Futurez  Kulkukoira

Kysy autofixsarilta

  • 1213 Vastauksia
  • 357071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1050 : 10.09.2019, 20:25:45 »
Dragons breath tai muu vastaava raudanpoistoaine. Eli sama kuin oksaalihappo?
Sitä voi mennä paljon ja vaatii useita kertoja. Kaikki neste mikä muuttuu violetiksi on sitä rautapölyä.
Oksaalihappo on eri tavaraa kun pinkiksi värjäävät raudanpoistoaineet. Se ei oo niin söpön näköistä ja käry ottaa henkeen ihan kunnolla, mutta irrottaa pinttymiä ja rautaa (myös ruostetta) tehokkaasti. Raudanpoistoaineet pohjautuu natriumtioglygolaattiin, oksaalihappo taas on etaanidihappoa (2-happoryhmäinen karboksyylihappo) jota löytyy luonnostakin monesta paikasta, esimerkiksi raparperista. Vanha mummojen kikka kiillottaa kattiloita on keitellä raparperia, perustuu juuri tähän oksaalihappoon.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1051 : 10.09.2019, 20:50:44 »
Monesti pitänyt kysyä että onko nämä myrkyt haitallisia jarruosille (tiivisteet yms). Miten on?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1052 : 10.09.2019, 21:06:28 »
Monesti pitänyt kysyä että onko nämä myrkyt haitallisia jarruosille (tiivisteet yms). Miten on?
Ei ole haitallisia, jarrut voi tuntua ekan polkasun aikana hassulta ja vinkasta jos levyt on pesty samalla. Toki kannattaa huolellisesti huuhdella.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1053 : 23.09.2019, 00:13:39 »
Voi elämän kevät että oli töisevä homma kiillottaa Collinite 476s. Tein ensin auton toisen puolen ja totesin että liikaa tuli. Sitten toiselle puolelle oikein nuukasti mutta yhtä töisevä. Ei voinut sanoa että kyseessä olisi ollut kiilloitus. Hankausta se oli...epätoivoista sellaista. Välillä vilkuilin jo liukkaria että pesenkö pois ja lutasen TFT:t pintaan.

Millä helevatan konstilla tuota saa laitettua oikean määrän että olisi mainosten mukaisesti "vaivaton kiillottaa"? Ironista muuten että valkoisen värin tapauksessa, kun auto oli ensin puhdistettu huolella, kiilto ei juuri muuttunut kummemmaksi tuolla ähräyksellä ;D No jospa ois syyspesut nyt sitten edes helpompia.

Sitä taas(!) ihmettelin kans että miten maalatut muoviosat tuntuu vahattuna aina paljon liukkaammilta kuin maalattu pelti :idiot2: Tämän olen huomannut muissakin autoissa. Eikä ole maalipinnan kunnolla väliä; keulamuovit taatusti nuhrusemmat kuin vaikkapa kylki. Silti rätti suorastaan liitää keulamuoveissa mutta kyljessä kulkee paljon huonommin.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1054 : 23.09.2019, 04:24:27 »
Itse pari kertaa tuolla vahanneena:

Erittäin vähän vahaa. Sen verran että juuri ja juuri näkee. Nyt on purkilla vahattu 3x ja vielä puolet jäljellä.

Pieniä alueita kerrallaan. Esim konepellin jaoin 4 osaan. Lokasuoja 2 aluetta, ovet 3 aluetta.
Levitin vahaa alueille 1-3
pyyhin alueen 1, levitin 4,
pyyhin 2, jatkoin lokasuojaan alueen 5,
pyyhin 3:sen jne.
Tälleen vaha ehtii kuivua hetken ilman että tarvitsee odottaa mutta ei niin kauaa että jämähtäisi kiinni.

Jos joku alue kuivuu liiaksi, pyyhkii 2 aluetta putkeen ennenkuin levittää lisää. Tai toisin päin jos on liian märkää, menee levittämään vahaa eteenpäin ja antaa kuivua.

Kyllä tuolleinkin hiki tulee ja käsi väsyy mutta ei sentään epätoivo iske.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1055 : 23.09.2019, 06:09:57 »
Voi elämän kevät että oli töisevä homma kiillottaa Collinite 476s. Tein ensin auton toisen puolen ja totesin että liikaa tuli. Sitten toiselle puolelle oikein nuukasti mutta yhtä töisevä. Ei voinut sanoa että kyseessä olisi ollut kiilloitus. Hankausta se oli...epätoivoista sellaista. Välillä vilkuilin jo liukkaria että pesenkö pois ja lutasen TFT:t pintaan.

Millä helevatan konstilla tuota saa laitettua oikean määrän että olisi mainosten mukaisesti "vaivaton kiillottaa"? Ironista muuten että valkoisen värin tapauksessa, kun auto oli ensin puhdistettu huolella, kiilto ei juuri muuttunut kummemmaksi tuolla ähräyksellä ;D No jospa ois syyspesut nyt sitten edes helpompia.

Sitä taas(!) ihmettelin kans että miten maalatut muoviosat tuntuu vahattuna aina paljon liukkaammilta kuin maalattu pelti :idiot2: Tämän olen huomannut muissakin autoissa. Eikä ole maalipinnan kunnolla väliä; keulamuovit taatusti nuhrusemmat kuin vaikkapa kylki. Silti rätti suorastaan liitää keulamuoveissa mutta kyljessä kulkee paljon huonommin.
476 kans suurinpiirtein niin, että jos näet sen niin sitä on liikaa. Valkosessa autossa kiilto ei näy helposti, mutta varmasti on nyt helpompi pitää puhtaana. Vahasitko ulkona? Ilman kosteus tekee poispyyhkimisestä haasteellisempaa.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1056 : 23.09.2019, 15:47:53 »
476 kans suurinpiirtein niin, että jos näet sen niin sitä on liikaa. Valkosessa autossa kiilto ei näy helposti, mutta varmasti on nyt helpompi pitää puhtaana. Vahasitko ulkona? Ilman kosteus tekee poispyyhkimisestä haasteellisempaa.

Kiitti vinkistä. Sisällä n.+21 asteessa vahasin. Haastetta tuo itse vahaushommaankin tuo valkoinen väri. Ei meinaa loisteputkien valossa erottaa että missä sitä vahaa on.. Sittenpä sitä tuleekin helposti liikaa
« Viimeksi muokattu: 26.09.2019, 20:56:02 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa JohnnyK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1057 : 26.09.2019, 18:14:12 »
Itse pari kertaa tuolla vahanneena:

Erittäin vähän vahaa. Sen verran että juuri ja juuri näkee. Nyt on purkilla vahattu 3x ja vielä puolet jäljellä.

Pieniä alueita kerrallaan. Esim konepellin jaoin 4 osaan. Lokasuoja 2 aluetta, ovet 3 aluetta.
Levitin vahaa alueille 1-3
pyyhin alueen 1, levitin 4,
pyyhin 2, jatkoin lokasuojaan alueen 5,
pyyhin 3:sen jne.
Tälleen vaha ehtii kuivua hetken ilman että tarvitsee odottaa mutta ei niin kauaa että jämähtäisi kiinni.

Jos joku alue kuivuu liiaksi, pyyhkii 2 aluetta putkeen ennenkuin levittää lisää. Tai toisin päin jos on liian märkää, menee levittämään vahaa eteenpäin ja antaa kuivua.

Kyllä tuolleinkin hiki tulee ja käsi väsyy mutta ei sentään epätoivo iske.

+3 asteessa (kylmä talli) sai koko auton levitettyä kerralla ennenku alko vähä alusta kuivuun  ;D

Mä oon vahannu purkista 6 autoa ja olisko tuota kolmasosa kulunu. Taidan laittaa vieläki liikaa  :idiot2:
Kesäauto S80 T6 '99 ja ikuisuusprojekti V40 2.0T '99 + emännällä V70 D5 '03
ennen: V70 2.5D '00, 245 GLE '90, 765 TDIC '89, 744 GL '86

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1058 : 26.09.2019, 20:32:38 »
Collinite 476 on tosi helppo työstää puhtaaseen autoon. Sunnuntaina viimeksi levitin vahan koko autoon katosta helmoihin saakka yhteen soittoon ja sitten pyyhin mikrokuituliinalla pois. Nimen omaan pyyhin, yhtään ei tarvinnut hinkata. Tallissa +18C ja RH70%. Vajaan tunnin homma eikä ehdi vielä edes hiki tulla.

Jos tuon vahan levittää lian päälle, niin sitten alkaa puskea hikeä. Auton saaminen puhtaaksi edellyttää kemiallisen pien poiston tai kevyen myllytyksen. Purkin riittoisuus on vähintään 20 vahausta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1059 : 26.09.2019, 20:53:54 »
Collinite 476 on tosi helppo työstää puhtaaseen autoon. Sunnuntaina viimeksi levitin vahan koko autoon katosta helmoihin saakka yhteen soittoon ja sitten pyyhin mikrokuituliinalla pois. Nimen omaan pyyhin, yhtään ei tarvinnut hinkata. Tallissa +18C ja RH70%. Vajaan tunnin homma eikä ehdi vielä edes hiki tulla.

Jos tuon vahan levittää lian päälle, niin sitten alkaa puskea hikeä. Auton saaminen puhtaaksi edellyttää kemiallisen pien poiston tai kevyen myllytyksen. Purkin riittoisuus on vähintään 20 vahausta.

Mä pesin kylkilistan alapuoliset alueet liukkarilla, sitten koko auto esipesuaineella, sitten koko auto AS40, sitten joitain paikkoja Korrek kliinerillä. Joka välissä runsas huuhtelu painepesurilla. Kiillotus oli tosiaan yhtä h*lvettiä :-[

Auto on jo 5v vanha notta maalipinta ei ole uutta vastaava. Ehkä tämäkin on yksi syy että jäsähti. Purkista vahattu kolmisen kertaa ja keskellä vasta pieni monttu.

Varmasti pätevä vaha mutta kannattaa tosiaan kokeilla pienillä alueilla kerrallaan ens alkuun. Näinhän taitaa ohjekin sanoa (0.3m x 0.3m) mutta oli kiire. No kiire loppui 3h kohdalla ;D

Edit: tuota ei muuten suositella lasille. No minä tottakai vahasin kaikki lasit mutta en tuulilasia sentään :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 26.09.2019, 21:01:47 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1060 : 26.09.2019, 21:22:04 »
Mä pesin kylkilistan alapuoliset alueet liukkarilla, sitten koko auto esipesuaineella, sitten koko auto AS40, sitten joitain paikkoja Korrek kliinerillä. Joka välissä runsas huuhtelu painepesurilla. Kiillotus oli tosiaan yhtä h*lvettiä :-[

Auto on jo 5v vanha notta maalipinta ei ole uutta vastaava. Ehkä tämäkin on yksi syy että jäsähti. Purkista vahattu kolmisen kertaa ja keskellä vasta pieni monttu.

Varmasti pätevä vaha mutta kannattaa tosiaan kokeilla pienillä alueilla kerrallaan ens alkuun. Näinhän taitaa ohjekin sanoa (0.3m x 0.3m) mutta oli kiire. No kiire loppui 3h kohdalla ;D

Edit: tuota ei muuten suositella lasille. No minä tottakai vahasin kaikki lasit mutta en tuulilasia sentään :facepalm:
Olen minäkin lasit vahannut, mutta nyt jätin tuulilasin vahaamatta. Pyyhkijät ei pyyhi kunnolla tuon vahan päältä ensin alkuun.

Oliko kiillottaminen yhtä työlästä myös katolla tai ikkunoissa? Ja millä välineillä työskentelit?
Itse olen havainnut parhaaksi vahan levittimeksi pienen vaahtosienen, joka kostutetaan vedellä ennen työhön ryhtymistä. Mikrokuituliina on aivan ehdoton pois pyyhkimiseen. Tämä vaha kun ei vanhaa lakanaa tottele.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1061 : 26.09.2019, 21:31:26 »
Olen minäkin lasit vahannut, mutta nyt jätin tuulilasin vahaamatta. Pyyhkijät ei pyyhi kunnolla tuon vahan päältä ensin alkuun.

Oliko kiillottaminen yhtä työlästä myös katolla tai ikkunoissa? Ja millä välineillä työskentelit?
Itse olen havainnut parhaaksi vahan levittimeksi pienen vaahtosienen, joka kostutetaan vedellä ennen työhön ryhtymistä. Mikrokuituliina on aivan ehdoton pois pyyhkimiseen. Tämä vaha kun ei vanhaa lakanaa tottele.

Joo, laseja ei kai suositella vahattavaksi ettei pyyhkijät ”pärise”. Tokkopa muuta haittaa ja kuluuhan se äkkiä veks.

Kattoa en vahannu. Jätin sen viimeiseksi kun on SUV ja lopulta oli takki niin tyhjä että jäi kokonaan sinne kurkottelu..

Oli mulla ihan oikea sieni joka kostutettu ja kaksi mikrokuituliinaa jotka oli kaikki putipuhtaita. Jotain Autoglym vahapakkauksen mukana tulleita. Ellen väärin muista niin lasit oli vähintään yhtä töisevät. Eivät ainakaan merkittävästi helpommat. Heti kun rätin iski pintaan niin tuli fiilis että huopakattoako tässä silitellään

Edit: vahva epäilys että autoa ei ole koskaan(!) vahattu millään hiovilla/kiillottavilla vahoilla. Ainakaan ei oo myllytetty
« Viimeksi muokattu: 26.09.2019, 21:34:05 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1062 : 26.09.2019, 22:10:09 »
Joo, laseja ei kai suositella vahattavaksi ettei pyyhkijät ”pärise”. Tokkopa muuta haittaa ja kuluuhan se äkkiä veks.

Kattoa en vahannu. Jätin sen viimeiseksi kun on SUV ja lopulta oli takki niin tyhjä että jäi kokonaan sinne kurkottelu..

Oli mulla ihan oikea sieni joka kostutettu ja kaksi mikrokuituliinaa jotka oli kaikki putipuhtaita. Jotain Autoglym vahapakkauksen mukana tulleita. Ellen väärin muista niin lasit oli vähintään yhtä töisevät. Eivät ainakaan merkittävästi helpommat. Heti kun rätin iski pintaan niin tuli fiilis että huopakattoako tässä silitellään

Edit: vahva epäilys että autoa ei ole koskaan(!) vahattu millään hiovilla/kiillottavilla vahoilla. Ainakaan ei oo myllytetty
Sun maalipinta on varmaan vaan niin likainen ja karhea, että vahaaminen on siksi työlästä. Käytä seuraavalla kerralla tunti koneelliseen kiillottamiseen, niin sitten vahaaminen hoituu hymyssä suin  ;)
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1063 : 26.09.2019, 22:34:56 »
Sun maalipinta on varmaan vaan niin likainen ja karhea, että vahaaminen on siksi työlästä. Käytä seuraavalla kerralla tunti koneelliseen kiillottamiseen, niin sitten vahaaminen hoituu hymyssä suin  ;)

Kattoo miten hyvin mulla sujuu tuo autonhoito niin viisainta viedä ammattilaiselle myllytykseen ja joku kestopinnoite samalla :D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Kysy autofixsarilta
« Vastaus #1064 : 27.09.2019, 03:55:38 »
Kattoo miten hyvin mulla sujuu tuo autonhoito niin viisainta viedä ammattilaiselle myllytykseen ja joku kestopinnoite samalla :D
Juuri samasta syystä päädyin itse Antti`s Detailingiin (nyk. Autodetailer) ja Cure-pinnoitteeseen. Oli hintava mutta pinnoite toimii näin parin vuoden jälkeen edelleen hyvin ja pesut ovat helppoja. Osansa on varmasti myös ammattitaidolla tehdyllä myllytyksellä.
Pesut paria poikkeusta lukuun ottamatta BH Autofoam esipesu + Korrek TFC-shampoo kinnastelu. Muutamia kertoja olen laittanut päälle TFC-viimeistelyaineen. Homma toimii.
V40 T2 -17
Kuvat

 

Ateho  Elekma