Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Silverfang - 29.11.2010, 06:09:29

Otsikko: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 29.11.2010, 06:09:29
Tänne voisi laittaa kysymyksiä, vinkkejä, iloja ja suruja talvella liikkumisesta ko. malleilla nyt kun on taas ajankohtaista.

Millasia lämppäreitä teillä on Volvoissanne ja miten toimii?

Itsellä S60 2.4i:ssä Defan letkulämppäri sisätilapuhaltimen kera. Kovin hitaasti tuntuu kone saavuttavan normaali lämpötilan esilämmityksenkin jälkeen. Mahtaako olla lämppärin päivät luetut vai oliskohan termarissa vikaa...
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: The moose - 29.11.2010, 08:29:54
omassa merikontissa joku lohkolämmitin ja bilteman isoin 2000W sisätilalämmitin lasit sulaa kivasti jo tunnissa, mut vaikka kuinka lämmittää meidän perhe kun käy autoon on se lämmitys ollut ihan turhaa  :buck2: pitäiskö laittaa lämmön talteenotto järjestelmä  :pomo:

moottori lämpiää 2 tunnissa ihan kuumaksi tolla vanhalla vastuksella  :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 29.11.2010, 08:41:36
omassa merikontissa joku lohkolämmitin ja bilteman isoin 2000W sisätilalämmitin lasit sulaa kivasti jo tunnissa, mut vaikka kuinka lämmittää meidän perhe kun käy autoon on se lämmitys ollut ihan turhaa  :buck2: pitäiskö laittaa lämmön talteenotto järjestelmä  :pomo:

moottori lämpiää 2 tunnissa ihan kuumaksi tolla vanhalla vastuksella  :3/4 jättää sen:

Itsellä ei sisälämpö niin tärkeää, kunhan lasit ei ihan umpijäässä ole. Mulla oli ennen se legendaarinen säteilylämppäri, josta hyötyä lähinnä naapurin kissalle jos makoilee auton alla. On toi letkulämppäri siihen verrattuna hyvä. Tuntuu vaan, että mahtaako kuumentua tarpeeksi.

Koitappas ottaa se lämmin ilma säkkiin talteen, takuuvarmaa niksipirkka kamaa  :2funny:
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: The moose - 29.11.2010, 08:47:02
muurikivet kävi mielessä, niitä kun latois jalkatiloihin ja puhaltimen sinne sisälle vois lämpöä olla vielä ovien aukomisen jälkeenkin  :-\

koita piruuttas sen lämmityksen jälkeen ylävesiletkua ja venttiilikopan kantta, kyllä se lämpö johtuu ympäri konetta.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 29.11.2010, 08:56:17
muurikivet kävi mielessä, niitä kun latois jalkatiloihin ja puhaltimen sinne sisälle vois lämpöä olla vielä ovien aukomisen jälkeenkin  :-\

koita piruuttas sen lämmityksen jälkeen ylävesiletkua ja venttiilikopan kantta, kyllä se lämpö johtuu ympäri konetta.

Muurinkivet olis pahuksen hyvä, siinä ei vaan parane kovin montaa matkustajaa enää ottaa kyytiin tai jouset makaa rajottimissa. Mutta autoilu on... ja varsinkin talviautoilu välillä.

Kyllä se saattais parin tunnin hehkutuksella enemmän lämmetä mutta aina siihen ei ole mahiksia. Muutaman minuutin jälkeen lämppärissä melkein kärsi kättä pitää joten ei se ihan kauhean kuumaksi tule. Voi olla ettei mikään letkulämppäri tule turvallisuussyistä tms. No ei se tietty keittämäänkään sovi alkaa :nohnoh Nuotio öljypohjan alle ni eiköhän notkistu  :D
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: -jadi- - 29.11.2010, 09:25:51
Itsellä S60 2.4i:ssä Defan letkulämppäri sisätilapuhaltimen kera. Kovin hitaasti tuntuu kone saavuttavan normaali lämpötilan esilämmityksenkin jälkeen. Mahtaako olla lämppärin päivät luetut vai oliskohan termarissa vikaa...

Edelliseen autooni, V70 2,4i -06, laitoin syylärin eteen kolme noin 25 cm leveää ja j-kennon korkuista muovista käikälettä.
Niitä oli helppo laittaa lomittain, jos ilmat meni lauhan puolelle, tälläisillä pakkasilla syyläri sai olla kokonaan ummessa ilman pelkoa keittämisestä. Kyllä lämppäri jäähdyttää liikaakin.
Laittaminen puskurin alapuolisista aukoista oli vain turhan hankalaa, rystyset verillä pitää sinun näitä konsteja kokeilla. :)
En nyt satu muistamaan, millaiset aukot S60:ssa ovat vai puskuri poistamalla jotain tuketta eteen. Hitto, kun ei saa laitettua vain nokkapellin ylös nostamalla.
Vaihdekeppi liikkui myös kuin kesäkelillä, kun kone lämpeni normaaliin.
 
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Taavi.H - 29.11.2010, 12:29:35
Siirsin tämän tänne korjaamon juureen, minusta tästä voisi tehdä hyvin yleistopicin koskien talviVolvoilua yleisemminkin.

Omissa kulkineissa alkaneet pakkaset palautti taas mieleen pari seikkaa. TDI josta EGR tukittu on tajuttoman hidas lämpenemään, vaikka kolmisen tuntia oli lohkolämmitin päällä tänäkin aamuna. Toki myös se vaikuttaa, että moottorin yläsuoja on pois. Kokemuksien perusteella pahvi nokalla auttaa kummasti.

Sitten tuossa tuoreessa hankinnassa (S60 2,4T -01) on termari vaihtokunnossa. Kun lämpenee vielä tuota TDI:täkin huonommin.... :D
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ribbe - 29.11.2010, 12:48:30
Sitten tuossa tuoreessa hankinnassa (S60 2,4T -01) on termari vaihtokunnossa. Kun lämpenee vielä tuota TDI:täkin huonommin.... :D
Kauanko kestää lämmetä? Itellä ottaa välillä aika kauan että tuo oma lintta lämpenee. Varsinkin jos heti lähtee päästelemään maantiellä niin menee hetki että kone on lämmin.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Taavi.H - 29.11.2010, 13:45:26
Kauanko kestää lämmetä? Itellä ottaa välillä aika kauan että tuo oma lintta lämpenee. Varsinkin jos heti lähtee päästelemään maantiellä niin menee hetki että kone on lämmin.

En kellottanut, mutta kun parkissa tyhjäkäynnillä lämpenee melkein mittarin puoleen väliin ja sitten laskee kun lähtee ajamaan, niin diagnoosi on aika varma.

Eli ajossa se ei lämpene ollenkaan tällä pakkasella kuin sen verran että viisari on about ekan pykälän kohdalla.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ristus - 29.11.2010, 14:15:20
TDI lämpiää tosiaan hitaasti... oma S40 vaikka oli pahvia keulatäys ja ihan volvolta termari niin -15 pakkasta töihin ajaessa vasta 20 km jälkeen alkoi lämmintä puskea... nykyään saa jo lämmintä tossa 5km matkalla mut johtunee lie koneremontista  ???
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: pomo - 29.11.2010, 16:29:41
Mulla Tdi alkaa puhaltaan lämmintä jo muutaman km:n jälkeen vaikka termari ei ole täysin kunnossa jos mittariin luottaminen.

Älkää jätkät virittäkö niitä vehkeitänne niin tarkenette.   :nohnoh
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ribbe - 29.11.2010, 17:06:47
Mulla Tdi alkaa puhaltaan lämmintä jo muutaman km:n jälkeen vaikka termari ei ole täysin kunnossa jos mittariin luottaminen.

Älkää jätkät virittäkö niitä vehkeitänne niin tarkenette.   :nohnoh
Siis reilun 20 pakkasilla ilman ardiccia?

Kyllä itelläkin jos lohkiksesta ottaa niin pari kilsaa menee niin alkaa automaatti puhaltamaan kuumaa :)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 29.11.2010, 17:37:40
Edelliseen autooni, V70 2,4i -06, laitoin syylärin eteen kolme noin 25 cm leveää ja j-kennon korkuista muovista käikälettä.
Niitä oli helppo laittaa lomittain, jos ilmat meni lauhan puolelle, tälläisillä pakkasilla syyläri sai olla kokonaan ummessa ilman pelkoa keittämisestä. Kyllä lämppäri jäähdyttää liikaakin.
Laittaminen puskurin alapuolisista aukoista oli vain turhan hankalaa, rystyset verillä pitää sinun näitä konsteja kokeilla. :)
En nyt satu muistamaan, millaiset aukot S60:ssa ovat vai puskuri poistamalla jotain tuketta eteen. Hitto, kun ei saa laitettua vain nokkapellin ylös nostamalla.
Vaihdekeppi liikkui myös kuin kesäkelillä, kun kone lämpeni normaaliin.

Pahvivirityksiä olen talvisin laittanut mutta hyöty on ollut aika vähäistä. Keulaan on hankala on saada  mahtumaan mitään, S60 sama homma kun V70. Polvillaan siinä joutuu ähisemään voimasanoja säästämättä  :tickedoff:  Onkohan siniseltä saatavissa mitään virallista suojamuovia keulalle?
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ristus - 29.11.2010, 17:48:22
Mulla on omassa ihan orkkis puskuriaukon peite mutta ei siitä oo mitään apua, maskin jos vetää umpeen niin toimis varmaan...
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 29.11.2010, 19:08:43
Mulla on omassa ihan orkkis puskuriaukon peite mutta ei siitä oo mitään apua, maskin jos vetää umpeen niin toimis varmaan...

Mikä malli sulla on? Onko peitelevy puskurin alaosassa?
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ristus - 29.11.2010, 19:11:19
Mikä malli sulla on? Onko peitelevy puskurin alaosassa?
S40 -99 joo puskurin alareikään on se peite, tai oikeemmin se on kovamuovinen tulppa siihen reikään.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: pomo - 29.11.2010, 19:18:04
Siis reilun 20 pakkasilla ilman ardiccia?

Kyllä itelläkin jos lohkiksesta ottaa niin pari kilsaa menee niin alkaa automaatti puhaltamaan kuumaa :)
Tänäkin aamuna -23 ja ajoin tuohon muutaman kilometrin päähän niin jo alko haaleeta hönkiin.
Johdon nokassa n. 2 tuntia. Ja ilman lisälämmitintä.   :)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ristus - 29.11.2010, 19:20:47
joo no saa sen lehmänhenkäyksen aikaan kyllä heti pihasta lähtiissä mutta ei se lämmitä kuin huurua lasista(mikä on ihan ok)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: pomo - 29.11.2010, 19:24:11
joo no saa sen lehmänhenkäyksen aikaan kyllä heti pihasta lähtiissä mutta ei se lämmitä kuin huurua lasista(mikä on ihan ok)
Mitä huurua? Ei tuolla kylmässä tallissa sellasta kerry.   ;)
Mutta oikeesti, kyllä tuo alkaa lämpiämään jo alle 10 kilometrin kun vaan pääsee maantielle. Tänä aamuna ihan tossa kylillä tuli vaan pörrättyä.

Täytyy huomen aamulla kattoo paremmin ja kertoo sitten.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ristus - 29.11.2010, 19:26:23
onnellinen jonka ei tarvia avomalla pitää autoa parkissa ;)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: pomo - 29.11.2010, 19:29:28
onnellinen jonka ei tarvia avomalla pitää autoa parkissa ;)
Kyllä talli helpottaa kivasti, varsinkin kun ei ole haarotus sarjaa sisätiloihin.   :P
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ribbe - 29.11.2010, 20:43:03
Tänäkin aamuna -23 ja ajoin tuohon muutaman kilometrin päähän niin jo alko haaleeta hönkiin.
Johdon nokassa n. 2 tuntia. Ja ilman lisälämmitintä.   :)
Itellä ei haaleaa hönkäile, kun automaatti alkaa puhaltamaan vasta kun koneessa lämpömittari nousee. Sitten onkin tuulitunneli loppu työmatkan.

Omasta kokemuksesta voi sanoa että bensa volvossa on jotain vikaa jos pitää ruveta tulppaamaan keulaa. Viime talven kovilla pakkasilla (alle -30C) ei 9km maantieajossa ihan noussu moottori täyteen lämpötilaan, mutta aina sai sisälle t-paita kelit :pomo:
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: pomo - 29.11.2010, 20:58:17
Itellä ei haaleaa hönkäile, kun automaatti alkaa puhaltamaan vasta kun koneessa lämpömittari nousee. Sitten onkin tuulitunneli loppu työmatkan.

Omasta kokemuksesta voi sanoa että bensa volvossa on jotain vikaa jos pitää ruveta tulppaamaan keulaa. Viime talven kovilla pakkasilla (alle -30C) ei 9km maantieajossa ihan noussu moottori täyteen lämpötilaan, mutta aina sai sisälle t-paita kelit :pomo:
Automaatilla mullakin. Puhaltaa vaan tollasessa lyhyessä ajossa liian paljon, jäähtyy samalla liikaa. Mut jos heittäää aut off ja sopivan nopeuden niin tulee lämpösempää.   ;)

Bensalla juu mutta ei ihan onnistu välttämättä riisselillä.   :-\
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: (Miksu) - 29.11.2010, 21:34:37
Itsellä V70 D5 -05  ardic siellä on nyt pöhissyt kun on kylmä tullut, mutta yllätys yllätys, se alkoi tekemään jäähdytysnestelammikkoa alleen :D
Ehkäpä tuon jumalten luoman laitteen korjaan tässä ihan lähiaikoina, niin ei tarvitse hävetä sitä vesihöyryä, joka sieltä nousee, kun pistää lämmittimen käyntiin :)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 29.11.2010, 22:41:39
Lämpeehän tuo bensavolvo sisältä, paremmin ku huono sauna jos haluaa mutta moottorilämmöt sais nousta hiukan nopeemmin. En ole päässyt sinuiksi ilmastoinnin automatiikan kanssa joten mulla aina manuaaliasennossa. Kylmällähän se imee pakosarjan päältä lämmintä ilmaa koneeseen.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ribbe - 30.11.2010, 07:34:28
En ole päässyt sinuiksi ilmastoinnin automatiikan kanssa joten mulla aina manuaaliasennossa. Kylmällähän se imee pakosarjan päältä lämmintä ilmaa koneeseen.
Kaikki vain Aut-asentoon ja valitaan sopiva lämpötila :). Itsellä on sama 22 kesät talvet.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ristus - 30.11.2010, 08:45:01
Kaikki vain Aut-asentoon ja valitaan sopiva lämpötila :). Itsellä on sama 22 kesät talvet.
Kuin myös
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: VäLKKy - 30.11.2010, 09:04:53
Kaikki vain Aut-asentoon ja valitaan sopiva lämpötila :). Itsellä on sama 22 kesät talvet.

Näin juuri, jaksa roplata niitä säätöjä. :)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: jogiin - 30.11.2010, 11:08:40
joo no saa sen lehmänhenkäyksen aikaan kyllä heti pihasta lähtiissä mutta ei se lämmitä kuin huurua lasista(mikä on ihan ok)
Mitä huurua? Ei tuolla kylmässä tallissa sellasta kerry.   ;)
Mutta oikeesti, kyllä tuo alkaa lämpiämään jo alle 10 kilometrin kun vaan pääsee maantielle. Tänä aamuna ihan tossa kylillä tuli vaan pörrättyä.

Täytyy huomen aamulla kattoo paremmin ja kertoo sitten.
Ei mulla ainankaan viime talvena ollu huurtumis ongelmia, tai vähän oli mut sekin johtu siitä että puhallus suuntien muuttokseen tarvittava alipaine letku oli irrotettu  :idiot2: laitettu ahtomittarin letkutilalle... Nyt toimii kun haaroitin liittimen. Viime talven auto seiso ulkona... Nyt on talli käytössä  :)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: pomo - 30.11.2010, 16:25:08
Mutta oikeesti, kyllä tuo alkaa lämpiämään jo alle 10 kilometrin kun vaan pääsee maantielle. Tänä aamuna ihan tossa kylillä tuli vaan pörrättyä.

Täytyy huomen aamulla kattoo paremmin ja kertoo sitten.
N. 10 kilometriä ja termostaatti aukes, pihalla pakkasta -18.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ribbe - 30.11.2010, 17:09:41
onkohan tässä omassa rakkineessa vikaa kun ei tyhjä käynnillä nosta lämpöjä. Taitaa flekti pyöriä vaikka ei ole kone lämmin. Tai sitten täysiä huutava lämmityslaite on niin tehokas jäähdytin että se aiheuttaa tuon.

Edit: oli tuo lämppäri. Pikkuisen puhallusta vähemmäksi niin johan alkoi mittari nousta.  ei taida tämä eko-moottori tuottaa hukkaenergiaa tarpeeksi joutokäynnillä ;D
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Aukki - 30.11.2010, 17:22:35
ei taida tämä eko-moottori tuottaa hukkaenergiaa tarpeeksi joutokäynnillä ;D

Ei taida kovin suurta kitkaa/lämpöä tuossa mikään muu enää aiheuttaa kuin hankintahinta.  :)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: pomo - 30.11.2010, 17:54:10
onkohan tässä omassa rakkineessa vikaa kun ei tyhjä käynnillä nosta lämpöjä. Taitaa flekti pyöriä vaikka ei ole kone lämmin. Tai sitten täysiä huutava lämmityslaite on niin tehokas jäähdytin että se aiheuttaa tuon.

Edit: oli tuo lämppäri. Pikkuisen puhallusta vähemmäksi niin johan alkoi mittari nousta.  ei taida tämä eko-moottori tuottaa hukkaenergiaa tarpeeksi joutokäynnillä ;D
Otit automatiikan pois?   :nohnoh

 ;D
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ribbe - 30.11.2010, 18:04:20
Otit automatiikan pois?   :nohnoh

 ;D
Juu otin kokeilun vuoksi. Laitoin jo takas päälle.  :)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: pomo - 30.11.2010, 18:10:57
Juu otin kokeilun vuoksi. Laitoin jo takas päälle.  :)
Volvon puhallin on niin tehokas että jäähdyttää reilusti. Jos tyhjäkäynnille jättää niin kannattaa ottaa hieman maltillisempi fööni niin pysyy lämmöt hieman edes kurissa.   :)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Mariini - 30.11.2010, 21:42:33
Onko näihin uusiin/nykyisiin koneisiin minkälainen esilämppäri kun Volvon oma kataloogi ei kerro mitään? Onko se lohko, letku vai säteily? Nyt ei puhuta Webasta  :hello:
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: (Miksu) - 30.11.2010, 22:01:27
Onko näihin uusiin/nykyisiin koneisiin minkälainen esilämppäri kun Volvon oma kataloogi ei kerro mitään? Onko se lohko, letku vai säteily? Nyt ei puhuta Webasta  :hello:

Letkulämmitin

Joihinkin moottorimalleihin näkyy löytyvän myös lohkolämmitintä...  kai joihinkin bensavehkeisiin..
Näitä asennusohjeita pikaselailemalla tuo homma selviää.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.aspx
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ribbe - 30.11.2010, 23:49:47
Onko näihin uusiin/nykyisiin koneisiin minkälainen esilämppäri kun Volvon oma kataloogi ei kerro mitään? Onko se lohko, letku vai säteily? Nyt ei puhuta Webasta  :hello:
Polttoaine lämppäriä ei saa uusiin enää kuin tehdasasennuksena. Tuontiautoonkaan ei saa Volvolla laitettua webastoa. :idiot2:
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 01.12.2010, 15:56:29
Kaikki vain Aut-asentoon ja valitaan sopiva lämpötila :). Itsellä on sama 22 kesät talvet.

Mulla ei koskaan ole automaatilla, itse valitsen mihin haluan puhallusta ja minkä verran  ;)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Kaide - 02.12.2010, 16:33:19
D5:ssa letkulämmitin sisähaaralla sekä Eber ( taitaa olla Artic) kellolla josta automaatti käynnistys poistettu. Tarvittaessa maskiin mustaa jesse teippiä peitoksi 8)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: The moose - 02.12.2010, 19:42:14
kuinkahan vaikeeta olis laittaa bensa volvoon diesel webasto?  :idiot2:

tarviiko polttoaine säiliö olla virallinen vai käykö esim jauhesammuttimesta tehty? tai vanha rekan ilmasäiliö?

webastoja on käytettyinä joskus saatavilla (mettäkone purkamolla)

T: ELK
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: TVS - 02.12.2010, 21:54:20
kuinkahan vaikeeta olis laittaa bensa volvoon diesel webasto?  :idiot2:

tarviiko polttoaine säiliö olla virallinen vai käykö esim jauhesammuttimesta tehty? tai vanha rekan ilmasäiliö?

webastoja on käytettyinä joskus saatavilla (mettäkone purkamolla)

T: ELK
Helppoa: tuot mulle sen diesel wepaston, ja saat multa bensa-ardicin tilalle. Win-win tilanne kato ::)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 03.12.2010, 21:01:10
Letkulämmitin vaan ihmetyttää... Reilun lämmityksen jälkeen tungin kädet kyynärpäätä myöten pannuhuoneeseen... letkulämmitin ja pieni matka letkuakin on lämmin mutta koneen kyljessä kärsii jo kättä pitää ihan huoleti. Autokin oli vielä tallissa eli ympäristön lämpötila ei ollut pakkasella. Mites muilla nuo letkulämppärit puhkuu lämpöö? Pitääköhän lähteä varaosamyyjää moikkailemaan  ???
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: -jadi- - 03.12.2010, 21:46:28
1½ - 2 tuntia letkulämmitin päällä kylmässä tallissa ja mittari näyttää 25 - 29 astetta moottorin lämpötilaksi.
Haalealtahan tuo käteen tuntuu, mutta riittävän lämmin. Auto V70 D5 -08.
Autossa olevat silmälasit pitää aina muistaa laittaa ensin hetkeksi tuulilasisuuttimen päälle lämpiämään, etteivät huurru kun laittaa silmille.  8)  Ei ole sisätilanlämmitintä.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 03.12.2010, 22:35:25
1½ - 2 tuntia letkulämmitin päällä kylmässä tallissa ja mittari näyttää 25 - 29 astetta moottorin lämpötilaksi.
Haalealtahan tuo käteen tuntuu, mutta riittävän lämmin. Auto V70 D5 -08.
Autossa olevat silmälasit pitää aina muistaa laittaa ensin hetkeksi tuulilasisuuttimen päälle lämpiämään, etteivät huurru kun laittaa silmille.  8)  Ei ole sisätilanlämmitintä.

Oot tarkemminki tutkinut... mistä/millä mittarilla olet saanut noi lämpötilat?
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: -jadi- - 04.12.2010, 16:20:56
Oot tarkemminki tutkinut... mistä/millä mittarilla olet saanut noi lämpötilat?

Kun alkoi kiinnostaa, että mikä se jäähdytysveden lämpötila oikein on, niin ostin ScangaugeII -mittarin. Autossani ei siis ole lämpömittaria.
Pitemmässä maantieajossa näyttää maski ummessa 85-88 astetta, mutta heti kun joutuu hiljentämään, niin lämpötila putoaa.

Ihan kotimaasta tilasin, olisi saanut ulkomailta halvemmalla, mutta periaatteessa ostan Suomesta.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 04.12.2010, 17:25:04
Kun alkoi kiinnostaa, että mikä se jäähdytysveden lämpötila oikein on, niin ostin ScangaugeII -mittarin. Autossani ei siis ole lämpömittaria.
Pitemmässä maantieajossa näyttää maski ummessa 85-88 astetta, mutta heti kun joutuu hiljentämään, niin lämpötila putoaa.

Ihan kotimaasta tilasin, olisi saanut ulkomailta halvemmalla, mutta periaatteessa ostan Suomesta.

Toihan on sellanen OBD-porttiin liitettävä laite? Olis varmaan kätevä vehje moneen tärkeään ja vähemmän tärkeään juttuu  :)
Mikähän lämpö olis jollei maski olisi ummessa. Hyvä tuotakin on seurata niin näkee että termari ja lämppäri toimii.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: -jadi- - 14.12.2010, 10:41:31
Jatketaas kokeiluja:
Sunnuntaina parhaimmillaan auton mittarissa -26 astetta ja ajaessa pitkää matkaa tuntui  kytkin ja vaihteet hieman jäykiltä.
Autossa puskurin alaosa peittämättä, yläosa tukossa jo. Imuilman lämpötila muutaman asteen korkeampi kuin ulkoilma.
Lämpömittari näytti reilua 70 astetta moottorissa, lisälämmitin päällä, mutta tuossa lämpötilassa ei ilmeisesti mene enää uudestaan poltto päälle.

Laitoin sen alaosankin melkein tukkoon, vain yksi rivi reikiä auki välijäähdyttimelle.
Eilen pari tuntia lämmitystä, Webasto päälle ja ajoon. Lämpötilat lähdössä autotalli vajaat -10, moottori +30, ulkoilma -19 ja imuilma nollan tienoilla.
Moottori lämpesi vajaan 20 km matkalla yli 80 asteen ja mikä ihmeellisintä, imuilma pysyi vähän plussan puolella ajossakin  :o .
Kytkimen ja vaihteiden toiminnassa ei minkäänlaisia hidastuksia, ohjaus myös kevyt.
Edelleen moottorin lämpötila putoaa moottorijarrutuksessa ja valoissa seisoessa, kabiinin lämmitys vaatii omansa.

Kun nyt on ennustettu pakkasten jatkuvan, niin keula saa olla tukkeessa ihan rauhassa,
Scangaugelta on vain seurattava moottorin lämpötiloja, jos ilmat lauhan puolelle heittää.
Mustateippi on helppo repiä pois.



Lisähuomioita omasta autosta:
Pakkasella vipu kääntää automaattisesti imuilman oton jäähdyttimen ja moottorin väliseen tilaan, ei siis pääse lumipölly tukkimaan ilmanputsaria.
Kuvassa kesäasennossa.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/imupuolen%20juttuja/P8030008-1.jpg)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: o_j - 14.12.2010, 15:33:01
360 b200k-piha/jääratarassi on todellakin muuttanu mun käsitysen vanhoista volvoista ja erityisesti vanhoista pikkuvolvoista. S* Kelissä kun kelissä (kop kop) hörähtää käymään, ja vielä helpon olosesti. Urheesti ponnistaa aina kahen viikon lumikinoksen alta liikkeelle, on niin symppis peli etten oo raaskinu pahemmin ees kenkiä. :2funny:
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: jako740 - 30.12.2010, 21:44:37
 :hello: 1996 940 farkku B230FK, lämpenee kovilla pakkasilla hyvin. Sisällä bermuda keli ja koneessa mittarin mukaan normilämmöt(puolessa välissä). Ei laske valoissa seistessä eikä tyhjäkäynnillä. Mulla manuaali systeemit ja lämpösäädin 3/4 teholla ja flekti 2/5 asennossa. Suutin on tuulilasi/jalkatila asennossa. Ei pihistellä bensalla :2funny: Dieselin ongelma, varsinkin uudemmilla on liian hyvin suunniteltu kone(ei hukka lämpöä).
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ristus - 31.12.2010, 13:24:53
Ihan typerä kysymys mutta onko patentoitu semmosta letkulämppäriä johon olis intektoituna kiertovesipumppu?

Meinaan olis aika tehokas paketti...
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: jaskajokunen - 31.12.2010, 13:34:17
Ihan typerä kysymys mutta onko patentoitu semmosta letkulämppäriä johon olis intektoituna kiertovesipumppu?

Meinaan olis aika tehokas paketti...

Kuulostaisi todella toimivalta ratkaisulta, harmi vaan, että jos jompaa kumpaa lämmitin valmistajaa lähestyy vievät keksinnön käsistä.
Itselläkin on parikin ideaa, mutta niiden valmiiksi saaminen on jäänyt tuon "rosvouksen" vuoksi tekemättä.
Patentin hankkiminen on niin kallista, ettei siihen ole rahkeita.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ristus - 31.12.2010, 13:38:09
kun olis ensin googlettanu niin olis löytynyt heti eli tossa jos muita kiinnostaa... http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=FI siis lisäosat ja tarvikkeet kohdassa on tuo laite

Calixilla on kiertovesipumppu lämmityssarjaan liitettäväksi... pitää kysyä hintaa tommoselle..


Pumpkitillä
Tuotenumero: 17 62010
Pumppu kierrättää lämmitettyä jäähdytysainetta jäähdytysjärjestelmässä, jolloin koko moottori lämpiää nopeasti ja tehokkaasti.

Pumpkit-sarjaan kuuluu 12V:n pumppu, kannantin, muuntaja (230V/12V) ja tarvittavat kaapelit. Se on helppo integroida olemassa olevaan moottorinlämmitysjärjestelmään. Pumppu käynnistyy automaattisesti aina, kun lämmitin lähtee käyntiin.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: sheiggi - 31.12.2010, 17:11:03
Tuommonen letkulämppäri-kiertovesipumppu hässäkkä olis kyllä oikeesti hyvä. Täytyy kyllä sanoa että tää nykynen T5 automaagi askilla on hitaampi lämpenemää ku vanha kasipuokki vapari tinavitosella. Oikeesti tuo kasipuokki ilman ilmastointia oli todella lämmin ja nopeesti lämpöä puhaltava laitos. Tää nykyinen ahdettu vitonen lämpenee hitaammin, ja pakkasilla ei nouse lämpömittari yhtä korkeelle ku kesällä vaikka termostaattikin vaihdettiin. Wahlerin kävin ihan salvasta hakemassa. Ja tuota automaatti ilmastointia ei saa millään semmosiin säätöihin että lämpenis yhtä nopeesti kabiini ku vanhassa karvalakissa, käytän siis alkuun manuaali säätöjä ja kun alkaa lämpöä tulemaan niin laitan automatiikan hoitamaan hommat. Eniten näin pakkasilla häirinnyt kun lähtee suoraan maantielle ajamaan niin viima pitää aisinin sen verta viileenä että vaihdot välillä aika teräviä ja saa ajaa sen 10 km ennen kuin lukittaa nelosen turbiinin. Ja ihan vaa tiedoks että laatikko on ajettu vähän vajaa 260 000 ja öljyt on vaihdettu kolmesti, viimeksi 45 000 sitten..
Ja lämppärinä mulla on se enemmänkin uskoa vahvistava säteilijä, jotenki vaan oli semmonen mielikuva että turboissa olis ollu ensiasennus lämppärinä letkulämppäri..  :o 
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Raid - 31.12.2010, 21:39:13
Ainakaan omassa v70 04ses lämppäri ei edes ala puhaltamaan mitään automatiikalla kabiiniin  ennekuin moottori on lämmennyt.
Jos haluaa vielä nopeammin lämpiävän laittaa sisäkierron päälle, se vaan pitää muista kytkeä aika nopeasti poies muuten vetää lasit huurun sisältä.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Pyssy - 02.01.2011, 03:17:22
...
Wahlerin kävin ihan salvasta hakemassa.
...
Wahler osaa tehdä termostaatin.  Toimii ja kestää.
 
Halpatarvikkeissa on sellainen vika, että ne aukeavat raolleen jo haaleassa koneessa, ja lämpö ei pakkasella nouse kunnolla.  Ajan mittaan ilmiö vaan pahenee, ja termostaatti on parin talven jälkeen vaihtokunnossa.

Jos autossa on sisäkierto, sitä kannattaa kovilla pakkasilla käyttää.  Linja-autossa saa sisäkierto olla koko ajan päällä, ainakin kaupunkiliikenteessä, kun ovia auotaan jatkuvasti.  Jos auto on täynnä märkää väkeä, huurtuvat ikkunat sisäkierrolla muutamassa sekunnissa.  Räntäsateessa ollut newfoundlandinkoira huurruttaa ikkunat tehokkaasti, vaikka miten säätäisi lämppäriä.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: o_j - 02.01.2011, 12:41:01
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/360gl/SAM_0013.jpg?t=1293964740)

Jos joku kysyy että millasen hiilijalanjäljen mun volvoni jättää niin on helppo vastata. ::) ;D
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: jako740 - 02.01.2011, 14:43:11
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/360gl/SAM_0013.jpg?t=1293964740)

Jos joku kysyy että millasen hiilijalanjäljen mun volvoni jättää niin on helppo vastata. ::) ;D
:D Varsinainen "jalanjälki".   ekoilijat vetäköön *tumppuun->
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: EMX - 02.01.2011, 18:15:09
Vanhemmilla oli joskus '03 S60 2.4 140hp ja se kyllä lämpeni nopeesti. Tuulilasin kuuraan suli ensimmäinen aukko parissa minuutissa tyhjäkäynnillä ilmastointi automaattiasennossa. Itellä oli silloin V40 2.0T ja se oli hitaampi lämpenemään vaikkei sekään kylmä auto ollut. Nykyinen nokivasara olisi ihan toivoton talviauto jos ei eberi jeesaisi.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: o_j - 03.01.2011, 00:22:11
:D Varsinainen "jalanjälki".   ekoilijat vetäköön *tumppuun->

Eikä muuten oo ees huudatettu, vaan lyöty kylmiltään käymään ja annettu käydä se aika mikä lumien harjailuun menee. :D
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 03.01.2011, 00:43:51
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/360gl/SAM_0013.jpg?t=1293964740)

Jos joku kysyy että millasen hiilijalanjäljen mun volvoni jättää niin on helppo vastata. ::) ;D

Äänestän tätä vuoden luontokuvaksi!!
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: D5GT - 05.01.2011, 08:50:57
Toi kuva muistuttaa miten autot on vuosien varrella puhdistuneet. -87 740 TD jätti vastaavia merkkejä käynnistyspaikalle, aikanaan uutenakin, vaiva tuskin on parantunut vuosien ja kilsojen myötä. Nykyiset D5:set ei juuri jälkiä jätä.

-eihän toi tullut bensavehkeestä -eihän?
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: o_j - 05.01.2011, 21:36:37
-eihän toi tullut bensavehkeestä -eihän?

Arvaa ;D B200K 238tkm, oon vähän pohtinu pitäskö kiinnostua mistä toi väri tulee, kun nesteitä ei näytä kuluvan. ??? Päästöarvotki oli viime maaliskuussa ollu ihan ok. Auto siis kilvetön ja radalla tällä hetkellä. ;)
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: patokaa - 06.01.2011, 21:36:56
Noihin akkuongelmiin, itellä kans bensa S80, jossa oli uudenkarheena ongelmia akun kanssa, ja laiettiin sit se volvon dieselin akku (jotain 90Ah se on tms.) ja sen jälkeen ei oo ollu ongelmia, ja sama akku on yhä (laitettiin ehkä 2002)  :D
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: D5GT - 07.01.2011, 15:10:01
Arvaa ;D B200K 238tkm, oon vähän pohtinu pitäskö kiinnostua mistä toi väri tulee, kun nesteitä ei näytä kuluvan. ??? Päästöarvotki oli viime maaliskuussa ollu ihan ok. Auto siis kilvetön ja radalla tällä hetkellä. ;)

Tuskin tossa hangessa näkyy niitä mitattavia saasteita ;D tai anturit pitää noin isoja ohilentäviä partikkeleita ufoina.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: B30A - 08.01.2011, 21:37:15
Hehe, toi nokinen hankikuva oli hyvä. Samanlaisen jäljen jättää huippuvihreä B30A (C303:ssa)voimapesä kun sen täräyttää tulille, aiemmin kaupungissa riutuessa tuli sotkettua naapurin pikkukipon kyljet kun spadari puhalsi silloin helmasta sivulle ja tuohan käy kylmänä aika paksulla...  :P
Toki sillä on sotkettu tallissa vähän seiniä sun muuta kivaa. Nyttemmin jälki tulee korkeammalle kun pakoputki ulostautuu takalokarista ~80cm korkeudella.

TalviVolvoilu sujuu aika mukavasti frouvan V70 nakuttajalla. Kabiinissa tarkenee ihan ok. Calix lohkolämppäri ja joku Defan vanha sisäpuhallin, tärkeintä on kohtuu puhtaat ikkunat eikä sisälämmöllä lähtiessä ole niin väliä.

Pieni talvikiusa tulee lumen pakkautuessa takavanteisiin, ja jonkin verran jäätää takajarruja sen vuoksi. Kässäri ei siis jäädy vaan takasatulat saavat sen verran lumipesua että pientä jumitusta on havaittavissa kun lähtee. Varsinkin kun en ole raitiovaununkuljettava ja osaan/tykkään ajella ajourien sivussa.
Jaa niin, nahkapenkit on /c:stä. Inhan kylmät, frouva roudannut oikein lampaantaljan ettei tavara kohmetu...  Vaikka ovat vaaleat niin kesälle ne ovat sitten paahtavat.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 09.01.2011, 14:10:55
Pieni talvikiusa tulee lumen pakkautuessa takavanteisiin, ja jonkin verran jäätää takajarruja sen vuoksi. Kässäri ei siis jäädy vaan takasatulat saavat sen verran lumipesua että pientä jumitusta on havaittavissa kun lähtee. Varsinkin kun en ole raitiovaununkuljettava ja osaan/tykkään ajella ajourien sivussa.
Jaa niin, nahkapenkit on /c:stä. Inhan kylmät, frouva roudannut oikein lampaantaljan ettei tavara kohmetu...  Vaikka ovat vaaleat niin kesälle ne ovat sitten paahtavat.

Kannattaa kokeilla ns. siankorvia taka-akselille. Ei kustanna kun muutaman euron ja pitäis vähentää moskan kertymistä takavanteisiin.

Lampaanvillaiset kalsarit jalkaan niin tarkenee nahkapenkeillä  :D Lämpiäähän ne aika nopeesti mutta alkuun tietty kylmät. Kesällä ilman paitaa liimautuu penkkiin kuin parempaankin urheiluautoon  ;) Jäähdytettävät nahkapenkit kuulostaa järkevältä lisävarusteelta.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Ribbe - 12.01.2011, 08:01:43
Kannattaa kokeilla ns. siankorvia taka-akselille. Ei kustanna kun muutaman euron ja pitäis vähentää moskan kertymistä takavanteisiin.
Täältä tulee noille kannatusta, eka talvi menossa eikä ole keränny lunta vanteisiin yhtään. Edellisinä talvina piti kerran viikkoon pahimmillaan puhdistaa vanteita.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Carcha - 12.01.2011, 11:16:01
855R -96 välijäähdytin alko jäätyilee tuossa ensimmäisillä kovilla pakkasilla, piti aina tyhjäkäyntiä harrastaa 5-10min ennenku liikkeelle pääsi. Tuossa nyt sitten tekohengityksenä käytin sitä +10 asteisessa hallissa yön, oli tullu hirveet läjät vettä alle, tietty tyytyväinen olin ja lähdin ajelemaan maantielle. Kotona seuraavana aamuna välijäähy jäässä.  ???

Ajelin sitten Iisalmeen montulle kattelee tilannetta tarkemmin, otettiin muovisuoja irti kuulerisyylärikenno-nipun alta, coolerin 1-2millin reikä oli paikallaan, sisältä ei tiputellu mitään eikä alaletkun reijästä tuntunut mitään ylimääräistä öljyä tms. No sit kattelin sitä muovisuojaa, niin siihen "koteloon" siinä muovisuojan sisäpuolella oli muodostunu jäästä semmonen hieno välijäähyn muotoinen "muotti", ja kondensioreijän alapuolella noin 3cm halkaisijalta sulanut alue :D Eli ilmeisesti ajossa on tuosta puskurin ~50cm reijästä ottanut lunta sisään ja se ei ole sitten siitä pakkasilla mihinkään päässyt (kotelossa oleva reikä on eri kohtaa kuin tuo välijäähdyttimen vesireikä), korkeintaan sulanut syylärin lämmöstä ja siirtynyt alemmas jäätyilemään. Eli kondensiovesi ei ole päässyt sieltä cuulerin sisältä mihinkään, ja näin ollen jäätynyt erittäin herkästi.

Ei siinä, superloonilla vaan tuo reikä tukkoon ja ajoon. Nyt on lauhat kelit niin ei tiedä, auttaako tuo pakkasilla, mutta ainakin lumi pysähtyy tehokkaasti tuohon viimasuojaan ja tarkeneepahan taas sisälläkin.

Oli aiemmin jo suunnitteilla tuo puskurin tukkiminen (kiitos SVFän ja VRCFän foorumien  ;)) Mutta en ollut pahvilla sitä saanut, kun siinä ei sopivia lokosia sille oikein ole. Isäukko sitten tuota superloonia ehotti ja hyvinhän se toimii, ei se ilmastoinnin kennokaan siinä lämpiä talviajossa yhtään, eli voi olla vaikka kennossa kiinni...

Semmosta tarinaa, ensimmäinen talvi tällä autolla.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: B30A - 12.01.2011, 11:21:21
Olikos noita siankorvia myös tähän I-koppaiseen pitkäkattoon? Toinen kysymys. Kuinka alas ne tulevat (tukivarsista?), ajellaan paljon pikkutiellä jossa mennään pohja lumessa. Jos ovat kovin matalalla niin nehän jää pian matkalla.  ???
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: skebazu - 12.01.2011, 11:41:39
joutuuko moni käyttämään v70:ssä talvella pahvia nokalla ? itse jouduin virittelemään sellasen ku maantie nopeuksissa meinasi lämmöt tippua.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Wolvis - 12.01.2011, 15:26:33
Eipä oo ollu keulilla pahvia sinä aikana ku toi volvo mulla ollu, lämpenee ajelles mun mielestä nopeestikkin  ???
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: s.e - 12.01.2011, 16:04:58
Tuo kylmeneminen on ongelma itselläkin. Liekö laiska termostaatti kun ei pidä lämpöjä kylmällä ajaessa. Heti kun pysähtyy niin lämmöt vähän nousee mutta ajaessa tiputtaa taas ihan alarajalle. Ja lämpöä kaipais kun meinaa nuo ikkunat pysyä kans jäässä varsinkin takana. Auto siis oli V70-99.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: skebazu - 12.01.2011, 17:42:30
Tuo kylmeneminen on ongelma itselläkin. Liekö laiska termostaatti kun ei pidä lämpöjä kylmällä ajaessa. Heti kun pysähtyy niin lämmöt vähän nousee mutta ajaessa tiputtaa taas ihan alarajalle. Ja lämpöä kaipais kun meinaa nuo ikkunat pysyä kans jäässä varsinkin takana. Auto siis oli V70-99.

jep täysin sama homma.. epäilen myös termostaattia, kun vain saisi aikaiseksi vaihtaa  :pomo:
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 13.01.2011, 09:20:53
Olikos noita siankorvia myös tähän I-koppaiseen pitkäkattoon? Toinen kysymys. Kuinka alas ne tulevat (tukivarsista?), ajellaan paljon pikkutiellä jossa mennään pohja lumessa. Jos ovat kovin matalalla niin nehän jää pian matkalla.  ???

Tarkoittanet V70:tä? Kun kävin ostamassa omia siankorviani niin myyjät joutui aika pitkään selailemaan koneelta ennen kuin ne löytyi vaikka myyjä kyllä muisti että sellaisia on asenneltu noihin. Käsittääkseni on samanlaiset 850:stä lähtien... Ainakin saatavilla vaikkei ihan samat olisikaan.
Kyllähän nuo aikamoiset hörökorvat on, pituutta noin 15 cm, kiinnitetään just takatukivarsiin. Ne on muovia ja varmaan kestää kohtuullisesti iskuja. Näyttävät samalta muovilta kuin kuraläpätkin ja ne ainakin kestää rotvallin reunoja tosi hyvin. Vaikka hajoisikin niin menetys rahallisesti ei ole kovinkaan mittava.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: D5GT - 13.01.2011, 10:19:23
Eikös noi siankorvat ohjaa ilmaa kohti vannetta, että pysyis puhtaana? Jos mennään pohja lumessa tehnee sen saman lumelle?

Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: Silverfang - 13.01.2011, 13:11:07
Eikös noi siankorvat ohjaa ilmaa kohti vannetta, että pysyis puhtaana? Jos mennään pohja lumessa tehnee sen saman lumelle?

Sen tarkemmin ei ole tiedossa niiden aerodynaamisia ominaisuuksia mutta sinisen myyjä ties kyllä liankertymisongelman hyvin avoimien vanteiden kanssa. Kurakelillä ajaessa ilman ohjaimia kura lentä vanteista kaaressa sivullepäin. Jotain pyörteitä sinne pyöräkoteloon muodostuu sopivilla vanteilla.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: B30A - 13.01.2011, 16:15:24
Kiitoksia vastanneille. Auto on tosiaan V70. Pitää laittaa korvat harkintaan, saa sitten nähdä miten homma toimii.
Kesällä vanteisiin kertyy hiekkatien hiekkaa ja kiviäkin, vanteet Volvon omat orkkisalut. Talvella on sitten lunta, peltivanne kapselilla. Lumi ei tunnu kovin herkästi aiheuttavan epätasapainoa, hiekka ja kivet taas rupeavat täristämään joten vanteita saa olla huuhtomassa sisäpuolelta useamman kerran kesässä. Riippuen vähän sateista.
No, eipä se olekkaan enää talviVolvoilua...  :buck2:
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: tuliste - 01.08.2013, 14:15:04
Talviaihe, mut kesällä hiekkakerros vanteis, tarkempaa nimitystä siankorville jos kyselis sinisen tiskiltä taikka onks muualla noita myynnis?  ELK
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: kenppi - 30.10.2013, 09:18:55
Mistä olette vieneet sisähaaran läpi hyttiin? Autona v70 -06 bensa.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: D5GT - 30.10.2013, 10:22:15
Korjaamon faq - osiossa on linkki Volvon alkuperäisten lisävarusteiden asennusohjeisiin, sieltä löytyy ohje lohkolämppärillekkin.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: VäLKKy - 30.10.2013, 10:53:02
Mistä olette vieneet sisähaaran läpi hyttiin? Autona v70 -06 bensa.
Korjaamon faq - osiossa on linkki Volvon alkuperäisten lisävarusteiden asennusohjeisiin, sieltä löytyy ohje lohkolämppärillekkin.

Laitetaan vielä suora linkki: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70%2800-08%29/2006/2.5T/all/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-149226-1/V70_%2800-08%29_2006
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: kenppi - 30.10.2013, 11:18:35
Paljon kiitoksia!  P>

Voiko keskikonsolin kylkeen vänkärin puolelle huoletta laittaa sisälämppärin kiinni? Defan terminin olisin laittamassa.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: TapioR - 30.10.2013, 12:11:34
Paljon kiitoksia!  P>

Voiko keskikonsolin kylkeen vänkärin puolelle huoletta laittaa sisälämppärin kiinni? Defan terminin olisin laittamassa.
Siinä se termiini minulla ainakin on kiinni.
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: tuliste - 01.02.2014, 16:39:30
Talviaihe, mut kesällä hiekkakerros vanteis, tarkempaa nimitystä siankorville jos kyselis sinisen tiskiltä taikka onks muualla noita myynnis?  ELK
Nyt sitten lunta kun lopulta tuli, takavanteis sentin kerros lunta !!!!! Millä nimellä ilmanohjaimia etsis ?? ELK ELK
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: veikko - 01.02.2014, 16:52:40

Talviaihe, mut kesällä hiekkakerros vanteis, tarkempaa nimitystä siankorville jos kyselis sinisen tiskiltä taikka onks muualla noita myynnis?  ELK
Nyt sitten lunta kun lopulta tuli, takavanteis sentin kerros lunta !!!!! Millä nimellä ilmanohjaimia etsis ?? ELK ELK
Kuraantumissuoja  31201702
Otsikko: Vs: TalviVolvoilu
Kirjoitti: tuliste - 11.02.2014, 08:03:03
Kuraantumissuoja  31201702
 
Jep, löyty jopa hyllystä Lpr siniseltä