KL-varaosat  Race.fi

B230FT 240 -91,"harrastekantti" - Myynnissä -

  • 170 Vastauksia
  • 42124 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Onko muuta eroa kuin, että kattia ei tarvitse ja ilmeisesti löyhemmät päästörajat?
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Eipä taida olla muuta eroa. Katsuri tuumas vain, että oot hyvissä ajoin liikkeellä kun tätä huvia ei saakkaan tehdä vuoden vaihteen jälkeen.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Moro taas,

Nyt voikin taas jatkaa turinointia tännekkin. Volvoon nostettu uusi moottori paikalleen ja nyt ko. tekniikka on myös otteessakin.




Yhtenä viikonloppuna aloitin perjantaina moottorin vaihtoa kun olin pekkasella ja klo 15 mennessä olikin jo uusi moottori paikallaan. Ennen tekniikan paikalleen nostoa tein muutamat perushuollot:

- Jakopää vesipumppuineen
- Koneen etuosan kaikki stefat ( tilattu siniseltä )
- Koneen takapään vaihteiston stefa ja vaihteiston laakeri ( tilattu siniseltä )
- Nokan päätytiivisteen uusiminen ( tilattu siniseltä )
- Apuaksila vaparista
- Kaikkien tiivisteiden vaihto
- EGR off ja sen tulppaus
- Alipaineletkut uusittiin GATESIN letkuihin (osassa kuvissa vielä vanhat letkut paikoillaan.
- Öljyt suodattimineen
- Hukkaportin kellolle jalka ( 0,5 bar ) ja sen asennus
- Uudet moottorin tukikumet
- VALEOn turbon kytkin kaikkine hiluineen














Eli melko simppeli homma itse moottorin vaihto oli, ainoastaan startin pultti oli mallia kiinni jonka kanssa täytyi taikinoida hetki. Siinä kolmen korvilla kaveri tuli avuksi ja alettiin tekemään pikkuaskarteluja sähköjä jne.

Auto kävi samana iltana noin klo 22. Lauantai aamuna jatkettiin touhuilua, lähinnä asennusten siistimisellä, putkiston rakentamisella ( 940 DP ei mahdu 240 ilman veistelyä , onneks on omat hitsivehkeet ) ja autolla päästiin ajamaan pihatiellä. Jo auton käydessä tyhjää, huomasi että jokin on vialla, käynti oli ihmeellistä ryskyttämistä ja humppaamista. Ahdoille päästyä alko pätkimään ja booamaan. Ensin ajattelin että joku bensansaantiin voisi olla syypää, joten niitä osia uusittuun. Vikakoodeja en saanut vian metsästykseen ulos (veikkaisin että kirjoittajassa oli vika kun koodeja aluksi kokeilin lukea..). Tässä vaihessa jo täytyy kiittää lastun tekijää hyvistä neuvoista ja auttamisesta vian etsimisessä! Putkistona tässä on nyt siis täysin orkkis 240 putkisto, ainoastaan DP on ysistä. Halusin pitää suht vakiona ja hiljaisena romuna tämän, ainakin tässä vaiheessa.

Noita vikoja metsästettiin monesta paikkaa ja kaiken kaikkiaan seuraavat toimenpiteet tehtiin:
- Kaikki syttyosat uusittu, poislukien puola ( tulpat, tulppien johdot, pyörijä, syttykansi )
- Kummatkin bensapumput ja b-suodin uusittu ( tankkiin VALEO ja auton alle B230ET pumppu BILTEMA )
- Lambda uusittu (BOSCH )
Ja jotain muuta. IMM kokeiltiin ristiin sekä vaparin ja turbollisen. Ei alkanut toimimaan. Myös vaparista kokeilin bensanpaineensäädintäkin, ei toiminut.

Loppuviimein sain koodit ulos ja sieltä tuli IMM koodi.. Noh, sieltähän se vika löytyi lopulta. Uudella IMM:lla alkoi toimimaan sekä johdotusten tarkistamisella. Muutamat johdot IMM oli ottanut itseensä ja saattoi olla myös vian syynä. Onpahan nyt uusittu melkolailla kaikki kuluva.

Kun uusi tekniikka todettiin toimivaksi, otin auton ajoon ja pari päivää ajelin sillä ennen kun suuntasin leimalle. Leimalla totesi katsuri, että asiallisesti tehty ja leima paperiin. Katsuri myös kysyi minulta, että mitä kirjoitetaan otteeseen ja keskusteltiin siitä, mitä sinne voi tässä vaiheessa kirjata ja mitä ei.. :D Noh, aikamme runoiltiin ja loppuviimein sain mielyttävän paperin konttorilta ulos.

Kutakuinkin heti leiman alkoi nakuanturi kenkkuilemaan korkeilla kierroksilla. Olin vissiin sille antanut hellän iskun kun lämpömittaria vaihdoin uuteen moottoriin ( se tuli vaparista ).. Vaparista nakuanturi irti ja oikeaan momenttiin ( lue = rannemomenttiin ) ja homma alkoi rokkaamaan taas.  :)

Ajatushan tästä on nyt sellainen, että tuleva kesä ajetaan ja suunnitellaan talvea 20 - 21, jolloin olisi tarkoitus kiusata tekniikkaa lisää. Tarkoitus oli nyt vain tehdä tekniikan vaihto järkevällä budjetilla autoon ja saada auto muutoskatsastettuna ajoon.

Nyt kun autolla on ajettu muutama satakilsaa, voin kertoa, että melko raikkaasti tuntuu vetävän kun vertaa B200F...  :D

Tosiaan, kiitokset apukäsille, nosturin lainaajalle ja lastujen tekijälle hirmu suuresta avusta ja neuvoista. Tämä oli ensimmäinen tekniikan vaihto ja sanotaanko näin, että tietää mitä tekee toisin jos aloittaa tekemään vielä joskus moista operaatiota.

Lopputalvena olisikin tarkoitus nyt viimeistellä auto. Jonkin verran keskeneräisenä tuo on nyt vielä muutaman päivän ajossa, lähinnä testinä, että mitä pitää vielä lopputalven aikana tehdä tulevaa kesää ajatellen. Ainakin työlistalle tulee tuo jäähdyttimen kauluksen muokkaus ja asennus, kuten myös jäähdyttimien kiinnityksen parannus, tuulilasin pesunestepullon sijoittamisen tarkastus ja ehkä filtterin uudelleen reititys viileämpään ilmaan. Sitten perus alustahieromiset tehtävä. Ohessa muutamat turhat kuvat konehuoneesta ja linkin takaa video.

https://aijaa.com/5tMGi1









Semmoista tällä erää.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo
« Vastaus #18 : 27.01.2020, 13:13:06 »
Moro taas,

Pikkuisen on taas tallissa ehtinyt tapahtua, joten laitellaampas kuulumisia tänne.  8)

Auto olisi nyt kutakuinkin jollain lailla ensimmäisessa kokoonpanossaan tallissa kesäsillä odottamassa lumien sulamista. Viime viikonlopun aikana sain auton nyt siihen pisteeseen, mihin se oli tarkoitus saada jo aikapäiviä sitten, eli makaamaan kesäkuntoon talliin. Lukuisten aikataulujen venymisien vuoksi se nyt kuitenkin on jo hyvällä mallilla.

Ennen konehuoneeseen siirtymistä ja sen siivoamista vaihtelin alustaan taakse ylempiin tukivarsiin puslat. Tai siis kaveri vaihto prässillä. Nekin olisi nyt kunnossa ja toivottavasti menee hetken näillä taas. Urtsupuslia ei tähän vielä tälle kesää tullut.



Autohan alkoi näyttämään jo ihan siltä mihin oma silmä oli tottunut kun sai alustan takaisin alle.



Sitten alkoi omien "sotkujen" siivoaminen konehuoneesta, eli lasinpesunestesäiliö sai siirtyä pumppuineen muualle ja muutenkin konehuonetta oli tarkoitus siistiä. Lasinpesunestepullo löytyy nyt akun vierestä lukkopellin alta ( piilosta ), kuten myös sen moottori. Samoin siistin hiukan tuota filtterin luona olevaa johtosotkua. Sovitin samalla tuon flektin kauluksen suojaamaan edes vähän flektiä / omia sormia.




Sitten alkoi konetilan siistimisen jälkeen vielä hiukan ottamaan silmään tuo syylärin ja välijäähyn seutu. Soitto vanhalle työpaikalle ja kantatun pellin kanssa tallille. Tallilla pahvista mallit ja leikaten. Alla kuvia valmiista tuotoksesta. Sopivasti jäi yhdestä väliprokkiksestakin yli tuota tiivistenauhaa, jota pystyi tuohon hyötykäyttämään.









Kuvissa vielä pinta kostea paikkapaikoin, maalattu testimielessä mattamustalla rubberkompilla. Saa nähdä jääkö tuo tuohon vai ei. Saa nyt luvan ainakin olla hetken tuossa ja kattoo miten silmä tottuu tuohon. Kiinnitykset sai kätevästi tehtyä läpipultein orkkis syylärin kiinnikkeisiin. Mahtuu jopa konepelti kiinni ja jää pieni rakokin väliin.  8) Samalla kun pelti kuivi, virittelin maskiin tuon turbo merkin.


Tuoreimpana hankintana eilen ostettu R-Sport vakaaja taakse ja tämä lähtee tänään posteljoonin kyytiin minulle päin. Jos sais taakse hiukan enempi vakautta ( lue yliohjautuvuutta  :D ) tuolla. Tarkoitus rakentaa orkkiksesta ( oisko lie 16mm ) tuolle kaveri.





Eli, tänä talvena olisi työlistalla vielä:
- Tuplavakaaja taakse
- Auton ainakin osittainen kiilloitus

Maatkoon nyt tallissa hetken ja otetaan taas työn alle jahka on aikaa.

Kuvat muuten aukenee isoksi kun klikkaa auki. Näköjään tuli pienet esikatseluikkunat tekstin sekaan.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2020, 13:15:19 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo
« Vastaus #19 : 27.01.2020, 14:02:55 »
Millaista tuo C4 muovinkirkaste on? Kestääkö se ekaan pesuun vai jopa pidempään? Hyvän näköiseksi sillä ainakin näyttää kuvista tulevan
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo
« Vastaus #20 : 27.01.2020, 14:20:37 »
Millaista tuo C4 muovinkirkaste on? Kestääkö se ekaan pesuun vai jopa pidempään? Hyvän näköiseksi sillä ainakin näyttää kuvista tulevan

On kyllä omasta mielestä pirun hyvää kamaa.  8) Oon suosinut tuota jo pisemmän tovin. Mikäli pohjat on kunnossa ja etenkin täydellisen puhtaat ennenkuin levittää pinnoille, niin tuntuu pysyvän tosi hyvin pinnoilla.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo
« Vastaus #21 : 01.02.2020, 15:20:14 »
No niin,

Eli suostui puhelimella lähettämään tasan ensimmäisen lauseen postauksesta. Mikälie bugi tuli.  :o

Eniveis. Nyt on tuplavakaajat ( 16 + 25 ) takana. Kiinnityslatta tuli 5mm paksusta latasta ja pultit 12.9 vahvuuksisina. Toinen latta meni orkkis vakaajan pultin kannan alle ja toinen latoista iskarin kiinnityspulttiin. Oli hirttänyt iskarin mutteri vain niin lujaan ja en suorastaan jaksanut ruveta rälläköimään sitä irti, niin laitoin latan olemassa olevan mutterin päälle ja samaan tapaan siirsin vakaajan päässä lattaa mutterin verran "sivuun". Näillä tehoilla tuo "viritys" kestää aivan satavarmasti.  :D









Melko paljonhan tuo vakautti perää kun pihatiellä autoa kokeilin.  :) En ruvennut nyt sen koommin vakaajia maalailemaan, olkoon nyt noin siihen saakka kun käytän perän irti autosta.

Tein isän autoon huollon ennenkuin aloin vakaajaa tekemään ja Volvo seisoi pihalla pakkasessa pari tuntia. Kylmänä kun täräytin auton käyntiin, jostain syystä kävi hetken kolmella ja kun mokoma lämpesi hieman, alkoi käymään normaalisti. Mikälie tuo aiheutti..täytyy tutkia jos uusii moista. Kuitenkin kaikki syttyosat puolaa lukuunottamatta on uusittu. Olihan toki viime käynnistyksestä reipas kuukausi, ennen kuin auton siirsin tallista ulkoilemaan.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2020, 11:17:32 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo
« Vastaus #22 : 17.02.2020, 09:13:01 »
Jahans,

Kaikennäköiset ajatukset on pyörinyt päässä että mitä vielä pajottais, ennen ajokauden aloittamista. Mutta päädyin tässä vaiheessa siihen, että viikonloppuna aloittelin auton "viimeistelyä" tulevalla ajokaudelle.

Perus pesut ( foam lance x 1, liukkarit x 2 ja BH auto wash x 2 ) pihalla kerta oli plussaa ja maalipinnan kimppuun.

Auto on siis kiilloitettu 2 - steppinä ( talvella 17 - 18 ? ), mutta säälimättömästi saanut pesuja ja muutenkin käyttöä kesän ajan. Maalipinta oli pysynyt yllättävän hyvänä, jos vertaa pinnan naarmuisuuteen. Jostain tuntemattomasta syystä, hapettumaa oli maalipintaan tullut jo jonkin verran. Hapettuma saattaa selittyä kesällä 2018 tapahtuneesta öljyvahingosta. Tuolloin sattui pihassa hydrauli öljyvahinko, kun ojaa peranneen kaivinkoneen hyde letku räjähti volvon kohdalla ja levitti melko runsaasti öljyä koko etupihalle ja volvon päälle. Tuolloin oli ollut mahdoton hellepäivä ja kaivinkoneen kuljettaja ei ollut edes soittanut minulle, vaan jätti auton pihalle ja poistui vähinäänin. Jätti toki lapun postilaatikkoon, että tälläinen tilanne kävi. Jo heti tuolloin vakuutuksen piikkiin sain huomattavan suuren korvauksen autosta ( oikeasti avokätisen korvauksen omasta mielestäni ), mutta liekkö öljy teki sitten tuhojaan hellepäivän aikana jo.. Summasummaarum, kaikki tallin ulkopinnat olivat hydeöljyssä ja vakuutusyhtiö pääsi isompaan urakkaan.

Tosiaan, maalipinta oli taas hapettunut hurjasti ja ohessa videon pätkä konepellin nurkasta.  KLIKS video auki.

https://aijaa.com/4RcxKW

Otin tutun ja turvallisen kombon hyllystä ja lähdin pintoja työstämään. Laikaksi CG hex oranssi ja tahnaksi Scholl S3 gold. Viimeistelyssä S30 ja sininen CG hexi. Koneena tuttu turvallinen rotsku. Viimeistelyn jälkeen pyyhintä BH Clenserillä. Lähinnä testinä tuolla kombolla liikkeelle ja muutamalla nopealla pyyhkäisyllä alkoi pinnat jo paranemaan.

https://aijaa.com/YPdimG

Missään nimessä pinnat ei ole niin hyvässä kunnossa kuin haluaisin niiden oltavan. Kiveniskuja, alkavia ruostetäppiä ja pohjamaaliin saakka meneviä rantuja. Noh, jos tämän nyt taas kerran louhii hyväksi ja seuraavaksi alkaa suunnittelemaan ylimaaluuta.  ::)

Totesin tuon kombon kuitenkin tähän vaiheeseen riittäväksi ja työstäminen jatkuu edellämainitulla kombolla jahka vain talliin taas kerkeää. Nyt kävin testimielessä pelkääjän etuloksun ja konepellin pikaisesti läpi.

Täytyy ottaa taas aikaa kunnolla ja kiillottaa koko auto. Näyttää olevan hapettunut ympäriinsä niin pahoin. Sinne se jäi taas hakemaan motivaatiota. Joskus tuli tehtyä kiilloitus hommia niin paljon, että alkaa hiukan suorastaan kyllästyttämään tuo kiilloitus vaihe.  ;D



Mutta siitäpä se taas jatkuu. Jos tähän taas varais sen perus 20h niin sais siedettävän lopputuloksen..  :D
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo
« Vastaus #23 : 24.02.2020, 09:00:25 »
Terveppä taas.

Nyt olis taas auton kanssa touhuttu.

Kiillottelin vklp aikana auton ympäriinsä, aineina Schollin tahnat ja CG laikat, kuten aiemminkin.

Tosiaan, hapettumaa oli kaikkialla. Naarmuja ei oikeastaan edes ollut. Katossa ja konepellillä ehkä pahimmat hapettumat. Onko lie kalkkia ja hapettumaa vai mitä p*skaa.







Olihan siinä taas työmaa, mutta nytpä se olis tällä erää ns. valmis. Muovit ja ovien yläreunat jäi vielä käsittelemättä, sillä saatan ne vielä maalata.

Alkaa olla melko maksimit pintojen kunnossa nyt, missään nimessä eivät ole priimat / sellaiset kuten niiden haluaisin olevan. Jos aletaan hakea parempia pintoja, täytyy jo tarttua kittilapioon, ruiskuun ja muihin vempeleisiin. Oisko se sitten ensi talven homma, tiedä sitä..

Kuskin ovi ja kontin luukku ovat vielä kamalia, mutta saattaa olla että niitä vielä vesihion kerran. Jos jaksan. Ja viihtin.

Ajelin tämän nyt pariin otteeseen seuraavilla:
Muutamiin paikkamaalauksiin vesissä p1500 - > p2000
Pahimmat paikat (katto, ovien yläosat, hiotut kohdat) Scholl S3 gold, CG hex oranssi ( vaikka veti pinnat kuumaksi, niin silti hapettuma oli päässyt todella syvälle..  :( )
Väliveto Scholl S20 blue, CG hex sininen
Viimeistely Scholl S30+, Cg hex punainen / paikka paikoin sininen

Laseihin sisäpinnat lasipesuaineella ( CG ),
lasien ulkopinnat gtechniq q5.

Pintojen pyyhinnässä tuttu Bilt Hamberin Clenseri. Kiilloituksen jälkeen käytin auton pihalla kun aurinkokin paistoi ja holotonta pintaahan siellä.  8)

Uutena tuttavuutena pinnoille vetäsin Wolf`s Chemicalsin Hard Bodyn x 2. Haisee pahalle, joten on pakko olla hyvää kamaa. Tätä en ole uskaltanut käyttää aiemmin, sillä mokoma sitoo kaikki naarmut pintaan melko tehokkaasti ja aineessa ei ole fillaavia kemikaaleja. Sinällään pirun helppo tuote levittää, mutta TODELLA helposti saa laitettua liikaa ainetta pinnoille. On melkein kuin vettä levittäisi maalipintaan. Pariin kohtaan meinasi jäädä pilveilyä, mutta taisin saada ne pyyhdittyä pois.

Kukaan ei jaksa pelkkää tekstiä, joten alla kuvia valmiista tuotoksesta, otin nämä jopa oikealla kameralla. Kuvissa melko uunituore pinnotus, tein ohjeiden vastaisesti ja ajoin heti pihalle kun sain pinnotteen vikan kierron niskaan.  ;D Antaa nyt kuivaa rauhassa tallissa lopulliseen kovuuteensa ennenkuin jatkan hommia tämän parissa. Säädin talliin +12, kuten pullossa ja foorumeilla suositellaan. Kun pinnoite on kuivunut täysin, otan auton pihalle ja katson, että pinnoitus on mennyt hyvin. Mustat raidat ovien yläosissa on tosiaan melko surkeassa kunnossa ( jotain mystistä ainejäämää ympäriinsä ) ja ne vielä vaatisi muovilistojen kanssa läpikäynnin jos haluaisi vielä hifistellä.

KLIKS isoksi.















Jos ei jaksa enään tälle mitään tehdä, menettelee se kesä noinkin.  :)
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Hop.

Volvoa hiposteltu taas. Aloitin sisustanpesua tällä erää.

Painepullosta vettä, toisesta mokomasta 50% Pinelinee perään harjaten ja painepullolla vedellä huuhtelu.

Parani hiukan, vaatinee silti toisen erän kunhan on kuivahtanut. Kaksi ensimmäistä kuvaa ennen pesua, viimeinen kuva pesun jälkeen.







Pesujen jälkeen tallin huippari päälle ja pikkasen nostin lämpöä tallissa.

Nyt olis muuten pinnoitekkin levännyt tarpeeksi niin pääsi vesileikkeihin. Video -> https://aijaa.com/JkWRyq

Vaikka pinnat toimii kivasti, saatan silti pinnottaa auton kolmanteen kertaan. Onpahan sitten kaikkialla ainetta ja kerrostettu tarpeeksi.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #25 : 31.03.2020, 12:35:31 »
Hoplaa.

Viikonloppuna otin auton ajoon ja pääsi testailemaan kuivalla asvaltilla miten tekniikan vaihdos onnistui.

Onnistuihan se, ainut "ongelma" oli hukkaportin kellon esijännitys. Sitä joutui kerran säätämään tien päällä. Pääs mokoma lähtemään kokonaan hukkaportilta irti ja tuotti hiukan hengettömyyttä..  :D

Mukavasti tuntuu vetävän ja toimivan. Ei tuntunut tihuttavan aineita alleen tms. Hauskaa oli. Kyllä se vaan hurja ero on b200f ja tuon b230fk välillä.  ::)







Nyt laitoin auton takaisin seisontaan, sillä jäin 1,5kk isyysvapaille pojan kanssa, joten ajoja ei tule kertymään tänä aikana juurikaan. Ja taitaa muutenkin tämän kesän ajot jäädä pienelleen, koska koronahässäkkä vaikuttaa kaikkeen.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #26 : 20.05.2020, 05:49:18 »
Hops.

Auto otettu kuun alusta taas ajoon ja ompa kerrassaan mukavaa.   8)

Vaikka vannotin itelle, että en ala tuota miltei vakiomoottoria ja ahdinta härnäämään, kuinka kävikään. Foorumille tupsahti Turbosmartin aito boost tee myyntiin, joten tein kaupat siitä. Samaan syssyyn tilasin Turbosmartin ahtopainemittarin ja Volvon orkkiskehyksen kabiiniin. Orkkiskehyksen hinta yllätti positiivisesti: mittarinkiinnityskumeineen 15€.

Boost teen käyttöön voisin antaa vinkin, jos joku ei ole tuota hoksannut. Aussit ei tosiaan ole suunnitellut tuota sellaiseen ilmastoon, jossa sää pumppaa vähän päästä pakkaselle ja on märkää jne. Tuossa alkaa nimittäin hapettumaan kaikki kierteet jos niissä ei ole rasvaa. Eli purkakaa osiin ja rasvatkaa asianmukaisella rasvalla niin saatte käyttöikää lisää tuolle. Eli toisinsanoen, onneks oli pihdit matkassa..

Ja tuosta ahtopainemittarista: pohdin pitkään ostanko VDO mittarin vai en. Tuo turbosmartti kun ei omaan silmään muotoilultaan sovi, ei sitten millään. Kuitenkin kokeilen kepillä jäätä ja oli kyllä erittäin positiivinen yllätys! Ei tuo näytä ollenkaan niin pöllöltä mittaristossa, tai sitten silmä on jo tottunut. Ainut miinus on ehkä se, että taustavalo on Turbosmartin mittarissa kovin tehokas vs. orkkis mittarit. Mutta onneks on kirkkauden säätö ja kirkkauden voi laittaa pienelle koko mittaristossa, kesäauto kun on kyseessä.

Säätimen laitoin konehuoneeseen paisuntasäiliön orkkis pulttiin kiinni ( lähinnä siksi kun tuosta se on helppo säätää kohdilleen ) ja nyt kun alkaisi säädöt olemaan kutakuinkin kohdallaan, sen voisi siirtää ns. piiloon jonnekkin. Ahtopainemittarin otin bypassin letkusta. Tuntuu skulaavan hienosti. Ahdot säädin nyt 0.7 - 0.8 bariin. Jos ahdot nousee tuosta ylöspäin, tulee joko fuelcut tai imm loppuu tms. Tällöin barin paineella nykäisee ( tai voi myös yrittää nakuttaa ? ) ja jatkaa vetoa. Kun nykäisee, tulee koodi 2 pinniin 3-2-2 joka viittaisi IMM tai sen johtoihin. Toisella IMM on kokeiltu, ei eroa ja johdot piipattu läpi. Tuo esiintyy vaan ja ainoastaan barin ahdoilla. Toimii vallan komeasti tuolla  0,7 - 0,8 barilla. 6 pinniin ei tule koodeja kun nykäsee.

Ainut harmitus on ollut autolla ajaessa se, että jostain moottorin ja vaihteiston välistä tiputtaa joskus öljyä. Täytyy seurailla tuota ja käyttää laatikko pois jos lisääntyy. Ei nappaa vaan yhtään tunkin ja pukin varassa ottaa laatikkoa veks..  ::) Niin ja jouduinhan mä vielä dp muokkaamaan, poistin katin kuoret ettei kolise koko ajan maahan ja poistin keskimmäisen vaimentimen sen ruosteen vuoksi. Putkisto on nyt melkoinen palapeli ( vähän jopa hävettää kuinka monesta palasta se on nyt tehty ), se on uusittava talvella 20-21.

Muutamat kuvat tähän väliin.









Uusi etuvilkku tarvisi hommata kuskin nurkkaan, silloin tällöin toimii ja silloin tällöin ei. Vilkun pohja on rikki ja polttaa tuota rikkinäinen polttimo valoa mittaristossa. Ja kiekkamittarikin olisi jees ison kellon tilalle. Noh katsellaan näitä tässä kesän edetessä.  ::) Ja sisustan pesua tarvisi taas jatkaa. Ja pitäisi alkaa päivitysosia haalimaan talvelle 20-21. Kaikki ajallaan  ;D

Mutta sellaisia kuulumisia tänne.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #27 : 25.05.2020, 06:33:56 »
Hop.

Päivitellääs taas. Ei tule niin hirmu suuria päivityksiä kerrallaan.

Lauantaina 23.5. hain postista uuden välijäähdyttimen. KL- Racingin mallikohtainen tuotos, luulis piisaavan. Jäähy oli jo melko huonossa maalissa, joten aloin poistamaan nitromorssilla maaleja pois. Muutamat kääntyneet rivat kanssa oioin tasapäisillä meisseleillä.

Alla kuvia suurinpiirtein oikeassa järjestyksessä. Nitromorssi pääs loppumaan kesken, niin jäi tuo näkyvän osan rivoitus melko kesken vielä tässä vaiheessa. Päädyjä putsailin tinnerillä ja toffeelaikalla. On siinä vielä hiukan työsarkaa jäljellä.













Josko tämän "heittäisi" paikoilleen, jahka saapi putsailtua vanhat maalit veks. Sitten voisi alkaakkin katselemaan uutta ahdinta.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #28 : 25.05.2020, 12:56:54 »
Sepä alkaisikin olemaan jo pikkuhiljaa puhdas.

Eli, nitromors on ihan kuraa, sama kuin lykkäisi 20€ tuhkana tuuleen. Ainakaan tuohon jäähyyn se ei pystynyt juurikaan mitenkään + se on suhteellisen kallista. Ja aikaisemmat kokemukset on vastaavia ollut.

Menin IKH:lle hakemaan muita kamoja ja siellä satuin kattomaan maalinpoistoaineita ja siinä sitten sain suosituksen Motipin Paint Removalille. Aivan huikeeta tavaraa! Ei voi kun suositella. Eli kyseessä siis suihkutettava geelimäinen spray. Annoin vaikuttaa alle 10sek ja heti alkoi maali kuoriutumaan pois. Tuossa käytin ihan vain alle puoli tuntia ja harjailin vanneharjalla motipilla jäähyä. Noh, alla tulos. Erittäin vahva suositus tuolle myrkylle, eikä ole edes pahanhintaista. 4 purkkia n. 28€. Vielähän tuota tarvitsee hiukan hieroa, mutta melkosen lisämotivaation sai tuolla aineella tehdä tuo siistiksi.




Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -91,"harrastekantti" perustusinaturbo, tallissa tapahtuu
« Vastaus #29 : 04.06.2020, 09:36:21 »
Hoplaa,

Nyt olis välijäähdytin paikallaan.
Tuo välijäähy ei mennyt kyllä aivan bolt on paikalleen, ainakaan mun ajatustyöllä, joutui melko rankalla kädellä muokkaamaan ahtoputkia. Jouduin imusarjan puolelta lyhentämään imusarjan putkea ja ahtimen puolelta lyhentämään, sekä katkaisemaan orkkisputken. Tein välijäähyn alapäähän RST pannoista kiinnikkeet, jonka päällä välijäähy ns. lepää. Taitoin hiukan isomman U - pannan kuin jäähyn paksuus. Väliin tiivisteeksi vesiletkua, ettei hakkaa yhteen metallit. Panta kiinni sitten auton runkoon.

Kun olin saanut kaikki asemoitua kutakuinkin paikalleen, kiinnitin syylärin nippusiteillä ja kävin testilenkillä. Hienosti toimii ja liitoksetkaan ei pauku 0,8 barilla irti. Hirmuinen muutos auton käytökseen pelkällä välijäähyn vaihdolla. No, onhan tilavuuskin paljon suurempi tuossa. Ahdot nousi hiukan uudella välijäähyllä vaikka en koskenutkaan ahtopaineen säätimeen laisinkaan. Piti paineita hiukan laskea.













Melko pahasti jäi ahtimen puolelta irvistämään tuo yksi letkuliitos uudesta ahtoputkesta, mutta sinällään on vain ulkonäköseikka.

Tarkat huomaa, että välijäähyä ei saanut aivan keskelle kun oli orkkisflekti paikallaan, vesiputkien ja flektin väliin jäi n. 10mm.



Seuraavaksi poistin orkkisflektin, jotta pääsee tilanahtaudesta eroon. Mulla oli tässä jo aikasemmin lisäflektinä keinukytkimellä bilteman 14" flekti, joten hyödynsin sen tässä. Latasta kiinnikkeet ja ne pultein kiinni syylärin orkkis kiinnityspisteisiin. Flekti on tarkoituksella nyt suht kaukana syyläristä, hölmönä tein läpipultein kiinnityksen, enkä esimerkiksi vääntänyt jenkoja lattoihin tai hitsannut kierretappeja lattaan. Tällä hetkellä pulttien kantojen ja ripojen välissä on n. 10mm. Käänsin vielä flektin lavat ympäri ja tuntuu hienosti vetävän ilmaa syylärin läpi. Pojan unien ajan kerkesin askarrella ja hiukan jäi vielä siistittävää, eli "kesken" jäi, vaikkakin toimintakunnossa on jo. Johdot täytyy vielä vetää lukkopellin alta ja muutenkin siistiä asennus. Jännä nähdä pidemmän päälle miten alkaa toimimaan vai pitääkö tehdä ns. tunneli flektille. Samoin seuraavassa nesteiden vaihdossa täytyy lyhentää hiukan vesiletkuja, jäävät hiukan liian lontolleen. Flektiä ohjataan vielä poikkeuksellisesti omalla keinuvivullaan, samalla millä aikasemminkin, alla kuva jossa vipu ( flektin ollessa päällä, ahtomittarin alle syttyy punainen ledi ). Jos tuo flekti osoittautuu hyväksi, teen sille lopulliset toimenpiteet, eli laitan sen lh:n perään. Maailmalta on myös tulossa lämpötila-antureita ( 95 ja 100 asteisia ) jolla voi myös halutessaan ohjata flektiä.





Nyt kun flekti on poistettu ja välijäähy saatu keskelle autoa, voin alkaa rakentamaan syylärille kiinnikkeitä. Nyt syyläri on poikkeuksellisesti nippusitein kiinni. Ei se tuosta mihinkään normiajossa lähde, mutta kamalannäköisesti vielä on ja vaatii vielä hipistelyä.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

 

Elekma  Autoracing