Eli kitkoilla siis ajetaan ympäristösyistä että ei saastuteta pakokaasuilla ja tiepölyllä vaan pelkällä pakokaasulla?
Tuo voi olla tänäpäivänä etenkin nuorempien autoilijoiden keskuudessa validi peruste, koska ympäristöasioista ollaan kiinnostuneita. Lisäksi on hyvä keino promota itseään "vihreänä", koska se on vissiin jotenkin hieno juttu tjsp...
Ne, jotka ottavat kitkat ajo-ominaisuuksien tms. takia, eivät todennäköisesti laske painoarvoa kovinkaan paljoa näille ympäristö-hömpötyksille.
Täälläkin on väitelty kumpi kuluttaa tienpintaa enemmän, on esitelty tutkimuksia puolin ja toisin, jotta molemmat kuluttaa. Itse epäilen silti nastarenkaan syövän tien pintaa enemmän nastan vuoksi. Vaikka tekniikka on mennyt jo todella paljon eteenpäin siitä, kun meillä oli ns. "naskalinastat". Nykyäänhän nastarengas on erittäin lähellä kitkarengasta, mutta siihen on vain lisätty näitä nastoja (jonka myötä kumiseos on hieman kovempi ja nastoilla kumityynyt).
Tämän huomaa ihan jo siitä, että ajaa auton talliin jossa on uusi epoksimaalattu lattia. Vaikka ajaisi auton suoraan ja peruuttaa suoraan pihalle kääntämättä rattia ollenkaan, jättää nastarenkaat jäljet. Kitkat ei sitä tee.
Kun tässä topicissa on usein vedottu "ajaa rauhallisemmin niin ei kolise" ja vastaväitetty "haluan sillä hitaammallakin nopeudella maksimoida turvallisuuden", niin kysynpä, onko kenelläkään tallessa vaikka 2005 vuoden talvirengastestiä? Olisi mielenkiintoista verrata tuloksia nyt uusimpaan, niin saa pienen hajun miten renkaat ovat kehittyneet (vaikkei testit olekkaan täysin vertailukelpoiset). Minä nimiddäin epäilen, että tämän päivän kitka on turvallisempi kuin suurin osa (yksikään?) tuon päivän nastarengas ja tämän päivän nastarengas on melkein kaikki parempia kuin tuolloin yksikään. Tätäkin voi ajatella niin, että se kaupasta haettu, laadukas ja uusi kitkarengas, on edelleen turvallisempi, kuin vuonna X uudet renkaat joilla niilläkin selvisi hienosti.
Olisi hienoa, jos ns. "tänne kuulumattomat" talvirenkaat kylmästi kiellettäisi. Näillä tarkoitan juuri joitain "nastoitettuja kesärenkaita" tai ö-luokan kiinankitkoja. Ne on hengenvaarallisia renkaita.
Joku talvi sitten sain uudenveroiset, alle vuoden ikäiset Kumhot autoon. Olin heti että "ai että, kerrankin uusi talvirengas talveksi". Totuus oli karu. Muutama tuhat kilometriä, niin vetopito hävisi. Siitä pari tonnia lisää ja sivuttaispito hävisi ja alle 12tkm ajettuina hävisi renkaista myös jarrutuspito. Pintaa oli, nastoja oli, mutta pitoa ei. Rengas muuttui ensinnäkin todella arveluttavaksi ajaa. Tämmöisiä kokemuksia en toivo kenellekkään, koska jos olisin noista renkaista maksanut jotain, niin minulla olisi ollut kusetettu olo.