Ateho  Elekma

745 "pulttaa kiinni" -päivitysprojekti

  • 6 Vastauksia
  • 5648 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
745 "pulttaa kiinni" -päivitysprojekti
« : 26.02.2015, 10:39:11 »
Tässä kahtelin ja mietin, pajonko tähän "hyvään aihioon" on nyt vaihtunut osia ja päätin sen ansaitsevan oman pikku ketjun.

Aihiona siis 745 vm. 92 timanttisella B200F + M47 tekniikalla, 3,9 välityksen lukottomalla akselilla, maailmankaikkeuden toiseksi kamalimmilla penkeillä, sinisellä sisustalla, ajan harmaannuttaneilla puskimilla jne. oleva aito Suomi-auto. Varusteitakin oli raksittu runsaasti, nimittäin koirakalteri ja lohkolämmitin.

No, todellisuudessa hankitapäätökseen vaikutti kovin runsaasti se, että juuri hetki sitten toverille tuli purkuun samanvärinen 765, mihin oli yllättäen pesiytynyt muutama varuste enempi. Lisäksi omassa pihassa odotteli vielä kolmas sininen. Onhan se nyt tyylikästä, kun molemmat käyttövermeet on saman värisiä.

Myyjän parkkiksella syynäten kori vaikutti saavan arvosanan 9+ ja kaupat syntyivät. Tarkemman syynin jälkeen arvosanaa on pakko vähän laskea, tätä keksintöä on maalattu varsin paljon ja monta paikkaa tehty melkein hyvin. Kuvia ostohetkestä tuli otettua harmillisen vähän.

Sitten siihen päivitykseen. Vaihtoa vaativia osia alkutilanteessa:

Tähän mennessä tehty:

- Puskurit
- Keula, tämä oli alunperin niillä kaikkein kamalimmilla seiskan valoilla
- Ovipahvit + ikkunannostimet
- Penkit, tai ainakin verhoukset
- Takakontin verhoukset (kyllä, näissäkin on eroa)
- Moottori
- Loota (ei alkuperäinen speksi)
- Taka-akseli, ennenkaikkea välitys, mutta lukkokin

Vielä tekemättä:

- Ilmastoinnin lisääminen ja lämmityslaitteen automatisointi
- Lisää kromilistoja?
- Kauko-ohjatut lukot, Frigate?


Tekniikasta

Aina jostain löytyy purkuauto. Tällä kertaa luovuttamaan pääsi mätä 944, jossa käyttökelpoisia osia oli oikeasti vain moottori (ajettu vaatimattomat 540 tkm), mittaristo ja taka-akseli. Onneksi hintakin oli sopiva. Akselissa piti olla lukko, mutta se valitettavasti jäi löytymättä. Tämän keulalta käyttöön kerättiin ehkä se toiseksi paras aihio, B230FB. Iso kansi ja vx3. Melkein valmis turbokone, vain turbo puuttuu. Mitäpä sitä turhia ihmettelemään, kone keulalle neliseiskan jatkoksi vakioturbon asetelman kera, hop. Muuttui käyttömukavuus aika radikaalisti. Tämmösessä päivityksessä kantsii vaihtaa ne purkitkin, on varsin rusaasti eroa b200f ja b230fb kartoissa, sekä sytkä- että bensapuolella. Varsinkaan kylmänä isompi kone ei vaan toimi pikkulohkon purkeilla.

Mutta perkele. Se "turbon asetelma" oli ilmeisesti ihan hyvä. Ehti se ainakin pari tuhatta kilometriä toimia moitteetta, kunnessa valtaisalla vaparin tuottamalla väännöllä alkoi lipsua. Mitenkäs tämä korjataan...



Tätä on tässä liikaa.



Hienosti sopii! Toki M47 ei sitten enää pidäkkään sitä, mitä tuon näköinen asetelma pitää. Tähän setuppiin päätyi BMW:n 240 mm asetelma (osanumero jäi löytymättä) ja 850 T5R kytkinlevy. Jatkeeksi - bolt-on henkeen - M90. Tottakai korissa jo olevalla M47 kardaanilla.

Voimansiirron loppupäähän päiviteltiin, kun sitä valmista g80 akselia ei nyt sit löytynyt, torseeni. Nurkissa lojunut akseli kävi maalattavana, tuli takaisin nätin värisenä... Kivasti oli mennyt peltinen koppa rikki hiekkapuhalluksessa, joten edessä oli pikku pesutalkoo. Kunnon naftahuuhtelu, kärsseri ja toinen kunnon naftahuuhtelu vei toivon mukaan kaiken hiekan mennessään. 3 tkm liukkailla esijännitetyn torseenin kanssa ajelleena, enää ei osaa olla ilman. Paras päivitys tähän autoon.





Konehuone sai vielä tässä kuluneen viikon aikana jotain pikku osasia lisää:




Ulkoisia päivityksiä

Ainiin, se kori. Sehän oli vain melkein täydellinen. Puskurinvaihdon yhteydessä piti vähän päästä kolvailemaan:







Mulla on joku vasemman takanurkan syndrooma, pistin toisen farkun lihoiksi pääasiassa sen takia, että siihen oli vaihdettu koko pahuksen takaposki. Sen verran hyvin kuitenkin, että mulla meni monta kuukautta huomata mokoma. Eihän tollekkaan olisi mitään tarvinnut tehdä, mutta joku allergia noille solmussa oleville pelleille on.

Keulan ilme pävittyi aiemmin mainitusta 765:stä varastetuilla valoilla.



Samanhenkistä settiä takapäähän, tälläkertaa toki Bilteemasta:



Kesällä odottelee vielä semmonen pieni korikorjaus, ainakin konepelti, etusiivet ja tuulilasinaluspelti, todennäköisesti myös kuskin ovi ja peilit tarttee maalata. Onneksi ne on nyt helppo irrotella, kun eivät oo vielä päässet ruostumaan kiinni...

Sisustajuttuja

Sisäpuolella on pidetty varsin tiukka original only -henki. Pikkuisen piti poiketa, kun henkeen sopiva ratti käveli vastaan ja viihdekeskus, luonnollisesti. Linjasta poikkeaa väärän väriset penkinverhoukset, mutta sointuu muuten siniseen ympäristöön minusta hienosti.





765 luovutti tähän myös ovipahvit, peilit ja ikkunannostimet. Riemua aiheutti "hienosti" yhteensopivat johtosarjat. Kaikenlaisia kytkentäkaavioita löytyy kyllä, mutta liitindiagrammit loistaa poissaolollaan. A-pilarien juuressa olevat isot liittimet piti perata kauttaaltaan, kun korin takaosaan ja oviin menevät johtosarjat askarreltiin vm. -88 765:n, vm. -93 945 ja tuon auton omista sarjoista. Koko komeuteen taisi tulla kaksi juoetttua johtoa, muuten kaikki pinnit oli mahdollista nyppiä liittimistä uuteen järjestykseen.

Sisustaa päivitellessä löytyi iloinen yllätys, aiheutti toki vähän WTF-ilmeitä:



Miten tämmönen on B200F kaverina? Osanumerokin täsmää pikkulohkon koodiin, et sitä ei oo sinne kukaan vaihtanutkaan... No, on ilmeisesti sattunu Volvolla hyllyssä olemaan.

Nää on tämmösiä, päällimmäisenä listalla on nyt ruiskun päivittäminen oikeasti ahdetulle ja 500 cc sumuille ja ahtomittarin metsästys.

Loppuun voisi laittaa mietinnön siitä, miksi kaikki pitää ite tehdä, eikö tämmönen olis löytyny valmiinakin? Alkuperäinen ajatus oli saada speksit B230FT + M90 + lukkoperä hyväkuntoisessa farkun korissa vähän halvemmalla. Lopputulemana rahaa on palanut karvan alta kolme tonnia ja työtunteja varsin paljon. Viksumpaa olis ollu ehkä maksaa muutama euro enempi aihiosta, missä olis ilmastointi valmiina. Nyt on toki rakenneltu parempi tekniikka, siellä on kunnolliset kytkimet, iso kansi, isompi hyrrä ja kunnollinen lukko takana. Ei kyllä ainakaan kaduta.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2015, 13:15:15 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 745 "pulttaa kiinni" -päivitysprojekti
« Vastaus #1 : 26.02.2015, 11:41:06 »
Tähän perään voisi tuosta ahdistumisesta laittaa lyhyen selostuksen, se kuitenkin eniten varmaan väkeä kiinnostaa.

- Ensimmäisenä kennojen sovittelu, tässä tapauksessa 960 syyläri ja ilmastuidun ysin kuuleri. Ylävesiletkuun jatkos ja alavesiletkuun paisarille (ja ahtimen vesikierrolle) lähtö.

- Johtotehtävät: Takalasinpesurin ja pesunesteen merkkivalon johto läpi johtosarjasta ja liittimet juottaen toiselle puolelle. Maat sai kivasti läheltä. Samaten IMM johdot (4 + maa) läpi koneen johtosarjasta, metri lyhentäen ja liitin takas juottaen.

- Akun plussakaapelin toteutin jättämällä alkuperäisen startin ja akun välisen kaapelin kiinni ja lisäämällä vasemmalle puolelle akulta startille kaapelin. Kabiniin menevät plussapiuhat sitten kiinni ilmanputsarin sisällä alkuperäiseen akun plussakenkään.

- Pakoputkisto tarttee vielä päivittää, katin sisääntulo lie kaikissa sama, joten etuputki sopi siihen suoraan. Vaparin etuputki on toki n. 10 cm pitempi, joten katin häntäpäähän piti tehdä pikku jatko. Koko putkisto menee vaihtoon, kunhan saan sopivat osat hillottua, joten tämä on nyt tämmönen väliaikasratkaisu.

- Ahtoputkisto oli kivasti bolt-on, ainoa ongelma tuli turbon imupuolella, hyllyssä oli vanhalle sarjalle tehty imuputki, mutta uuden sarjan kanssa ahdin tulee ilmeisesti viitisen senttiä alemmas, joten eihän se sopinut... Hitsaus poikki ja silikoniletku väliin.

- Hyrrä ite on Mitsun TD04-16T #7 suoralla pakopesällä jostain tinavitosen kyljestä. Pesät piti tietenkin käännellä järkeviin asentoihin ja hukkiksen kellolle hitsailla vähän jännä jalka.

- Ahtimen öljykierto: Paine tulee lohkon etureunasta kuusiokolotulpan tilalle sovitetusta banjosta (Garretin M14 banjo + letkulähtö, custombillet banjopultti, (Kierre n. 13,3 mm 1,5 mm nousulla, mitähelvettiä?) ja paluu r-sport tyyliin öljypohjaan hitsattuun putkeen letkulla.

- Ahtimen vesikierto: Vedenpoistopropusta (reikä pohjaan ja letku päälle) alavesiletkuun, toinen nippa em. paisarin lähdön viereen. Sekin piti tietty sorvata...
« Viimeksi muokattu: 26.02.2015, 11:44:25 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 745 "pulttaa kiinni" -päivitysprojekti
« Vastaus #2 : 26.02.2015, 13:45:06 »
Tämäkin prokkis kuuluu sarjaan "miksi ostaa valmiina jos voi tehdä itse". Mutta hyvälle näyttää O0, eikä se ole harrastus eikä mikään jos siihen ei mene kaikki rahat ja vapaa-aika. ;)
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 745 "pulttaa kiinni" -päivitysprojekti
« Vastaus #3 : 22.03.2015, 20:59:39 »
Pääsimpähän käväseen tallilla ja tämänkin todo-lista vähän lyheni.

- Pitkät valot oireili pitemmässä ajossa hauskasti jättämällä kytkeytymättä, eli viiksestä vetämällä vain kaikki valot sammui. Epäilen tämän johtuvan viiksen lämpenemisestä. Nakkasin releet valojen viereen, ei pitäs lämmetä enää. Aika näyttää. Valoa tuli siinä sivussa aikas kovastipaljon lisää  ;D

- Viimeistelin ulkolämpömittarin asennuksen, nyt on ikäänkuin täysi mittaristo. Tähän johtosarjaan ei ollut sattunu minkäänlaista varausta lämpömittarille, joten jouduin rosvoamaan sieltätäältä, luonnollisesti edelleen yhtäkään piuhaa katkomatta.

- Torvi voi hajota monella tapaa: Tällä kertaa oli ratin liukurenkaan hiili kulunut loppuun. Volvolainenhan ei tällätavalla loppuisi, se on vaan tuo kamala italiantuote...

- Päivitin ilmettä kromikehäisellä ruutumaskilla. Kuvankin olis voinu räpsästä...
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 745 "pulttaa kiinni" -päivitysprojekti
« Vastaus #4 : 07.11.2015, 22:51:31 »
Päivitellääs tänne vähän kuulumisia, tai itselle muistiin nyt ainakin.

Muutoskatsastus tuli ajankohtaiseksi kun määräaikaiskatasastuskin lähenee. Lohkon kyljestä inssiä ei vuosi sitten kiinnostanut lähteä numeroita etsimään, mutta ahdin saattaisi vähän pistää silmään. Ja onhan se nyt hyvä sinne papereihin kirjata. Lopputulemana tässä syksyn mittaan päivittyi jarrut vastaamaan konetta, isot yksimäntäiset satulat, jne. Takasatulat piti hakea ihan uudet, molemmista ilmausruuvit poikki...

Konehuoneeseen päivittyi 630 cc dekat, aika näyttää onko nää hyvät vai kamalat. Jälleen kerrarn nämä nyt lähinnä kävelivät vastaan sopivaan hintaan... Suutinvakion #4 ja starttikarttojen säätö osui jollakin tapaa arvalla kohdalleen, ainakin lämpösenä ja kädenlämpöisenä lähti tulille ihan kohtuullisesti. Seuraava askel on viritellä oma läppäri pelaamaan Strutsin kanssa, ettei aina tarvitse huutaa toveri säätäjää apuun.

Kilometrejä tuohon jo valmiiksi sisäänajettuun pannuun on minun käytössäni nyt kertynyt 30 tkm. Kulutus tähän mennessä ahdettuna on pyörinyt 10-12 välissä, käytännössä pelkkää kyläpyöritystä ja motaria. Katsotaan nyt, miten tuo luonnollisesti suuttimien vaihdon yhteydessä tapahtunut alkoholisoituminen vaikuttaa asiaan...
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 745 "pulttaa kiinni" -päivitysprojekti
« Vastaus #5 : 01.12.2015, 11:12:23 »
Säätämistä vois harrastaa vähän enempi. Laajakaista asentui pysyvän näköisesti ja kertoi arvaus-suutinvakion menneen vähän pieleen. Viinalla ja 630 cc dekoilla suutinvakio asettui (väärin säätäen...) arvoon 1850, jolloin tyhjäkäynti lämpöisenä ilman lambdasäätöä osui stoikkaan ja noin nollapaineen kuormat siinä samalla. Kylmäkäyntirikastuksia sais ruuvata aika paljon alaspäin, lie tarpeetonta ja vahingollista että tuommonen käy ennen lämpöviisarin värähtämistä 11-12 bensa-afr:llä, samoin kuin kartan yläreunasta saa ruuvata aika rutosti pois, heti kun putoaa open-looppiin, on afr 13 ja siittä tasaisesti pudoten 11 @ 5000 rpm kaasu pohjassa. Vakiokartan ylimmällä kuormarivillä ollaan jo 3000 rpm, joten sen uudelleenskaalauskin lie tarpeellista. Iso immukin taitaapi olla aika korkealla hankintalistalla...
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 745 "pulttaa kiinni" -päivitysprojekti
« Vastaus #6 : 05.12.2015, 00:30:25 »
Oho, säätämistä. Bensakartta haki jo aikaisemmin muotoaan alareunastaan, mitä nyt yksin pystyy. Olis se aika tuskasta ilman laajakaistaa... Tänään sain apusäätäjän apumiehen paikalle ja lopputulemana pääkartan yläreunasta raavittiin n. puolet pois, päätyen tämännäköiseen tulokseen:



016 IMM pääsee nykyisillä paineilla arvoon 246, joten siellä ei oikeastaan ole enää varaa kiristää. Olikos jollain sitä isompaa jouten, ja mitäs tää ilmamäärä tarkottais suurin piirtein hevosina?
« Viimeksi muokattu: 05.12.2015, 00:35:53 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo