Elekma  Autoracing

Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista

  • 81 Vastauksia
  • 19477 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Haistelen mielummin rengaspölyä kuin terveydelle haitallisia pakokaasuja... :D

Molemmat on todella haitallisia  :-\ :-[

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Molemmat on todella haitallisia  :-\ :-[

Kyllä, mutta rengaspölyä ei tule kun auto ei liiku. Pakokaasua nyt useimmiten tulee, kesällä vähemmän kun start and stopit toimii.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Haistelen mielummin rengaspölyä kuin terveydelle haitallisia pakokaasuja... :D

Pienhiukkasissa kyse ei ole niinkään siitä hiukkasen lähteestä vaan sen koosta.

Ihan sama kuin co2, joka nähdään jotenkin terveydelle vaarallisena siksi että se tulee auton moottorista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Pienhiukkasissa kyse ei ole niinkään siitä hiukkasen lähteestä vaan sen koosta.

Ihan sama kuin co2, joka nähdään jotenkin terveydelle vaarallisena siksi että se tulee auton moottorista.

Pienhiukkaset, joita moottorit tuottavat ovat usein syöpäpatogeenejä. Samaten erityisesti typen oksidit, jotka ovat hyvin agressiivisia aineita. Tässä asiassa VAG-dieselit ovat erityisesti "kunnostautuneet".
No, kukapa haluaisi hengittää typpihappoa?  :idiot2:

Diesel-moottorit tuottavat aina pienhiukkasia enemmän kuin bensiinimoottorit. Kaikkein puhtain näistä on etanolimoottori.

Hiilidioksidi ei ole terveydelle vaarallista muutoin kuin siten, että se syrjäyttää happea. Kyseistä ainetta tulee jopa ihmisen uloshengityksessä. Tuon hiilendioksidin väitetään lämmittävän ilmastoamme ja siinä on ainoa syy miksi se on "paha".


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Tämäkin vielä >:(
Uudet dieselsäännöt johtavat erikoiseen tilanteeseen – moottorin esilämmitys pakkasella ei ole enää mahdollista


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/ESzBGGYQ?ref=ampparit:32b8&ext=ampparit
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Tämäkin vielä >:(
Uudet dieselsäännöt johtavat erikoiseen tilanteeseen – moottorin esilämmitys pakkasella ei ole enää mahdollista


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/ESzBGGYQ?ref=ampparit:32b8&ext=ampparit
Jep, tuttu juttu. Ei ole tehtaat ottaneet huomioon testeissään, että kone voitaisiin esilämmittää.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12487
Tämäkin vielä >:(
Uudet dieselsäännöt johtavat erikoiseen tilanteeseen – moottorin esilämmitys pakkasella ei ole enää mahdollista


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/ESzBGGYQ?ref=ampparit:32b8&ext=ampparit
Vasta jostain luin käyttäjän kirjoituksia kun oli huomanneet että BMW:ssä webasto ei enää lämmitä moottoria vaan ainoastaan ohjaamoa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vasta jostain luin käyttäjän kirjoituksia kun oli huomanneet että BMW:ssä webasto ei enää lämmitä moottoria vaan ainoastaan ohjaamoa.

Eikös bemarilla ollut että maahantuojan asentamat webastot lämmittää joko moottoria tai ohjaamoa, ei molempia...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Noinhan se on ollut jo varmaan 10 vuotta. Ja mersuissa on myös lämmennyt vain hytti.  Tuontibemareissa lämpeää aina palkkö ohjaamo ellei tehdä venttiilimuutosta

Sisätilojen lämmitystä ainakin itse arvostan enemmän. Moottorilla ei ole väliä
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6020
Eihän tuossa ole mitään järkeä. 20 minuutin Ardic -pöhinästä riittää lämpöä sekä moottorille ja kabiiniin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Ilmeisesti softapuolen kaverit on liian laiskoja kirjoittaakseen algoritmin, jonka mukaan moottori tietää olevansa lämmityksessä..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ilmeisesti softapuolen kaverit on liian laiskoja kirjoittaakseen algoritmin, jonka mukaan moottori tietää olevansa lämmityksessä..

Tai sitten euro 6 normi on niin tiukka, ettei lämmityksessä olevan moottorin päästöjä saada normiin sopivaksi kovinkaan helposti.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin euro6 päästönormi ei tunne kylmiä pohjolan oloja millään muotoa ja käsittääkseni siinä otetaan kaikki päästöt huomioon joka hetkeltä käynistyksestä eteenpäin. Jolloin menee melkoisesksi säätämiseksi, mitä autotehtaat eivät ole tehneet enää pitkiin aikoihin.

Tosin en itsekkään ymmärrä, mikä siinä olisi niin ylivoimaista hanskata tilanne?  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Tiedä häntä, isot pojat kertoivat, että moottorin vikavalo voi immoittaa toimivansa, mikäli tuommoisen ultramodernin kukkasdiisselin (tai bensan) laittaa "lohkolämmitykseen".

Eli moottorinohjaus eiummarra, miten voi olla järjestelmässä yhtäaikaa kylmää ja kuumaa vettä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12487
Tosin en itsekkään ymmärrä, mikä siinä olisi niin ylivoimaista hanskata tilanne?  :idiot2:
Kannattaa mennä tekemään autotehtaille softia jos tuo on helppoa ;)

Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuskinpa se olisi ohjelmallisesti kovinkaan vaikeaa toteuttaa niin ettei se menisi vikatilaan pakkasessa, mutta siita nousisi kauhea haloo ja poru kuinka valmistajat huijaavat päästötestissä, jos softa epäloogisissa tilanteissa ei menisi vikamoodiin vaan jatkaisi toimintaa.

Sinänsä nuo ongelmat webastolla (tjsp) lämmittimellä lämmitetyn moottorin käynnistyksessä ei ole mitenkään uusia. On ihan yleistä että lyhyen aikaa esilämmitetty moottori ei tarhdo lähteä käyntiin, koska tietokone kuvittelee moottorin olevan huomattavasti lämpimämpi mitä todellisuudessa on. Lohkolämmittimen kanssa vastaavaa ongelmaa ei ole, soska lämmitin on niin pienitehoinen ettei jäähdytin neste lämpenemään varsinaista sylinteriryhmää merkittävästi nopeammin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy