Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

TalviVolvoilu

  • 86 Vastauksia
  • 37782 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1619
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #45 : 04.12.2010, 16:20:56 »
Oot tarkemminki tutkinut... mistä/millä mittarilla olet saanut noi lämpötilat?

Kun alkoi kiinnostaa, että mikä se jäähdytysveden lämpötila oikein on, niin ostin ScangaugeII -mittarin. Autossani ei siis ole lämpömittaria.
Pitemmässä maantieajossa näyttää maski ummessa 85-88 astetta, mutta heti kun joutuu hiljentämään, niin lämpötila putoaa.

Ihan kotimaasta tilasin, olisi saanut ulkomailta halvemmalla, mutta periaatteessa ostan Suomesta.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #46 : 04.12.2010, 17:25:04 »
Kun alkoi kiinnostaa, että mikä se jäähdytysveden lämpötila oikein on, niin ostin ScangaugeII -mittarin. Autossani ei siis ole lämpömittaria.
Pitemmässä maantieajossa näyttää maski ummessa 85-88 astetta, mutta heti kun joutuu hiljentämään, niin lämpötila putoaa.

Ihan kotimaasta tilasin, olisi saanut ulkomailta halvemmalla, mutta periaatteessa ostan Suomesta.

Toihan on sellanen OBD-porttiin liitettävä laite? Olis varmaan kätevä vehje moneen tärkeään ja vähemmän tärkeään juttuu  :)
Mikähän lämpö olis jollei maski olisi ummessa. Hyvä tuotakin on seurata niin näkee että termari ja lämppäri toimii.

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1619
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #47 : 14.12.2010, 10:41:31 »
Jatketaas kokeiluja:
Sunnuntaina parhaimmillaan auton mittarissa -26 astetta ja ajaessa pitkää matkaa tuntui  kytkin ja vaihteet hieman jäykiltä.
Autossa puskurin alaosa peittämättä, yläosa tukossa jo. Imuilman lämpötila muutaman asteen korkeampi kuin ulkoilma.
Lämpömittari näytti reilua 70 astetta moottorissa, lisälämmitin päällä, mutta tuossa lämpötilassa ei ilmeisesti mene enää uudestaan poltto päälle.

Laitoin sen alaosankin melkein tukkoon, vain yksi rivi reikiä auki välijäähdyttimelle.
Eilen pari tuntia lämmitystä, Webasto päälle ja ajoon. Lämpötilat lähdössä autotalli vajaat -10, moottori +30, ulkoilma -19 ja imuilma nollan tienoilla.
Moottori lämpesi vajaan 20 km matkalla yli 80 asteen ja mikä ihmeellisintä, imuilma pysyi vähän plussan puolella ajossakin  :o .
Kytkimen ja vaihteiden toiminnassa ei minkäänlaisia hidastuksia, ohjaus myös kevyt.
Edelleen moottorin lämpötila putoaa moottorijarrutuksessa ja valoissa seisoessa, kabiinin lämmitys vaatii omansa.

Kun nyt on ennustettu pakkasten jatkuvan, niin keula saa olla tukkeessa ihan rauhassa,
Scangaugelta on vain seurattava moottorin lämpötiloja, jos ilmat lauhan puolelle heittää.
Mustateippi on helppo repiä pois.



Lisähuomioita omasta autosta:
Pakkasella vipu kääntää automaattisesti imuilman oton jäähdyttimen ja moottorin väliseen tilaan, ei siis pääse lumipölly tukkimaan ilmanputsaria.
Kuvassa kesäasennossa.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2010, 10:59:40 kirjoittanut samu rai »
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #48 : 14.12.2010, 15:33:01 »
360 b200k-piha/jääratarassi on todellakin muuttanu mun käsitysen vanhoista volvoista ja erityisesti vanhoista pikkuvolvoista. S* Kelissä kun kelissä (kop kop) hörähtää käymään, ja vielä helpon olosesti. Urheesti ponnistaa aina kahen viikon lumikinoksen alta liikkeelle, on niin symppis peli etten oo raaskinu pahemmin ees kenkiä. :2funny:
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa jako740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #49 : 30.12.2010, 21:44:37 »
 :hello: 1996 940 farkku B230FK, lämpenee kovilla pakkasilla hyvin. Sisällä bermuda keli ja koneessa mittarin mukaan normilämmöt(puolessa välissä). Ei laske valoissa seistessä eikä tyhjäkäynnillä. Mulla manuaali systeemit ja lämpösäädin 3/4 teholla ja flekti 2/5 asennossa. Suutin on tuulilasi/jalkatila asennossa. Ei pihistellä bensalla :2funny: Dieselin ongelma, varsinkin uudemmilla on liian hyvin suunniteltu kone(ei hukka lämpöä).

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13583
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #50 : 31.12.2010, 13:24:53 »
Ihan typerä kysymys mutta onko patentoitu semmosta letkulämppäriä johon olis intektoituna kiertovesipumppu?

Meinaan olis aika tehokas paketti...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #51 : 31.12.2010, 13:34:17 »
Ihan typerä kysymys mutta onko patentoitu semmosta letkulämppäriä johon olis intektoituna kiertovesipumppu?

Meinaan olis aika tehokas paketti...

Kuulostaisi todella toimivalta ratkaisulta, harmi vaan, että jos jompaa kumpaa lämmitin valmistajaa lähestyy vievät keksinnön käsistä.
Itselläkin on parikin ideaa, mutta niiden valmiiksi saaminen on jäänyt tuon "rosvouksen" vuoksi tekemättä.
Patentin hankkiminen on niin kallista, ettei siihen ole rahkeita.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13583
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #52 : 31.12.2010, 13:38:09 »
kun olis ensin googlettanu niin olis löytynyt heti eli tossa jos muita kiinnostaa... http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=FI siis lisäosat ja tarvikkeet kohdassa on tuo laite

Calixilla on kiertovesipumppu lämmityssarjaan liitettäväksi... pitää kysyä hintaa tommoselle..


Pumpkitillä
Tuotenumero: 17 62010
Pumppu kierrättää lämmitettyä jäähdytysainetta jäähdytysjärjestelmässä, jolloin koko moottori lämpiää nopeasti ja tehokkaasti.

Pumpkit-sarjaan kuuluu 12V:n pumppu, kannantin, muuntaja (230V/12V) ja tarvittavat kaapelit. Se on helppo integroida olemassa olevaan moottorinlämmitysjärjestelmään. Pumppu käynnistyy automaattisesti aina, kun lämmitin lähtee käyntiin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #53 : 31.12.2010, 17:11:03 »
Tuommonen letkulämppäri-kiertovesipumppu hässäkkä olis kyllä oikeesti hyvä. Täytyy kyllä sanoa että tää nykynen T5 automaagi askilla on hitaampi lämpenemää ku vanha kasipuokki vapari tinavitosella. Oikeesti tuo kasipuokki ilman ilmastointia oli todella lämmin ja nopeesti lämpöä puhaltava laitos. Tää nykyinen ahdettu vitonen lämpenee hitaammin, ja pakkasilla ei nouse lämpömittari yhtä korkeelle ku kesällä vaikka termostaattikin vaihdettiin. Wahlerin kävin ihan salvasta hakemassa. Ja tuota automaatti ilmastointia ei saa millään semmosiin säätöihin että lämpenis yhtä nopeesti kabiini ku vanhassa karvalakissa, käytän siis alkuun manuaali säätöjä ja kun alkaa lämpöä tulemaan niin laitan automatiikan hoitamaan hommat. Eniten näin pakkasilla häirinnyt kun lähtee suoraan maantielle ajamaan niin viima pitää aisinin sen verta viileenä että vaihdot välillä aika teräviä ja saa ajaa sen 10 km ennen kuin lukittaa nelosen turbiinin. Ja ihan vaa tiedoks että laatikko on ajettu vähän vajaa 260 000 ja öljyt on vaihdettu kolmesti, viimeksi 45 000 sitten..
Ja lämppärinä mulla on se enemmänkin uskoa vahvistava säteilijä, jotenki vaan oli semmonen mielikuva että turboissa olis ollu ensiasennus lämppärinä letkulämppäri..  :o 
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #54 : 31.12.2010, 21:39:13 »
Ainakaan omassa v70 04ses lämppäri ei edes ala puhaltamaan mitään automatiikalla kabiiniin  ennekuin moottori on lämmennyt.
Jos haluaa vielä nopeammin lämpiävän laittaa sisäkierron päälle, se vaan pitää muista kytkeä aika nopeasti poies muuten vetää lasit huurun sisältä.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #55 : 02.01.2011, 03:17:22 »
...
Wahlerin kävin ihan salvasta hakemassa.
...
Wahler osaa tehdä termostaatin.  Toimii ja kestää.
 
Halpatarvikkeissa on sellainen vika, että ne aukeavat raolleen jo haaleassa koneessa, ja lämpö ei pakkasella nouse kunnolla.  Ajan mittaan ilmiö vaan pahenee, ja termostaatti on parin talven jälkeen vaihtokunnossa.

Jos autossa on sisäkierto, sitä kannattaa kovilla pakkasilla käyttää.  Linja-autossa saa sisäkierto olla koko ajan päällä, ainakin kaupunkiliikenteessä, kun ovia auotaan jatkuvasti.  Jos auto on täynnä märkää väkeä, huurtuvat ikkunat sisäkierrolla muutamassa sekunnissa.  Räntäsateessa ollut newfoundlandinkoira huurruttaa ikkunat tehokkaasti, vaikka miten säätäisi lämppäriä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #56 : 02.01.2011, 12:41:01 »


Jos joku kysyy että millasen hiilijalanjäljen mun volvoni jättää niin on helppo vastata. ::) ;D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa jako740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #57 : 02.01.2011, 14:43:11 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jos joku kysyy että millasen hiilijalanjäljen mun volvoni jättää niin on helppo vastata. ::) ;D
:D Varsinainen "jalanjälki".   ekoilijat vetäköön *tumppuun->

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #58 : 02.01.2011, 18:15:09 »
Vanhemmilla oli joskus '03 S60 2.4 140hp ja se kyllä lämpeni nopeesti. Tuulilasin kuuraan suli ensimmäinen aukko parissa minuutissa tyhjäkäynnillä ilmastointi automaattiasennossa. Itellä oli silloin V40 2.0T ja se oli hitaampi lämpenemään vaikkei sekään kylmä auto ollut. Nykyinen nokivasara olisi ihan toivoton talviauto jos ei eberi jeesaisi.
C30 2.0D R-design

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: TalviVolvoilu
« Vastaus #59 : 03.01.2011, 00:22:11 »
:D Varsinainen "jalanjälki".   ekoilijat vetäköön *tumppuun->

Eikä muuten oo ees huudatettu, vaan lyöty kylmiltään käymään ja annettu käydä se aika mikä lumien harjailuun menee. :D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Carcom Oy  Elekma