Edit: Lisäksi Suomi on pitkä maa. Etelän loskassa ei lähtökohtaisesti ole akkumurheita verrattuna pohjoisen jatkuviin -30 asteen pakkasiin. Etelässä webastoakin käytetään lähinnä siksi, kun ei viitsitä laittaa pitkiä kalsareita jalkaan. Auto lähtisi käyntiin kaikissa tilanteissa myös ilman esilämmitystä. Pohjoisessa webaston ensisijainen tehtävä on lämmittää konetta sen verran, että se saadaan käyntiin. On vaan kiva lisä, jos matkustamokin lämpiää siinä samalla. Täsmennettäköön vielä, että itse asun lähempänä etelää ja homma rokkaa webaston kanssa hyvin ilman ylläpitolaturia.
Kun katsoo pohjoisen kuukauden keskilämpötiloja niin ei todellakaan ole jatkuvia -30°C pakkasia...
Ja btw meillä on täällä lämmitysroikat, se lämmittää moottorin satavarmasti koska kovilla pakkasilla Webasto ei ole yhtä toimintavarma.
Työpaikalla jos ei saa autoa roikkaan niin kovilla pakkasilla ehkä jää työntekijät tulematta ja työnantajat tietävät sen.
Jos Webasto ei käynnistykään niin siinä pukkaa itkua kun roikalla lämmitykseen menee ainakin kaksi tuntia ja kotiin pitäisi päästä heti.
Itse ostin mahdollisimman suuret ja painavat akut omiin bensakone -98 V70:iin, Trane 80Ah.
Just nostin yöksi sisälle laturiin niistä vanhemman 2v akun, oli käynyt niin vähiin varaus että ei jaksanut kunnolla pyörittää käyntiin -15°C pakkasesta ilman roikkaa.
Tosin autokin on seissyt kuukauden ilman ajoa ja välillä on ollut pakkasta -30°C niin kai sekin vaikutti asiaan.