Futurez  Kulkukoira

B20 kannentiiviste

  • 41 Vastauksia
  • 13240 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #30 : 22.11.2018, 22:49:50 »
Nokka-akseli ei vaikuta venttiilinvälyksiin, eli aina pitää olla välystä. Toki jos nokan vaihtaa, niin pitää säätää taas välyksetkin. Yleensä keinuvipuihin on kulunut pienet kolot, eli kun välykset säätää, niin oikea välys on se säädetty+keinuvipuun kulunut kolo. Jos en väärin muista niin välys pitäis olla 0.4mm kummassakin, imussa ja pakoventtiilissä. Ite oon säätänyt muistaakseni 0.35 välystä kaikkiin, eikä oo vielä ikinä palanut venttiili.
Volvo PV&Duett

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #31 : 24.11.2018, 10:46:15 »
On ajettu 0.2 välyksilläkin (kuumasäätö) eikä vikoja. Tosin lähinnä kokeilumielessä. 0.35 on hyvä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #32 : 25.11.2018, 01:11:36 »
ilmeni kummallinen juttu kun laitoin Amatsonin käyntiin. Lähti hyvin, käy kaikilla, ei ylimääräisiä ääniä, mutta ihmettelin heti aluksi sitä, että kun tosiaan ryyppy täysillä laitoin käymään niin heti nousi kierrokset sinne 3000rpm. Ajattelin jo muutaman sekunnin käymisen jälkeen, että nyt voin vähentää ryyppyä, mutta siitä seurasi, se että Dellortot alkoi poksumaan enemmän kuin tavallisesti kylmänä tyhjäkäynnillä tekee. Sitten hetken päästä käynti nousi taas kun kone sai vähän lisää lämpöjä, siinä vaiheessa huomasin taas, että kylläpä taas nousee äkkiä. Sitten painoin ryypyn kokonaan pois, mutta käynti jäi korkealle. Sitten hädissäni avaimesta virta pois ja sammui kuitenkin nätisti.

Kun kaasarit oli irrallaan niin kiristin imusarjan ja kaasareiden väliset kiinnityspultit aivan kireälle, niissä on sellaiset kumiset tiivisteet, epäilin kyllä, että ehkä niitä ei kuulu laittaa niin kireälle, mutta päätin kuitenkin kokeilla. Mutta ei kai tuo huutava tyhjäkäynti siitä johdu. Saako liikaa ilmaa? Toisaalta se ei voi oikein mistään saada ylimääräistä ilmaa.

Sillon kun aloin ottamaan kantta pois niin unohdin tyhjentää nesteet aluksi ja teinkin sen vasta kun kannen pultit oli jo irti ja juuri ennen kannen pois nostamista. Tämä aiheutti sen, että nestettä valui mäntien päälle runsaasti. Kuivasin nesteet mäntien päältä paperilla. Tyhjensin öljyt myös ja päätin, että käytän samoja öljyjä hetken ennen kuin vaihdan uudet sisään ajatuksena, että vanha öljy keräisi loput nesteet pois. Mutta vanhassa öljyssä ei näkynyt jäähdytinnestettä. Onkohan koneeseen on jäänyt nestettä sen verran, että se palaisi siellä aiheuttaen huutavan tyhjäkäynnin? Savua tuli kyllä paljon.

Huomasin myös, että kaasuttimet ehti lämmetä melko lämpimiksi siinä puolen minuutin aikana kun oli käynnissä, en tiedä mistä se johtunee. Kaasuvaijeri ei ole jumissa eikä ryyppyvaijeri myöskään, sehän siinä säikäyttikin kun vaikka varmistin ryypyn olevan kokonaan pois päältä niin käynti pysyi silti korkeana.

Sitten sellainen asia, että kiristin kannen pultit lopulliseen 9.5kg momenttiin ennen käynnistystä eli kylmänä. Mokasinko ???

Olisko syynä kuitenkin se, että siellä palaa jotain ylimääräistä ja siksi huutaa? Laskenko vanhat öljyt pois ja uudet tilalle ja kokeilen sitten käynnistää?

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #33 : 25.11.2018, 10:06:04 »


Kun kaasarit oli irrallaan niin kiristin imusarjan ja kaasareiden väliset kiinnityspultit aivan kireälle, niissä on sellaiset kumiset tiivisteet, epäilin kyllä, että ehkä niitä ei kuulu laittaa niin kireälle, mutta päätin kuitenkin kokeilla. Mutta ei kai tuo huutava tyhjäkäynti siitä johdu. Saako liikaa ilmaa? Toisaalta se ei voi oikein mistään saada ylimääräistä ilmaa.


Huomasin myös, että kaasuttimet ehti lämmetä melko lämpimiksi siinä puolen minuutin aikana kun oli käynnissä, en tiedä mistä se johtunee. Kaasuvaijeri ei ole jumissa eikä ryyppyvaijeri myöskään, sehän siinä säikäyttikin kun vaikka varmistin ryypyn olevan kokonaan pois päältä niin käynti pysyi silti korkeana.

Sitten sellainen asia, että kiristin kannen pultit lopulliseen 9.5kg momenttiin ennen käynnistystä eli kylmänä. Mokasinko ???

Olisko syynä kuitenkin se, että siellä palaa jotain ylimääräistä ja siksi huutaa? Laskenko vanhat öljyt pois ja uudet tilalle ja kokeilen sitten käynnistää?


Se saa varmaan ilmaa niistä kumitiivisteistä , kun ovat ehkä rikki kun on vedetty kireälle ? Onko kaasuttimien synkroni kunnossa ? Sillä öljyllä tuskin on osuutta tähän asiaan , mutta vaihda koska glykoli
ei ole hyvä voiteluaine ? Kiristä kansi lämpimänä , ja säädä sitten venat !
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #34 : 25.11.2018, 11:42:05 »
Joo kansipultit uudelleen kireälle kun kone on ajettu kuumaksi.

Kauppaan hakemaan starttisprayta tai vaikka bräkleeniä ja suihkuttelemaan niihin misab-tiivisteisiin ja joka paikkaan.

Puhtaat öljyt(!) ja vedet sisään.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #35 : 26.11.2018, 22:28:37 »
Vaikuttaa ainakin toistaiseksi siltä, että homma onnistui :) Hiukan mietityttää venttiilien säätömutterien kireys, että tulikohan kiristettyä tarpeeksi.

Seuraavaksi kardaanin eturistinivelen ja keskilaakerin&kumin vaihto.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #36 : 26.11.2018, 22:46:40 »
Ennemmin liika kiristys mietityttää..
Volvo PV&Duett

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #37 : 26.11.2018, 22:52:02 »
Ennemmin liika kiristys mietityttää..

No sekin tietysti. Täytyy metsästää oikeat momentit siihen. 

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #38 : 27.11.2018, 02:25:40 »
Vaikuttaa ainakin toistaiseksi siltä, että homma onnistui :) Hiukan mietityttää venttiilien säätömutterien kireys, että tulikohan kiristettyä tarpeeksi.



Ei kyllä koskaan irronnut vaikka ihan milliavaimella tuumakoneesta kiristi niin ettei edes huolettanut avaimen lipsahtaminen. Avatessa silti tahtoi huolettaa ::)
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa mara8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #39 : 02.12.2021, 21:58:10 »
Nostetaan tämä valmis kannentiivistetopikki.

Pari viikonloppua sitten tuli tehtyä oma ensimmäinen kannentiivisteremppa/tiivisteen vaihto, ja jäin miettimään tuliko kaikki tehtyä oikein vai unohtuiko nyt jotain. TI kirjan avulla homma onnistui ihan mielestäni ok. Mutta esim nesteiden poisvaluttaminen lohkosta unohtui joten mäntien päälle valui jäähdytinestettä.
Työt mitä tein normi tiivisteenvaihdon lisäksi:
  • Lastalla mäntien päältä moskat pois varoen moskan saamista männän ja sylinterin väliin
  • Venttiilien kiillotus kannessa porakoneeseen liitetyn teräsharja kanssa
  • Pintojen puhdisamista lastan ja jarrucleanerin kanssa
  • Kannentiivistepultilla kävin läpi kierteen lohkosta
  • Uusi pakosarja/imusarjatiiviste
  • Käytin vanhat pultit uusiksi mutta puhdistin kierteet
  • Kansi takaisin ja kiristys momenttiin 30, 60, 90nm
  • Ventiilit 0,4mm säädöllä
  • Koneen lämpimäksi käyttä 20+min ja öljynvaihto ja kannen jälkikiristys
  • Ventiilit 0,4mm säädöllä
  • Uudelleen lämpimäksi käyttö

Ventiilikopan alle kertyi kosteutta ensiksi mutta toisen käynnistyksen jälkeen tuo näytti loppuvan ja öljyt pysyivät myös kirkkaina vaihdon jälkeen. Moottori ei enää tee painetta paisariin niinkuin aikaisemmin ja lämmötkin pysyvät n.80/90c välillä(Termostaatti on 82c) En tosin ole käynyt ajamassa ollenkaan, kone on käytetty tallissa  lämpimäksi.

Jäin nyt kuitenkin mietityttämään unohdinko jotain? Auto seisoo tallissa kevääseen asti, joten nyt olisi aikaa purkaa jos jotain pitää fiksata, vielä ennen kevään ajoja.  Konehan on siis B20 jossa ruiskun kansi josta otettu n.2,5mm pois. Kannentiiviste on 1,2mm(uusi ja vanha). Onko noissa tapumusta kannen vääntymiseen jos pääsevät lämpenemään liikaa? Tuossa on jossainvaiheessa menneet öljyt ja vedet sekaisin mutta ostettaessa ongelmana oli jäähdytinnesteen vuoto ulos koneesta ja ventiilikopan alle. Öljyt pysyivät mustana(vaihtelin ensialkuun 2 kertaa kun ihmettelin outoa käytöstä. Vanha tiiviste ei näytä kovinkaan palaneelta mutta "pahvi"osassa on useissa paikoissa jonkinlaista turpoamista joka varmaan on merkkinä tuosta vuotamisesta? Selkeästi kuumimpana on käynyt 2 sylinterin ja 3 sylinterin välinen kohta.
 
« Viimeksi muokattu: 03.12.2021, 20:11:54 kirjoittanut mara8 »
Volvo 142 GT, 1974.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #40 : 03.12.2021, 16:33:57 »
Venttiilien säätö ei ole listassa. Öljyt kannattaa aina vaihtaa mikäli on nestettä päässyt sekaan, glykoli on huono voiteluaine.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa mara8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kannentiiviste
« Vastaus #41 : 03.12.2021, 20:10:35 »
Venttiilien säätö ei ole listassa. Öljyt kannattaa aina vaihtaa mikäli on nestettä päässyt sekaan, glykoli on huono voiteluaine.
Jes! Venttilien säätö tuli tehtyä myös kahteen kertaan, sama 0,4mm rako pako ja imuventtiileille. Ja öljyt tosiaan lämpimäksikäytön jälkeen.
Volvo 142 GT, 1974.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy