Ateho  Elekma

Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua

  • 266 Vastauksia
  • 83421 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Eli tänne voi kertoa omasta kalustostaan ja kertoa hieman vinkkejä rookieille mitä tehdään ja miten. Yhteensopivuuksista ja kalustotietoutta..

Eli itse kuvailen lähinnä huvikseni, mutta tykkään siitä, että kuvat ovat laadukkaita. Siksi hankin itselleni aikanaan Nikon D70S kitin.

Tämänhetkinen kokoonpano on
Nikion D70S runko
Nikkor 18-70mm 1:3,5-4,5
Nikkor 70-300mm 1:4-5,6
Jenis akkukahva

ja tilasin eilen vielä Nissin Di622 MARKII salaman, joten perussetti olisi kasassa. Rungolla olen kuvannut noin 3 tai 4 vuotta ja salaman puute tuotti harmaita hiuksia aina välillä, joten nyt ostin sitten hyväksi arvostellun salaman, joka vastaa nikonin omaa SB-600 salamaa, mutta jonkin verran edullisempana.

Tarkoituksena olisi vielä tilata hong kongista loittorengassarja ja macro salama, joka tulee objektiivin ympärille. Kokemuksia näistä saa kertoa.

Kamerasta olen pitänyt todella paljon ja lisäkahvalla kamerasta tuli mukavan "raskas" ja tämän myötä aika vakaa kuvattava. Kun aikaan tätä olin ostamassa niin samaan aikaan markkinoilla oli noita Canonin eos 300 vai 350 malleja ja ne tuntuivat aika pieniltä, kevyiltä ja vempuloilta tähän runkoon verrattuna...

Kokemuksia saa ja pitää kertoa. Jatkakaa..
« Viimeksi muokattu: 11.12.2010, 17:50:36 kirjoittanut mista »

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #1 : 11.12.2010, 20:08:15 »
Mulla on menossa järjestyksessä toinen järkkäri, eka oli Nikon D40 ja nyt D90. Linssejä löytyy siten että ne on kaikki Sigmalta; 30mm f1.8, 10-20mm f4-5,6, 18-50mm f2.8 ja 70-300mm f4-5,6. Laukusta löytyy myös Nikonin perussalama, taisi olla SB400 tjsp, sitten pyöröpola löytyypi myös mutta on ollut nyt vähällä käytöllä. Ja onpa laukussa myös yksi orjasalama, sen käytön opettelu on jäänyt tosi vähälle.

Sunnuntaikuvailija olen, jos otan 100 kuvaa niin yksi niistä voi olla vähän parempi kuin muut :) Kuvailen kaikkea laidasta laitaan, ei ole mitään tiettyä isompaa teemaa mitenkään lähellä sydäntä. Suurimpana haasteena koen itselleni sen että miten saada kuvalla välitettyä katsojalle jotain sanomaa, meikäläisen kuvat ovat aina mainoskuvia ja siitä haluaisin oppia pois.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #2 : 11.12.2010, 20:41:33 »
Hienoo, tätä olen kaivannutkin ! Olen jo pitkään haaveillut paremmasta kamerasta, järkkäri tai joku muu. Muutama viime vuosi on menty Canon Ixus:lla, joka on kyllä sinällään tosi hyvä pokkari, ihan kelpo kuvia tulee ja on helppo kantaa mukana. Mutta sitten kun pitäisi saada KUVIA, niin...

Olen frendien järkkäreillä kuvaillut milloin missäkin tapahtumassa, ja parin kokeilun jälkeen (Canon, Nikon, Sony) jotenkin tuo Canon Eos vaikutti eniten. Eos:in hinnat on kuitenkin luokkaa 350-3500€ joten aika paha aloittelijan tehdä päätöstä.

Jos / kun olette jo muutaman räpsyn ehtineet ottaa, niin valaiskaa rookieta mitä tarvitsee ja mitä ei ehkä välttämättä. Tarkoitan siis että jos aloittelijana ostan turhaan "liian" hyvän rungon/putken, menee rahat tavallaan hukkaan.

Joten ehdotuksia ensimmäiseksi järkkäriksi. Jos pysytään hintaluokassa alle 500€, niin mikä olisi optimi setti. Anttilan Eos, 350€ ?
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #3 : 11.12.2010, 20:50:14 »
Sä voit ostaa uuden, ihan huoleti, ja jos harrastus hiipuu jossain kohtaa tai huomaat että siitä rungosta puuttuu joku ominaisuus, niin vähän käytetyt ja siistit rungot saa nopeasti myytyä eteenpäin. Ja sama homma toisinpäin, käytetty runko on hyvä ratkaisu aloittaa harrastus.

En osaa suositella kuin Nikonia, unohdin että on mulla ollut myös Canonkin, se oli 40D, mutta palasin nopeasti takaisin Nikoniin sen ergonomian takia. Käy kokeile kaupoissa, että miltä ne tuntuu kädessä. Muut tilpehöörit taitavat olla peruspertille (kuten minäkin) turhaa sälää, samat perusominaisuudet on kaikissa. Tärkein on miten kamera istuu käteen (kahva siis), ja kuinka hyvin napit on siinä "hollilla", ja vielä se että toiminnot käytettävissä yhdellä napilla vai kahden napin yhteispainatuksella.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #4 : 11.12.2010, 21:31:12 »
Sä voit ostaa uuden, ihan huoleti, ja jos harrastus hiipuu jossain kohtaa tai huomaat että siitä rungosta puuttuu joku ominaisuus, niin vähän käytetyt ja siistit rungot saa nopeasti myytyä eteenpäin. Ja sama homma toisinpäin, käytetty runko on hyvä ratkaisu aloittaa harrastus.

No tämäkin on jo hyvä tieto. Olen noita katsellutkin käytettynä mm. Rajala Pro Shopista, ja niissä kovasti aina mainostetaan kuinka monta kuvaa on otettu, joten olen jotenkin antanut itseni ymmärtää että kalusto vanhenee ja tulee jossain vaiheessa tiensä päähän. Varmaan jollekin ammatti kuvaajalle tämä onkin ihan toinen juttu, mutta mulle varmaan riittäisi tollainen jonkun sisäänajama järkkäri.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #5 : 11.12.2010, 22:05:13 »
Jos löydät vaikka 1000 ruutua napsitun rungon niin osta pois, tai vaikka 10000 ruutua kuvatun. Sitten kun aletaan puhumaan kymmenistä tuhansista otetuista kuvista niin sitten saattasin jättää ostamatta (toki jos halvalla saa niin tilanne eri). Ja siihen rungon kylkeen joku halpa perus kittilinssi, 18-50mm niin niiden kans pääset hyvin alkuun. Kun harrastus etenee ja alat huomaan että kaipaako lisää millejä vai laajempaa linssiä siihen rinnalle niin ostaa sitten sellaisen. Tuolla lähdin itse liikkeelle, siksi voin sitä muillekin suositella.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa Cyklowni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #6 : 11.12.2010, 22:48:52 »
Oon tässä nyt muutaman vuoden kuvaillu harrastuksena lähinnä moottoriurheilua ja väliin vähä tirppoja ja mitä siihen etsimeen nyt on sattunut osumaan :)
Harrastus alkaa oleen siinä vaiheessa että mulla ois ehkä mahdollisuus ens kesänä saada jo vähän rahallistakin hyötyä, oon tässä nyt ollutkin kahden vaiheilla että perustanko keväästä toiminimen, no se selviää siinä vaiheessa kun saan selville vähän tarkemmin noita kuvioita. Saa nähdä miten jätkän käy.. ;)

Mua kiinnostais kovasti mikä ois semmonen luotettava ulkomainen nettikauppa mistä sais noista "korealaisia" salamoita jne. halvalla, kiinnostas hommailla halvat studiotarvikkeet:
Hakusassa linssi laajempaan päähän, pari salamaa, niille jalustat, triggerit ja lähetin, ja sateenvarjot. Ainakin noita Yongnuo:n salamoita oon jonkinverran päässyt käyttään kun kaverin isällä on semmoset, vaikutti ihan hyviltä, ja ne ei kyllä maksakkaan juuri mitään. Laadulla ei niin aluks oliskaan väliä kunhan saa harjoteltua kunnolla niitten käyttöä että uskaltaa sitten ostaa paremmat..

Kalustona:

Canon EOS 7d + Akkukahva
3x 4GB muistia
3x 8GB muistia


Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 24-105 f/4 L IS USM
Canon EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM

Jalusta: SLIK PRO 400 A.M.T. + KINOPÄÄ

Laukut:
Lowepro Classified Sling 180
Lowepro Nova 200 AW

Ennen näitä mulla oli Canonin 1000d kitti jossa oli 18-55 ja 55-200 linssit, ja lisäks 70-300 f4-5.6 IS USM. 1000d:llä kuvailin jotai 7000 ruutua, nykysellä mennään jossain 48 tuhannen tietämillä.

Jos nyt kiinnostaa niin käykää kattomassa mun "kotisivut"



Jos löydät vaikka 1000 ruutua napsitun rungon niin osta pois, tai vaikka 10000 ruutua kuvatun. Sitten kun aletaan puhumaan kymmenistä tuhansista otetuista kuvista niin sitten saattasin jättää ostamatta (toki jos halvalla saa niin tilanne eri). Ja siihen rungon kylkeen joku halpa perus kittilinssi, 18-50mm niin niiden kans pääset hyvin alkuun. Kun harrastus etenee ja alat huomaan että kaipaako lisää millejä vai laajempaa linssiä siihen rinnalle niin ostaa sitten sellaisen. Tuolla lähdin itse liikkeelle, siksi voin sitä muillekin suositella.
Jos meinaa käytettyä ostaa niin suosittelisin rajalacamera:n valikoimaa.. Ja tuo ruutumäärä riippuu kyllä ihan siitä miten sitä runkoa on pidetty ja mikä malli se on, ei noi prorungot mene mikskään jos niillä otetaan joku 30-40 tuhatta kuvaa, ainakin canoni antaa huippumalleilleen 300 tuhannen kuvan takuun sulkimelle..

« Viimeksi muokattu: 11.12.2010, 23:09:11 kirjoittanut Cyklowni »

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #7 : 12.12.2010, 10:30:59 »
Cyklowni: Oletkos katsonut sellaista sivua kuin linkdelight: http://www.linkdelight.com/

Tuolla on isompia "salama" valoja studiokäyttöön yms. Aika hemmetin edukkaasti. Tuolta tilasin itelleni akkukahvan ja tuli pirun nopeasti kotiovelle ja toimituskulut oli jotain 10 dollarin luokkaa.. Tuolta ajattelin macrosalamaa ja loittorenkaita tilata taas..

Poissa Cyklowni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #8 : 12.12.2010, 13:46:24 »
Cyklowni: Oletkos katsonut sellaista sivua kuin linkdelight: http://www.linkdelight.com/

Tuolla on isompia "salama" valoja studiokäyttöön yms. Aika hemmetin edukkaasti. Tuolta tilasin itelleni akkukahvan ja tuli pirun nopeasti kotiovelle ja toimituskulut oli jotain 10 dollarin luokkaa.. Tuolta ajattelin macrosalamaa ja loittorenkaita tilata taas..
Uus tuttavuus tuo on..

Triggerin ja vastaanottimet vois ainaki tuolta tilata, on niin pirun halvalla. Tarvis vaan sitte jostai canonin omat salamat, niille jalustat ja softboxit ja sateenvarjot. Ei ole ainakaan noissa vastaanottimissa mainintaa että niihin kävis nuo Yongnuon salamat, mitä sitten sais taas Honkkareista tms. halvalla..

En oikeen vielä tee noilla studiovaloilla mitään kun niille tarvis hyvät akut tai sitten aggregaatin että niitä vois käyttää ulkonakin. Pirun halpojahan noi on..

Poissa alexi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • digialexi.fi
    • alexi.fi
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #9 : 12.12.2010, 17:55:37 »
Itelle tuli hommattua kesällä pitkästäaikaa järkkäri - Canonin EOS 550D kitti (aikasempi oli canonin filmijärkkäri joskus..), voipi sanoa että tuo 550D istuu kyl mun käsiini oikein hyvin - tykkään  :)

Kuvaajanahan oon suht sunnuntaikuvaaja, mutta pyrkimyksenä ois pikkuhiljaa taitoja kerryttää.. Kaluston päivittäminenkin ois kovasti mielessä, mut tuo jatkuva budjettivaje estää hankinnat  :D (pikkuhiljaa.. ja onhan tuo kittiobjektiivikin näin alkuun ihan välttävä - pärjää)
Volvo V70 D3 -12 ~175tkm
Volvo V50 2.4 -04 ~240tkm
Volvo V70 2.5T -05 ~191tkm
Volvo V40 2.0 -98  ~330tkm

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #10 : 28.12.2010, 03:27:06 »
Onhan tässä tullu jo jotain 8 vuotta? digikameroilla räpsittyä, järkkäri ollu sellaset 4-5 vuotta.
Tällä hetkellä Canon EOS 20D ja 40D rungot akkukahvoilla, objektiiveina EF-s 17-55mm F2.8 IS USM ja EF 70-200mm F2.8 L IS USM, 2x telejatkekki löytyy.
Jokapaikan kamerana mukana aina Powershot G10.
Rahaa tarvinnu ni vanhoja oon myyny/vaihtanu pois, ollu myös perus kitti objektiiveja, 50mm f1.8, EF 28-300mm f3.5-5.6 L IS USM, 100mm f2.8 USM macro jne...
Salamoina 2x Canon speedlite 430EX ja kuvausvaloina 3x 800W punapäätä "ladon ovilla", jalustat yms.. E27 kantaan meneviä orjasalamoita on 3kpl,
ne tosin on isukin mutta mulla kovassa käytössä, käteviä laittaa johki tukevaan,  kääntyvään pöytälamppuun kiinni, niille tietenki jotain varjoja.
Tuotekuvaukseen 80x80x80cm valoteltta ja sitte on rengassalama adapteri tollaseen speedliteen, ihan hyvä henkilökuvauksessa.
Manfrotton joku tukeva perus jalusta kuulapäällä, rompetta Tamrac Expedition 4x repussa, sinne ei kyllä enään kaikki mahdu.

Muutamia häitä oon kuvannu ja jotain tuotekuvaustaki palkallisesti, että edes vähän tavarat maksanu itteään takas.
Muuten kuvaan millon mitäki, jotain ratapäiviä, ihmisiä, autoja, juhlia, tapahtumia....
Täällä jotain, vaikka en vielä oo kauheesti saanu aikaseks upata kuvia http://yesse.kuvat.fi/kuvat/
Henkilökuvausta ihan niinku "mallin" kanssa ei oo vielä kauheesti tullu harrastettua, johtunee siitä että ideat on välillä aika vähissä ja pitäs jonkulaista
ohjaustaki kait harrastaa. Yhen kaverin kanssa parit testikuvat otettiin sen yksiössä taustana ihan vaan seinä  ::)
http://yesse.deviantart.com/gallery/27480967  noi ny sellasia mitä se ite valkkas julkastavaks.

Paljon tulee myös photoshoppailtua, lähinnä vaan kuvien parantelua ja HDR-softia on tullu kokeiltua, paras tähän mennessä Photomatix Pro 3.1
http://yesse.kuvat.fi/kuvat/Random/Aguelille/BII%C4MVII.jpg/full Tuorein tuotost velipojan bemarista, kuva(t) otettu G10:llä.
3D kuviaki on jännä väsätä, hiukan hankala tietenki normi kameralla, järkkärillä vähän helpompaa, eli ottaa vaan kaks kuvaa joitten välissä
liikuttaa kameraa muutaman sentin sivulle, sit vaan 3D softa käyttöön ja kuvia tekemään.
Tässä muutama esimerkki jos jollain perus sini-puna 3D lasit sattuu löytymään:
http://yesse.kuvat.fi/kuvat/Random/3D%20kuvia/

Ja vielä lisää tarinaa, pikkusysteri sai EOS 500D:n joululahjaks, eli nyt pitäs vissiin videokuvaustaki ruveta vähän harrastamaan/harjottelemaan.
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #11 : 28.12.2010, 11:40:55 »
Nikon D80 ja 18-70mm kittilasi :) Lisäksi N8.

Jonkun aikaa oli käytössä Canon EOS 5D mk 2 ja se 24-70mm 2.8 lasi en kuitenkaan pitänyt hinnan väärtinä vrt. D80:seen.

Nyt katselin hieman D90:iä, runko lähtisi 550 eurolla Ruotsissa.

Kauheasti olisi kivaa ostella lisää laseja, mutta ei nyt niin kovasti kalusto rajaa harrastusta, että olisi pakko lähteä tuohon.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #12 : 28.12.2010, 11:52:00 »
Anttilan Canon EOS 1000D -paketti tuli kesällä hommattua, mukana kaksi kittiobjektiivia, 18-55 ja 75-300. Juuri sopiva hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan tällaiselle kuvaamaan opettelevalle mielestäni.

Harmi kun ei aikaa riitä opettelemaan kunnolla kuvaamaan, nyt lähinnä tulee räiskittyä sinnepäin täysautomaatilla. vaimo on hieman enemmän opiskellut ja muutamia varsin mainioita otoksiakin napsinut, voisi jossain vaiheessa laittaa parhaita näkyvillekin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #13 : 28.12.2010, 11:59:06 »
Harmi kun ei aikaa riitä opettelemaan kunnolla kuvaamaan, nyt lähinnä tulee räiskittyä sinnepäin täysautomaatilla. vaimo on hieman enemmän opiskellut ja muutamia varsin mainioita otoksiakin napsinut, voisi jossain vaiheessa laittaa parhaita näkyvillekin.

Ainakin minulle opetettiin, että pitää heti laittaa kameran valintakiekko siihen A-kohtaan, ei siis Auto, vaan A. Eli aukko määrää mitä kamera tekee lopuille. Samoin tarkennuspiste käsivalinnalle ja valoituspisteeksi tarkennupiste.

Tuolla kun vähän harjoittelee, niin oppii nopeasti miten perustilanteissa saa näyttäviä kuvia. Esimerkiksi kohteen irti taustasta, jne.

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_manuaali.html

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_syvateravyys.html

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_pistem.html

Kokeile vaikka kotona ottaa maljakosta kuvia ikkunamaisemaa vasten :)

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Valokuvaus: Tekniikat ja välineet - keskustelua
« Vastaus #14 : 28.12.2010, 12:12:30 »
Jonkun aikaa oli käytössä Canon EOS 5D mk 2 ja se 24-70mm 2.8 lasi en kuitenkaan pitänyt hinnan väärtinä vrt. D80:seen.
No jos laadukas fullHD videokuvaus ja hämärässä (suomessa muualla paitsi ulkona keskellä kesää) kuvaaminen ei kiinnosta,
tai isojen tulosteiden teko tai kuvan hyvät rajausmahdollisuuden ei kiinnosta, ni eihän se ammattitason runko tosiaan ole hintansa väärti,
tai siis ei se oo suunnattu yhtä putkea käyttäville satunnaisharrastajille. Toki markkinoiden paras hämäräkuvaus? saattaa hiukan lisätä
hintaa, tai se että napsii 21 mpixelin kuvia nopeemmalla sarjalla ku halvemmat ottaa 10mpixelin kuvia.
Nikonilta vasta tänä vuonna tullu fullHD videokuvaa ottavia kameroita 2kpl ja niissäki framerate 24fps, no onhan se ihan OK.
Mutta noiki vielä "harrastajan" runkoja, eli kaukana siitä mihin 5D mkII pystyy.

Ja D80 --> D90 ei oo mitään ideaa? mitä eroja niiden välillä huomaat? sarjakuvas nopeutunu 1 kuva sekunnissa, 2 megapixeliä lisää ja 0.5" isompi näyttö?
Ei oo rahan arvosia parannuksia.

Ainakin minulle opetettiin, että pitää heti laittaa kameran valintakiekko siihen A-kohtaan, ei siis Auto, vaan A. Eli aukko määrää mitä kamera tekee lopuille. Samoin tarkennuspiste käsivalinnalle ja valoituspisteeksi tarkennupiste.

Tuolla kun vähän harjoittelee, niin oppii nopeasti miten perustilanteissa saa näyttäviä kuvia. Esimerkiksi kohteen irti taustasta, jne.

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_manuaali.html

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_syvateravyys.html

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_pistem.html

Kokeile vaikka kotona ottaa maljakosta kuvia ikkunamaisemaa vasten :)

Toi pikseli.fi on kyllä hyvä mesta, sillon ku ite alottelin ni sieltä kans kattelin perusasiat kuntoon, nyttemmin kuvaan lähes aina vaan täysin manuaaliasetuksilla.
Kamera ei kuitenkaa tiedä millä suljinajalla saa vielä tärähtämättömiä kuvia milläki objektiivilla/polttovälillä, tai mihin käyttöön kuva tulee, eli saako siinä olla hiukan
enemmän kohinaa jne..  Kohteen irti saaminen taustasta onki järkkäreillä tosi helppoa, jollain pokkareilla varsinki huonoimmilla ja pienikennosimmilla ei oikeen
saa muuta ku lähikuvissa tai sitte taustan pitää jo tosiaan muutaman metrin päässä, pokkareissa ku melkein kaikissa aukko pienenee zoomatessa, ni pienin
aukko on käytössä vaan laajimmassa päässä (no näin on monissa halvoissa järkkäribojektiiveissaki)..

Objektiivivertailuja: http://www.photozone.de/all-tests Kameroiden ominaisuuksien vertailuja ja testejä: http://www.dpreview.com/
« Viimeksi muokattu: 28.12.2010, 12:38:50 kirjoittanut Yesse »
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

 

Futurez  Kulkukoira