Proturbo  Autodiagnoosi

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3079 Vastauksia
  • 886024 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13385
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
D24 tehon lisäys keskustelu
« : 28.10.2010, 21:35:53 »
Tähän kaikki keskustelut D24 -moottorin tehonlisäyksestä.

Lainaus käyttäjältä: Alkutahdit landiasta
...nyt puhutaan D24TIC:istä? D24:stä en tiedä, saako siitä tehoa muuten kuin muuttamalla TICiksi.
-isompi nestepää
-isompi putkisto
-isompi turbo
-säädätys
NÄIDEN JÄLKEEN
-vahvemmat kanget (varsinkin jos turbon vaihtoi VNT:hen) tarkkaan tasapainotettuina0
-vauhtipyörästä helkkaristi tavaraa pois
-kampurasta tavaraa pois
-vauhtipyörän ja kampuran tarkka tasapainotus, samoin männille?
Näin minä oon ymmärtäny. Tietty kaikki öljyjäähyt yms kannattaa jossain tossa välissä lisätä.
Jotku on puhunu että volkkarin vaparin imusatsi ois kovempi, mutta tiedä häntä.
Jotenki tälleensä!
ja tästä lähtee... voimaa saa deekusta mutta ei ladalla kuuhun mennä todistettavasti saadaan noin 150 hv koneesta ja savua ihan kunnialla... lisää reseptejä kentälle. voima ei tule tyhjäästä joten tarvitaan ilmapumppu HX40 ja tehopumppu(12mm nestepää)

alla vakiopumpun karan muokkauksesta jotain

Lainaus käyttäjältä: volvolandia
http://s197.photobucket.com/albums/aa28/caideman/Volvo%20940%20TDIC/?action=view&current=ahtokaranmitat2.jpg

Siinä olis kuva mittoineen, siitä teetät karoja ja
http://s197.photobucket.com/albums/aa28/caideman/Volvo%20940%20TDIC/?action=view&current=ahtokara640x486.jpg
siinä karkeat ohjeet.
Jos et tuosta tajua jostain täältä löytyi topiccikin ahtokaran muokkauksesta.

Ja kuvat on Caidemanin
« Viimeksi muokattu: 31.10.2010, 12:52:36 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1 : 08.11.2010, 00:23:06 »
Itsella tulee omaan D24 kylkeen kiinni seuraavat osat:
12mm nestepää pumppuun
Modattu ahtokara
HX 35 ahdin
Orkkiskokoinen täysalumiini cooler.
Kyllä, savuahan noilla osilla tulee, mutta jos sen maagisen 200hv penkkilapun saisi ajettua niin tyytyväisiä oltaisiin.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2 : 08.11.2010, 08:15:54 »
143hv/348Nm resepti
-D24 ajettu 500tkm
-T3 pakosarjoineen, d24ticistä
-450x300x76 kiinakooleri.

Sekoitetaan, nostetaan ahto 0.8bar ja ruuvataan syöttöä sen verran kun luonto antaa periksi, ja vóila, tuloksena 143 savuavaa hevosta.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3 : 13.11.2010, 21:03:54 »
Lainaus käyttäjältä: Hannu_264
Rahan ja käyttötarkoituksen kompromissina joutuu ahtimen aina valitsemaan...

Iso VNT ahdin tai pari pienempää on mielestäni hyvä moderni valinta. VNT tekniikalla kun on mahdollista saada ahdin heräämään aikaisin ja kumminkin riittämään pitkälle. Jos tuota VNT:n toimintaa miettii niin kyseessä on tehon mukaan muuttuva pakopesän A/R suhde. Eli yhteen ahtimeen on integroituna koko skaala eri pakopesiä. Aika paljon voi joutua askartelemaan ennen kuin systeemi toimii luotettavasti joka tilanteessa.

Vakio T3 Garrettillakin yltää varsin lähelle tuota 200+ hv rajaa, kunhan pakopesä A/R luku on 0.63 suurempi. Esim. 0.82 tai 1.06 A/R-luvuilla ahdin herää kummasti ylempänä ja pakopaineet eivät estä huuhtelua, jolloin tehoa tulee enemmän ja ylempänä. Cosworthin ahtimena on käytetty muun muassa T3 versiota, missä AR on 0.84 ja imupuolen kompura 48 mm (Volvoissa 42 mm). Tuommoinen ahdin voisi olla aika sopiva ja edullinen isompaa tehoa haettaessa, mikä vielä sopii vakio pakosarjaan.

M46 vaihteiston pitää olla uudempaa eli P-typeä eli alumiinikuorista mallia. J-typen momentin välityskyky taitaa olla jotakin 260-300 Nm tasoa ja P-typen 340-360 Nm. Luistaa vain ylivaihteella ajettaessa eli ei muuten haittaa vedättämistä... Kytkimen virittämiseen helpoin tapa taitaa olla käyttää D24TIC:n paineasetelman kanssa sintterilevyä. Pitäisi riittää johonkin 400-460 Nm tietämille eli sen mitä volvon vaihteisto kestää.

Ja se mitä tulee tuon T3 hyytymiseen niin vähän epäilen että vika on jossakin muualla, taidat vaan tottua siihen kiihtymiseen ;) tai sitten pumppu ei saa polttoainetta riittävästi.

Lainaus käyttäjältä: Caideman
122hp - > 197,9hp

3" rosteriputki 200€, 3" DP 26€, 12mm nestepää ja asennus 350€, suutinkärjet 6 x 12,50€    ;)

Lainaus käyttäjältä: AtAi
Piä tunkkis....

90hp-> xxxhp (135hp tavotteena)

-ahdin+pakosatsi+suodatin jalka ja letkuja 250e (tosin ostin 2,6kpl ahtimia) ;D
-kiinakuuleri 125e
-ahtoputket xx€
-pakoputken muokkaus 0-20e.

Ei se ilmasta ole, ei.

Seuraavaan missä 200hp tavotteena:
-isompi nestepää
-TDpumpa
-hipopakosatsi
-tdic kytkin
total=prkleesti.
.... Viisaampi mies vaihtais autoa jo, mutta volvomies ei.

Lainaus käyttäjältä: TDIC
Pitäisi käydä. Ja kannattaa laittaa samantien peltitiiviste, jos kannen käyttää irti.

Haynesin korjausoppaasta:

Männä ylitys   0.67 - 0.80 mm    1.lovi      (tiivisteen paksuus 1.4mm)
Männä ylitys   0.81 - 0.90 mm    2.lovea   (tiivisteen paksuus 1.5mm)
Männä ylitys   0.91 - 1.02 mm    3.lovea   (tiivisteen paksuus 1.6mm)

Tuntuu noissa TIC-koneissa olevan tuota 3-lovista, niinkuin JuhoL mainitsi.

Koneistamolla sanoivat tuohon koneeseen löytyvän kahden korkuisia mäntiä -> saadaan männänylitys
kohdalleen, jos on jouduttu plaanaamaan kantta paljon??

Lainaus käyttäjältä: Hannu_264
Tässä dyno & resepti historia 1.6 litraisesta TD:stä, eli tuon D24 moottorin 4 sylinterinen versio.

http://www.netikka.net/vepiku/dynosivu.htm

Eli kokoonpano ylläolevaan kuvaan
-Garrett GT22V ahdin
-12mm pumppu
-imusarja mallia, omavalmiste
-kansi mallia, AAZ
-ahtopainetta 1.5 bar, pakopainetta sama.

Tulos: 121kW ja 330 Nm


Kansi eroaa tuosta D24 mallista lähinnä imukanavan osalta. Kanteen meno on D- mallinen kun tuossa D24:ssa se on soikea. Tuosta jos laskee 6 pyttyiselle vastaavalla viritysarvolla niin 246 hv ja 495 Nm pitäisi saada, ihan käyttöautoon...

Sivulle 10 asti poimittu asiaa, jatketaan kun muistetaan.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Auto-Gona

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #4 : 10.12.2010, 12:29:21 »
Nestepään ja nokkalevyn vaihdosta/irroituksesta:

http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus.htm

Ve-pumpun perusteita& räjäytyskuva:

http://www.netikka.net/vepiku/ve-perusteet.htm

Ahtojen nostamisesta:

http://www.netikka.net/vepiku/paineet.htm
« Viimeksi muokattu: 10.12.2010, 12:31:48 kirjoittanut Auto-Gona »
Kaasu pohjassa kiertelemättä niin, että kuljettajasta tulee matkustaja

Poissa Executive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #5 : 13.12.2010, 13:10:57 »
Eilen pääsin sitten koesovittamaan, että Garretin GT3267 todellakin mahtuu D24TIC koneen orggis pakosarjan ja hydraulisen koneen korvan väliin ilman, että joutuu veistelemään mistään. Rakoa ei toisin jäänyt montaa milliä, mutta jäi kuitenkin. Sovitus tapahtui ilman tiivisteitä missään välissä, joten kansipahvi tuo hieman ylemmäksi ja pakosarjan tiivisteet hieman ulommaksi koko pakettia, että lupaavalta näyttää.
Tosin lauantaina jouduttiin toteamaan kaverin kanssa, että StenParnerin dieselin kangissa on 2mm liian suuri männäntapin hela.

Poissa TDIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #6 : 13.12.2010, 17:57:30 »
Tosin lauantaina jouduttiin toteamaan kaverin kanssa, että StenParnerin dieselin kangissa on 2mm liian suuri männäntapin hela.

Mittaappa samalla kangen pituus.
Muistelisin että StenParnerin sivuilla olis ollut väärät mitat D24 kangista.
Hatara muistikuva että ne olisi ollut  WV 1.9TD/TDI:n kankien mitat...




Poissa Executive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #7 : 14.12.2010, 23:39:21 »
Mittaappa samalla kangen pituus.
Muistelisin että StenParnerin sivuilla olis ollut väärät mitat D24 kangista.
Hatara muistikuva että ne olisi ollut  WV 1.9TD/TDI:n kankien mitat...

No niinpä tosiaan näyttivät olevankin. Raportoin aiheesta Stenille ja hän kerkesi jo vastaamaan takaisinkin, että tehdään uusia oikeilla mitoilla. Voisko joku varmistaa, että onhan oikeat mitat: reikien keskeltä keskelle pituus 136mm, männäntappi 24mm ja kampuran kaulan pään halkaisija 50.6mm?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #8 : 17.12.2010, 09:52:02 »
Onkos kellää hajua mikä näistä halkaisee männät? Itsellä oli muuten hyvässä koneessa kaksi mäntää halki helmasta ylöspäin, mutta johtuuko se liiasta lämmöstä, kylmänä polkemisesta, liioista kilometreistä vai mistä?
Lämmöt ainakin kävi korkealla kun syyläri hajosi kesken ajon ja tämän takia männänrenkaat meni vissiin veteliksi, kun kone alkoi savuttaa ja huohottaa. sylinterit mitattiin ja olivat ok.

Muillakin kuulemma mäntiä halkeillut mutta mikä sen tekee?

P.S. Ostetaan stanukokoinen hyvä mäntäsarja D24TIC koneeseen ;)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #9 : 18.12.2010, 15:05:12 »
Mites muuten noi männät, onko vaparissa ja turbossa samat vai eri? Kun Wagenparts myy 1,6 koneen mäntiä ja mainitsee että ovat ahdetun koneen männät, mutta voidaan käyttää myös vaparissa? Itse olen aina luullut että männät on samat, mutta tuosta voisi päätellä että vaparin männät ei oikein sovellu öljyruiskujen kanssa?

Kun nurkista löytyisi ylimääräinen vaparikone, josta voisi ehkä männät hyödyntää mutta ennenkuin alkaa purkamaan olisi hyvä tietää onko männät edes samat? Erohan on siis niiden öljyruskijen takia, jos eroja on.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #10 : 18.12.2010, 16:27:22 »
Erohan on juuri noitten öljyruiskujen takia,
TD männissä on kolo tuota öljyruiskua varten.
Vaparin männät eivät sovellu siis td lohkoon.
Miksi et viskaa sitä vaparin lohkoa sinne tilalle ? vähemmällä purkamisella säästyy ja se kone ei kyllä noitten öljyruiskujen puutteesta hajoa.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #11 : 18.12.2010, 16:30:13 »
Minkähännäköinen kolo on kyseessä? Luulisi että vingulla saisi helposti tehtyä vaparin mäntään sellaisen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #12 : 18.12.2010, 16:34:12 »
Minkähännäköinen kolo on kyseessä? Luulisi että vingulla saisi helposti tehtyä vaparin mäntään sellaisen.
itse en rupeaisi koloja paljoa vingulla tekemään mäntiin.....
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #13 : 18.12.2010, 18:52:15 »
Ei liity kyllä viritykseen mutta tarviiko tuota pumppua ilmata jos vaihtaa uuden polttoainesuodattimen ?. Joskus tuli se vaihdettua ja muistelisin että silloin ei tuota ilmausta tehty.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #14 : 18.12.2010, 19:33:58 »
Ei liity kyllä viritykseen mutta tarviiko tuota pumppua ilmata jos vaihtaa uuden polttoainesuodattimen ?. Joskus tuli se vaihdettua ja muistelisin että silloin ei tuota ilmausta tehty.
eikös se ilmaa ittensä automaattisesti kun vaan starttaa kunnes käynnistyy

 

Proturbo  Autodiagnoosi