Samppasport  Futurez

Amazon -70, 144 -71, 142 -73 & muut.

  • 171 Vastauksia
  • 78063 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #165 : 02.03.2017, 20:38:04 »
Ajelin viikon verran 244:lla kilpien saamisen jälkeen. Siinä kohtaa oli nättiä talvikeliä ja pakkasta. Hyvin lähti käyntiin ja toimi. Pidempi lenkki sillä tuli ajeltua talvimiitin yhteydessä. Kuskinpeilin valuminen osoittautui siinä erittäin ärsyttäväksi piirteeksi; rampista kun oot kiihdyttämässä ja pitäis liittyä isolle tielle ja katsot peiliin varmistukseksi. Näet vain katkoviivaa ja tietä. Ala siinä sit pyörittelemään päätä ja tarkistamaan taustapeiliä. Samoin kun pitäis parkkiin peruuttaa. Aina saa peilin kääntää kohdilleen. Täytyy tutkia ja korjata.

Ensimmäisinä päivinä tankkaamassa kävin ja erehdyin painamaan trippiä pienessä liikkeessä.  :facepalm:  Jotain siirtyi pois omalta paikaltaan kun mittari lopetti pyörimisen. Sopivasti tripinnuppia kun liikuttelemalla sai taas kilometrit pyörimään. Lompakosta löytyneestä paperinpalasta taittelin nupin alle tupon pitämään oikeassa asennossa.. Täytyy tutkia ja korjata. Hakusessa olis orkkis kierroslukumittari tai koko mittaristo jossa sellainen on.

Auton vein porukoille pressutalliin säilöön. Saa siellä odotella kesää.



Mersun otin seuraavaksi työn alle. pari hehkua vaihdoin, tasonsäädön huolsin/korjasin (iskari vuoti) ja kaikenlaista muuta. Välissä työkaverin Alfaan leimaremontti, jessus että osaa olla '02 vuoden auto jo mätä.



Muuten yrittänyt lähinnä nyt pitää pientä taukoa projekteista ja keskittyä kouluhommiin, että saa keväällä paperit ulos. Mulle tuossa kuitenkin tarjottiin varsin sopivalla rahalla tekniikanluovuttajaa 244:sta varten, joten sehän oli ostettava pois.
Elikkäs viimeisin hankinta on '96 940 farkku. B230FK + M90. Ja oletettavasti g80. Ei ole vielä tarkistettu, mutta vetää kahdella herkästi. Voihan se tasauspyörästöki olla jo sen verta väljä, että pikkurattaat lukittuu.
560tkm ajettu, takanurkka rytätty, väsynyt, listat ja muut paikat repsottaa sieltä täältä, hävittää nestettä ja vikavalo palaa.

Myyjänä vanhempi mies, jolla auto ollut vain huoleton käyttis n. 4 vuoden ajan.











Nää on parhaita ostoksia, ku konehuone ihan savessa, öljyt alarajassa ja takajalkatilassa vajaa öljypytty.






Heti oston jälkeen käytin akun irti ja nollasin sillä vikakoodit. Auto vähän piristyi, mutta alkoi nykimään yli 3k kierroksilla. Silti laiskempi kuin toi dieselveronkiertopakumersu.
Eilen ja tänään tolla ajellu vajaan 100 km, mutta vieläkään ei ole vikavalo syttynyt uudestaa.  :idiot2:  Nykii ja pätkii tosiaan aika pahasti kovilla kierroksilla. Normaalissa ajossa toimii kuitenkin ihan hyvin. Eli jos kiihdytetään siihen n. 3500 rpm ja vaihdetaan isommalle.. Yrittämällä yritin pari kertaa, että olis lambdavalon sytyttäny, kaasu pohjassa läpi nykimisten rajoittajalle asti. Ei vaikutusta.

Ilmamassamittarin johdon irroitin. Toimi vielä huonommin (tai no, toimi siinä kohtaa kuten sen pitää; "nilkuta kotiin") ja luonnollisesti sytytti lambdavalon. Nollasin akun irroituksella.

Konehuone oli tosiaan niin paskainen, ettei siihen voinut pesemättä koskea. Pikapesu tänään ja tutkimaan.



Bensapumpun ja -paineensäätimen edellinen omistaja oli kuulemma pari vuotta sitten vaihdattanut. Ei vakuuttanut, joten ensimmäisenä bensapaineen mittaus. Huono rengaspainemittari (pitäis ostaa joku parempi) ja sillä paineet n. 2,7 bar ja nousee ahtojen/kierrosten mukana ylöspäin.

Tässä tosiaan ei ole edes ahtomittaria, joten lainasin tallikaverilta hyllyssä lojuneen halpis ahtomittarin tähän. Ahdot saa sen mittarin mukaan sinne 0,2 ja hetkittäin piikkaamaan sen 0,3 bar, joten näyttää se ainakin suuntaa antavaa.

Latausjännite (akulta) oli mielestäni hieman alakanttiin. Jotain 13,8 V luokkaa. Laturi kuitenkin suht tuoreen näköinen (yli 4v. vanha kuitenkin). Luulis riittävän bensapumpulle.

Immun ja lambdan (tarvike?) mittailin ohjeiden mukaan ja lukemat oli oikeaa suuntaa, mutta niihin ei sovi luottaa.

Tarkastelin kaikkai letkuja ja suuri osa ihan haperoita. Esimerkiksi bensapaineensäätimen letku repesi irroittaessa. Haettava sopivaa letkua reilusti ja vaihdettava kaikki uusiin.


Tulpat vaihdoin ja samalla mittasin puristuspaineet. NGK BPR6ES ostin ja sellaiset siellä olikin paikallaan. Tulpanjohtoja en mitannut/vaihtanut vielä.
1. 10,6 bar
2. 10,9 bar
3. 11,5 bar
4. 11,0 bar

Varsin hyvät arvot mielestäni. Tuskin on avaamaton kone. Aina samaa arvuuttelua kun huoltokirja on mallia edellisen omistajan muistin mukaiset huollot ja sitä edeltävän omistajan kertoman mukaiset..  ;D

Pesun yhteydessä lisäsin jäähdytysnesteen sekaan (alarajoissa) pelkkää vettä ja testilenkillä poletin auton kuumaksi. Alkoi puskemaan nestettä ulos ja nesteiden häviämiselle löytyi vika. Imusarjan alla oleva letku, joka menee kannelta lämppärinhanalle, oli revennyt. Hetken selailin puhelimella, että onko ihan mätänet-tavaraa, mutta ei. Eikä ihan heti löytynyt perus nettipuljuistakaan. Katselin hieman letkun reititystä ja aloin ihmettelemään sen turhaa mutkaa siinä.. Lyhensin letkun sopivaksi ja laitoin paikalleen. Etsitään kuitenkin uusi myöhemmin.
Samalla huomasin huohotinletkun olevan irti huohottimen muovipöntöstä (siihenkin menee yksi "paineletku" imusarjalta.) irroitin, pesin ja laitoin paikalleen.

Kysyinkin myyjältä, että millaista ajoa se on ajellu, kun akku pyöritti autoa hieman laiskasti käyntiin. Lyhyttä kaupunkiajoa, ei ainakaan useampaan viikkoon yli 10 km matkaa.


Lamba-anturi on edellisen omistajan aikaan vaihdettu ja vaikuttaa tarvikkeelta nopealla vilkaisulla. Siinä tän hetkinen suurin epäilys. Sen lisäksi tietysti IMM, ykk-anturi ja noi kaikki ali-/ylipaineletkut. Lämpöanturikin epäilyttää, koska flekti lähtee mielestäni turhan myöhään päälle.
Nyt on kuitenkin Lapin reissu käsillä ja tätä tutkitaan vasta sen jälkeen.

Onko tuolla hiilisammiolla joku järkevä funktio vai poistanko sen jo suosiolla? Siihenkin menevät letkun ihan vainaita.
Samoin ton abs-yksikön vieressä olevan sähköisen paineventtiilin/anturin tarkoitus ei ole selvinnyt. Letkuun tulee imusarjalta ali-/ylipaine, haaroitus tolle venttiilille ja ko. letku menee by-passille. Venttiililtä letku menee tyhjäkäyntimoottorille.

Vikakoodeja en ole vielä lukenut, kun tässä on tosiaan jo OBD2 pistoke käsinojan alla ja siihen sopivaa mokkulaa ei ole. Kävin kylläkin jo paikallisessa elektroniikkapuljussa kaikki tarpeelliset ostamassa, mutta itse obd-liitintä niillä ei ollu myydä. Hyppylangat tietty toimii, mutta samalla vaivalla kolvailis ihan liittimenkin kiinni.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #166 : 02.03.2017, 21:17:55 »
Samoin ton abs-yksikön vieressä olevan sähköisen paineventtiilin/anturin tarkoitus ei ole selvinnyt. Letkuun tulee imusarjalta ali-/ylipaine, haaroitus tolle venttiilille ja ko. letku menee by-passille. Venttiililtä letku menee tyhjäkäyntimoottorille.
EGR venttiilin ohjaus. Vaihtsin kaikki alipaineletkut, ellei niitä ole vaihdettu, murenee varmaan käsiin. Ja lisää painetta, tuo 0,2 bar on masentava tiedän kokemuksesta  :D

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #167 : 02.03.2017, 22:23:22 »
EGR venttiilin ohjaus. Vaihtsin kaikki alipaineletkut, ellei niitä ole vaihdettu, murenee varmaan käsiin. Ja lisää painetta, tuo 0,2 bar on masentava tiedän kokemuksesta  :D

Kiitos.  :)
Egr.. deletointi listalle.

Joo, kaikki ne murenee käsiin. Ihan haperoa kaikki. Pari metriä passelia letkua ja uusimaan..

Ja kyllä, testilenkillä suorastaan masenti katsoa sitä 0,2 bar ahtoa. Tai no, pikemminkin sain hyvät naurut pitkästä aikaa. Käytännössä ton ysin suoritus ei eroa edes tuosta 240 volvon b200f:n suorituksesta juurikaan.


Täytyy nyt ensimmäisenä tosiaan saada tuo toimimaan kunnolla.
Sen jälkeen voi tehdä muutoksia. Leimaa tossa ysissä on toukokuuhun asti ja tuskin mitään isoa olisi edes leimalle tiedossa, joten tehdään tähän koppaan nyt ensin jotain. 

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #168 : 25.04.2017, 22:46:43 »
Ysistä tutkin käynti vikaa. Ensin mittaukset immulle, lambdalle ym. Näytti oikeita arvoja. Tarvikelambdan vaihdoin auton mukana tulleeseen boschin lambdaan. Immun irroitin ja putsasin, samalla uusi ilmasuodin ja putsarikotelolle perinteinen muokkaus. Ei vaikutusta.

Tein helpoimman, halvimman ja huonoimman(?) bleedin. Eli pätkä jarruputkea, jossa reikä. Ahdot n. 0,6. Ahdoilla ei vaikutusta pätkimiseen, joten unohdin tässä kohtaa bensanpaineen.

Vikakoodinlukijan kolvailin kasaan ja koodit luin ecu:lta ja ezk:lta molemmilta. Ei vikakoodeja.

Seuraavana jakajankansi auki. No sieltä alkoi löytymään potentiaalia. Kansi ja pyörijä aivan loppu. Molempien vuosileimat myös '95 vuodelta. En tiiä onko mahdollista, mutta täsmäis auton ikään turhan hyvin, että olis jopa alkuperäiset.   :idiot2:



Uudet kävin tilaamassa, bremin kansi ja boschin pyörijä, ja samalla uudet boucigordin tulpanjohdot.

Samalla kun pyörijänkansi oli irrallaan vilkaisin ykk-anturin. Oli varsin öljypaskassa.



Ykk-anturin putsaus, uudet sytkäkilkkeet paikalleen ja auto alkoi toimimaan.

Tässä välissä myös varmistui uus duunipaikka ja sitä kautta harrastus nyt vähän kärsii. Arkiviikot toisella paikkakunnalla ja viikonloput kotona. Eli viikolla ei ropailla mitään ja viikonloppuja ei sovi viettää kokonaan tallilla.
Polte ajamiseen on kova, mutta kopalla ei niin väliä, joten tekniikan luovuttajaan tarvitaan ajoaikaa.
Tutkin ysin läpi, hain päästölapun ja kävin konttorilla hakemassa vikalistan.

Käsijarru (tiedossa), ulompi raidetangonpää, eteen jarrukilpi (huomattu, mutta tarpeellisuus vähän mielipide. Just leimasin työkaverin alfan, josta yks kilpi puuttu ja samal konttorilla asiasta ei mainittu) ja pari polttimoa (etuparkki paloi vielä ennen konttoria ja rutatun takanurkan jarruvaloon en jaksanut koskea).

Eli kohtuu pienellä korjaamisella sai leiman. Jarrut tuli käytyä myös läpi samalla. Etusatuloissa alemmat liu'ut jumissa, vaikka konttorilla oli hyvät jarruarvot.



Kaveripiiristä oon kyselly ylimääräisiä osia ja niitä ostellu pois. Myös palstoilta kateltu käytettyä palikkaa.

Alucooleri, hx40 super, 668cc dekat, biltema hukkis, 3" kiinaimmu.

244:sta varten yhdeltä kaverilta löytyi perän uretaanipuslat ja ylemmät tukitangot uretaanipuslilla.

Hx35 oli omassa mielessä, mutta sai ton 40 superin ostaa kaverihintaan ja ennen ostopäätöstä katselin tuolta hx35/40 vinokoneessa ja vinokoneiden penkkilappu topickista, että kohtuullisesti sitäkin on saatu heräämään. Tavoitteisiin noi 668 dekat täsmää paremmin.

Paljonhan tuossa olis vielä osteltavaa ja tehtävää, että pääsis tosissaan ajamaan tänä kesänä.

Seosmittarikin vielä pohdinnassa, että minkä ostais. Plx, innovate tms. Kaikista kuullu sekä kehuja, että haukkuja, ku kyselly kokemuksia. Kaikki kuitenki samassa hintaluokassa.

Kytkin myös ihan yhtälailla kysymysmerkki. Sre + dieselin massalevy vai sintteri.

Nyt kun auto toimii, niin nostin paineet rajapaineventtiilillä ja tolla omalla bleedillä 0,9-1,0. Toimii, mutta eipä tuo kovin ripeä ole. Tiedossa myös, että vakio suuttimet on tuossa kohdin tapissaan. Sai sillä kylläkin jo vähän kesän tuoksua aikaiseksi ja todettua lukon toimivuuden.

Lh:sta on lueskeltu enemmän ja vähemmän tietoa jo viime kesästä lähtien. Foorumilta löytyy varsin paljon tietoa, mutta valitettavan usein itse tieto häviää sinne väittelyyn..

Lastut myös kysymysmerkki. Houkuttelis perehtyä ja hankkia ostrich. Toisaalta taas lastujen teko ja säätäminen on ihan vierasta. Siinä mielessä lastujen teetättäminen olis paras vaihtoehto.


Keltaisen kaivoin myös tallista esiin. Amazon on saanut vielä toistaiseks odotella kesää talvisäilös, mutta kaipa se täytyy nyt vapuks ottaa ajoon.



Isäukolle käytiin hakemassa viimeinkin pv. Se on sopivaa yksilöä etsinyt jo vuoden ainakin. Toi kyseinen on eläkkeelle jääneen peltisepän vasta tekemä ja varsin asiallisesti tehty. Pieniä viimeistelyjä vaatii, mutta voi tarjota kohtuu hyvillä mielin mr-tarkastajalle jo tuollaisena.



Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #169 : 30.06.2020, 04:43:01 »
Ohohh, tääkin vielä olemassa, niin joutais kai jotain kertoa välillä.

Oli varsin hauska lueskella läpi omia tarinoita ja viittaukset sen hetkisiin elämäntilanteisiin jälkeenpäin.

Heti alkuun aman kuva ennen isompia juttui



Viime postauksessa viittasin reissutöihin ja niissä meni jokunen vuosi. Autoharrastus, silloinen parisuhde ja myös kaverisuhteet kärsi. No, jäi niistä jotain korvausta pienesti tiliin.

Reissutöiden jälkeen takas Lahteen duuniin ja myös koulusta vihdoinkin insinöörin paperit ulos. Omistuskämpän osto ja muuta. Vuos melkein pari eteenpäin ja uus vakinainen ja se nyt tällä hetkellä raskautettuna.


Muuten vois päivitellä lähinnä kuvien muodos. Osa nypätty instan puolelta, että pysty lataamaan photobucketiin.





























Amazon ja 144 on ku ennenki. Toimii kesäautoina.


Ysi taas jäi luisulintaks. Huono kori ja paljon ajettu. Ei tarvi sääliä. Hx40superi, 668dekat, alucooleri ja tonin lastut. Vakio pakosarja, jonka jatkeeksi tehty adapteri "eteen ylös" holsetille ja ulkonen biltema hukkis.

M90 +tdic levy ja potta. Muokattu g80.

Hyvää budjetti touhua.

Kesällä 2019 pääs sillä muutaman kerran ajamaan höntsädriftingiä ja suorastaan rakastuttua lajii. Kovasti piti seuraavana kesänä mennä kovempaa ja tehdä enemmän. Mutta emäntä raskaaksi ja onha toi koronaki vähä tapahtumia rajottanu.


Tollasen orkkis r-sport motin ostin kaikkinensa kun osu kohille. Sopis hyvin toho '77 244.

Jokunen perus 2/740 ollu välis ja pari tos sivus nytkin

Ja sit ostin tollasen pyöreelamppusen 244 ilman tekniikkaa. 2.3turbon paperit, bc racing yms ottees.
Piti tehdä kunnon tieliikenne turbo-volvo tästä, ja ehkä jopa hyödyntää tallin pihal olevaa purku 16v glt 740 farkun raatoa.
 Mutta mutta, sen jälkee muija tosiaan pamahti paksuks, ni suunnitelmat vähä muuttu. Ehkä joskus.


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Amazon -70, 144 -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #170 : 30.06.2020, 23:25:35 »
Noilla hilkkeillä jos pelaat LH kanssa niin ei siihen oikeesti saa tehtyä etänä kunnollisia lastuja. Voihan joku semmoset tehdä, itekin oon moisia joillekin erikseen haluaville tehnyt, mutta ihan liikaa on muuttujia että saisi oikeesti kelposet aikaseks. Ja sen kiinalaisen 012 voit suosiolla tyhjätä, pistää orggis 016 sähköt sinne ja kasata, niillä kinukkisähköillä ei tee yhtikäs mitään. Ne antaa mitä sattuu ja muutaman tuhannen km jälkeen lakkaa tekemästä sitäkään.

Nyt juur on tullu säädeltyä kolmea hx35 ja melko samantyyppisiä 8v vinoja kaverina, kaikissa on niin kertakaikkisen täysin erilaiset softat sisällä että jollei ole oikeasti aivan tismalleen samoilla osilla kasattu niin kyllä on täyttä hakuammuntaa lähteä tekemään etänä muuta kuin siirtolastu. OK, ezk+lh on tosi hyvät nakusuojaukset ja ne hämmentävän hyvin pitää koneet kasassa vaikka olis tosi kamalat lastut, niinkun tosi usein näkyy olevan, mutta kyllä se käytös useimmiten on silti melko tökkivää. Ihan näin ennakkovaroituksena että jos siitä haluaa hyvän niin joutunet ajamaan jonkun säätöä tekevän luo tai säätämään itse. Ohjeita löytyy jonkunverran ja bensalla säätö on melko helppoa, viinalla kylmäkäyntiasiat on hankalia ja täysin hyväks saamiseen tuskin riittää kenenkään hermot hieroa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #171 : 08.07.2020, 14:37:06 »
Noilla hilkkeillä jos pelaat LH kanssa niin ei siihen oikeesti saa tehtyä etänä kunnollisia lastuja. Voihan joku semmoset tehdä, itekin oon moisia joillekin erikseen haluaville tehnyt, mutta ihan liikaa on muuttujia että saisi oikeesti kelposet aikaseks. Ja sen kiinalaisen 012 voit suosiolla tyhjätä, pistää orggis 016 sähköt sinne ja kasata, niillä kinukkisähköillä ei tee yhtikäs mitään. Ne antaa mitä sattuu ja muutaman tuhannen km jälkeen lakkaa tekemästä sitäkään.

Nyt juur on tullu säädeltyä kolmea hx35 ja melko samantyyppisiä 8v vinoja kaverina, kaikissa on niin kertakaikkisen täysin erilaiset softat sisällä että jollei ole oikeasti aivan tismalleen samoilla osilla kasattu niin kyllä on täyttä hakuammuntaa lähteä tekemään etänä muuta kuin siirtolastu.

Asia on tiedossa.  :)

Ysis täl hetkel muistaakseni joko 010 bosch, 025 bosch tai hyvin toiminu kiina012 paikallaan.

Ja korostan, että toi jäi vielä ihan budjettitasolle ton kanssa ja sillä silti sai useammat ratapäivät pidettyä lystiä viime kesänä. Ajatus oli alkaa tekemään kaikkea isommin ja investoida tohon vähän edes enemmän rahaa.
Siellä on vakio etupenkitkin paikallaan ja hydraulikäsijarrukin jäi vaiheeseen, kun sellasta aloin viime kesänä tekemään ite hyödyntäen 240n pääsylkkää. (ajatus hyvä, toteutus ei, joten tilaten valmis tuote)

Perskele, mul oli ekoil ratapäivil vakiosisusta varapyörää myöten paikoillaan ja silti oli hauska paiskoa tota ensimmäistä kertaa kunnolla luvan kanssa poikittain.  :D



Sillä ostinkin viime syksynä ton '78 244 pyöreälampun ilman tekniikkaa. Valmiiks bc racing ja alustaa tehty jarrujen ja tukivarsien osalta muutenki yms, valmiiks 2.3 vinokas ahtimella otteessa.
Naapuriverstaalla tuli remmiahdetun corradon megan säätöä kyylättyä olan yli aika paljon. Maxxecun street tai pro oli jo nettikaupan ostoskorissa..

Ja sitte emäntä ilmottaa, että menkat on vähä myöhässä.. No kevyt suunnitelmien muutos kämppäremontin ja lisääntymisen muodossa. Kaikkeen ei aika ja raha riitä.

Mutta kunhan täs arkihommat on kunnossa ja ysiin vaikka vähän olis varoja perehtyä, niin kunnollinen pakosarja, vähän kannen (ihan 530) siistimistä ja jollekin säädettäväks. Sisustan purkaminen loppuun ja siistiminen, kupit ja vyöt eteen ja vähän budjettialustaa.

244 saa odotella tekniikkaa varmaan tovin.




Ps. Photobucket ei tahdo enää ilmaisversiona toimia ja kännykäl hankala myös muotoilla tekstejä ja kuvien paikkoja, niin pahoittelut siitä
« Viimeksi muokattu: 08.07.2020, 15:14:49 kirjoittanut kauppine »

 

Futurez  Kulkukoira