Huom: tämä ohje on ns. autotallityökaluille, eli ei ole absoluuttisen tarkka(tarvittaisiin heittokello), mutta itse olen 4 auton ennakot säätänyt em. metodilla, ja kaikkien käytös on parantunut ja kulutus laskenut säädön jälkeen, oma 945 menee aivan hitusen yli 6l/100km maantiellä.
Ennen ennakon säätöä on kylmäkäyntivipu saatava lämpimän koneen asentoon, joko käyttelemällä konetta viitisen minuuttia, tai sitten löysäämällä ennakkosäädintä ohjaavan vahapatruunan vaijeri. Se on alhaalta vaakasuorassa akselissa kiinni olevan vipu, jonka tehtävä on lisätä ennakkoa kylmänä. Se vipu täytyy saada täysin "löysälle", ja vasta sen jälkeen voidaan mitata syöttöpumpun ennakko. Vaijeria vetävän patruunan lukituspaloja kun tutkii hetken, huomaa, että "sisempi" eli suoraan vipuun koskeva on pyöräytettävissä sen vaijerin päässä olevan toppari "sisään", jolloin ne vivut vapautuu tai ainakin löystyy. Jos tämä ei riitä, vaijerin ulompaakin palaa voi siirtää kauemmas, mutta kannattaa varoa, ettei se pääse vaijerilta pois, on monesti ilkeä laittaa takaisin.
Kun vaijeri on löysällä, voidaan mitata ennakko. Tämä suoritetaan siten, että etsitään vauhtipyörältä kytkinkopan kuskinpuolella olevasta reiästä 0-merkki, se kannattaa esim korostusmerkata tussilla. Vauhtipyörän kehällä on tätä ennen "varoitusviiva", siitä ei pidä ennakkoa katsoa. Kun kampiakselia pyörittämällä on saatu kytkinkopan reiän piikki ja 0-merkki suurpiirtein kohdilleen, otetaan suutinputkien keskellä oleva (muistaakseni 12mm kantainen?) pieni pultti pois. Älä hukkaa sitä tiivisteprikkaa! Tämän jälkeen (mieluusti digitaalinen) tönäri reiän kohdille, ja piikki niin pitkälle että se kohtaa pumpun sisällä olevaan mäntään(männässä on sitten joku vähän toista milliä halkaisijainen reikä, eli "piikki"-mallisella tönärillä voit saada piikin siitä reiästä läpi. Männän päähän on matkaa yleensä noin 25mm). Tönärin runko kannattaa tukea jotakin vasten lukematarkkuuden nimissä. Nyt konetta pyöritetään väärään suuntaan(edestä katsoen vastapäivään), kunnes tönärin lukema lakkaa kasvamasta. Tästä kohtaa lukema muistiin/tönärin nollaus. Nyt pyöritetään moottori 0-merkin kohdalle takaisin, ja verrataan lukemia. Männän pitäisi olla tullut ulos noin 0.9mm, jos ei, se olisi sytä säätää. Huom: vaparille ohjearvo on 0.05mm-0.1mm pienempi kuin turbokoneelle, vaparin säätöä en ole ikinä tehnyt joten täysi poliittinen vastuu tästäkin.
Jos nokan ajoitus epäilyttää, kannattaa ottaa nokan takapyörä kokonaan irti, jolloinka sen alta löytyy tarinanTM mukaan 3.4mm leveä hahlo. Tämä hahlo kuuluu kone 0-merkissä olla tasan kansitason suuntainen, jos se ei ole, nokan etupyörän pulttia sen verta löysään että sen saa asetettua kansitason suuntaiseksi ja ykkösen nokat viistottain ylöspäin(tämän tarkistaminen ei liene tarpeen jos ei ole täysin "pallo hukassa") ja siitä pultti kiinni. Momenttia en ulkomuistista sano, 70Nm on hyvä veikkaus muttei todellakaan fakta, itse olen vetänyt sen mitä 17mm piipulla ilman jatkoa jaksaa. Tämän operaation jälkeen takapään pyörä hollille ja jatketaan pumpun ajoitukseen:
Säätö voidaan tehdä pumppua kääntämällä, mutta olen todennut helpommaksi tavaksi löysätä hihnapyörän pulttia(tarvitaan 2kpl 17mm 19mm lenkkejä/hyviä kiintoavaimia), eli pumpun hihnasuoja irti(kaksi pulttia), kone 0-merkkiin, sitten toisella avaimella syöttöpumpun hihnapyörän pultista kiinni varmistamaan, ettei pumppu pääse "hyppäämään". Jos näin kuitenkin pääsee käymään, pumpun pyörästä löytyy pumpun puoleiselta reunalta pienenpieni viilto, kuin olisi rautasahalla tehty. Se kuuluu osua pumpun jalan valupinnassa olevan uran kohdalle. Tosin, itse olen nyt tavannut 3 autoa, joissa tämä pätee sen verran, että pumppua pitää vielä kääntää 180 astetta tästä, vaikka on tarkistettu ykkösen nokkien olevan ylöspäin. Nyt avataan nokka-akselin päästä pulttia hitusen, ja kun huomaat, että syöttöpumppu "irtoaa" nokkakepistä, voit säätää pumppua hihnapyörästä pyörittämällä ennakon haluamaasi yllämainittua mittaustapaa soveltaen, ja kun pumpun mäntä on liikkunut sen esimerkiksi 0.9mm, kiristät nokkakepin pyörän pultin pitäen pumppua paikallaan 0.9mm ennakkoa vastaavassa asennossa.Nyt suositan mittaamaan ennakon uudestaan säädön varmistukseksi, ja tarvittaessa uusimaan. Hihnapyörän pulttien kiristysmomentti 70Nm. Ja nyt vain hilut kasaan ja kone käynnistyy kylmälläkin helposti.
Oma säätö tuolle kylmäkäyntivaijerille on apaut sellainen, että korkeimmillaan kylmäkäyntikierrokset ovat noin 1200rpm, tämä säädetään siitä ennakkovivussa olevasta nupista, joka kääntää kaasuvipua. Ennakonsäätövipu itselläni lakkaa vetämästä vaijeria kireälle kun vahapatruuna on sormiarviolta hieman yli kädenlämpöinen, tälle en ole löytänyt "oikeaa" säätöarvoa mistään.
Muoks: tuo 0.9mm ennakko ei sitten ole mikään virallinen kirja-arvo, vaan käytössä hyväksi todettu. Virallinen ennakko on jotakin 0.8, mutta ainakaan oma ei käy kylmänä häävisti ja savuttaa aivan hillittömästi jos ennakon jättää noin miedolle. Mutta tiedätte sitten, että tuo ei ole virallinen säätöarvo. Moni kuuluu käyttävän 0.95-1.00 arvojakin, että tuskin se tuolla rikki menee, mutta otan toki täyden poliittisen vastuun, ja kerroin vain miten itse olen tehnyt(nykyään 0.92-0.95 välillä ennakko, hyvin roklottaa vieläkin).