Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: Hapa - 21.03.2018, 09:36:29
-
Kysymys kameratolppien toiminnasta.
Ajelin menneellä viikolla bussin perässä tiellä jossa oli 80 km/h nopeusrajoitus. ACC oli päällä ja asetettuna oli nopeus 90 km/h (todellinen), jolla pysyin bussin vauhdissa. Kameratolpan kohdalla edellä ajaneelle bussille ei "välähtänyt", mutta mulle "välähti". Kysyisinkin nyt foorumilaisilta, mistä tämä ero kameran toiminnassa johtuu, koska uskaltaisin väittää, että nopeutemme oli kutakuinkin sama. Onko kyse akselivälien erosta, vai miten nopeus kameratolpan kohdalla mitataan.
PS.
Vielä ei ole tullut kirjettä kotiin, joten en vielä tiedä "välähdyksen" seuraamuksia.
-
Toissavuonna ajeltiin letkassa talvimiittiin ~4autoa.
Ei ylinopeutta, kaikilla välähti yksi tolppa. Ei koskaan mitään kuulunut, kai ne on jotain toiminnan tarkastus räpsyjä.
Syytä siihen en tiedä miksi edellä ajaneelle linja-autolle ei syttynyt. Saattaa se olla akseliväli tunnistus myös, mutta rekoilla ne räpsyy ainakin. Tosin niillä on lyhyempi.
-
Itse ajelen Hiacella työmatkaa niin omalla kohdalla tietyt kamerat ottaa kuvan vaikka todellinen nopeus olisi alle rajoituksen ja esim. edellä ajavista henkilöautoista ei kamera ota kuvaa.
-
Eihän siinä tarvtse olla kuin minimaalinen ero, että toisella räpsähtää ja toisella ei. Riippuu ihan siitä, kuinka lähellä asetettua kuvausrajaa mennään.
Nopeus mitataan tietääkseni normaalisti kahdella induktiosilmukalla, joten akselivälillä ei pitäisi olla paljon merkitystä.
-
Eihän siinä tarvtse olla kuin minimaalinen ero, että toisella räpsähtää ja toisella ei. Riippuu ihan siitä, kuinka lähellä asetettua kuvausrajaa mennään.
Nopeus mitataan tietääkseni normaalisti kahdella induktiosilmukalla, joten akselivälillä ei pitäisi olla paljon merkitystä.
Jos akselivälillä olisi merkitystä, ei mittaustapa olisi yhdenmukainen.
Jurvan kesämiitin menomatkalla minä vedin letkaa. Yksi kameratolppa otti minusta kuvan mutta ei kenestäkään muusta vaikka jonossa mentiin suurinpiirtein samaa vauhtia. Kirjettä ei koskaan tullut kotiin asti.
-
Induktiosilmukoilla ne tosiaan ottaa. Jos ajat vähän vinottain silmukoista, niin voi ajaa kovempaa ennen kuin välähtää. Tuon voi testata esimerkiksi niillä nopeusnäytöillä.
Itse ajan vakionopeudensäätimellä 80 km/h rajoituksella todellinen nopeus 86 km/h, jolloin aina välähtää ja melkein aina tulee kotiin kirjallinen huomautus 83 km/h, kun nopeudesta vähennetään varmuusvähennys 3 km/h.
En tiedä paljon noita saa olla, mutta 2012 jälkeen kirjallisia huomautuksia on tullut jo noin 100 kpl :) Toki osaan on ollut syyllinen vaimo..
-
Sama metodi minulla kuin forgottenilla, cruisella mennään 85-86km/h todellista enkä pumppaile nopeutta kameroiden takia. Välkkyy kyllä melkein joka reissulla, viime aikoina noita lappuja on kyllä tullut harvemmin.
-
Pitää huomioida että välttämättä vakionopeudensäädin ei pidä asetettua nopeutta tarkalleen että voi olla pieniä heittoja riippuen maastosta (ylämäki alamäki). Eikös tuosta ollut testikin jossain autolehdessä joku vuosi sitten.
-
Pitää huomioida että välttämättä vakionopeudensäädin ei pidä asetettua nopeutta tarkalleen että voi olla pieniä heittoja riippuen maastosta (ylämäki alamäki). Eikös tuosta ollut testikin jossain autolehdessä joku vuosi sitten.
Taitaa olla mallikohtaisia eroja, mutta jossain oli ihan käyttöohjekirjassa nopeuden vaihtelun olevan +-3km/h.
-
Noi nyt tuntuu tekevän mitä sattuu. Itelle Tuli viimeviikolla postia, että olen ajanut ylinopeutta iisalmessa.
Paha vaan, että auto oli sillä hetkellä tallissa janakkalassa, eikä tuo auto ole kyllä iisalmessa käynyt ikinä... ;D Tiedä mikä tuokin sitten oli...
-
Noi nyt tuntuu tekevän mitä sattuu. Itelle Tuli viimeviikolla postia, että olen ajanut ylinopeutta iisalmessa.
Paha vaan, että auto oli sillä hetkellä tallissa janakkalassa, eikä tuo auto ole kyllä iisalmessa käynyt ikinä... ;D Tiedä mikä tuokin sitten oli...
Kilvet varastettu?
-
Kilvet varastettu?
Eipä ole. Tuo on ollut mun käytössä siitä lähtien kun saksasta tuli n.10v sitten. Tiedä sitten, jos tuo sama rekisterinumero on sitä ennen ollut jollain muulla.
Mutta eikö nuo automaattisesti lue kilven? Jos on sopivasti likainen, ja lähelle samaa rekisterinumeroa tjtn.
Emännälle on tullut muutaman kerran ruotsista tietullimaksuja automaattisista kameroista, vaikka ei se auto ole ruotsissa käynyt.
-
Olen luullut että suomessa menis vielä ihmiskäsien läpi. Tiedä häntä, ruotsissa varmasti automaattista, olen kuullut vääristä kilvistä tulleista sakoista.
-
No, saa nähdä vastaako ne mitään, kun tietenkin kiistin koko homman.
-
Eipä ole. Tuo on ollut mun käytössä siitä lähtien kun saksasta tuli n.10v sitten. Tiedä sitten, jos tuo sama rekisterinumero on sitä ennen ollut jollain muulla.
Mutta eikö nuo automaattisesti lue kilven? Jos on sopivasti likainen, ja lähelle samaa rekisterinumeroa tjtn.
Emännälle on tullut muutaman kerran ruotsista tietullimaksuja automaattisista kameroista, vaikka ei se auto ole ruotsissa käynyt.
Kuvasta on saatettu tulkita likainen/kulunut kilpi väärin.
Tai joku on voinut rustata omatekoiset kilvet tietämättä originaaleista mitään, tai bongannut samannäköisen auton ja tehnyt itelle samanlaiset rekkarit.
Seuraamuksia ei tietenkään tule kun kuva ei vastaa väitetyn rekisterikilven omistajaan eikä välttämättä autoonkaan.
-
Olen luullut että suomessa menis vielä ihmiskäsien läpi. Tiedä häntä, ruotsissa varmasti automaattista, olen kuullut vääristä kilvistä tulleista sakoista.
Huomautukset tulee automaattisesti jos rekkari tunnistetaan.
Tämän päätelmän olen tehnyt kun minulle tullut yks huomautus jossa lopussa oli nimi ja titteli kohdassa
null null
null
:2funny:
-
Huomautukset tulee automaattisesti jos rekkari tunnistetaan.
Tämän päätelmän olen tehnyt kun minulle tullut yks huomautus jossa lopussa oli nimi ja titteli kohdassa
null null
null
:2funny:
perus viranomaisjärjestelmä :D
-
Tuommotteen ne sieltä lähetti:
https://www.dropbox.com/s/n0gdja83eabm3jk/IMG_20180322_152203.jpg?dl=0
Eikös tuosta olisi jo rikesakko tulossa?
Ei tietenkään tule, kun kiistin, mutta eikö tuo ole rajan yli.
-
Kaverilla hopeinen opel record ja on ollu telakalla ties kuinka pitkään ja tuli kameratolppa sakko ilman kuvaa kotiin rekkaria myöten oikein ja kun se kiisti ja pyydettiin kuvaa kattomaan oli auto taivaan sininen ja rekkari näytti samalta. Kuskia en muista oliko kunnollista kuvaa mut kilpi oli varmaanki muutettu koska eihän ny samoja kilpiä toisella ole.
Oli pyydetty näyttään rempassa olevan auton tuoretta kuvaa ettei ole vaan maalattu ja näyttihän tuo eikä sakkoo tarvinnu maksaa. Mut oli erikoinen homma.
-
Tuommotteen ne sieltä lähetti:
https://www.dropbox.com/s/n0gdja83eabm3jk/IMG_20180322_152203.jpg?dl=0
Eikös tuosta olisi jo rikesakko tulossa?
Ei tietenkään tule, kun kiistin, mutta eikö tuo ole rajan yli.
Ei tuommosilla numeroilla ole ennen tullut kuin höpöhöpölappuja...
-
Kyllähän tuolla 7km/h ylityksellä nykyään tulee rikesakko.
-
Oli pyydetty näyttään rempassa olevan auton tuoretta kuvaa ettei ole vaan maalattu ja näyttihän tuo eikä sakkoo tarvinnu maksaa. Mut oli erikoinen homma.
Onkos tuommoisessa tapauksessa toteennäyttämisen velvollisuus syytetyllä, vai syyttäjällä?
-
Onkos tuommoisessa tapauksessa toteennäyttämisen velvollisuus syytetyllä, vai syyttäjällä?
Syyttäjällä. Käytännössä pyytävät käymään laitoksella, haluavat verrata että onko sama naama kuin kuvassa :)
-
Kyllähän tuolla 7km/h ylityksellä nykyään tulee rikesakko.
Ei tule. 8kmh on raja, eli kun otetaan vähennys niin 11kmh pitää olla ylitystä.
-
Ei tule. 8kmh on raja, eli kun otetaan vähennys niin 11kmh pitää olla ylitystä.
Ainakin tämmönen tieto löytyy.
POLIISIN SAKOTUSKÄYTÄNTÖ
Poliisin sakotuskäytäntö on lievempi, joskin käytäntö on kiristynyt 1.10.2016 lukien. Sen mukaan 3-6 kilometrin ylinopeudesta seurauksena on kaikilla nopeusrajoitusalueilla huomautus. Sakko seuraa kaikilla nopeusrajoitusalueilla jo 7 kilometrin ylinopeudesta.
-
Ainakin tämmönen tieto löytyy.
POLIISIN SAKOTUSKÄYTÄNTÖ
Poliisin sakotuskäytäntö on lievempi, joskin käytäntö on kiristynyt 1.10.2016 lukien. Sen mukaan 3-6 kilometrin ylinopeudesta seurauksena on kaikilla nopeusrajoitusalueilla huomautus. Sakko seuraa kaikilla nopeusrajoitusalueilla jo 7 kilometrin ylinopeudesta.
Eli pudotettu yhdellä tuota. Eli kun nopeutta on +10 niin tulee sakko. Minulla loppuvuodesta 2016 oli 87km/h 80 rajoituksella ja tuli soo soo lappu. Mutta taisi olla sitten just ennen tuota muutosta.
-
Noi nyt tuntuu tekevän mitä sattuu. Itelle Tuli viimeviikolla postia, että olen ajanut ylinopeutta iisalmessa.
Paha vaan, että auto oli sillä hetkellä tallissa janakkalassa, eikä tuo auto ole kyllä iisalmessa käynyt ikinä... ;D Tiedä mikä tuokin sitten oli...
Äitille kävi samalla lailla viime vuonna et hän o muka ajanu kameraan jossain Siilinjärvellä vaikka hän oli samana päivänä töissä Ulvilassa ;D
-
Kysymys kameratolppien toiminnasta.
Ajelin menneellä viikolla bussin perässä tiellä jossa oli 80 km/h nopeusrajoitus. ACC oli päällä ja asetettuna oli nopeus 90 km/h (todellinen), jolla pysyin bussin vauhdissa. Kameratolpan kohdalla edellä ajaneelle bussille ei "välähtänyt", mutta mulle "välähti". Kysyisinkin nyt foorumilaisilta, mistä tämä ero kameran toiminnassa johtuu, koska uskaltaisin väittää, että nopeutemme oli kutakuinkin sama. Onko kyse akselivälien erosta, vai miten nopeus kameratolpan kohdalla mitataan.
PS.
Vielä ei ole tullut kirjettä kotiin, joten en vielä tiedä "välähdyksen" seuraamuksia.
70€ pikavoittto jos 90km/h gps mitattuna minuus 3 km/h= 87. 86 alin raja missä välähtää.
https://www.verkkouutiset.fi/katso-uudet-taulukot-km-ylityksista-yle-nain-kalliiksi-vahainen-ylinopeus-autolla-on-tulossa-62465/
-
Ainakin tämmönen tieto löytyy.
POLIISIN SAKOTUSKÄYTÄNTÖ
Poliisin sakotuskäytäntö on lievempi, joskin käytäntö on kiristynyt 1.10.2016 lukien. Sen mukaan 3-6 kilometrin ylinopeudesta seurauksena on kaikilla nopeusrajoitusalueilla huomautus. Sakko seuraa kaikilla nopeusrajoitusalueilla jo 7 kilometrin ylinopeudesta.
Olin viikon poissa ja sinä aikana oli tullut kirjallinen huomautus jonka mukaan todettu nopeuteni oli ollut 83 km/h, eli ennen vähennystä 86 km/h.
Edelläni ajaneelle bussille oli siis ilmeisesti mitattu nopeus 85 km/h ja kun siitä vähennetään tuo 3km/h, niin todettu nopeus oli 82 km/h, eli ei aihetta huomautukseen.
Jos sama logiikka pätee myös kameran välähtämiseen, tässä kohtaa 1 km/h mitattu nopeusero riittäisi selittämään sen ettei bussille välähtänyt ja mulle välähti......
-
Taitaa olla mallikohtaisia eroja, mutta jossain oli ihan käyttöohjekirjassa nopeuden vaihtelun olevan +-3km/h.
Firma opelxissa jossa on jälkiasennettu vakkari niin se on todela hidas reagoimaan reilun ylämäen jälkeen alamäkeen . 80:s saattaa vauhti nousta likemmäs 90 ennen kuin vakkari huomaa että mennään liian lujaa. Sen jälkeen se ei osaa enään edes ottaa alkuperäistä nopeutta vaan jättää 1-2km/h lisää nopeutta. Jos ei olis kameras nopeusnäyttöä niin vois olla aika pian liikaa selfietä kun ei jatkuvasti tuu vilkastua nopeus mittariin kun ajelee vakkarila sen tassaseen 80.
-
Tuli hommattua taustapeilikamera, jossa kamerahälytys Aliexpressistä. Kuvaa tärähdyksestä ja jos havaitsee liikettä auton lähellä, yht'aikaa eteen ja taakse. Ei kameratolppafunktion pitäny toimia Suomessa ku oli Venäjä-versio.. mut niin se vaan hälyttää venäjäksi tuossa tolpan kohil :D :D :D
-
Laitas huviksesi linkki, niin katson tarkemmin mimmoinen vehjes ;)
-
https://www.aliexpress.com/item/4001276211006.html?spm=a2g0o.detail.100009.3.6b8f24e6Hq7K58&gps-id=pcDetailLeftTopSell&scm=1007.13482.95643.0&scm_id=1007.13482.95643.0&scm-url=1007.13482.95643.0&pvid=32f394b8-f953-4ba4-a800-2a5c055af233&_t=gps-id:pcDetailLeftTopSell,scm-url:1007.13482.95643.0,pvid:32f394b8-f953-4ba4-a800-2a5c055af233,tpp_buckets:668%230%23131923%2376_668%230%23131923%2376_668%23888%233325%2320_668%23888%233325%2320_668%232846%238114%231999_668%232717%237560%23220_668%231000022185%231000066059%230_668%233480%2315683%23971_668%232846%238114%231999_668%232717%237560%23220_668%233164%239976%23251_668%233480%2315683%23971
google lens päälle ni saat käännettyä nuo kuvatekstit ;D
-
Kiitti, aikas hyvät arvostelut ainakin saanut
-
Juu ihan pätevä peli, tarpeeksi iso peittämään peilin ja kameralinssi siel jatkeessa.. käynnistyy ja sammuu auton tahtiin ja liiketunnistinki toimii.. kuvanlaatu ihan riittävä vaikkei max resoa edes käytössä. *taavih->
-
Wazea suosittelen !
-
Waze on paras, kunhan pitää puhelinta koko ajan latauksessa. Akku kuluu kovaa vauhtia ja melkein parempi olis olla dedikoitu laite. Ja tullut kerran tilanne, että waze ei löytänyt perille, mut saman firman google maps osasi uuden tien.
-
Ei mulla kyllä waze ole akunkulutuksen suhteen ollut ongelma, laitan piuhaan kun pistän kännykän telineeseen.
-
Niin minäkin, mutta turha kuvitella että se akun elinikää parantaa.
-
Niin minäkin, mutta turha kuvitella että se akun elinikää parantaa.
Duunikännykkä, kun duunissa autoa kuljettelen. ;D
-
Duunikännykkä, kun duunissa autoa kuljettelen. ;D
Sama mut tarpeeksi hyvä niin en jaksa ostella omia luureja enää ;)
-
Miks noista tolpista pitäis varotella? Ajelee vaan nätisti niinkuin on toivomus liikennemerkissä.
Tanan selfiekepit... *tumppuun->
-
Miks noista tolpista pitäis varotella? Ajelee vaan nätisti niinkuin on toivomus liikennemerkissä.
Tanan selfiekepit... *tumppuun->
Ainakin ite tulee käytettyä TomTomin navia, missä samassa kameravaroitin, ihan just sen takia kun ei aja vakkarilla eikä tiedä missä niitä kameroita seisoo, niin ei tule sitten lappuja epähuomiossa.
Tämä siis tieosuuksilla, jossa ei juuri ole tullut ajeltua.
Taitaa muutenkin olla samanlaisia QOL-juttuja autoihin, kuin kaikki muutkin muutokset.
-
Sais laki muuttua siten, että olisi nopeusrajoituskilpi pakollinen kameratolpassa, sen sijaan että on kielletty. Tulis vähemmän turhia jarrutuksia.
-
Sais laki muuttua siten, että olisi nopeusrajoituskilpi pakollinen kameratolpassa, sen sijaan että on kielletty. Tulis vähemmän turhia jarrutuksia.
Tämä. Rehellisyyden nimissä on kyllä pakko myöntää, että tuntemattomalla tieosuudella on tulee joskus tehtyä noita turhia jarrutuksia, kun en ole aivan varma että mikä rajoitus on.
-
Tämä. Rehellisyyden nimissä on kyllä pakko myöntää, että tuntemattomalla tieosuudella on tulee joskus tehtyä noita turhia jarrutuksia, kun en ole aivan varma että mikä rajoitus on.
ja ihmiset rupeis kunnioittamaan niitä rajoitusmerkkejä kun katselisivat onko niissä kamera :D
-
Sais laki muuttua siten, että olisi nopeusrajoituskilpi pakollinen kameratolpassa, sen sijaan että on kielletty. Tulis vähemmän turhia jarrutuksia.
Mielestäni nykykäytäntö, rajoitusmerkki viitisenkymmentä metriä ennen tolppaa, on parempi. Kun navi piippaa, merkki tulee näköpiiriin. Jos nyt varoitukseen reagoi kaikkien piippausten joukosta ELK
-
Waze (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waze&hl=fi&gl=US) ajaa kanssani aina, kun tienpäällä liikun. Siinä on tolpat ja aika useasti myös ratsiat / nopeusvalvonnan varoitus. Toisaalta mulle on ihan turhaa, mä kun saan palkan tunneista , en kilometreistä.