Futurez  Kulkukoira

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 138277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #210 : 26.01.2021, 09:00:44 »
Etutolpat sain päästeltyä irti, olivatpa kevyet ja muutenkin söpön kokoiset. Kuvassa 740:n tolppa verrokkina.



Kaveri vaihtoi meillä Toyon Priimukseen takajouset, en voinu olla nauramatta kun niitä kuulakärkikynän vietereitä kattelin...

Sama kun vaihdettiin tämän Suzukiin kytkinlevy, pääsi spontaani huutonauru kun vetäs sen Saarioisen pizzan kokoisen levyn paketista sillai etusormi-peukalo otteella.  :2funny:
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #211 : 26.01.2021, 09:25:14 »
Hiacessani on tuommoinen vastaavan näköinen paisuntasäiliöviritys. Pillillä syylarista välillä ylipaine ja välillä alipaine.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #212 : 26.01.2021, 09:26:45 »
Kontrasti on melkoinen verrattuna rouvan möllimersuun, alkaen ihan vaikka renkaanvaihdosta... Vaikka mersussakaan ei sentään mitkään suopallot alla ole (255/65R17), niin kyllä niidenkin siirtelyssä saa ihan jopa hien pintaan... Vs. micran 13" alut moposkootterikokoluokan renkaineen, joita nyt kantelee suurin piirtein yhdellä sormella...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #213 : 26.01.2021, 12:08:52 »
Tolppien ihmettelyä:



Yläpäätä varten ostin tuollaisen voimakkaasti taivutetun 14 mm silmukka-avaimen. Helposti aukesivat, tosin aluksi lannistin vastarinnan mutterimopolla...

Purettuna:



Sommittelua...Oikeankokoiset pohjauskumit oli aeromotorsilta loppu, otin kokeeksi liian pienet (iskarin varsi on 18 mm):



Kylläpä tuostakin saa muokattua jos tarve vaatii, tulipahan testattua... Samassa paketissa tuli kuitenkin myös paremmat vaihtoehdot tuohon:



Pari noita KYB:in pohjauskumi/iskarin varren suojakumi -yhdistelmäpalikoita maksaa alle kympin eli vähemmän kuin yksi yleismallin vastaava. Ja ovathan nuo hienomman näköisetkin...

Iskarin yläpäät + kääntölaakerit:



Ahdasta on, juuri ja juuri sai noilla puristimilla kasattua:



Nätin näköiset paketit noista tuli, ajo-ominaisuudet selviävät myöhemmin...


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #214 : 28.01.2021, 11:26:57 »
Kotelosuojan ruiskuttelua sinne sun tänne:





Etutolpat ruuvasin paikalleen ilman kummempaa dramatiikkaa.

Sitten takapään ihmettelyä:





Siellä on se aiemmin mainittu panhard-tanko:



Toinen alapään jousikumeista oli kadonnut matkan varrelle, joten laitoin vieterien alapäihin mersun etujousien säätökumit (ao. kuvassa vas: alkup. alakumi, keskellä mersun kumi, oik: alkup. yläkumi):





Sinne ne sujahti pikku tappelun jälkeen:



Koeajon perusteella remontti onnistui:



Stance on nyt mahtava, varsinkin perä on korkealla kuin maasturissa :) Mersun jousikumit ovat hiukka paksummat kuin alkuperäiset ja upouudet jousetkin auttanevat asiassa...

Edit: Ja tässä kun oli ideana seurata autoilun kuluja, niin tässäpä näitä listattuna:
4062018 / LESJÖFORS Jousi (eteen) 2x24.63e
2120180 / KAMOKA Jousi (taakse) 2x19.68e
910031 / KYB Suojus/palje, iskunvaimentaja (2 kpl sarja) 9.23e
70A1009-OYO / OYODO Jousijalan tukilaakeri 2x15.83e
KB-A16 / JAPANPARTS Pölysuojasarja, iskunvaimennin (yhdelle vaimentimelle) 11.89e (ei päätynyt käyttöön, jätin varalle)
Biltema 36-2429 Liuotinvapaa kotelosuoja-aine 8.90e
MTX Tools silmukka-avain 14-15mm 6.99e
Motox jäähdyttimen puhdistusaine 500ml 5.99e
Jäähdytysnesteisiin 31e
Yht n. 195e

Huoltomerkinnät kokoan tuonne:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54300.msg1061551332#msg1061551332
« Viimeksi muokattu: 28.01.2021, 20:54:51 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #215 : 28.01.2021, 21:19:31 »
Korkea siitä tuli:





Kokoeroa on vähän vaikea vangita kuviin...



Etupuskurit kun passaa samalle tasolle niin datsunin takapuskuri loppuu suurinpiirtein Volvon takapyörän navan kohdalle.

Ajoin tänään töihin ja takaisin, ihan ajettavahan tuo on. Ensimmäiset havainnot (osa johtunee iästä/kulumisesta, osa lienee ominaisuuksia):
- Penkki on aika kova ja epämukava
- Kuskin paikalla on kuitenkin aika hyvin tilaa ja ratin, polkimien, vaihdekepin ym. hallintalaitteiden sijainti on juuri ja juuri riittävän väljästi toteutettu (olen 185cm)
- Ohjauspyörä todella kevyt pyöritellä, tuntuma epämääräinen
- Kytkinpolkimen liike on lyhyt ja poljin jäykkä
- Vaihteensiirto vähän epämääräinen, mutta pykälät löytyvät hyvin ja luotettavasti kun hetken totuttelee
- Kone on miellyttävä ja vääntää hyvin alhaalta
- Kiihtyy pirteästi, kunnes vaihtaa neloselle - siinä vaiheessa jotenkin vaistonomaisesti tulee kokeiltua onko käsijarru jäänyt päälle :P
- Melutaso yllättävän siedettävä, alla pari vuotta vanhat Linglongin nastakumit
- Kulkee isolla tiellä suoraan, ei tarvitse paimentaa. Hyvässä kelissä tulee ajettua epähuomiossa ennemminkin liian kovaa kuin liian hiljaa
- Jarruista en oikein tykkää... Ei ole ABS:eja, joten polkimen käyttö vaatii ainakin näin talvikeleissä aika paljon keskittymistä. Tuntuu siltä, että takapäästä ei saa oikein kunnon jarrutehoja ennenkuin etupyörät on jo lukossa, ja sitten mennään muuten suoraan...
- Melko tasapainoinen ajettava, mutta puskemaan ei kannata päästää...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #216 : 28.01.2021, 21:35:00 »
Joo tommonen mikro on muuten ihan jees "leikkiä" menemään talvella, mutta jos etupään pito irtoaa, niin ei ihan helposti saa takaisin.


Tucci

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #217 : 29.01.2021, 07:38:06 »
Luultavasti takana ei ole mitään jarruja, kaikki yhtä puuta, no sen verran voi löytyä, menee katsastuksesta läpi. Ihmisten ajotavat olen laittanut merkille, niin pieni hippa jarrupolkimeen käännettäessä risteyksessä, takajarrut jumissa.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #218 : 29.01.2021, 09:58:27 »
Luultavasti takana ei ole mitään jarruja, kaikki yhtä puuta, no sen verran voi löytyä, menee katsastuksesta läpi. Ihmisten ajotavat olen laittanut merkille, niin pieni hippa jarrupolkimeen käännettäessä risteyksessä, takajarrut jumissa.

About siltä tuo tuntuu kun jarruttelee :buck2: Testasin tänään tekemällä muutaman tehokkaan jarrutuksen ja samalla kurkin avatusta kuskin ovesta takapyörän käyttäytymistä... Etupyörät lukossa, jarrupoljin suurinpiirtein täydellä voimalla poljettuna... Ihan just ennen pysähtymistä veti kuskin puolelta takapyörän hetkeksi lukkoon (toisen puolen pyörää en tietty nähnyt). On siellä jotain elämää sentään, mutta hassultahan se näytti kun takapyörä senkun pyörii vaan liukkaalla jäällä täysjarrutuksessa... Säätöventtiili näyttäisi olevan takana, sehän reagoi takapään korkeuteen (?) jota nykyisellään on aika mukavasti...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #219 : 31.01.2021, 19:01:38 »
Tällaista tuli harrasteltua:



Ei tuo kenno nyt mitenkään pahasti tukossa ole. Ellei sitten sisäpuolelta, siis silleen että vastustaa nesteen liikkumista.. Lämmönsäätökiekolla liikutetaan läppää, josta liike välitetään hanalle. Hanan mekanismia näkyy kuvassa ylhäällä, nuo jousella yhdistetyt ohuet tangot:



Läppä liikkui kuten pitää, mutta hanan vipu ei tehnyt ihan täyttä liikettä. Pitänee kokeilla vielä jumittaa se auki ja katsoa miten kenno lämpenee, vai lämpeneekö ollenkaan... Kävi vain sellainen pikku vahinko, että rikoin ajoneston antennipalikan virtalukon ympäriltä :-[ Se on joidenkin lähteiden mukaan paritettu avaimeen/koko hela ajonestosysteemiin, joten kokeilenpa samantien nyt sitten sitä ajoneston ohittamista, siitä lisää myöhemmin...

Sisustuksen osia meinasin tiskata tässä seuraavia tilauksia (ja kevättä) odotellessa:




Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #220 : 01.02.2021, 16:53:46 »
Kyl niitä avaimenlukijoita on vaihdettu, ei vaikuta mihinkään. Se avaimen koodi on muissa purkeissa ja avaimessa itsessään. En kyllä muista mitä vuosmalleja oli...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #221 : 01.02.2021, 18:13:38 »
Ok, voisihan sitä kokeilla senkin palikan uusimista, jos löytyisi kohtuuhintainen purkuosa jostakin. Ei kauheasti yli kymppiä viitsisi maksaa parikytvuotiaasta autoelektroniikasta :P

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #222 : 03.02.2021, 11:07:19 »
Ihmettelin lämmityslaitetta tässä eräänä päivänä. Tai ainakin sitä puolikasta johon puhallin on ruuvattu kiinni. Tuosta....



...irrotin tuollaisen kotelon:





Puhaltimen moottori ei edes ole täysin loppuun pyöritetty:



Erikoisuutena moottorin sisuskaluille on järjestetty tuuletus tuommoisella haitariputkella, enpä ole ennen törmännyt. Ötökän raatokin löytyi tuolta sisältä :P

Puhaltimen vastus on varsinainen taideteos:



Joku oli sitä käynyt ihmettelemässä aiemmin, oli laitettu väärinperin. Eipä se toimintaan vaikuta, laitoin takaisin (oikeinpäin) - tulipahan tsekattua millainen palikka se tuokin on.

Ilmanoton (sisä/ulko) läppä liikkuu kuten pitää, puhallin pyörii, kotelo on ehjä... Tiivisteet ovat kauheassa kunnossa - minkäköhän takia näihin auton lämppäreihin laitetaan jotain tuommoista mahdollisimman murenevaa tavaraa tiivisteiksi...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #223 : 03.02.2021, 21:13:59 »
Sitten eilisen askartelut eli datsun takaisin käyntikuntoon. Vasemmalla uuden mallinen ecu (0 261 200 965), jonka irroitin autosta, oikealla vanhempi versio:



Ostin siis -95 1.3 Micrasta vanhanmallisen boksin (0 261 200 965, 78 euroa), jossa ei pitäisi olla ajonestoa. Yleisesti ottaen vanhan malliset tunnistaa pyöreämmistä kulmista, pienemmästä koosta ja eivät ole lähelläkään täydellisiä neliöitä kuten uudemmat ylhäältä katsottuna. Ja osanumeroista tietysti.

Eräästä lähteestä löysin suoraan tiedon siitä, mitkä pinnit pitää yhdistää että vanhan boksin saa toimimaan uuden johtosarjan kanssa (ovat menneet muuttamaan piuhojen järjestyksiä ajoneston lisäämisen yhteydessä...). Sähkökaaviotkin noihin löytyivät jostakin, niistäkin voi vissiin jotain päätellä... Australia ja AR-tekstit ajonestollisen kaaviossa taitavat liittyä asiaan jollakin tavalla, olisko siellä ollu ilman ajonestoa nämä sitten...


Koko kaavio tästä linkistä


Koko kaavio tästä linkistä

Eli ne yhdistettävät pinnit ovat 104-106, 12-36, 22-31 ja 30-40. Sittenpä vaan tutkimaan piirilevyä ja käsi täristen kolvailemaan hyppyjohtoja:



Boksi kasaan ja autoon... ja sehän lähti laakista käyntiin, ihme ja kumma :o Pääsee tutkimaan sisäkennon lämpenemistä, kunhan saa taas lumityöt ensin hoidettua alta pois...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua: Micra K11
« Vastaus #224 : 04.02.2021, 08:59:23 »
Käytin eilen koneen lämpimäksi ja tutkin sisäkennoa. Yläosa oli lämmin, alaosa viileä. Pakotin hanan täysille auki, ja luulisin että se auttoi, koska jonkin ajan päästä melko lailla koko kenno oli tulikuuma. Tällä hetkellä mielestäni hanan mekanismin riittämätön liike olisi pääepäilty. Pitää myös koittaa kaikki roskat ja lehdet imuroida pois kennon kyljestä.

 

Futurez  Kulkukoira