Elekma  Autoracing

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 494 Vastauksia
  • 136440 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #195 : 07.01.2021, 17:06:24 »
Onkohan miten yleinen ongelma tuo ajoneston porsiminen, ja onko siihen mitään helppoa ja halpaa korjaustapaa?

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 505
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #196 : 07.01.2021, 21:13:28 »
Onkohan miten yleinen ongelma tuo ajoneston porsiminen, ja onko siihen mitään helppoa ja halpaa korjaustapaa?
Ecu kannattaa suojata jollain, ettei vaan pääse vettä valumaan ecun sisään. Ecun liitin hapettuu ja samalla alkaa mystiset viat, mitkä ei ota loppuakseen vaikka mitä tekisi.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #197 : 07.01.2021, 23:58:42 »
Ecu kannattaa suojata jollain, ettei vaan pääse vettä valumaan ecun sisään. Ecun liitin hapettuu ja samalla alkaa mystiset viat, mitkä ei ota loppuakseen vaikka mitä tekisi.

Tämä, mutta ne hajoaa muutenkin. On aika outoja purkkeja.

Loppupään laitteet oli boschin motikalla ja ongelmia ei taida olla. Tai jos tulee niin sen saa koodattua pois.
Alkupään ecu menee kait joihinkin (niissä ei ole ajonestoa) autoihin suoraan, mutta en ole sen enempää tutkinut.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #198 : 08.01.2021, 16:59:02 »
Löysin brittifoorumilta tuollaisen keskustelun:
https://www.micra.org.uk/threads/k11-immobiliser-problem.36858/

...mistä selvisi mm. että ECU on tosissaan aika ottavalla paikalla jos lämppärin kenno sattuisi vuotamaan:



Kattoo ny saisko aikaseks tohon jotain kehitellä...

Tänään sain jotain fiksailtua autotallin siivoilun lomassa:



Aivan mahtavan yksinkertainen homma purkaa mittaristo pois autosta! Ainakin kun tajusi että sähköliittimiä (3 kpl) piti painaa molemmilta puolilta, ja nopeusmittarin vaijeri (paluu 60-luvulle!) kiinnittyy simppelisti klipsillä.

Irroittamisen syy oli puuttuvien taustavalojen ja öljynpaineen merkkivalon metsästys. Hieman huolestuttavasti polttimo oli otettu kokonaan pois, kuvassa valaistuna taskulampulla:



Mittariston takaa löytyi runsaasti ylimääräisiä polttimoita pidikkeineen, lienevätköhän olleet jo tehtaalta asti...



Testasin kaikki, heitin rikkinäiset roskiin... Jätin ylimääräiset pois ja oleelliset lamput takaisin:





Mittaristoon menee tavanomaisia lasikantapolttimoita: T5 1.2W (suurin osa) ja T10 3W(vai 5?) 2 kpl. Erinomaista, ei tarvitse metsästellä mitään eksoottisempia tuikkuja.

Sitten jännityksellä testailemaan... Virrat päälle ja syttyy 5 merkkivaloa kuten kuuluukin:



Hetken päästä AIRBAG sammuu, eli nähtävästi ei ole tehty siihen ranetuksia:



Auto käyntiin, ja öljynpaineen merkkivalo sammuu lähes heti (huh, ei tainnut siis vielä löytyä mitään fataalia) ja ainoastaan (käsi)jarrun merkkivalo jää palamaan:



Polttoainemittarin oikean reunan lamppu piti vielä vaihtaa, siinä oli löysä kanta joka teki kontaktihäiriötä. Vaikuttaisi, että tässä mittaristoversiossa se valaisee lähinnä tuon pa-mittarin symbolin, mutta tulipahan laitettua ehjä tuikku nyt siihenkin. Kellon taustavalo näytti vielä pätkivän välillä, en ehtinyt sitä tutkia enempää kun piti lähteä seuraavaan kohteeseen. Kattoo nyt temppuileeko vielä / häiritseekö miten pahasti.

Onkos näissä (japsityylinen?) polttoainemittari, joka näyttää aineen määrän myös ilman virtoja? Kuten kuvista näkyy, näyttää vajaata neljännestankillista koko ajan...

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #199 : 09.01.2021, 11:13:56 »
En tiedä paljonko tämmöinen keijukainen pompottaa pelkillä bump stopeilla ajaessa mutta tuntu aika hurjalta, jos vertaa tohon mun Rangeen jolla joutunut välillä ajamaan vikatilassa kotiin... pompottaa ja ryskää niin paljon ettei oikeasti pysty yli 60kmh ajamaan. (ilmajousitus joka seotessaan putoaa kumistoppareihin)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #200 : 09.01.2021, 11:50:58 »
Koko koppa rytkyttää ja hyppii aivan järkyttävän paljon. Lumipolanteella kävelyvauhtikin tuntui liian kovalta. Isolla tiellä pystyi ajamaan joten kuten, tasainen asvaltti niin eipä siinä jousitusta mihinkään tarvitse :P

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #201 : 09.01.2021, 12:57:10 »
Siirsin auton pihalle odottamaan osia, laitetaan nyt tunnelmakuvat vielä:





Tästä on suunta ylöspäin!

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #202 : 09.01.2021, 14:23:07 »
Eikös tuo ole valmis kun laitat pinkit käännetyt peltivanteet ja venytetyt kumit? Ainakin sellaisen olen nähnyt :D

Jotkut käyttää rahaa että pääsee samaan lopputulokseen :idiot2:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #203 : 09.01.2021, 14:33:42 »
Ei kroppa kestä tollasella ajaa ;D Vakioalusta sopinee työmatka-autoiluun riittävän hyvin, säästetään kaikki hienostuneemmat alustavaihtoehdot rataharrastajille...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #204 : 09.01.2021, 15:24:26 »
Huvittaa kun kuvista tajuaa kuinka pieni toi auto on, kun kilpi näyttää naurettavan isolta. :2funny:

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #205 : 09.01.2021, 15:29:00 »
Laitan vertailukuvan vaik 740 kans kunhan saan ton ajokuntoon... Myöskin tallissa on outoa puuhastella Micran ympärillä, kun koko talli ei olekaan täynnä autoa ja mm. auton etu- ja takapuolella mahtuu olemaan ja liikkumaan muutenkin kuin sivuttain :P

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #206 : 24.01.2021, 13:35:48 »
Lämpöaalto ja lumentulon taukoaminen aiheuttivat motivaation nousua sen verran, että kaadoin Micran syylärin korkista jäähynesteen sekaan puhdistusaineen ja käyttelin lämpimäksi. Valuttelin nesteet pois, jonkin verran tuli oranssia hiutaletta/mitä lie karstaa. Hyvin näytti neste kestävän pakkasta, mutta olihan tuo kaikesta päätellen vaihtokunnossa. Paisuntasäiliö ja syylärin korkki ovat vielä tiskauksessa, aika törkyisessä kunnossa olivat.

Lämmityslaite ei jaksa puhaltaa lämmintä, parhaimmillaan tulee vain sellaista haaleaa ilmaa. Irroitin lämmönsäätövaijerin ja kääntelin sen liikuttamaa vipua edestakaisin, näppituntumalla liikkuu hyvin ja saattaisi jopa toimia normaalisti. Kun kääntää kylmältä kuumalle, tuntuu ilmavirtaus hiipuvan ihan reilusti, joutunee purkamaan kojetaulun pois että näkee millainen kasa maatuneita lehtiä ja havunneulasia sisäkennolta löytyy... Auto lämpenee kyllä hienosti ja vesiletkut kuumenevat mielestäni kuten pitääkin - esim. ylempi sisäkennolle menevä letku on tulikuuma ja alempi vähemmän kuuma. Raitisilmasuodatinta en ole löytänyt, sellaista tässä tuskin on.

Huvittavana yksityiskohtana pakkasnestetilavuus on tässä löytämäni tiedon perusteella 4 litraa... Sain valuteltua 3.5 litraa pois. Kaikki tässä autossa on kovin pientä :o

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #207 : 24.01.2021, 23:03:16 »
Tollasen siitä sain. Konetiskiainetta, vettä, riisinjyviä ja ravistelua...



Korkille liuotusta tiskiaineessa ja harjaa. Tiukasti on tarttunut tuo tavara joka paikkaan. Korkin tiivisteet näyttävät kuitenkin hyviltä ja "sielu" liikkuu.



Ja tommonenki tos on... Kuskin nurkkaa on kaikesta päätellen joskus kolaroitu, liekö samassa rysäyksessä tullu tuokin.



Etutolpat sain päästeltyä irti, olivatpa kevyet ja muutenkin söpön kokoiset. Kuvassa 740:n tolppa verrokkina.


Kankikari

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #208 : 24.01.2021, 23:31:03 »
Aika ja lämpö on avittanut paisarin rikkoontumista. Sen kun laitat ehjäksi luulis hytin lämpiivän paremmin. Vinokoneen paisari kun on ylänurkasta halki koppiin saa vain lehmän hönkäsyn verran kuumaa ja sammutuksen jälkeen alkaa neste kiehumaan. Vois luulla et on muutakin vikaa mut se onkin vain fysiikkaa.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #209 : 26.01.2021, 07:24:47 »
Tässä on erilainen systeemi kuin millaisiin Volvoissa olen tähän asti törmännyt. Onko tuo nyt sit japsityylinen vai mikä lienee, mutta joka tapauksessa paisuntasäiliö on paineeton.



Säiliön korkin edessä oleva tötsä on suora rööri ulkoilmaan. Syylärin korkki pitää paineen takanaan (0.9), neste kun lämpenee niin päästää säiliöön liiat. Ja jäähtyessään näköjään imee säiliöstä takaspäin, pinta tippui yön aikana maksimista puoleenväliin. Eilen siis laittelin uudet nesteet systeemiin ja käyttelin lämpimäksi, vaikutti siltä että ylimääräiset ilmat tuli ihan itsekseen ulos - kupli ihan reilunpuoleisesti kun käyttelin ilman syylärin korkkia jonkin aikaa.

Kuvassa näkyy myös hieno sitkoflex-korjaukseni, ko. teippi tarttuu lähes mihin tahansa, mutta sen jäähdytysnesteen kesto on (vielä) täysi kysymysmerkki itselleni :P

Syyläri on reilunpuoleisesti mutkalla, mutta näköjään pitää liemet sisällään. Mennään tolla toistaiseksi...

 

RallyBaron  Samppasport