Kulkukoira  Proturbo

VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013

  • 21 Vastauksia
  • 8716 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #15 : 28.07.2020, 17:59:01 »
Hifihommat jatkuu.. Viimepostauksessa unohtui mainita, että etuoviprojektissa tuli laitettua myös pari arkkia tuota STP splen pehmeää vaimennusmattoa oven sisään kaiuttimen korkeudelle ja parit palat ovipahveihin.

Käytin sitten vielä viikko-pari tuon projektin jälkeen etuovipahveja irti, kun meni kaksi kiinnikettä rikki tuolloin kun ovet duunasin sekä myös sen takia että ääni kuullosti vähän jotenkin ohkaselta ja kumealta midien osalta. Siinä tuli sitten tehtyä seuraavat toimenpiteet:
-oven ja kaiutinadapterien liitokseen painelin butyylinauhaa niiltä osin missä ei vaimennusmatto mennyt adapterien kauluksen päälle
-adapterien ympäri vedin STP gold mattoa
-midien ja adapterin väliin vedin STP bitoplast pehmeää eristysnauhaa ympäri
-midien liittimiksi vaihdoin kullitetut hifi "apikot" perusapikoiden tilalle
-adapterien johtojen läpiviennit rappasin tuolla bitoplast nauhalla umpeen
-niputin kaiutinjohtoja ovessa myös lisää tuolla bitoplast nauhalla/teipillä
-vaihdoin rikkinäiset kiinnikkeet uusiin



Noilla sipistelyillä oli siis tarkoitus tiivistää ja jäykistää asennusta entisestään ja ehkäistä resonansseja. Eipä tuo noilla radikaalisti muuttunut, mutta parempaan päin kumminkin. Hieman olen ehkä pettynyt tuohon Millepro erkkasarjan soundiin. Ei se huono ole mutta ei niin radikaali ero vakioihin kun mitä odotin. Vakiokajarit tuskin monen markan arvoiset ovat, mutta tuo erkkasarja kumminkin ovh:lta joku 250e. Toki pitää ottaa huomioon että ne alkaa olla vasta sisäänajettu pikkuhiljaa, eikä soitinta ole kunnolla vielä säädetty. Ja tietty se tekee jonkunverran että niitä ajetaan soittimen perästä. Ääntä lähtee kumminkin vähintään tarpeeksi ennenkuin menee särölle, mutta vähän ehkä ohkainen soundi. Katsotaan tilannetta uusiksi kun takaovetkin on tehty ja sisäänajettu ja soittimen säätöjä haettu enempi.

Sitten bassopuolen pariin. Ajattelin heti kun hifihommaa suunnittelin että subi tarvis varmaan laittaa enemmin tai myöhemmin. Katselin ja selvittelin jos jonkunnäköstä toteutusta, 6,5"-12" elementtien välistä sekä aktiivina että passiivina. Ei kumminkaan oikeen sellasta kirkasta ajatusta tullut kauppojen valikoimista että mikä vois olla sopiva ja sopivan hintainen. Tossa kumminkin vähän perinteistä erilaisempi ratkaisu, kun basso tulee hyttiin eikä konttiin, ja tavaratilaa tarvis vielä jäädä hyttiin. Homma sitten jäi viikoksi pariksi mietintämyssyyn.

Tuli kumminkin käytettyjä kokoajan myös kyttäiltyä ja tuossa viimeviikolla tuli sopivan tuntuinen käytetty vastaan. Kyseessä Ground Zero Uranium 12" SQX elementti ~35L suljetussa valmiskotelossa. Ehkä naksun järeämpi elementti kun mitä oli mielessä, mutta aikalailla kaikinpuolin sitä mitä haettiin; siisti sopivankokoinen kotelo, enempi SQ painotteinen kun painesubi mutta kumminkin sen verran ätäkkiä että kuuluu ajomelussakin läpi, sopiva hinta ja sopivan matkan päässä. Tuota bassoa on paljon kehuttu ja käytetty paljon ihan äänenlaatuautoissakin. Joten siitä tuli kaupat sovittua torstai aamuna ja samantien tilattua vahvari ja tarvikkeet Powersetiltä. Vahvariksi valikoitui Ground Zero GZTA 1.800DX-II eli Titanium sarjan monolankku joka työntää 850Wrms @1ohm. Tuo bassoelementti siis 2x2ohm puhekeloilla eli rinnankytkyllä 1ohm. Vähän tuli kumminkin hetken mietinnän jälkeen ajatus että oliskos pitänyt ottaa saman sarjan 2kanavainen lankku ja ajaa sitä sillattuna & elementin puhekelat sarjaankytkettynä. Tuollalailla ei ois ihan elementin max tehonsietoihin päässyt mutta 4ohmilla ois ehkä vielä naksun parempi soundi. Päätin kumminkin että tolla mennään kerta se on jo tilattu ja parempi kai se että tehoa on reservissä niin saa sitten herkkyyttä/kontrollia ja tarvittaessa elementin max tehot ulos. Ja vähän ylikin.

Ja nopeasti tulikin kamat Powersetiltä, torstaina tilasin n.10.30 ja tavarat oli matkahuollossa noudettavissa perjantaina n.9.30. Joten kiitokset sinne. Launtaina sitten heti aamupäivästä asentelemaan. Olipahan työmaata, mutta tulipahan tehtyä. 8-9 työtuntia tuli painettua johdotuksien ja kytkentöjen jne parissa. Aika paljon sai taas verhoiluja yms purkaa tieltä kuten odotettavissa olikin. Laittelin myös pohjaan jalkatiloihin STP gold mattoa sen mitä sai fiksusti laitettua ilman että purki kaikkia verhoiluja, penkkejä ja konsoleita pois. Samalla vetelin peruutuskameran piuhat jemmaan verhoilujen ja panelien alle kun sen oli edellinen omistaja vetänyt puolittain pinta-asennuksella hytin läpi  :buck2: Sitten pienet testit ja säädöt ja hommahan rokkasi. Aluksi kokeilin subia 4ohm kytkyllä kun se oli valmiiksi niin kytketty kotelon sisällä. Päädyin kumminkin aikalailla heti vaihtamaan sen 1ohm kytkyyn. Sitten kotio välillä pötköttämään.

Sunnuntaina sitten vielä hieman sipistelyä, säätöä ja tavaroiden kiinnitys "lopullisille" paikoille. Kotelosta nappasin vielä elementin pois ja sinne työnnetyt vanut. Vedin kotelon saumat läpi sisäpuolelta akryylimassalla, kun ei tehtaan jäljiltä ollut saumattu. Tälleen saa kotelon kunnolla tiiviiksi ja vähän myös ehkä tukevoittaa. Vaihdoin myös kotelon sisäiset kaapeloinnit uusiin 2,5mm2 kaiutinkaapeleihin kun edellinen omistaja oli ne tehnyt 6mm2 jäykällä virtakaapelilla jotka ei edes kunnolla mahtunut liittimiin  :buck2: 4mm2 ois ehkä ollut paras kompromissi, mutta kyllä tuo 2,5neliöinen pitäis riittää myös kun matka on lyhyt ja subia ajetaan max 550-650watilla, suurimman osan ajasta varmaan murto-osalla tosta. Ja vahvarilta kotelon terminaaliin tulee myös 2,5mm2.



Tuossa sitten vielä itse elementti.


Sitten romut takaisin kasaan ja valmiista asennuksista ei tietysti nyt ole kuvia. Sitten testailemaan uusiksi. Oma säätönsä tuossa aina on, kun pääkajarit tulee soittimen perästä ja subilla oma vahvistin. Koska soittimen vahvistinteho on pieni, niin pääkajarit alkaa olla särörajoilla jo 22-24 volumeilla (soittimen max volume 35). Ja RCA lähtöjen jännitehän menee volumen mukaan. Ja aika radikaalisti meneekin. MUTTA onneksi tuossa Alpinen (DSP) soittimessa pystyy vaimentamaan kaiutinlähtöjä 0-12db. Joten tiputtelin etu ja taka lähtöjä 6db. Tällöin pystyy volumen laittamaan sinne melkein maximiin ennenkun alkaa olla särörajoilla. Mittalin RCA jänniteitä ja esim. 26-28volumella tais olla 1,7V kun taas 32-35 volumeilla jännite 3,2-3,7V. Tuon mittasin niin että yleismittarin AC puolella rca johdon päästä, soittimesta soimassa 50hz siniaalto testiraita. Pääkaiuttimet vaimensin 12db testin aikana ja nostin ylipäästösuotimet 200herziin etten noita midejä turhaa pärisytä rikki. Jos noita pääkaiuttimia ei pystyisi soittimesta vaimentamaan, niin ongelma olisi se että normi kuuntelussa rca-jännitteet olisi hädintuskin joitain satoja millivoltteja ja vahvistimesta pitäisi olla gain/level nuppi kaakossa että sieltä saisi edes jotain ääntä pihalle. Eikä välttämättä saisi missään tilanteessa vahvarin max tehoja ulos.

Sitten itse säätöön. Soittimesta laitettu jo aikasemmin siis etu ja takakajarit 6db vaimennukselle, ylipäästöksi 80hz jakojyrkkyydellä 12db. Subin alipäästö 80hz ja jakojyrkkyys 24db. Soittimesta subin leveli täysille, kaikki boostaukset yms tietty vahvarista ja soittimesta nollilla. Level/gain nollaan. Sitten musiikkia soimaan kajareiden särörajan tuntumaan eli johkin 32 volumeen muistaakseni. Sitten pikkuhiljaa gain/level säätö ruuvaammaan ja seurailemaan subin ääntä ja liikerataa. Sopiva asetus löytyi kun tuo em ruuvi vähän yli puolessa välissä. Siinä kohtaa subin liikerata vielä hyvin hallussa eikä se pohjaa. Sen jälkeen sitten sovitusta muiden kaiuttimien kanssa ja soittimen sublevel päätyi säätöön 10 (säätöasteikko 0-15). Tällöin on varaa vielä kiristää vähän subin työskentelyä tarvittaessa (kumminkaan rikkomatta sitä kun on säädetty lähtö ja volumet tapissa) ja on myös reilusti varaa vaimentaa jos haluaa subia hiljaisemmaksi. Ja nyt kun pääkaiuttimien lähtöjä tosiaan tiputettu 6db niin volumen säätöskaala on suuri ja RCA:han menee tarpeeksi jännitettä.

Pirun sekava ja pitkä teksti, mutta ehkä tämä jotain kiinnostaa ja mahdollisesti jotain vinkkejä sellaisille ketä tälläisten rakentelua suunnittelee mutta ei ole kovin perehtynyt asiaan. Laittelen asennuksista kuvia jossainkohtaa kun muistan ottaa.



« Viimeksi muokattu: 28.07.2020, 18:13:23 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa mhaimi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #16 : 03.08.2020, 09:16:25 »
Hyvän näköistä touhua  O0 Tuo erillissarja varmaan rokkaisi aika erilailla erillisen vahvistimen perästä, toki sisäänajo vaikuttaa myös. Itse laitoin Audisonin 4.9Bit hoitamaan etupäätä ja takakaiuttimia, hyvä peli mutta on pientä pohjakohinaa. Onkos nuo adapterit tarpeeksi avarat kaiuttimille, ettei ne ahdista sointia?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #17 : 20.08.2020, 18:51:28 »
Hyvän näköistä touhua  O0 Tuo erillissarja varmaan rokkaisi aika erilailla erillisen vahvistimen perästä, toki sisäänajo vaikuttaa myös. Itse laitoin Audisonin 4.9Bit hoitamaan etupäätä ja takakaiuttimia, hyvä peli mutta on pientä pohjakohinaa. Onkos nuo adapterit tarpeeksi avarat kaiuttimille, ettei ne ahdista sointia?

Kiitoksia, tälläistä puuhasteluahan tämä.. Kyllä joo vahvistimen perästä lähtis ainakin ääntä enemmän, tosin tarpeeksi kovaa soi nytkin. Adapterit pitäis olla ihan ok, standardikokoiset  ???

Ja jotain on taas autollekkin tapahtunut. Oikea takapyöränlaakeri korjattiin myyjän piikkiin, tulikin aika kallis laakeri kun Volkkari ei myy/vaihda noihin pelkkää laakerisettiä vanhaan vetariin (vaikka tarvikkeena kyllä myydään laakerisettejä) niin vaihtoivat kokonaan uuden vetarin laakereineen. Sillä hintaa joku 1300e alv0% +työt  :idiot2: No pitäis nyt olla ainakin hyvä  :D Samalla säätivät käsijarrun, sen liikerata kun jäi aika pitkäksi takajarrurempan jälkeen. Nyt on hyvä.

Klommoja myös oikaistiin autosta PDR tekniikalla jokunen. Apparinpuolen takaovessa oli kantin kohdalla aika ikävä klommo, sekä samassa ovessa ylempänä pienempi klommo. Takalaidassa oli myös pari pientä terävää pistemäistä painaumaa ja laidan yläosassa pari pitkittäistä vekkiä. Nuo kaikki tuli kuntoon. Osasta klommoja näkyy pienet jäljet edelleen jos oikein tarkkaan katsoo, ihan senkin takia että myös maaliin tullut pieni pistemäinen jälki klommon syntymisen yhteydessä. Osa klommoista taas oikeni niin hyvin että en osaa enään erottaa missä ne on edes ollut. Nyt auto on kyllä siisti, hieman pieniä kiveniskuja parissa paikassa ja kaarissa vähän maali ottanut kivistä kipeetä mutta äkkiseltään on nyt 7vuotiaaksi hyötyautoksi _todella_ siisti. Täytyy laiteilla klommoista myöhemmin kuvia niistä mistä on "ennen" kuvat otettu.

Keulalle tuli myös asennettua tuo aikaisemmin hankittu Luminalights striker+ 560 ledbar. Asennushan oli hyvin helppo kun valorauta keulilla ja autossa valmiiksi releet, kytkimet yms lisävaloille eli aika plug and play tyyppinen ratkaisu.


Tuossa nyt yleisilme autosta. PS. kuva otettu ennen klommojen oikaisua, tarkkasilmäinen voi kuvasta erottaa tuon takaovessa olevan isomman klommon. Tuli autolle myös tehtyä ensimmäiset kunnon kinnaspesut tuossa joku pariviikkoa sitten.

Mutta jatketaan näillä. Seuraavaksi luvassa takaovien vaimennus ja kaiuttimien vaihto.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa mhaimi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #18 : 24.08.2020, 11:58:38 »
Adapterit pitäis olla ihan ok, standardikokoiset  ???

Tarkoitin tuolla lähinnä sitä ,että äkkiä katoaa potku mideistä jos tuo adapteri on pitkä putki mikä ei ole tarpeeksi avara. Sisäänajo kyllä myös auttaa asiaa.
Kannattaa myös kokeilla tämmöistä https://www.fanaticaudio.com/shop/vaimennus/pehmytmatot/stinger-rkfr6/tuohon midin ja ovipahvin väliin. Tai bitoplast tapea, jollon ei toisto katoa sinne ovipahvin syövereihin.   

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #19 : 24.08.2020, 16:31:39 »
Tarkoitin tuolla lähinnä sitä ,että äkkiä katoaa potku mideistä jos tuo adapteri on pitkä putki mikä ei ole tarpeeksi avara. Sisäänajo kyllä myös auttaa asiaa.
Kannattaa myös kokeilla tämmöistä https://www.fanaticaudio.com/shop/vaimennus/pehmytmatot/stinger-rkfr6/tuohon midin ja ovipahvin väliin. Tai bitoplast tapea, jollon ei toisto katoa sinne ovipahvin syövereihin.

Juu, tuo adapteri ei ole kun tyyliin 30mm syvä tai pari milliä päälle. Eli elementti tulee sieltä hyvän matkaa läpi kyllä.. En usko että heikentää soundia. Tollaset pehmeät rinkulat on tossa ovipahvissa jo valmiina, jotka pitäisi istua elementtiä vasten ihan ok. Tuolla adapterilla tulee tuo kaiutin samalle etäisyydelle kun vakio.

Nuo takaovet tuli nyt tehtyä. Mukavaksi yllätykseksi nuo samat adapterit meni takaoviin sillä takakaiuttimen halkasija, syvyys ja kiinnitysjako täysin sama kun etukaiuttimessa. Vaikka kaikkialta sai käsityksen että tuo adapteri on vain amarokin etuoveen..


Oviin vaimentelut niinkuin etuoviinkin, eli ulkopeltiä vasten STP goldia, ja tosi hyvin sai peittoa noihin takaoviinkin, varmaan 90% ellei ylikin. Sen lisäksi laittelin vielä stp splen 4mm pehmeätä vaimennusmattoa goldin päälle oven alaosiin arkin verran (n.0,4neliötä). Sitten tuo sisäpelti taas samalla kaavalla niinkuin etuoviinkin eli stp goldia niin paljon kun fiksusti sai. Koitin vielä vähän paremman peiton saada ku etuoviin. Ja hyvinhän nuo vaimeni. Laittelin ovipahveihin sisäpintaan myös tuota STP splen mattoa arkin verran per ovipahvi.





Tuossa hieman vertailua ton Hertz Millepro koksun ja vakio koksun kanssa  :D Onhan siinä jotian pientä eroa.. Painossakin aika suuri ero, pikkasen on isompi puhekela/magneetti tuossa Hertzissä ja vakiokajari vielä muovirunkoinenkin..

Ja ihan kohtalaisestihan tuo nyt soi ja alkaa olemaan hyttikin jo suht hiljainen. Säätelin tossa hieman aikaviiveitä soittimesta yms nyt kun kaikki ovet tehty, ja kyllähän tuo alkaa olla ihan hyvä. Aina vois tietty olla parempi, mutta ei tälläsellä alle 1000e setupilla oikein tahdo millekkään EMMA tasolle päästä vaikka kuinka koittaisi panostaa asennukseen  :D En tiedä pääsisikö jonkun muun valmistajan ämyreillä vielä parempaan, mutta tollaset nyt on hommattu ja asennettu niin tuskin niitä tulen vaihtamaan. Kovasti ne Autostudiossa noita suositteli, ja olen Hertziä pitänyt aina tosi hyvänä mutta mitä nyt vähän enempi asiaan perehtynyt niin ei noi taida enään 2020 vuonna olla sitä "the best" luokkaa. Toki varmaan mielipiteet vaihtelee riippuen keneltä kysyy ja jokainenhan kehuu omaansa varsinkin jos kysyttävä vielä sattuu jotain muuta brändiä edustamaan..

Mutta näillä jatketaan!
« Viimeksi muokattu: 24.08.2020, 16:34:21 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #20 : 23.12.2020, 12:00:02 »
Päivitelläämpäs välillä käyttöautonkin kuulumisia, ihan omankin muistin virkistämiseksi. Auto on pelannut hyvin ja mittariin pyörähti tuossa hetki sitten 195tkm. Ajot on pikkasen lisääntynyt, kun uuden työprojektin myötä työmatkaa tulee nyt ~45km päivässä enempi kuin aikaisemmin. Webasto remucin ohjaimella on osottautunut kyllä kivaksi kun saa auton etänä lämpenemään joko manuaalisesti tai kutakuinkin rajattomilla ajastus mahdollisuuksilla. Muuten ei ole juurikaan auton talviominaisuuksista päässyt vielä nauttimaan kun ei ole tuota kunnon talvea vielä etelään tullut.

Syksyllä tuli hommattua km-partsilta tuulenohjain auton keulalle. Tuo nyt pitäisi suojata keulaa ja vähän tuulilasiakin kiveniskuilta, kuralta jne kun tuohon suht korkeaan/pystyyn keulaan tahtoo tuota kiveä yms napsahdella. Konepellissä oli jo jonkunverran tuota kiveniskua jotka paikkailin paikkamaalilla ennen tuota tuulenohjaimen asennusta. Ihan mukavasti tuo sopi paikalleen, ja ulkonäöllisesti sopii mun mielestä ihan jees tälläseen hieman offroad henkiseen työkoneeseen.


Talvipyörätkin tuli tuossa marraskuun loppupuoliskolla vaihdettua kun piti mökille lähteä käymään. Mökillä olikin jo hieman talvista, joten tarpeeseen tuli talvipyörät. Joskin täällä pk-seudulla niitä ei ole vielä paljoa tarvinnut pl. pari reissua maakuntiin. Talvivanteina tässä on mukana tulleet 7x16" tarvikealut jossa päällä melkeen uunituoreet Contin Icecontact3 nastat. Tuossa kuva likaisesta talvilookista mökkireissulta.


Hifihommiakin tuli taas pikkasen nakerreltua lisää. Kesällä tuli tosiaan asenneltua tuo GZ 12SQX basso 34L suljetun kotelon kanssa. Tuo oli saundiltaan laadukas ja sivistinyt, mutta vähän jäin kaipailemaan ehkä aavistuksen rajumpaa bassoa. Tuo elementti sinällään todella jees, mutta ei ehkä pääse oikeuksiinsa aavistuksen pienehkössä suljetussa. Ja isoa koteloa en taas haluaisi kun tuolla hytissä on rajallisesti tilaa ja takakonttia ei ole. Homma sillon kumminkin jäi ja tyydyin sen hetkiseen setuppiin. Tuossa sitten tuli Blackfriday ja kohtuu hyviä tarjouksia joten mielenkiinto päivittämiseen taas heräsi. Puoliksi heräteostoksena tuli sitten tilattua powersetiltä GZ radioactive 300SPL elementti. Tuo valikoitui siksi, että pitäisi toimia pienemmässä kotelossa kun edellinen elementti, ja tuo pitäisi tarjota suht muhkeat bassot ilman että laatu menee vielä ihan pörinäksi.


Ja koska homma lähti taas röpöttämään, niin tuli sitten tilattua vielä myöhemmin uusi vahvarikin, halvalla kun sai. Edellinen (GZ titanium 1.800dx2) olisi sinänsä riittänyt tolle elementille ihan ok, mutta tuli silti tilattua Soundigital 1200.1 vahvistin hyvään hintaan. Tuolla vahvarilla nyt saa tarvittaessa ainakin elementistä kaikki irti (RMS 1ohm 1200w @12,6V ja 1567w @14.4V). Tuo vahvistin on myös fyysisesti pienempi kuin edellinen, joka on hyvä asia koska vahvistin sijaitsee vähän kriittisessä paikassa ja edellisen kanssa teki vähän tiukkaa tilan kanssa. Ja koska nyt oli hommattu uusi elementti ja vahvistin, niin tuli sittenkin vielä toinen kotelokin hommattua. Kaverin kaverilta löytyi nurkista edullisesti juuri sopiva, AI groupin 45L valmis refleksikotelo joka sopii juuri sopivasti elementin kotelosuosituksiin. Eikä vie juurikaan enempi tilaa hytistä kun tuo edellinen suljettu. Tuohon koteloon tein sitten kanssa tiivistelyt ennen elementin asennusta. Tehtaan jäljiltä on kotelo jotenkin tiivistetty ja maalattu... paitsi etulevyn osalta  :buck2: Vedin sitten tiivisteliimat kaikkiin kotelon saumoihin, ja liimasin hieman myös refleksiputkea kiinni joka oli tehtaan jäljiltä vain painamalla kotelossa.


Tuossa kotelon sisältä otetusta kuvasta näkyy hyvin että muuten on maalissa ja saumat tukossa paitsi etulevyn osalta  :2funny: Tuo paketti tuli sitten lyötyä kasaan ja autoon kiinni, ja uusi vahvistin myös ja säädöt perään. Elementtiä on kuunneltu nyt n.20tuntia musiikilla, joten alkaa pikkuhiljaa olla sisäänajettu. Ja tyytyväinen olen, mökää lähtee melkeen tarpeettoman paljon haluttaessa mutta miedommilla leveleillä soi vielä lempeästi ja omaan korvaan riittävän laadukkaasti. Joten onnistunut päivitys.

Auto tuli myös tuossa hetki sitten huollettua, edellisestä huollosta oli n.16,5tkm. Nyt lotrattiin sitten kunnolla öljyillä, eli melkein kaikki öljyt tuli autoon vaihdettua (pl. perän öljyt jotka vaihtui kesällä vetariremontissa ja jarrunesteet jotka vaihdettu viime huollossa). Eli huollossa tehtiin nyt:
-Mottiöljyt +suodatin
-Raitisilmasuodatin
-Vaihteistoöljyt +suodatin
-Etuperäöljyt
-Kulmavaihdeöljyt

Nuo voimansiirtoöljyt ei taida kuulua huolto-ohjelmaan, niinkuin ei vaihteistoöljytkään. Halusin ne kumminkin nyt varmuudeksi vaihtaa, kun ei se superkallista ole eikä siitä ainakaan haittaa ole. Laatikkokin jännä, kun volkkarin mukaan öljyt ikuiset, vähän niinkuin Volvoissakin mutta laatikon valmistaja kumminkin suosittelee vaihtoväliksi 80-120tkm  ::) Joten nyt on huollettu ja hyvin kyllä auto puksuttaa menemään. Joten toivonmukaan on huolettomia kilometrejä taas edessä ja pääsisi tässä vielä auton talviominaisuuksista nauttimaan. Mutta jatketaan näillä, tulihan tässä jo tarinaa kylliksi.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: VW Amarok DC BiTdi 4Motion 2013
« Vastaus #21 : 15.10.2021, 09:14:39 »
Amarokki meni liikkeeseen vaihdossa, joten tämän aiheen voi lukottaa.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy