Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Tome- - 27.11.2017, 18:18:13

Otsikko: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 27.11.2017, 18:18:13
En malttanut olla aloittamatta jo nyt showroomiin juttua uusimmasta tulokkaasta, lisätiedot kuvineen tulee myöhemmin. Kyllä tosin otsikosta jo melko moni osaa päätellä millainen Volvo on kyseessä. 8)


(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/20210628_145444406_iOS.jpg/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/20210628_145444406_iOS.jpg)
28.6.2021 @ M/S Sija Europa


Tarkoitus on pitää auto siinä kunnossa, että se on omalle aikakaudelleen sopiva ja tarvittaessa palautettavissa kohtuullisen pienin toimenpitein täysin alkuperäiseksi. Esimerkkinä nyt mainittakoon V70 takavalojen yläosat, nämä käy aikakauteen ja on kohtuudella palautettavissa alkuperäiseksi.

En tiedä onnistuuko tämän vai punaisen 850R:n osalta se tavoite, että autoa pyydetään messuille. Yhdellä aiemmalla autolla näin kävi, kunnes se kohtasi ilkivaltaa ja homma piti unohtaa. Sen verran on hampaankolossa, että toivon aikanaan johonkin tapahtumaan autoa pyydettävän näytille. Tämä myös osaltaan ohjaa tekemistä ja foorumilta löytyy myös hyviä referenssejä - vaikka auto kohtuullisen harvinainen onkin.

Tavoite on myös löytää ensisijaisesti Jyväskylän seudulta (+100km) luotettavia yhteistyökumppaneita toteutukseen, joiden nimet tullaan mainitsemaan auton uudistamisen matkalla sekä tietysti loppuvaiheessa. Niin ja toivottavasti myös joskus messuilla tai muussa isommassa tapahtumassa.

Historiaakin on tarkoitus selvittää ja parin omistajan nimi + asuinpaikka on tiedossa, toivottavasti ainakin niistä aukeaa jotain lisätietoja autoon liittyen.
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 27.11.2017, 18:18:39
Tähän toiseen viestiin kerään huollot ym.

Huollot
29.3.1995 0km Auton luovutus. Seinäjoen käyttöauto / Pirkanmaan käyttöauto, Asentajankatu 3, 33101 Tampere.
20.6.1995 7518km Öljynvaihto. Autokorjaamo MINI Oy
30.1.1996 24000km Huolto 30tkm. Pirkanmaan Huoltocenter Oy
23.7.1996 43544km Huolto 45tkm. Pirkanmaan Huoltocenter Oy
31.10.1996 59003km Huolto 60tkm. Autokorjaamo MINI Oy
2.4.1997 70072km Huolto 75tkm. Autokorjaamo MINI Oy
6.3.1998 90155km Huolto 90tkm. Autokorjaamo MINI Oy
5.6.1998 95685km Öljynvaihto. Autokorjaamo MINI Oy
10.9.1998 105834km Huolto 105tkm. Autokorjaamo MINI Oy
14.4.1999 121500km Huolto 120tkm, jakohihna. Pirkanmaan Huoltocenter Oy
2.5.2000 147500km Huolto 150tkm. Pirkanmaan Huoltocenter Oy
27.6.2000 157235km Öljynvaihto. Autoasennus E. Maunuaho
17.7.2000 158000km Nelipyöräsuuntaus, takaluukun ikkunan alareunan lista. Pirkanmaan KäyttöAuto
24.10.2000 163696km Huolto 165tkm, vetonivelet, suojakumit, O. stefa. Pirkanmaan Huoltocenter Oy
14.2.2001 169820km Öljynvaihto. Autoasennus E. Maunuaho
31.7.2001 180465km Huolto 180tkm. Pirkanmaan Huoltocenter Oy (Pirkanmaan KäyttöAuto)
15.4.2002 190640km Öljynvaihto. Autoasennus E. Maunuaho
22.7.2002 195817km Huolto 195tkm. Autohuolto Ilkka Sainio Ky
28.10.2002 201387km Öljynvaihto. Autoasennus E. Maunuaho
29.3.2003 210967km Huolto 210tkm, alatukivarret, polttoainesuodatin, vaihteistoöljy, jarruletkut, vakaajan nivelet, takajarrupalat. ESSO Huoltoasema Havimäki Ky
28.4.2003 210933km Öljynvaihto. Autoasennus E. Maunuaho
14.5.2003 Vaihteistoöljy, ESSO Vilppula Havimäki Ky
3.12.2003 227600km Huolto 225tkm, vaihteistoöljy, huoltopöytäkirja. Bilia Oy Herttoniemi
24.6.2004 245160km Huolto 240tkm. Jakohihna, vesipumppu, apulaitehihna, ilmansuodatin, öljynsuodatin, etujarrupalat, moottoriöljyt, jäähdytinneste, V. etuvalon lasi. Motoranta Oy
17.11.2004 256178km Tuulettimen moottorin vaihto. Motoranta Oy
30.11.2004 257147km Huolto 255tkm, Öljynlauhduttimen putki. Huoltopöytäkirja. Bilia Oy Herttoniemi
8.7.2005 275918km Moottoriöljy, öljynsuodatin, ilmansuodatin, jäähdytinneste, takajarrulevy, takajarrupalat. Motoranta Oy
19.8.2005 Nelipyöräsuuntaus. Vianor Malmi
19.9.2005 Tuulettimen flekti
3.4.2006 291534km Moottoriöljy, öljynsuodatin, O. etupyörän laakeri, etujarrulevyt, etujarrupalat, V. etuoven rajoitin, bensaluukun lukko, V. sivupeilin liimaus. Motoranta Oy
5.2.2007 307245km Moottoriöljy, öljynsuodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin, termostaatti, jarrukenkäsarja, jäähdytinnesteet. Motoranta Oy
13.2.2008 330302km Moottoriöljy, öljynsuodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin. Karkkilan Varaosa Oy
22.2.2008 330982km Polttoainetankin luukun solenoidi. Karkkilan Varaosa Oy
11.2.2009 353040km Jouset, iskunvaimentajat, startti, akku, ilmansuodatin, polttoainesuodatin, tulpat, öljyt. Karkkilan Varaosa Oy
2.3.2009 354600km Kallistuksenvakaaja, peruutusvalon katkaisija. Karkkilan Varaosa Oy
13.8.2009 367622km Takajarruleyt, palat, satulat. Karkkilan Varaosa Oy
11.9.2009 369500km Kesärenkaat 205/45R17 K110 88W XL. Karkkilan Varaosa Oy
10.3.2010 380905km Jakohihna, kiristimet ja rullat, vesipumppu, moniurahihna, sytytystulpat, öljynsuodatin, ilmansuodatin, jäähdytysneste, öljyt castrol 5W-40 (Lisälämmitin korjattu?). TTS Koulutus - Työtehoseura Ry
8.7.2010 391887km Ilmastointilaitehuolto. Karkkilan Varaosa Oy
28.4.2010 385000km Määräaikaiskatsastus Karkkilan katsastusasema
23.3.2011 Määräaikaiskatsastus Yksityiset K-asemat Oy/Kalevan Katsastus
11.2.2011 Koodikysely. Käyttöauto Tampere
24.11.2017 417800km Auton osto (sattui muuten black friday -ostos tulemaan tästä :D)


28.8.2021 423014km Mittariston pikkurattaan uusinta (kokonaislukemasta puuttuu noin 300km)
30.8.2021 423154km Paisuntasäiliö ja paisuntasäiliön korkki
20.01.2022 423769km Liekkivahti uusittu Ardiciin (kiertovesipumppu aiemmin uusittu), Letkulämmittimen uudelleen asennus/siirtoa
13.2.2022 424082km Lämmityslaitteen moottorin vaihto (käytetty)
17.2.2022 424108km Uusi TCV (Porsche 3bar TCV: Pierburg 7.22908.03.0)
8.7.2022 425451km lähivalot, Osram Cool Blue (Xenon-look) H1 polttimot

Osat ja tarvikkeet
3.5.2002 Tukivarsisarja 8628495, Tukivarsisarja 8628496, Jarruletkut 2kpl 3546813
18.1.2005 261169km Tiivisterengas 6842414, O-rengas 968757, Öljyputki 3528207. Bilia Oy Kaivoksela
23.12.2010 Lamppu 9148906, 9148908, 989800. Käyttöauto Oy Tampere
24.11.2011 Volvo pesimen suutin 9133737. Käyttöauto Oy Tampere
7.4.2018 417987km Kaukosäätimien (2kpl) patterit, Varta CR2025.
6.5.2019 Akun kiinnike ja öljykorkin tiiviste, Volvo OEM



Koodeja talteen:

Takaspoileri ilman jarruvaloa farmari: 9184639 (ei varmistettu)
Takaspoileri jarruvalolla farmari: 9192030
Takaspoilerin kiinnikkeet farmari: 9499234
Takaspoilerin kiinnikkeet Sedan: 1399234
Öljykorkin tiiviste: 977751
Akkukiinnike: 9444282
Turbo: 6842744 (49189-01300) eli TD04HL-15G
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: janne81 - 27.11.2017, 21:12:37
Joo justiinsa, hommaa nyt vielä V70R tai S60R flash green niin halkeen viimeistään kateudesta  S*
Onko manuaali vai automaatti?
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 27.11.2017, 21:15:22
Joo justiinsa, hommaa nyt vielä V70R tai S60R flash green niin halkeen viimeistään kateudesta  S*
Onko manuaali vai automaatti?

Haha! :D

Tämä on automaatti, tarkoitus on pitää pussihousuja varmaan jalassa tämän kanssa ja pitää sellaisena että saa palautettua alkuperäiseksi helposti tarpeen tullessa. ::)
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Maxxxed - 27.11.2017, 22:06:13
Ai ai  S*

Ei ikinä oo liikaa hyviin käsiin näitä 8)
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 28.11.2017, 07:34:52
Ai ai  S*

Ei ikinä oo liikaa hyviin käsiin näitä 8)

Melkoinen odotus ensi kesälle, että pääsis vähän edes kurvailemaan ennen kuin alkaa laitto.. Niin ja vielä tässä joutuu odottelemaan, että saa ensin omalle tontille ko. menopelin. :'(
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Ribbe - 28.11.2017, 09:13:46
Sinulla ärriä nyt riittää. Meneekö punainen myyntiin?
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 28.11.2017, 13:37:53
Sinulla ärriä nyt riittää. Meneekö punainen myyntiin?

Ei mee myyntiin. 8)
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 07.04.2018, 19:05:12
Tänään oli vihdoin se odotettu päivä, kun sain haettua auton omaan talteen.

(https://farm1.staticflickr.com/872/39488200550_de15bcb997_n.jpg) (https://flic.kr/p/23armgY)
2018-04-07 13.19.14 Ensimmainen tankkaus (https://flic.kr/p/23armgY)
Ensin Teboilille ajo ja tankkiin täytettä, siitähän se yhteinen matka kai sitten virallisesti puuhakilvillä alkoi kohti Jyväskylää.

Ruostepeikkojahan autossa oli, vaikka ihan kaikkia näistä en muistanutkaan:
(https://farm1.staticflickr.com/898/26425535467_3d2835e733_n.jpg) (https://flic.kr/p/Gg8M3t)
2018-04-07 17.33.22 Vasen takaikkuna (https://flic.kr/p/Gg8M3t)

(https://farm1.staticflickr.com/893/39488199750_ef3563454f_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arm3b)
2018-04-07 17.33.30 Vasen takakaari (https://flic.kr/p/23arm3b)
Tämä on se pahin näistä ja myös sellainen, mikä ensinnä tulee fiksata. Tarjouksia kävin jo viime syksynä kyselemässä, kohtuuhintaisista ihan poskettomiin hintoihin. Yllättäen Volvon kolarikorjaamo oli kohtuuhintainen, vaikka varmasti edukkaampiakin paikkoja löytyisi.
Jyväskylän seudulta saa ehdottaa järkevän hintaisia ja laadukasta jälkeä tekeviä maalaamoja sekä näitä ruosteiden korjaajia!

(https://farm1.staticflickr.com/819/41297653401_8459a3b0e8_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkgyV)
2018-04-07 17.34.41 Vasen etulokasuoja2 (https://flic.kr/p/25VkgyV)

(https://farm1.staticflickr.com/822/39488195450_4867ab9b6b_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arjL3)
2018-04-07 17.34.47 Tuulilasin ylareuna (https://flic.kr/p/23arjL3)

(https://farm1.staticflickr.com/790/39488198990_0a43c63ce4_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arkP5)
2018-04-07 17.35.36 Oikean puolen takaovien variero (https://flic.kr/p/23arkP5)
Värieroja löytyy, liekö maalailtu joskus vai onko vain ottanut auringosta haalistumaa noin paljon..?

(https://farm1.staticflickr.com/866/41297652071_0c02493df2_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkgaZ)
2018-04-07 17.35.46 Oikea takakaari (https://flic.kr/p/25VkgaZ)

(https://farm1.staticflickr.com/812/39488198390_5d7c98543d_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arkCJ)
2018-04-07 17.35.59 Oikea takakaari2 (https://flic.kr/p/23arkCJ)
Oikealla puolen takakaaressa on laajemmalla alueella kukkaa ja kuplaa, mutta ei niin pahaa läpireikää, kuin vasemmalla puolen.

(https://farm1.staticflickr.com/891/41297650901_706a4cc6eb_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkfPP)
2018-04-07 17.36.57 Kuskin penkki (https://flic.kr/p/25VkfPP)
Kuskin penkki aika peruskohdasta kulunut, mutta ei vielä ihan täysin puhki. Verhoilut pääosin ihan hyvät, vaikka ei priimaa olekaan.

(https://farm1.staticflickr.com/796/39488197650_eccb4ae1e2_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arkpY)
2018-04-07 17.37.05 Ratti (https://flic.kr/p/23arkpY)
Ratti on tässä kunnossa, harmi kun tuo palanen puuttuu. Toistaiseksi ratille en kuitenkaan tee mitään, se saa olla nyt sellainen kuin on.

(https://farm1.staticflickr.com/890/41297649091_db4bdf2ce8_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkfhB)
2018-04-07 17.38.33 Konehuone (https://flic.kr/p/25VkfhB)
Konehuone on ainakin mukavan puhdas, pääsee temmeltämään ihan hyvin ilman että joka paikka on sentin likakerroksessa.

(https://farm1.staticflickr.com/794/41297647981_7320933c68_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkeXt)
2018-04-07 17.42.35 Keskikonsolin reiat (https://flic.kr/p/25VkeXt)
Tätä keskikonsolissa ollutta puhelintelineen jälkeä en muistanut, tää on yksittäinen suurin harmitus, mutta onneksi tuo nyt oon kohtuudella uusittavissa kun sen aika tulee. Yläosa on kuitenkin ehjä. :)

(https://farm1.staticflickr.com/799/39488196230_b4a0b36e4f_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arjZu)
2018-04-07 17.42.51 Lisalammittimen paneeli (https://flic.kr/p/23arjZu)
Luksusvarusteitakin on, käyntiin en taida uskaltaa kokeilla ilman huoltoa. :D Pitää muistaakin huomenna ottaa sulake melkein tuosta irti.

(https://farm1.staticflickr.com/789/41297646831_f2d2549f99_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkeBD)
2018-04-07 17.45.28 Kilometrit Jyvaskylassa (https://flic.kr/p/25VkeBD)
Noutohetkellä oli mittarissa noin luokkaa 417806km.

(https://farm1.staticflickr.com/816/41297645081_119ff31e34_n.jpg)
 (https://flic.kr/p/25Vke6t)2018-04-07 17.51.37 Kaukosaatimien patterit CR2025 Varta (https://flic.kr/p/25Vke6t)
Ensimmäinen ostoskin tuli tehtyä, kaukosäätimiin uudet patterit.


Näiden lisäksi ainakin äkkiseltään seuraavia huomioita:
* Jakopää pitää tehdä ennen yhtään ylimääräistä metriä
* Alustan tarkastus
* Nelipyöräsuuntaus (ratti vinossa)
* Nesteitä vaihtoon joka paikasta
* Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto vähintään
* Takaluukun kaasujouset kuolleet
* Takaspoileri nyt jarruvaloton malli, OEM jarruvalollinen hakuun
* Tuulilasissa kiveniskemä, siinä ja siinä onko näkökentässä.
* Alkuperäinen soitin puuttuu, mutta itseltä pitäisi löytyä tallesta SC-805 Premium Sound System -versiona.
* Vahvistin ja/tai kaiuttimet on pois pelistä tällä hetkellä
* Akun kiinnitys "pala" puuttuu
* Ohjaustehostin ääntää - ensin öljyt vaihtoon

Entinen omistajakin saa kommentoida, jos jotain (mitä vaan) tulee mieleen. O0

edit: Samalla reissulla tarttui mukaan myös pari kierrosta vanteita, mutta niistä sitten aikanaan muualla.
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 08.04.2018, 13:12:57
(https://farm1.staticflickr.com/882/41271528772_5626bd006e_n.jpg) (https://flic.kr/p/25T2nCh)

Siinähän se nyt on ajettuna, tänään oli viimeinen siirto ennen remppoja. Ainakin jotain etupäässä muljuaa, liekkö puslat väsähtäneet säilytyksen aikana tässä muutaman vuoden aikana.

Ehjät etulokasuojat tarkastinkin ja on tallessa, pientä ruostekukkaa on sisäpinnalla. Niistä täytyy ruosteet poistaa ja viedä maalattavaksi.

Todennäköisesti tämän vuoden aikana tulee maalailtua yksittäisiä osia ja poistettua noita ruosteita. 2019 varmaan saisi aikaiseksi ylimaalauksen..

Mutta olihan se vain mukava peli ajella kaikesta huolimatta, miten tässä malttaa odotella että saa tämän ajoon.  :-\


Edit: Eilen tuli kirjoitettua aloitusviesteihin historiikki, siltä osin mitä oli huollot ja osakuitit autossa mukana. Mukavan kattavasti on kyllä huollettu, harmi vaan tuo ruostepeikko.
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: JoonasH - 08.04.2018, 14:27:42
Tänään oli vihdoin se odotettu päivä, kun sain haettua auton omaan talteen.

(https://farm1.staticflickr.com/872/39488200550_de15bcb997_n.jpg) (https://flic.kr/p/23armgY)
2018-04-07 13.19.14 Ensimmainen tankkaus (https://flic.kr/p/23armgY)
Ensin Teboilille ajo ja tankkiin täytettä, siitähän se yhteinen matka kai sitten virallisesti puuhakilvillä alkoi kohti Jyväskylää.

Ruostepeikkojahan autossa oli, vaikka ihan kaikkia näistä en muistanutkaan:
(https://farm1.staticflickr.com/898/26425535467_3d2835e733_n.jpg) (https://flic.kr/p/Gg8M3t)
2018-04-07 17.33.22 Vasen takaikkuna (https://flic.kr/p/Gg8M3t)

(https://farm1.staticflickr.com/893/39488199750_ef3563454f_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arm3b)
2018-04-07 17.33.30 Vasen takakaari (https://flic.kr/p/23arm3b)
Tämä on se pahin näistä ja myös sellainen, mikä ensinnä tulee fiksata. Tarjouksia kävin jo viime syksynä kyselemässä, kohtuuhintaisista ihan poskettomiin hintoihin. Yllättäen Volvon kolarikorjaamo oli kohtuuhintainen, vaikka varmasti edukkaampiakin paikkoja löytyisi.
Jyväskylän seudulta saa ehdottaa järkevän hintaisia ja laadukasta jälkeä tekeviä maalaamoja sekä näitä ruosteiden korjaajia!

(https://farm1.staticflickr.com/819/41297653401_8459a3b0e8_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkgyV)
2018-04-07 17.34.41 Vasen etulokasuoja2 (https://flic.kr/p/25VkgyV)

(https://farm1.staticflickr.com/822/39488195450_4867ab9b6b_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arjL3)
2018-04-07 17.34.47 Tuulilasin ylareuna (https://flic.kr/p/23arjL3)

(https://farm1.staticflickr.com/790/39488198990_0a43c63ce4_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arkP5)
2018-04-07 17.35.36 Oikean puolen takaovien variero (https://flic.kr/p/23arkP5)
Värieroja löytyy, liekö maalailtu joskus vai onko vain ottanut auringosta haalistumaa noin paljon..?

(https://farm1.staticflickr.com/866/41297652071_0c02493df2_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkgaZ)
2018-04-07 17.35.46 Oikea takakaari (https://flic.kr/p/25VkgaZ)

(https://farm1.staticflickr.com/812/39488198390_5d7c98543d_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arkCJ)
2018-04-07 17.35.59 Oikea takakaari2 (https://flic.kr/p/23arkCJ)
Oikealla puolen takakaaressa on laajemmalla alueella kukkaa ja kuplaa, mutta ei niin pahaa läpireikää, kuin vasemmalla puolen.

(https://farm1.staticflickr.com/891/41297650901_706a4cc6eb_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkfPP)
2018-04-07 17.36.57 Kuskin penkki (https://flic.kr/p/25VkfPP)
Kuskin penkki aika peruskohdasta kulunut, mutta ei vielä ihan täysin puhki. Verhoilut pääosin ihan hyvät, vaikka ei priimaa olekaan.

(https://farm1.staticflickr.com/796/39488197650_eccb4ae1e2_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arkpY)
2018-04-07 17.37.05 Ratti (https://flic.kr/p/23arkpY)
Ratti on tässä kunnossa, harmi kun tuo palanen puuttuu. Toistaiseksi ratille en kuitenkaan tee mitään, se saa olla nyt sellainen kuin on.

(https://farm1.staticflickr.com/890/41297649091_db4bdf2ce8_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkfhB)
2018-04-07 17.38.33 Konehuone (https://flic.kr/p/25VkfhB)
Konehuone on ainakin mukavan puhdas, pääsee temmeltämään ihan hyvin ilman että joka paikka on sentin likakerroksessa.

(https://farm1.staticflickr.com/794/41297647981_7320933c68_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkeXt)
2018-04-07 17.42.35 Keskikonsolin reiat (https://flic.kr/p/25VkeXt)
Tätä keskikonsolissa ollutta puhelintelineen jälkeä en muistanut, tää on yksittäinen suurin harmitus, mutta onneksi tuo nyt oon kohtuudella uusittavissa kun sen aika tulee. Yläosa on kuitenkin ehjä. :)

(https://farm1.staticflickr.com/799/39488196230_b4a0b36e4f_n.jpg) (https://flic.kr/p/23arjZu)
2018-04-07 17.42.51 Lisalammittimen paneeli (https://flic.kr/p/23arjZu)
Luksusvarusteitakin on, käyntiin en taida uskaltaa kokeilla ilman huoltoa. :D Pitää muistaakin huomenna ottaa sulake melkein tuosta irti.

(https://farm1.staticflickr.com/789/41297646831_f2d2549f99_n.jpg) (https://flic.kr/p/25VkeBD)
2018-04-07 17.45.28 Kilometrit Jyvaskylassa (https://flic.kr/p/25VkeBD)
Noutohetkellä oli mittarissa noin luokkaa 417806km.

(https://farm1.staticflickr.com/816/41297645081_119ff31e34_n.jpg)
 (https://flic.kr/p/25Vke6t)2018-04-07 17.51.37 Kaukosaatimien patterit CR2025 Varta (https://flic.kr/p/25Vke6t)
Ensimmäinen ostoskin tuli tehtyä, kaukosäätimiin uudet patterit.


Näiden lisäksi ainakin äkkiseltään seuraavia huomioita:
* Jakopää pitää tehdä ennen yhtään ylimääräistä metriä
* Alustan tarkastus
* Nelipyöräsuuntaus (ratti vinossa)
* Nesteitä vaihtoon joka paikasta
* Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto vähintään
* Takaluukun kaasujouset kuolleet
* Takaspoileri nyt jarruvaloton malli, OEM jarruvalollinen hakuun
* Tuulilasissa kiveniskemä, siinä ja siinä onko näkökentässä.
* Alkuperäinen soitin puuttuu, mutta itseltä pitäisi löytyä tallesta SC-805 Premium Sound System -versiona.
* Vahvistin ja/tai kaiuttimet on pois pelistä tällä hetkellä
* Akun kiinnitys "pala" puuttuu
* Ohjaustehostin ääntää - ensin öljyt vaihtoon

Entinen omistajakin saa kommentoida, jos jotain (mitä vaan) tulee mieleen. O0

edit: Samalla reissulla tarttui mukaan myös pari kierrosta vanteita, mutta niistä sitten aikanaan muualla.
Tulipa kunnon déjà-vu kuvia katsellessa, tämähän on ruosteita myöten kuin toisinto oman R:n hakureissulta kuusi vuotta sitten  :o Helmat kannattaa käyttää irti ja tarkistaa mitä sieltä löytyy, jostain purkuautostahan saa fiksusti tuohon takakaareen korjauspalan, myös skandix (http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/sheet-metal/repair-sheet-metal-wheel-arch-outer-rear-left/1033639/) tarjoaa kanssa.

Ardicin eliminoinnissa ei voi käyttää sulakkeen irroitusta kun se saa virtansa puhaltimen sulakkeelta, ardicin johtosarja täytyy siis ottaa puhaltimen liittimien välistä pois:
Lähdettäessä liikkelle a-pilarin juuresta ensin liitetään päävirtaliitin auton johtosarjan väliin. Ardicin johtosarja siis ryöstää tarvittavat sähköt auton omasta johtosarjasta. Oikea liitin on kiinni puhaltimenkopan kyljessä, liitin auki ja ardicin liittimet väliin. Eli siis Puna-Musta johtoinen liitin.
(https://joonash.kuvat.fi/kuvat/Ardic%20091-B%20850/3.jpg/_full.jpg)
Vastaavasti paneelin virrat on ryöstetty hätävilkkukatkaisijalta, joten myös nuo liittimet täytyy irroittaa jos paneelin haluaa pimeäksi mutta päävirtaliittimet irroitettunahan tuo paneeli on enää pelkkä valaistu koriste :)

Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: X70R - 08.04.2018, 15:14:40
Kaarissa näyttää olevan sen verran hapanta, että kannattaa varautua myös sisäkaaren osittaiseen vaihtoon.
Tuossa hommassa tuleekin sitten se korjauspajan valinta tärkeään asemaan. Halpa duunari jättää kyllä 100% varmasti osan hommista tekemättä ja korvaa työtä puuhamassalla...

Kuten Joonaskin mainitsi, niin halmamuovit pois ja sinne restaurointi samalla kerralla.
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 08.04.2018, 16:27:05
Tulipa kunnon déjà-vu kuvia katsellessa, tämähän on ruosteita myöten kuin toisinto oman R:n hakureissulta kuusi vuotta sitten  :o Helmat kannattaa käyttää irti ja tarkistaa mitä sieltä löytyy, jostain purkuautostahan saa fiksusti tuohon takakaareen korjauspalan, myös skandix (http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/sheet-metal/repair-sheet-metal-wheel-arch-outer-rear-left/1033639/) tarjoaa kanssa.

Ardicin eliminoinnissa ei voi käyttää sulakkeen irroitusta kun se saa virtansa puhaltimen sulakkeelta, ardicin johtosarja täytyy siis ottaa puhaltimen liittimien välistä pois:Vastaavasti paneelin virrat on ryöstetty hätävilkkukatkaisijalta, joten myös nuo liittimet täytyy irroittaa jos paneelin haluaa pimeäksi mutta päävirtaliittimet irroitettunahan tuo paneeli on enää pelkkä valaistu koriste :)

Korjauspala helmaan tuli jo mukana ja omastakin purkuautosta tarpeen mukaan löytyy. Löytyyhän noihin onneksi myös kokonaisia korjauspeltejä, mitä esim. Volvolla sanoivatkin että tekevät vain sen koko vaihtopalan kanssa, ei pelkkää tuon ruostevaurion korjaamista.

Ardicista huomasinkin joo tuon, ei ollut sulaketta kuten uudemmissa. :) Jätin sen nyt sikseen, mihinkäs se lähtisi, kun ei mene painelemaan päälle. Täytyy joskus tutustua paremmin sen sielunelämään, mutta ilmeisesti se on ainakin kertaalleen vaihdettu koko paketti.


Kaarissa näyttää olevan sen verran hapanta, että kannattaa varautua myös sisäkaaren osittaiseen vaihtoon.
Tuossa hommassa tuleekin sitten se korjauspajan valinta tärkeään asemaan. Halpa duunari jättää kyllä 100% varmasti osan hommista tekemättä ja korvaa työtä puuhamassalla...

Kuten Joonaskin mainitsi, niin halmamuovit pois ja sinne restaurointi samalla kerralla.

Tämä on huomioitu ja silläpä etsinnässä onkin sellainen paikka, joka tekee järkevästi koko homman, eikä jätä osaa tekemättä.. Siksi myös se Volvon korikorjaamo on yksi - joskin varmasti arvokas paikka.

Eiköhän tuosta aikalailla pureta ruosteiden ympäriltä kaikki (ja muutenkin).
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 15.03.2019, 21:35:27
Nostellaan tätä banaanilaivankin tarinaa pitkästä aikaa. Säilytyksessä lähinnä ollut ja seuraava steppi olisi vaihtaa ihan ekana tulpat + öljyt (öljyä myöskin vähän liikaa koneessa).

Sitten varmaan ajoja ajatellen olisi ainakin jarrut ja alustan osat tarkastettava / herkisteltävä tarpeen mukaan. Ruostepeikko myös edelleen pyöränkaaressa on, joten sen ostalta pitäisi tehdä jotain. Sama homma kuin punaisessa ärrässä, vasemman puolen pyöränkaari kaipailee vähemmän reikäistä osaa nykyisen tilalle. Tässä vaan se, että samalla tekis mieli tämän auton osalta kerralla hoitaa kaikki korityöt ja maalaus, mutta se ottanee vähän enemmän euroja myöskin...

Jakopään hommat olisi myös edessä ja harkitsin josko itse olisi kokeillut tehdä. Tällä kun ei ole päivän päälle ajot, niin ehtii tehdä vaikka pidemmällä aikavälillä. Onko suosituksia osista tai valmiista paketista? FAQ osiossa taiskin olla ohjeet vaihtoon.
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 02.05.2019, 20:54:37
Jos nyt jotain päivitystä tännekin, tosin vielä ilman kuvia. Huoltoon piti mennä ennen vappua, mutta siirtyikin ensi viikkoon. Jakopää + alustan ja jarrujen läpikäynti sekä yksi ruostepaikan korjaus takapyörän kaaresta ainakin ennen katsastusta.

Lisäksi ilmastoinnin kuivain ja lauhdutin pitäisi varmaan uusia, ainakin kuivain on niin happaman näköinen, että varmaan työntää sieltä aineet pihalle, ellei ole jo työntänyt. Paljon varmaan muutakin on, mutta katsotaan nyt kun saa ensin liikenteeseen. Niin ja huohottimen osat ajattelin uusia, vähän niinkuin varmuuden vuoksi tässä jossain vaiheessa.

Maalia on tarkoitus ruostekukkien jälkeen saada pintaan, mutta sekin sisältää muuttujia vielä hieman.

Vähän ulkomuistista samalla hankintoja, mitä tullut tehtyä:

Motul 600 jarrunesteet
Redline ohjaustehostinöljy
Bougicord sytytysjohtosarja 6468
Bosch Pyörijä
Bosch Virranjakajan kansi
302mm jarrulevyt, Brembo
302mm satulan kannakkeet, Volvo OEM
OE öljynsuodattimia ja öljypropun tiivisteitä pari
Orkkis kiveniskukalvot molemmin puolin, eteen ja taakse
By-passin kalvo
Paisuntasäiliön korkki, Volvo OEM
Tuulilasin pesurin suuttimet x70 -sarjalaisen
Titaneille uudet Landsail LS588 UHP 205/50R17 kumit
Ilmastoinnin kompressori Volvo OEM
Takaluukun kaasujouset
Toinen R-etupuskuri
Etupenkit
Kangasmatot

Lisäksi erilaisia O-renkaita, tiivisteitä, nippeleitä ja muita kilkkeitä.

Samalla muistiin:
481051km / 26.4.2019
Tulpat Volvo OEM
Tuulilasin pyyhkijät Bosch rungottomat

Mietin myös, että välttääkseni jalkatilan liottamisen jäähdytinnesteessä, voisi sen sisäkennon uusia tai ainakin tiivisteet vaihtaa. Olikos se orkkis nissens vai hella-behr?
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Kenoviiva - 02.05.2019, 21:17:37
Peltisepintää ammattitaidolla, ei kylläkään ihan Jyväskylässä.
http://www.eyeballproducts.com/
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 02.05.2019, 21:32:24
Peltisepintää ammattitaidolla, ei kylläkään ihan Jyväskylässä.
http://www.eyeballproducts.com/

Kiitos, täytyy tutustua. Nyt on kyllä yhden paikan kanssa jo alustavia suunnitelmia tehty, mutta lopullisia päätöksiä en ole tehnyt.
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 16.05.2019, 17:57:04
Vähän väliaikatietoja ja osalistausta.

Ilmastoinnin kompura
Ilmastoinnin kuivain
Ilmastoinnin lauhdutin
Ilmastoinnin täyttö
Oikea ja vasen etujarrusatula
Oikea ja vasen iskarin yläpään kumit + laakerit
Takajarruvaijeri, palat, levyt ja käsijarrun osat
Jakopää + vesipumppu
Polttoainesuodatin
Moottorin ilmansuodatin
Hammastanko + raidepäät
Etujarruletkut
Moottoriöljyt + suodatin
Jäähdytysnesteet
Jarrunesteet
Alatukivarsi oikea
Moniurahihna
Renkaat
Tulpat
Öljykorkin tiiviste
Akun kiinnike
+ muuta tarviketta ja ruostevaurion ensitoimet


Niin ja pakokaasut mitattu sekä leimattu tänään. :o
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: volvosami - 07.06.2019, 08:03:10
Olenkin bongannut tämän Jyväskylässä varmaan keväällä, ei näitä JKL:n nurkilla paljoa näy (itsekin naapurikylällä asustan)  8) itsellä samanlainen T-5R, musta, manuaali. Ja korjattavaa riittää, mutta alkuperäishenkisenä itsekkin yrittänyt pitää  :)
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 07.06.2019, 09:00:04
Olenkin bongannut tämän Jyväskylässä varmaan keväällä, ei näitä JKL:n nurkilla paljoa näy (itsekin naapurikylällä asustan)  8) itsellä samanlainen T-5R, musta, manuaali. Ja korjattavaa riittää, mutta alkuperäishenkisenä itsekkin yrittänyt pitää  :)

Paljon mahdollista, en ole ainakaan itse bongannut toista tässä lähiseudulla. 8)

Sullakin on siinä ollut rapeita kohtia, mitä kattonu kuvia. Katsotaan mitä tästäkin vielä paljastuu sitten kun korityöt tehdään loppuun.  ELK
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 30.07.2019, 13:53:42
Tjaah, harrastaminen jatkuu. Eli jäähdytinnesteen metsästys käynnissä:

Epäilyttävästi 850 hukannut jäähdytinnestettä 2-3tkm aikana MAX > MIN asteikolle. Jäähdytinnesteessä ei havaittavissa poikkeamaa hajussa tai värissä. Aiemmin oli korkki halki, mutta vaihdoin ehjään eikä paineita ole mielestäni kerännyt. Onko ideoita mistä lähteä kadonneita nesteitä tiedustelemaan? Alle ei ole tullut..

Voiko miten helposti päätellä jos menee jäähdyttimen kautta automaattivaihteiston öljyjen sekaan?

Lisäksi tuli purettua soittimen takaa virityksiä pois, että pääsee käsiksi lämmityslaitteen kennoon. Ihan aavistuksen on siinä kosteutta ja varuilta vaihtaa sekin pois, mutta se ei kyllä vuotamista vielä ole ehtinyt varsinaisesti olemaan.

Kaiken hyvän lisäksi ainakin ohjaustehostin ääntää ja laturissakin lie vikaa.
Otsikko: Vs: Tome-'s 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 29.08.2021, 20:16:01
Tjaah, harrastaminen jatkuu. Eli jäähdytinnesteen metsästys käynnissä:

Lisäksi tuli purettua soittimen takaa virityksiä pois, että pääsee käsiksi lämmityslaitteen kennoon. Ihan aavistuksen on siinä kosteutta ja varuilta vaihtaa sekin pois, mutta se ei kyllä vuotamista vielä ole ehtinyt varsinaisesti olemaan.

Kaiken hyvän lisäksi ainakin ohjaustehostin ääntää ja laturissakin lie vikaa.


Näkyypä sitä vaan täälläkin olevan laiskottelua päivitysten suhteen..

Mittaristoa tuli fiksattua, se perinteinen pikkuratas oli "valmis".

(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0821.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0821.heic)

(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0827.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0827.heic)


Samalla pari polttimoa vaihtoon, hieman jännitti kun paljastuikin että sieltä oli moottorin vikavalon kohdalta polttimo otettu pois ja jesarin pala tilalla.. Noh, polttimot paikalleen siihenkin ja valo syttyi sekä sammui. Kaikki tältä osin kunnossa.

Tässä välillähän "sydän" on kokenut täysrempan ja siitä kai pitää jossain vaiheessa kirjoitella pari riviä. Heti voi jo kiitoksen esittää myös JuHaU (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=2):lle, joka oli vähintäänkin merkittävässä roolissa tämän moottoriprojektin onnistumisessa.

Oleellisimmat karkeasti tässä:

Takomännät
H-profiilit

Turbolle ei varsinaisesti tehty mitään, by-pass fiksattu ja hukkaportin tanko uusi. Muuten ei halkeamia tai isompia välyksiä ollut. Alun perin piti ihan tehdä alkuperäisillä ylikoon männillä, mutta saatavuus oli huono/erittäin huono.. Tuli hinta-laatusuhde sitten aikataulun kera eteen ja näin tähän tuli päädyttyä.

OEM+ hengessä siis mennään, eikä mitään ihmeempiä ole tarkoitus tehdä. Häntäpää oli pakoputkistosta huonossa kunnossa, joten Ferritan Sport RST cat-back tuli hankittua. Ei merkittävää eroa äänissä, mutta onhan siinä aavistus vitosen ääntä nyt enemmän.

Automaattivaihteisto oli ihan tehdasuusi, mutta olikin vasta 96-98 malleihin. En tiedä olisiko käynyt, mutta eivät korjaamolla uskaltaneet laittaa kun osa antureista/johdoista oli eri paikassa. Noh, vanhakin nyt pelittää.

Meinasi tosin mennä järki niihin töksähteleviin vaihtoihin, eilen sitten vihdoin tuli katsottua asiaa. Öljyt lämpöiseksi ja mittatikkua katsomaan, järkytys oli kohtuullinen, sillä merkittävästi oltiin alle alarajan. Noin 6dl piti lisätä, että päästiin lämpöisillä öljyillä alaviivalle. Se välihän on aika pieni, joten varoin laittamasta liikaa. Nyt on siellä noin 1/3 asteikosta, kun pienen ajolenkin kävi tekemässä. On taidettu mitata auto sammuksissa öljytaso? Onneksi tässä ei paljoa ennättänyt kilometrejä tulla ja vaihdot pehmeentyi aika merkittävästi.

Huomenna pitää hakea uusi paisarin säiliö, sillä varmaankin konerempan yhteydessä on siihen termostaatilta tulevaan letkin nippaan tullut kipeää ja pieni murtuma havaittavissa sekä nestettä hikoilee läpi.

Leimakin tuli huomautuksitta joku hetki takaperin ja siitä ei kai sen ihmeempiä. Korihommia olisi edessä, heti kun tilanne sen mahdollistaa.

Täytyy sanoa, että edelleen tuntuu oikealta ratkaisulta tämän hankinta automaattina. Mukavan leppoista fiilistelyä joka kerta kun ratin taakse hyppää.

Loppuun vielä sama kuva, jonka päivitin tuonne alkuun.
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/20210628_145444406_iOS.jpg/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/20210628_145444406_iOS.jpg)
28.6.2021 @ M/S Silja Europa. Paluumatkalla oli peräkontissa täytettä. ::)
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 30.08.2021, 20:54:19
Jos sitä yrittäisi aktivoitua tännekin päivittämään tekstiä vähän tiheämpään.


30.8.2021 423154km vaihtui paisari + korkki uuteen. Biltemasta tuli käytyä hakemassa uusi. Vanhasta ei kuvaa tullut otettua, mutta kyllähän se aika synkkä jo oli yleisilmeeltäänkin.

(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0844.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0844.heic)


Kävin myös ajamassa pienen lenkin ja vuotoja ei ilmaantunut. Nesteet pysyi mukavasti yhtä kirkkaana, kuin heti täytön jälkeen.

Edit: Olis pitänyt muuten vaihtaa kerralla kaikki mittariston polttimot. Nyt on kierroslukumittarin kohdalta yksi yleisvalo pimeenä. :facepalm:
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 03.09.2021, 17:37:22
Tuli havaittua kun tämän perässä ajoin, että aika paksulla käy (mustahkoa kitkerää bensankatkua). Tyhjäkäynti tässä välillä jää "kantamaan", lieneekö selviäisi tyhjäkäyntiventtiilin putsauksella pelkästään?

Muutoin täytyy varmaan pistää bensanpaineen säädin vaihtolistalle, ei muistaakseni ollut hirveän arvokas osa. Lisäksi täytyy katsoa, ettei ole ilmanputsarin kotelossa mitään ylimääräistä elämää tullut yllättäen.

Mikähän muu sitä mahtaisi tuota tehdä? Öljylle se ei kuitenkaan mielestäni haissut, joten en epäilisi ainakaan turboa nyt heti tässä vaiheessa. Ainahan sitä on pelko persiissä myös sen suhteen, että onko koneremppa onnistunut ja osat hakeneet nätisti paikalleen.. Kolmas öljy on sisässä rempan jälkeen, eikä siinä ainakaan ole mitään poikkeavaa havaittavissa.
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 05.09.2021, 14:27:47
Jatketaan monologia, tuli tarkastettua ilmansuodatin nyt alkuun ja se oli (kuten pitääkin) uusi ja puhdas.

Vaihdoin myös tyhkäkäyntiventtiilin/lisäilmaluistin varmuuden vuoksi purkuautosta. Kumpaakaan en putsannut, kun ei nyt ollut mitään aineita puhdistukseen. Autossa ollut heilui ja liikkui kun sitä kädellä nopeasti heilautti, purkuautosta otettu ei liikkunut tai kolissut kun sitä heilautteli. Tiedä sitten kumpi on parempi?

Käytin myös IMM johdon irti, tyhjäkäynnillä en huomannut heti eroa, mutta kun kaasua antoi niin käynti oli heikompaa.

En hoksannut ottaa vikakoodeja ennen kuin käytin IMM irti, joten sekin nyt näissä mukana. IMM johdon irroituksen jälkeen moottorin vikavalo syttyi ja jäi palamaan vaikka nollailin koodit ja annoin auton hetken käydä.

Voisikohan tähän samaan soppaan olla lambda-anturi pilalla?


Vikakoodit (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0):

A2
5-1-4 514          Engine cooling fan low speed signal       
2-3-2 232    P0171 (lower limit)       Long term fuel trim, idling         
2-3-1 231    P0171 (part load), P0172 (part load)       Long term fuel trim, part load
1-2-1 121    P0102 (low), P0103 (high)       MAF sensor signal       

A7
1-2-2 122          Temp. sensor interval too long       




Lisäksi tämmöinen halkeama tuli huomattua, ollut varmasti pidempääkin:
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0883.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0883.heic)
Voihan tämäkin käyntiin vaikuttaa, mutta vaikuttaisiko tämä tyhjäkäynnillä siihen että mustaa pukkaa?


Tietysti myös vikakoodin lukijan piuhat päätti antautua molemmista päistä johtoa, joten piti hieman uusia.
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0885.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/IMG_0885.heic)
Mutta mistähän tuohon pistokkeisiin tulevan uuden liittimen saisi? Nyt vain johto käännettynä eristeen päälle, toivottavasti riittää saamaan kontaktin toistaiseksi sellaisenaan.


Edit: Nenään edelleen haisee palamattomat bensat ja kaasut, vaikka nyt ei ihan mustaa puskenutkaan. Aiemmin eilen oli kuin olisi ollut "ryyppy" päällä. Nykyinenkään tyhjäkäyntiventtiili ei oikein hienosti pelaa, kierrokset palautuu hitaasti ja ei ihan pysy nätikseen paikallaan. Kuitenkin ehkä parempi kuin edellinen. Täytynee putsata ja katsoa miten toimii.
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: vkona - 06.09.2021, 09:06:16
Oma T-5R menetti ihan kohta 2 vuotta sitten yhden pakoventtiilin lautasesta palasen.
Siitä sitten seurasi että koneeseen jäi vanhaa lohko, kansi, nokat, 19 venttiiliä, hihnapyörät.
Oikeastaan kaikki muu uusiksi. Turbon pakopesäkin oli halki.
Poraus 0,45 ylikokoon ja voisi sanoa että ihanan kallista - eikä mitään järkeä rahallisesti.
Mutta kun oli yksi 13 kappaleesta mustia automaattivaihteistolla olevia Suomeen alunperin tuotuja niin päätin sitten noin.

Koneistaja kommentoi, että jos ilmanputsarin jälkeen on imuilman putkistossa halkeamia, niin sieltä menee pölyt sisään ja kone hioutuu väljäksi.
Hänen kokemuksen mukaan tätä on 850 ja alkupään V/S70 (mk1?).

Tuon vikakoodinlukijan pistokkeen 'tapin' uusin itse katkaisemalla lukijan reikiin sopivasta messinkiruuvista pätkän, johto kierreosan ympärille, kutistesukka päälle. Toimii ainakin minulla.
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 06.09.2021, 09:23:12
Oma T-5R menetti ihan kohta 2 vuotta sitten yhden pakoventtiilin lautasesta palasen.
Siitä sitten seurasi että koneeseen jäi vanhaa lohko, kansi, nokat, 19 venttiiliä, hihnapyörät.
Oikeastaan kaikki muu uusiksi. Turbon pakopesäkin oli halki.
Poraus 0,45 ylikokoon ja voisi sanoa että ihanan kallista - eikä mitään järkeä rahallisesti.
Mutta kun oli yksi 13 kappaleesta mustia automaattivaihteistolla olevia Suomeen alunperin tuotuja niin päätin sitten noin.

Koneistaja kommentoi, että jos ilmanputsarin jälkeen on imuilman putkistossa halkeamia, niin sieltä menee pölyt sisään ja kone hioutuu väljäksi.
Hänen kokemuksen mukaan tätä on 850 ja alkupään V/S70 (mk1?).

Tuon vikakoodinlukijan pistokkeen 'tapin' uusin itse katkaisemalla lukijan reikiin sopivasta messinkiruuvista pätkän, johto kierreosan ympärille, kutistesukka päälle. Toimii ainakin minulla.

Ajatus olikin laittaa nyt mustat silikoniletkut ympäriinsä, ajatuksella kun jotain leviää tai pitää korjata niin samalla sitten reippaammin samasta ympäristöstä.

Tässähän oli tosiaan jo aika väljäksi mennyt lohko, jonka perästä sinne uusittiin kokolailla kaikki sisuskalut.
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Puisto69 - 06.09.2021, 09:31:25
Pojan 850 vaparissa on sama ominaisuus eli kitkerät pakokaasut (ainakin kylmänä) ja kierrokset jäävät hetkeksi ylös vaihdetta vaihdettaessa.
Googlettelun perusteella aika monella muullakin on samanlaisia kokemuksia kierrosten jäämisestä "päälle" vaihdetta vaihtaessa.
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 06.09.2021, 09:37:35
Pojan 850 vaparissa on sama ominaisuus eli kitkerät pakokaasut (ainakin kylmänä) ja kierrokset jäävät hetkeksi ylös vaihdetta vaihdettaessa.
Googlettelun perusteella aika monella muullakin on samanlaisia kokemuksia kierrosten jäämisestä "päälle" vaihdetta vaihtaessa.

Täytyy varmaan katsoa kaasuläpän kunto ja siellähän taitaa olla myös asentotunnistin, josko senkin lisäisi vaihtolistalle..

Edit: Tuli näin jälkikäteen vielä mieleen, että ongelmat taitaa tulla vasta lämpöisellä koneella paremmin esiin.  ???
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 22.01.2022, 17:27:42
Onhan tässä taas jotain tullut tehtyä, mutta ei näemmä kirjoiteltua.

Viimeisimmäksi asennettu kolmeen kertaan letkulämmitintä ja ei ole nyt ihan mennyt kyllä putkeen, enemmän haasteita kuin onnistumisia. Nyt saa olla missä on ja kesällä sitten uudelleen asennus lämpöisillä keleillä omasta toimesta. Nyt korjaamolla viimeksi kun uusittiin edellisen palaneen vastuksen tilalle, joku letku on selvästi irti. Ahopaineet karkaa ja kerran taisi ottaa jenkaa jo vähän enemmän. Onneksi korvakuulolta jotenkin osasi huomata ja myös siitä vähintään epätarkasta orkkisahtopainemittarista tämän pystyi toteamaan. Onko vinkkejä mikä letku sieltä voisi olla irti, kun ei rajoita paineita?

Nyt perjantaina samalla uusittiin liekkivahti tuohon Ardiciin, niin pääsee käyttämään sitä. Täytyy vaan seurailla, että pysyy nestepinnat ok, jokin mielikuva on että paisariin pinta nousi.. Vai olisiko vaan ollut ilmaa, kun oli vuosia käyttämättä ja kiertovesipumppukin sinne uusittiin.


Jotta nyt edes jotain kuvia joskus, niin tässä vielä eiliseltä kohtuu likainen bansku talvikuosissa.
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/2022-01-21%2020%3A17%3A42.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/2022-01-21%2020%3A17%3A42.heic)
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: JoonasH - 24.01.2022, 23:10:04
Luultavasti hukkaportin kellon alipaineletku irti tai murentunut käsiin.
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 25.01.2022, 07:05:48
Luultavasti hukkaportin kellon alipaineletku irti tai murentunut käsiin.

Kaikki alipaineletkut vedetty uutta, joten todennäköisempää että joku on irti tai väärässä paikassa. Mutta kiitos, täytyy yrittää kurkkia pihalla nuo alipaineletkut.
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 14.02.2022, 12:56:44
Täällä tulikin tuota ahto-ongelmaa käsiteltyä laajemmin: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=131463.0 Eli letkut ristissä ja kompurakotelolta alipaineletku lisäksi irti.


Lämppärin moottori oli vikissyt jo varmaan vuoden päivät, nyt alkoi kolina ja sieltähän otti moottori jo seinämiinsä kiinni. Eli vanha pois:
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/2022-02-13%2010%3A20%3A39.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/2022-02-13%2010%3A20%3A39.heic)

"Uusi" sisään:
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/2022-02-13%2010%3A45%3A39.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/2022-02-13%2010%3A45%3A39.heic)

Yksi ruuvin kiinnike oli joskus tuolta hajonnut, joten on vain kolmella ruuvilla neljän sijaan. Sopivasti tuolla oikealla on kaksi lähes vierekkäin, niin toinen sieltä ruuveista on nyt irti. Täytynee lämpöisemmillä keleillä ottaa irti ja laittaa se klipsu + ruuvi.

Nyt kuitenkin lämppäri puhaltaa nätisti ja ilman ylimääräisiä ääniä, vaikka "uusi" onkin käytetty ja tietoa käyttöasteesta ei ole. Laitoin myös tipan jotain teflon -öljyä laakerille ennen takaisin laittoa..


Edit: ja kuskin puolen kuraläppä edestä päätti tänään jäädä roikkumaan yhden niitin varaan, täytyi ottaa kokonaan irti. :( Taisi pakkaspaakut tehdä tehtävänsä ja se kolisi jo muutenkin aiemmin, että on ollut osin irrallaan.
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 17.02.2022, 14:39:02
Tässä oli alkuperäinen TVC jossain vaiheessa palautunut, kun oli noita ahto-ongelmia, jotka sitten löytyi ihan muualta.

Mutta nyt tosiaan tänään tuli laitettua ihkauusi TCV (Porsche 3bar TCV: Pierburg 7.22908.03.0).

Kuvassa huomio, että herkästi voi olla tuo alkuperäinen TCV kummin päin tahansa, joten tarkkana saa katsoa, että varmasti menee oikein. Hukkaportin kellolle menevästä alipaineletkusta oli helpoin tarkastaa oikea järjestys.
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/2022-02-17%2012%3A50%3A00.jpg/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/850T5-R/2022-02-17%2012%3A50%3A00.jpg)

Keltainen hukkaportille, sininen IMM jälkeen nippaan ja punainen kompressorikotelon nippaan.

Sisäänajo sitten IPD:n ohjeen mukaan myös tähän, eli moottori lämpöiseksi pienellä ajolla (no mulla oli kyllä webasto + vain ajo isolle tielle). Arviolta puolet ahdoista ja siinä pitäen 5-7sec > hiljennys noin 40km/h (IPD ohje 30mph eli 48km/h). Näiden toisto 4 kertaa, 12min auto seis ja toiset 4 kertaa.

Täytyy sanoa, että taas muuttui auton käytös merkittävästi ja ahdot nousee nätisti sekä mittaristossa se "tikku" pysyy tasan siinä samalla kohdalla. Ei ahdot karkaa ja automaatin kanssa myös mukavasti toimii taas koko paketti.
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: volvosami - 05.03.2022, 07:48:50
Täytyypä alkaa herättelemään omaa t-5r:ää kanssa. Tuo porsche tcv odottelee hyllyssä asennusta, Tuo letkukuva on hyvä  8)
Otsikko: Vs: Tome-'s Yellow 855 T-5R "Banaanilaiva"
Kirjoitti: Tome- - 07.03.2022, 14:00:24
Täytyypä alkaa herättelemään omaa t-5r:ää kanssa. Tuo porsche tcv odottelee hyllyssä asennusta, Tuo letkukuva on hyvä  8)

Kiitos! Ajattelin, että siitä kuvasta voi olla hyötyä niin itselle kuin muillekin myös jatkossa.

Kunhan katsoo sen orkkis TCV:n olevan kuvan mukaisessa järjestyksessä letkuineen tai tarkastaa kaikki letkut. :D Muuten voi käydä hassuja.