Futurez  Kulkukoira

Liikennekäyttäytyminen motarilla

  • 14 Vastauksia
  • 5058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Liikennekäyttäytyminen motarilla
« : 01.04.2018, 02:21:52 »
Moi,
Toisin taas esiin tämän erään ikävän ja jossain tilanteissa varsin vaarallisenkin ilmiön,
jota pidin joskus aiemmin enemmänkin läheisen itänaapurimme toimintatapana.

Taustaa:
Moottoritiellähän olemassa 2 kpl tasavertaista kaistaa samaan suuntaan eli menoksi siis..
Nykyisin ei virkavalta tietääkseni juurikaan puutu tuon ns. "ohituskaistan" käyttöön
edes moottoriliikennetiellä, ellei se ei aiheuta muulle liikenteelle vaaraa/haittaa
Ongelma:
Mikähän ihmeen voima/vaisto/käsky/aivopieru saa nämä kanssa-autoiljamme harjoittamaan
tuota tielikenteen vaarantavaa terrorismia toimimallalla seuraavasti:
Ohitetaan se moottoritiellä "hitaammin" (?) liikkuva tavalla  & toisella ja siirrytään lähes
välittömästi siihen ohitettavan eteen ikäänkuin se v***n kiire loppuisi juuri siihen ???
Tämä käytäntö näyttää olevan vallalla niin kesällä kuin myös talvella ja ainakin
etenkin juuri silloin, kun ollaan siinä suomalaisessa suolapaskakelissä, kun sitä
loskapaskamateriaalia on ihan siis riittävästi olemassa...

Sitä ohitusbaanaa nimittäin riittää kokemukseni mukaan usein kymmeniä, joskus satojakin
kilometrejä, miksei sitä voi käyttää ja vetää sitä myöden vaikka näkymättömiin ???

Omat ajokilometrini ovat nykyisin varsin vaatimatomalla tasolla, mutta näkisin,,että ko. asiaan vosi kyllä
puuttua jo tuolla autokoulutasolla jos vaan halutaan, mutta siellä se sivutaan hyvin laimeasti.

Perustan näkemylsen mm. siihen, että viimeisen viiden vuoden aikana olen nuorisomme kanssa
hankkineet omallan opetuksellani ajokortit mopo-kevari-h-auto x 2 ja sama ikävä ilmiö on
seurannut meitä koko sen ajan, kun olemme olleet liikenteessä.
Olenkin opettanut nuorioani kuten itsekin toimin, että ohi vaan jos tilanne sen vaatii eikä siihen
rinnalle sitten jäädä sitten kuppaamaan vaan tehdään se oihitus reippaasti, kuten on opetettu.
Annetaan mennä sitä ohituskaistaa omalla vauhdilla siihen asti, kunnes se leasingyhtiön omistaman,
prosvisiopalkkaisen uunituoreen myynti-insinöörin vapisevan itsevarma vasen käsi hapuilee
viiksestä kaukovalomaerkkiä ilmoittaakseen, että nyt on johtajat liikkeellä, köyhät väistäköön...

Eiköhön tähänkin voisi jotakin järkeä saada erilaisissa kolulutustilaisuuksissakin ihan normisti ?

Poissa Hota

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #1 : 01.04.2018, 07:10:53 »
Jokusia kertoja on motarilla meinannu etupuskurin kulma kolahtaa kun se ohittaja palaa omalle kaistalleen.
Näitä riittää aina.
Ex-Volvot: 142 -70, 145 -74 (2.3 L R-sport) ja Amazon -70.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #2 : 01.04.2018, 09:37:59 »
Taustaa:
Moottoritiellähän olemassa 2 kpl tasavertaista kaistaa samaan suuntaan eli menoksi siis..
Ei ole tasavertaisia ne kaistat. Sisempi on vain ohituskäyttöön. Oulussa joutuu melkein kerran viikossa ohittamaan oikealta kun siihen vasemmalle jäädään munimaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #3 : 01.04.2018, 14:49:55 »
Itse myös huomannut että usein se ohitettava ajaa hitammin mutta sitten sattuu nostamaan nopeutta sihen sallittuun juuri kun toinen on vierellä vasemmalla kaistalla  menossa ohi. Niin sitten et pääsekkään ohi ajamatta ylinopeutta.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #4 : 02.04.2018, 08:02:49 »
Itse myös huomannut että usein se ohitettava ajaa hitammin mutta sitten sattuu nostamaan nopeutta sihen sallittuun juuri kun toinen on vierellä vasemmalla kaistalla  menossa ohi. Niin sitten et pääsekkään ohi ajamatta ylinopeutta.

Niinpä. Ja sitten nämä myyntimiehet painavat vasemmalla kaistalla takaluukkuun kiinni valoja vilkutellen. Menisi sitä kiihdyttäjää kiusaamaan.

Ylinopeutta ei kenenkään tarvitse ajaa, vaikka myyntimiehet vasemmalla kaistalla niin luultavasti ajattele, kun heidän edestään pitäisi liueta.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #5 : 02.04.2018, 13:30:23 »
Ei ole tasavertaisia ne kaistat. Sisempi on vain ohituskäyttöön. Oulussa joutuu melkein kerran viikossa ohittamaan oikealta kun siihen vasemmalle jäädään munimaan.
En siis ole ajatusteni kanssa yksin.
Toinen ongelma Oululaisessa moottoritieajossa on se polttoaineen säästely kiihdytyskaistoilla.

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #6 : 02.04.2018, 13:50:45 »
Mistä tiedätte minkä alan miehiä/naisia ne muut kuskit ovat ja onko auto oma vai leasing? Mikä olisi sopiva ammatti, että osaisi ajaa, eikä menisi kateellisten ihon alle.  ;D

Sen lisäksi, että ohitettava auto löytääkin jostain kaasupolkimen, niin itseäni ärsyttää se, että 100 km/h alueella ajetaan vasenta kaistaa reippaasti n. 110-115 km/h, mutta kun tulee oikealle kaistalle muutaman auton ohitettava letka, niin nopeus tippuu lähelle 100 km/h, kun letkasta on päästy ohi niin taas nopeus nousee ja usein vaihdetaan kaistaa oikealle. Taitaa olla vaan luonnollinen reflexi, kun ahtaus alkaa ahdistaa. Vakkari auttaisi tähän.

Toinen mikä pistää usein silmään on peesailijat, eli ajetaan mahdollisimman kovaa toisten perseessä, mutta jos antaa tilaa, niin menohaluja ei löydykkään. Veikkaan, että tässä on kyseessä mahdollisten tutkien välttelyä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #7 : 02.04.2018, 13:54:03 »
En siis ole ajatusteni kanssa yksin.
Toinen ongelma Oululaisessa moottoritieajossa on se polttoaineen säästely kiihdytyskaistoilla.
Tuo kiihdyttämisen vaikeus. Okei, osa rampeista on pahoja kun eka pyöräytetään 180 astetta ja sitten lyhyt kiihdytyskaista. Mutta suurimmalla osalla on se ettei uskalleta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #8 : 18.05.2018, 18:28:27 »
Itse myös huomannut että usein se ohitettava ajaa hitammin mutta sitten sattuu nostamaan nopeutta sihen sallittuun juuri kun toinen on vierellä vasemmalla kaistalla  menossa ohi. Niin sitten et pääsekkään ohi ajamatta ylinopeutta.

Erityisen mukava tilanne jos alla sattuu olemaan 90km/h rajotettu auto.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #9 : 19.05.2018, 08:31:53 »
Itse myös huomannut että usein se ohitettava ajaa hitammin mutta sitten sattuu nostamaan nopeutta sihen sallittuun juuri kun toinen on vierellä vasemmalla kaistalla  menossa ohi. Niin sitten et pääsekkään ohi ajamatta ylinopeutta.
Ilmiöön kaksi pääsyytä - "herätään" nopeusrajoitukseen tai se psykologien tutkima tahaton nopeuden nostaminen. Toki kolmantena on mieleltään kieroutuneet kiusaajat. Todella usein oikealla kaistalla vauhti nousee ja jos palaa itsekin oikealle niin sama auto tulee perä edellä vastaan. Parhaillaan taisin mennä ohi (ja välillä toinen meni ohi) 5 kertaa parin kilsan matkalla. Itsellä cruise samoissa asetuksissa ja koko ajan olin oikealla kaistalla...

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #10 : 19.05.2018, 12:31:36 »
Ilmiötä kutsutaan "paskamagneetiksi". Tasanopeutta ajamalla, voi saman auton joutua ohittamaan useitakin kertoja esim 5km matkalla ::)
Jotenkin se liittyy aivotoimintaan, tai sen puutteeseen
« Viimeksi muokattu: 19.05.2018, 12:37:13 kirjoittanut Orlov »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #11 : 19.05.2018, 13:00:54 »
Tämä sama ongelma tuntuu olevan myös ihan kaksikaistaisella maantiellä, kun baanaa ois päästää ihan reippaasti vielä vastaantulevalla niin eikön siihen eteen sitten vain paska ja kivet lennättäen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #12 : 22.05.2018, 18:56:32 »
Nopea Tampere keikka motaria ja on se aikamoinen lasten hiekkalaatikko nykyään. Varmasti yli puolet poukkoilee kaistoilla näyttämättä koskaan vilkkua. Ohituskaistalla päästään pääsääntöisesti hiljempaa kuin oikealla. Jos takaa tulee nopeampi niin kiihdytetään että ehditään rekan takaa vaihtamaan ohituskaistalle eteen ja hidastetaan sataseen. Juuri kukaan ei ajanut 120km/h vaan reilusti alle.
Tesla S75D '17

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #13 : 22.05.2018, 19:12:09 »
Kaksi muutakin syytä on: ohittaja ei käytä cruisea ja nopeus hiipuu ohituskaistalle siirtyessä huomaamatta. Lisäksi ei osaa käyttää peilejä. Tai sitten kun ohitettava kiihdyttääkin, kypsytään ja siirrytään nopeammin eteen.

Olette ehkä myös huomanneet ilmiön, että tyhjällä tiellä kaikilla on kiire ohituksen jälkeen niistää eteen, mutta ruuhkassa kun se lisäisi ohituksen sujuvuutta ei jonon vetäjä millään poistu ohituskaistalta?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3465
Vs: Liikennekäyttäytyminen motarilla
« Vastaus #14 : 25.05.2018, 18:20:33 »
Nopea Tampere keikka motaria ja on se aikamoinen lasten hiekkalaatikko nykyään. Varmasti yli puolet poukkoilee kaistoilla näyttämättä koskaan vilkkua. Ohituskaistalla päästään pääsääntöisesti hiljempaa kuin oikealla. Jos takaa tulee nopeampi niin kiihdytetään että ehditään rekan takaa vaihtamaan ohituskaistalle eteen ja hidastetaan sataseen. Juuri kukaan ei ajanut 120km/h vaan reilusti alle.
Ns. "normiaikaan" kulkeminen on tuollaista oli sitten mikä tahansa väylä käytössä. Viime lauantaina E12 kohti Tamperetta joku E-Mersu ajoi 100:n rajoituksella oman mittarin mukaan n. 108km/h. Ajattelin että kerrankin tällainen jonka perässä on kiva ajella pidempikin pätkä. No, jokaisen kameran kohdalle jarrun kanssa karvan yli 70:iin mutta risteysalueiden 80-rajoitukset ei tietenkään muuttaneet vauhtia mihinkään... Voi jeesus että on ärsyttävä tehdä tuollaisen perässä matkaa  :idiot2:

Plussana että kun pääsin motarille kohti Helsinkiä en joutunut ottamaan vakkaria pois päältä (130 asetus eikä adaptiivista vakkaria) kahta/kolmea kertaa enempää koko matkan aikana Tampereelta Klaukkalan liittymään mennessä. Toki oli lauantai ja kello noin 20 perille päästäessä.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2018, 18:23:50 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

 

Samppasport  Futurez