Autodiagnoosi  Carcom Oy

Peltityöt kerralla niin että kestää?

  • 103 Vastauksia
  • 89498 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa firebolt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • Custom Farm Motorcycles
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #30 : 01.03.2012, 22:25:42 »
Ja lyijy rautaa... sitähän tässä ollaan vailla? nykytina valahtaa tietyssä lämpötilassa, eikä siinä ole samanlaista välimuotoa kuin vanhassa. Nykyisessä ei ole ollenkaan lyijyä...
-80 Mustang
-84 Mustang (eka) (palanu)
-70 Amazon rotta
Pari Harrikkaa...

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #31 : 10.04.2012, 20:31:11 »
700srj saa volvolta lattiapeltejä, reilu 60€ puoli, käsittää takajalkatilan ja vähän matkaa etujalkatilaa. Laadukkaita ja pokkaukset kohdallaan  :)
940 classic
Amazon -68

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #32 : 10.04.2012, 20:42:10 »
Mun metodeista vois mainita sen, että hitsattava pelti itsessään on hiottu kerran, niissä on päällä suojarasva, kun ne ostetaan peltikaupasta.

Toinen on, että hitsaan aina kunnon puskusauman, limisaumat on arsesta.

Käytetään koritinaa ensin, sillä silotetaan suurimmat rosot. Ei kuitenkaan milliä enempää.
Kunnollinen happopohjamaali, aivan joka paikkaan ja ei saa jäädä yhtään ruostetta alle.

Pintapeltien ollessa kyseessä, sitten reilusti hiontaväriä, jos on pakko panna pakkelia, niin pakkelit ennen tätä.
Tarkoitus on kuitenkin muokata pellit siten, että pakkelia ei tarvita juuri yhtään. hommaan käy vasara ja vastin kuumia voi antaa migilläkin.

Hiontaväri hiotaan sitten hyvin ja viimeiseksi 600sella.

Sitten väri päälle, huom. hiontaväri ei kestä kosteutta.

Lopuksi lakka.

Jos tehdään pohjaa, niin happoväri, normaalia maalia reilusti, annetaan kuivua viikko pari. sitten hemmetisti massaa.
Pohjan saumat kanssa puskusaumoina, limisaumat ja muut ratsupaikat on pohjan tuho...
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #33 : 12.04.2012, 08:10:48 »
Kasipätkän takaluukun reunaa pitäisi jossain vaiheessa alkaa fiksailemaan ruostepilkuista. Eli kun on ruoste puhdistettu pellistä, niin kumpi tapa seuraavista on nyt oikea:

Tapa 1. ruoste pois -> puhdistus -> pohjamaali -> tasoite -> pohjamaali

Tapa 2. ruoste pois -> puhdistus -> tasoite -> pohjamaali

Eli laitanko siis pohjamaalin paljaalle pellille ennen kittiä, vaiko ensin kitti pellille ja sitten pohjamaali?

- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

EVO8

  • Vieras
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #34 : 12.04.2012, 09:08:38 »
Kasipätkän takaluukun reunaa pitäisi jossain vaiheessa alkaa fiksailemaan ruostepilkuista. Eli kun on ruoste puhdistettu pellistä, niin kumpi tapa seuraavista on nyt oikea:

Tapa 1. ruoste pois -> puhdistus -> pohjamaali -> tasoite -> pohjamaali

Tapa 2. ruoste pois -> puhdistus -> tasoite -> pohjamaali

Eli laitanko siis pohjamaalin paljaalle pellille ennen kittiä, vaiko ensin kitti pellille ja sitten pohjamaali?

Tasoite ennen pohjamaalia.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #35 : 12.04.2012, 10:11:34 »
Happo/epoksi > pohja > kitti > pohja > väri
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #36 : 12.04.2012, 21:39:06 »
Kaksi erilaista vastausta näköjään tullut, tämän melkein arvasinkin... Tähänkin asti olen kuullut eri versioita, toiset väittää toista ja toiset toista.  :D Eli mitenkähän sen nyt sitten tekisi oikein tuon ko. operaation?  :-\ :-\
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #37 : 12.04.2012, 21:43:36 »
Pakkelia ei saa laittaa happovärin päälle suoraan vaan välissä pitää olla pohjamaali. Pakkelia taas en suoraan laittaisi pellille, noh.. jos halutaan tehdä ne peltityöt kunnolla.

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #38 : 12.04.2012, 21:46:59 »
Onko siis vastausten eron takana se, että läheskään kaikki pohjamaalit (1k?) ei kestä pakkelien (tai korikitin?) liuottimia?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Paikalla injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #39 : 12.04.2012, 21:47:53 »
Pakkelia ei saa laittaa happovärin päälle suoraan vaan välissä pitää olla pohjamaali. Pakkelia taas en suoraan laittaisi pellille, noh.. jos halutaan tehdä ne peltityöt kunnolla.

Kyllä se pakkeli pitää pellin päälle laittaa jos mielii haluta että se siellä pysyypi. En suosittele minkään sortin hapoa + pohjamaalin päälle rueta kittaamaan. Ei tule olemaan pitkäikäinen tekele. Rasvanpoistolla pesu erittäin hyvä ennen kittaamista lähtee kaikki epäpuhtaudet pois
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #40 : 12.04.2012, 21:51:59 »
Miksei olisi pitkäikäinen?   ???

Pellin päälle siksi happo ja pohjat, ettei ala ruoste vänkäämään. Pelti-pakkeli välistä vaan usein alkaa ruoste tunkemaan väliin. Varsinkin kun kyse on paikkamaalauksista missä ruoste hiotaan pois ja korjataan paikat.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Paikalla injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #41 : 12.04.2012, 22:01:31 »
Miksei olisi pitkäikäinen?   ???

Pellin päälle siksi happo ja pohjat, ettei ala ruoste vänkäämään. Pelti-pakkeli välistä vaan usein alkaa ruoste tunkemaan väliin. Varsinkin kun kyse on paikkamaalauksista missä ruoste hiotaan pois ja korjataan paikat.

Miksihän se ruoste sieltä alkaisi tunkemaan? johtustko siitä että sinne on alunperin jäännyt vielä sitä ruostetta

En ainakaan tiedä yhtään automaalaamoa / Peltikorjaamota jossa tuota sinun käyttämää happo + pohjaväri työtä käytetään

Kitti on periaatteessa kuin tyhjänpäällä hapon tai minkä tahansa maalinpäällä se ei tarttu kertakaikkisesti läheskään niin lujaan mitä paljaan pellinpäällä. Eikä suurinosa hapoista tai pohjaväristä tykkää että aletaan kittiä päälle survoo

940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #42 : 12.04.2012, 22:14:59 »
Miksihän se ruoste sieltä alkaisi tunkemaan? johtustko siitä että sinne on alunperin jäännyt vielä sitä ruostetta

En ainakaan tiedä yhtään automaalaamoa / Peltikorjaamota jossa tuota sinun käyttämää happo + pohjaväri työtä käytetään

Kitti on periaatteessa kuin tyhjänpäällä hapon tai minkä tahansa maalinpäällä se ei tarttu kertakaikkisesti läheskään niin lujaan mitä paljaan pellinpäällä. Eikä suurinosa hapoista tai pohjaväristä tykkää että aletaan kittiä päälle survoo
Siitähän se johtuu, juuri kysyjän esimerkiksi ovien alareunat, missä ruostepilkkuja tms, niitä pieniäkin ruosteen häiviä aina tuppaa jäämään. Jäänyt käsitys että korjaamoissa on vedelty pakkelia suoraan pellille koska kiire saada autoa ulos ja uutta sisään, säästää kummasti aikaa kun ei odotella kahta kuivamista. Ainiin, nyt muistinkin, ainakin tuossa paikallisessa maalaamiseen erikoistuneessa nyrkkipajassa  ;D olen nähnyt monasti kun pienet ruosteenkorjaukset, on ensin vetästy happoväri, sitten pohja/hiontaväri väliin ja sitten pakkeli silottamaan.

Jospa se sitten on noin kuten sanoit..  :hello:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #43 : 12.04.2012, 22:28:55 »
Kyllä se pakkeli pitää pellin päälle laittaa jos mielii haluta että se siellä pysyypi. En suosittele minkään sortin hapoa + pohjamaalin päälle rueta kittaamaan. Ei tule olemaan pitkäikäinen tekele. Rasvanpoistolla pesu erittäin hyvä ennen kittaamista lähtee kaikki epäpuhtaudet pois
Spies Heckerin ohjeessa neuvotaan aloittamaan happiksella. Sitten pohjamaali hiontavär
i ja kitti tähän päälle. Kai se kitti pysyy hiontavärissä yhtähyvin kuin hiontaväri kitissä?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #44 : 12.04.2012, 22:33:19 »
Siitähän se johtuu, juuri kysyjän esimerkiksi ovien alareunat, missä ruostepilkkuja tms, niitä pieniäkin ruosteen häiviä aina tuppaa jäämään. Jäänyt käsitys että korjaamoissa on vedelty pakkelia suoraan pellille koska kiire saada autoa ulos ja uutta sisään, säästää kummasti aikaa kun ei odotella kahta kuivamista. Ainiin, nyt muistinkin, ainakin tuossa paikallisessa maalaamiseen erikoistuneessa nyrkkipajassa  ;D olen nähnyt monasti kun pienet ruosteenkorjaukset, on ensin vetästy happoväri, sitten pohja/hiontaväri väliin ja sitten pakkeli silottamaan.

Jospa se sitten on noin kuten sanoit..  :hello:

Kiire pitää kyllä unohtaa tyystin näissä maaluu ja kitti asiossa
ja panostaa siihen ruosteen puhdistamiseen muutenhan työ on tehty holtittomasti  :nohnoh
haapo kuitenkin kuivuu siihen 20min ja ir:llä muutamiin minutteihin. Ei siinä aikaa säästä mahottomasti

Spies Heckerin ohjeessa neuvotaan aloittamaan happiksella. Sitten pohjamaali hiontavär
i ja kitti tähän päälle. Kai se kitti pysyy hiontavärissä yhtähyvin kuin hiontaväri kitissä?

Ei ainakaan meilläpäin maalaamossa tuota taktiikaa käytetä. Enkä usko itekkään tuohon maaliinpäälle kittaamiseen
Käyttäköön kuka miten haluaakin  :D
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

 

KL-varaosat  Race.fi