. Kaikissa autoissakin on ollut talvisin 10W öljyä moottorissa ja hyvin pelaa nekin sillä.

enkä kyllä missään kohtaa väittänyt kulumisesta mitään tuossa aikaisemmassa viestissä, vaan että tuo 10W öljykin toimii talvellakin ihan ok.....

aikaisemmin myös mainittu noiden pumpattavuusrajoiksi 10W -30 ja 5W -35....
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 24.01.2018, 18:14:28
Pointtina oli vain, mitä notkeampaa kylmänä sitä paremmin se voitelee kylmänä. Se on vain väistämätöntä. Isoissa laitteissa vain olisi järjettömän hintaista, ja yleensähän ne roikassa yöt viettää.

Ajoin itse bemarilla mikä söi aivan tautisesti öljyä (m10b18, öljyrenkaat aivan tautisen karstassa) aluksi edellisen kuittien mukaan 5w-40.
Lisäsin atf, haldex ja vw:n vaihteistoöljyä, sen mukaan mitä niitä jäi yli. Parissa viikossa jo yli auton tilavuuden. Hyvin toimi eikä ikinä ongelmaa öljynsuhteen. Moottoriöljyä kun ei saanut ilmaiseksi.

Sen jälkeen oli töissä mulle kerätty 20litran pönttö mihin kaadettiin kaikki öljypitoinen, ja vähänkään olevinaan puhdas... Näiden jälkeen öljynkulutus tipahti yhtäkkiä 5l / 1000km -> 0.2l / 1000km..  :idiot2: :2funny:

En silti suosittele. Mutta mikäs tuollaisen m10 koneen tappaisi... :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: kempula - 25.01.2018, 12:12:27
Pointtina oli vain, mitä notkeampaa kylmänä sitä paremmin se voitelee kylmänä. Se on vain väistämätöntä. Isoissa laitteissa vain olisi järjettömän hintaista, ja yleensähän ne roikassa yöt viettää.

Ajoin itse bemarilla mikä söi aivan tautisesti öljyä (m10b18, öljyrenkaat aivan tautisen karstassa) aluksi edellisen kuittien mukaan 5w-40.
Lisäsin atf, haldex ja vw:n vaihteistoöljyä, sen mukaan mitä niitä jäi yli. Parissa viikossa jo yli auton tilavuuden. Hyvin toimi eikä ikinä ongelmaa öljynsuhteen. Moottoriöljyä kun ei saanut ilmaiseksi.

Sen jälkeen oli töissä mulle kerätty 20litran pönttö mihin kaadettiin kaikki öljypitoinen, ja vähänkään olevinaan puhdas... Näiden jälkeen öljynkulutus tipahti yhtäkkiä 5l / 1000km -> 0.2l / 1000km..  :idiot2: :2funny:

En silti suosittele. Mutta mikäs tuollaisen m10 koneen tappaisi... :D

Atf on ainakin aika tehokkaasti puhdistavaa öljyä. Jotkut käyttävät sitä aseen putsauksessa kun se liottaa noet ym. karstat irti, joten ei mikään ihme, että männänrenkaat alkaa taas toimimaan. Jos männänrenkaat on karstoittunut kiinni niin kannattaa tehdä huuhtelu esim. polttoöljyllä tai ihan kaupasta saatavalla aineella(joka usein on polttoöljyä/lamppuöljyä, käyttöturvallisuustiedotteesta voi selvittää). Voi kai sen atf:lläkin periaatteessa tehdä kun kaataa tulpanreijästä ja antaa liota. Muistaa vaan pyörittää konetta ilman tulppia ja vaihtaa öljyt ennen käynnistystä.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: puliukk0 - 26.01.2018, 19:55:50
Atf on ainakin aika tehokkaasti puhdistavaa öljyä. Jotkut käyttävät sitä aseen putsauksessa kun se liottaa noet ym. karstat irti, joten ei mikään ihme, että männänrenkaat alkaa taas toimimaan. Jos männänrenkaat on karstoittunut kiinni niin kannattaa tehdä huuhtelu esim. polttoöljyllä tai ihan kaupasta saatavalla aineella(joka usein on polttoöljyä/lamppuöljyä, käyttöturvallisuustiedotteesta voi selvittää). Voi kai sen atf:lläkin periaatteessa tehdä kun kaataa tulpanreijästä ja antaa liota. Muistaa vaan pyörittää konetta ilman tulppia ja vaihtaa öljyt ennen käynnistystä.

Sitä nyt sattui vain olemaan ylimääräistä jäänyt pöydille lojumaan, ihan hirveästi 50€ autoon raaskinut sijoittaa...
Paras auto kyllä tähän mennessä. Mm. 22km ajoin ilman pisaraakaan vesiä sillä, eka työpaikalle ja sitten safkiksella hakemaan alavesiletku. Sekä 1 kesän ja 2 talven jälkeen sain 150€ siitä rahaa. :D

Mutta kyllä jokin niistä vaikutti, suht nopeasti sen litkun jälkeen lopetti öljynkulutuksen kuin seinään.  :D
Otsikko: Öljyjen notkeus pakkasella
Kirjoitti: J2K - 21.02.2018, 19:51:58
En löytänyt topikkia missä tätä joskus sivuttiin, joten tein uuden.
Löytyi hyvin tehty testi öljyjen juoksevuudesta -20 asteen pakkasessa. Kohta on koko Suomessa kylmempää öisin niin joku joka viitsii voisi tehdä vastaavan kokeen.
Esim 0W-30  ::) öljyillä.
https://youtu.be/sXcf5g85Dzs

Tämä yhdistetty jo olemassa olevaan aiheeseen ja linkit siihen poistettu.
Otsikko: Vs: Öljyjen notkeus pakkasella
Kirjoitti: The moose - 21.02.2018, 20:00:58
Haulla lähes mahdoton löytää..siis foorumin. googlettaa vrcf moottoriöljyn kylmäkokeita niin tulos on...
Otsikko: Vs: Öljyjen notkeus pakkasella
Kirjoitti: Slerbahuuli - 30.04.2018, 16:37:07
Haulla lähes mahdoton löytää..siis foorumin. googlettaa vrcf moottoriöljyn kylmäkokeita niin tulos on...
Joo. Foorumin haulla hain "kylmäkokeita", niin löysi jo olemattomiin poistetun topicin, muttei tätä! ;D


Ei ole mitään videota tai koetta antaa, mutta havainto. Eilen vaihdoin yhteen katiskaan öljyt ja otin viimeisen purkin Total Quartz 9000 5W-40 moottoriöljyä varastosta.

Kyseessä on ulkovarasto. Nyt on päiväsaikaan pitänyt semmoista 8-13°C lämpötiloja (varjossa) ja yöllä 2-3°C plussalla. Öljy oli "varastolämpöisenä" koneeseen kaataessa aikalailla yhtä sitkeää tai vähän sitkeämpää kuin Fairy (tiskiaine)... ::)

Jos on plussakeleissä noin jäykkää, niin en ihmettele enään ollenkaan talven kylmästarttien kankeutta. Noh, onneksi seuraavassa vaihdossa menee koneeseen jotain muuta.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 30.04.2018, 20:06:44
Ei kai nyt 5W-40 öljyn pitäisi mennä edes -15 pakkasellakaan vielä mahdottoman jäykäksi. Tuskin mikään moottoriöljy sentään ihan juoksevaa lirua on edes + kelissä. Bensakoneessa varsinkin menee talvella hyvin 5W öljykin.

aikasemmin mainittu myös näin:

5W öljyn pumpattavuusraja on -35°C kun 10W öljyllä se on -30°C. Käytännössä noita koneita raapaistaan aika harvoin alle -30°C lämpötiloissa käyntiin oikeasti kylmiltään. En ole asiaa tutkinut, mutta epäilen että yönyli seisotuksella öljyt ei välttämättä ole vielä samoissa lukemissa ulkolämmön kanssa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 30.04.2018, 20:44:33
Ei kai nyt 5W-40 öljyn pitäisi mennä edes -15 pakkasellakaan vielä mahdottoman jäykäksi. Tuskin mikään moottoriöljy sentään ihan juoksevaa lirua on edes + kelissä. Bensakoneessa varsinkin menee talvella hyvin 5W öljykin.

aikasemmin mainittu myös näin:
No näinpä. Jossain -10 asteessa olen tottunut tuommoista öljyä käsittelemään.

Autossa, johon öljyt vaihdoin, on täyttöaukko hiukan ahdas. Ei ole kuitenkaan koskaan mennyt kahta minuuttia 3.1 litran kaatamiseen. Talvella tottunut hidastelemaan, en kesällä.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: 240-gl - 02.05.2018, 18:19:52
Sanokaas sit mikä on kuumana kaikkein paksuinta moottoriöljyä mitä tullut vastaan, olis yks pirun väljä kone missä ei oo öljynpainetta ohkasilla öljyillä juurikaan.

Pitäs tekohengittää sen verran et pääsis auton rekisteröintikatsastamaan ja kattomaan meneekö muuten kaikki läpi, ettei turhaan vaihda konetta autoon mitä ei saakkaan kilpiin  :(
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 02.05.2018, 19:21:54
Taitaa olla nuo yli W40 lukeman öljyt paksuimpia kuumana, eli esim. 10W50 ja 10W60. Tuo jälkimmäinen lukemahan sen ilmoittaa miten hyvä viskositeetti on kuumana. Ensimmäinen lukema kertoo kylmäviskositeetin.

juurikin tuon kuumaviskositeetin takiahan noita 10W60 öljyjä käytetäänkin virikoneissakin.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.05.2018, 19:30:14
Olikohan Liqui Molyn "anti smoke" jota käytettiin moottorikoneistamolla nokkapukkien yms. rasvaukseen juuri paksuutensa vuoksi.

Oli normaalissa huoneenlämmössä samanlaista kaataa, mitä joku perus 5-10W40 on -20 pakkasessa.

Liekkö nimi kertoo käyttökohteen? ;D En kyllä tiedä myydäänkö isoissa kannuissa, tämä oli semmonen 250ml korkillinen "tuubi".
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 02.05.2018, 19:32:52
Eikö tuo ole enemmänkin lisäaine kuin moottoriöljy ?

https://www.roughtrax4x4.com/liqui-moly-oil-smoke-stop-300ml.html
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.05.2018, 19:37:47
Eikö tuo ole enemmänkin lisäaine kuin moottoriöljy ?

https://www.roughtrax4x4.com/liqui-moly-oil-smoke-stop-300ml.html
Varmaan, mutta ei tolla aineella aikuisten oikeasti ole mitään muuta virkaa, kuin olla niin paksu ettei savua.


Kaksi-kolme purkkia tuota koneeseen ja leimalle?  ;D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: 240-gl - 02.05.2018, 20:13:43
Varmaan, mutta ei tolla aineella aikuisten oikeasti ole mitään muuta virkaa, kuin olla niin paksu ettei savua.


Kaksi-kolme purkkia tuota koneeseen ja leimalle?  ;D
ajattelin kans et puolet jotain 20w-60 öljyä ja loput puolet noita viskositeetin lisääjiä  :2funny:
Tosiaan kun papereissa ehkä hiukan epäselvyyttä, ja  kyseessä jenkkivehje ni pitäs löytyä runkonumerokin jostain yms pientä ni ei viitti turhaan vaihtaa konetta jos ei mee suosiolla läpi muutenkaan
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kankikari - 02.05.2018, 20:33:47
Sanokaas sit mikä on kuumana kaikkein paksuinta moottoriöljyä mitä tullut vastaan, olis yks pirun väljä kone missä ei oo öljynpainetta ohkasilla öljyillä juurikaan.

Pitäs tekohengittää sen verran et pääsis auton rekisteröintikatsastamaan ja kattomaan meneekö muuten kaikki läpi, ettei turhaan vaihda konetta autoon mitä ei saakkaan kilpiin  :(

Sae 40 öljy on kyl semmosta siirappia kuumana ettei toista.

Kylmänä kun pumpataan 208 l tynnyristä paineilmapumpulla on syytä 9kw lämmitin pistää päivää aiemmin puhaltaan tynnyrinippuun jotta tynnyri tyhjenee päivässä tuoreöljysäiliöön.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.05.2018, 20:59:57
Biltemassa oli muuten tuota Sae "jotain" öljyä vielä 7-vuotta sitten.

Ei vuotanut silloisessa autossa jakopään stefat sillä. :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kankikari - 02.05.2018, 21:08:19
Biltemassa oli muuten tuota Sae "jotain" öljyä vielä 7-vuotta sitten.

Ei vuotanut silloisessa autossa jakopään stefat sillä. :D

Mätänetissä sitä on ollu peltikannussa jossa minin kuva. Ei toki samaa mitä meillä töissä. Joka on mobil pegasus 605

Delvac on autonmoottoriöljyistä varmaan paksuinta?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 02.05.2018, 21:12:19
Delvac on enemmän raskaankaluston öljyä kuin auton. Mutta toiminee varmaan autossakin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/591302/Mobil-Delvac-MX-ESP-15W-40-4L
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: compinho - 02.05.2018, 21:21:58
Delvac on enemmän raskaankaluston öljyä kuin auton. Mutta toiminee varmaan autossakin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/591302/Mobil-Delvac-MX-ESP-15W-40-4L
Nyt sohit vaarallisilla vesillä...  ;D

Delvac on jumalten nektari joka toimii liki kaikissa polttomoottoreissa moottoripyöristä valtameridieseleihin. Mulla se on ollu käytössä lähinnä sprintterissä.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kankikari - 02.05.2018, 21:25:13
Nyt sohit vaarallisilla vesillä...  ;D

Delvac on jumalten nektari joka toimii liki kaikissa polttomoottoreissa moottoripyöristä valtameridieseleihin. Mulla se on ollu käytössä lähinnä sprintterissä.

Jep.. öljyä vuotava tuuttihonda ja moni muu vanha mp lopettaa tiputtamisen parkkiin. Hd ei auta niinpaljoo mut vähenee.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 02.05.2018, 21:26:40
Monitra ja Universal on kans yleisöljyä ja toimivat myös märkäjarru ja vaihteistoöljynä traktorissa yms...sekä moottoriöljynä.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: V70 2.5 - 02.05.2018, 21:52:16
Nyt sohit vaarallisilla vesillä...  ;D

Delvac on jumalten nektari joka toimii liki kaikissa polttomoottoreissa moottoripyöristä valtameridieseleihin. Mulla se on ollu käytössä lähinnä sprintterissä.

Itellä delvac:kia sprinterissä, veneessä(moottori ja vetolaite) ja mopoissa nyt ainakin. Mutta ei tuokaan Mersun koneessa pysy. (Viimeksi kysyin varaosaliikkeestä moottoriöljyä, mikä pysyy mersun moottorissa. Vastasi heti, että ei löydy :2funny:)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Leo - 02.05.2018, 22:05:23
Lieköhän tuollainen SAE 50 jäykkää  :)
http://www.kendall.fi/wp-content/uploads/moottorioljy_GT-1-High-Performance-Ti.pdf (http://www.kendall.fi/wp-content/uploads/moottorioljy_GT-1-High-Performance-Ti.pdf)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Maxxxed - 03.05.2018, 20:48:30
Olisi ihan mielenkiinnosta hauska nähdä kuinka notkeaa tuo VEA koneiden 0w-20 on pakkasella :D
Lämpösessä se ei juuri kokista jäykempää oo :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 03.05.2018, 20:56:49
Mitä nopeasti katsoi niin tuonhan 0w20 öljyn pitäis olla juoksevaa vielä -40 asti. Kuumana taas huonompi viskositeetti kuin vaikkapa 0W40 öljyllä.

(http://www.lexudrive.com/images/books/42/10/index.78.jpg)

(https://www.nortonownersclub.org/noc-chat/technical1-singles-forum/838180210/443321171/sae-grade-jpg)

Tuollakin kehuttu 0W20 kylmäominaisuuksia: http://www.lexudrive.com/lexsu-412.html

SAE 0W-20 is the best choice for good fuel economy and good starting in cold weather.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Maxxxed - 03.05.2018, 21:03:13
Liekö sitten juurikin tuon start/stop:in vuoksi ja matalankitkan näissä tuo öljy...

Kait tonne vois paksumpaakin laittaa ainakin kesäksi mutta tiiä sit. :)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: 240-gl - 03.05.2018, 21:05:58
Varmaan, mutta ei tolla aineella aikuisten oikeasti ole mitään muuta virkaa, kuin olla niin paksu ettei savua.


Kaksi-kolme purkkia tuota koneeseen ja leimalle?  ;D

(https://thumb.ibb.co/msu7Tn/IMG_20180503_201426.jpg) (https://ibb.co/msu7Tn) Näillä mennään  :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Jule - 29.05.2018, 22:00:10
Ei tuollainen SAE 40 öljy ole normaali käyntilämmössä sen paksumpaa kuin 15w-40 öljykään, mutta kylmänä se on kyllä paksua.

Tuolla motonetissä on Redline 50WT (15w50) öljy, ja pari riviä alempana Redline 70WT öljy.. Voisiko tuon jälkimmäisen viskositeetti olla 70? ???

Liekö sitten juurikin tuon start/stop:in vuoksi ja matalankitkan näissä tuo öljy...

Kait tonne vois paksumpaakin laittaa ainakin kesäksi mutta tiiä sit. :)

Kyllä nuo 0w-20 yms liruöljyt on pelkän bensansäästön takia käytössä, startstop-järjestelmä ei liity siihen.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
Kirjoitti: Kankikari - 30.05.2018, 19:30:58
Kuumasta koneesta kun otan öljynäytettä 1500h välein juurikin sae 40. Muoviputkesta lasketaan 0.2 dl näytepulloon ja näyteputki otetaan irti pikaliittimellä. Se öljy joka on putkessa ei juurikaan valu vaikka haluaisi. Ja seuraavaa öljynäytettä otettaessa putkessa on sitä öljyä edelleen.

Koneen kylkeen kun sitä valuu suodattimia vaihtaessa jässähtää se niin siihen maalattuun runkoon ja palkkiin ettei pelkällä jarrukliinerillä se edes valu vaan väistää pullosta tulevan paineen. Hyvään vipperiliinaan jää mut ei ilman työtä.